راهکارهای ایجاد علاقه بین زوجین (بخش دوم)

در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت با همسرتان، در نخستین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندى مخرب و پیشرونده تبدیل نشود. در این مطلب به راهکارهای ایجاد و افزایش علاقه بین زوجین اشاره خواهیم کرد.
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای ایجاد علاقه بین زوجین (بخش دوم)
از داشتن نگرش‏ هاى آرمان گرایانه و شاعرانه، انتظارات غیر واقع بینانه در ازدواج و روابط زناشویى اجتناب کنید.
 

راهکارهای ایجاد و افزایش علاقه بین زوجین

1. هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جاى سرزنش کردن یکدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایى مسأله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم کمک و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب کنید.

2. براى رسیدن به امنیت روانى وعاطفى در روابط زناشویى، داشتن صداقت، پذیرش، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید.

3. همیشه، در رویارویى با مسائل و مشکلات خانوادگى، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسئولیت خود و شناخت انتظارات متقابل، به حل و فصل اختلافات روى آورید.

4. تنها تصمیم نگیرید. شما و همسرتان یک تیم هستید، بنابر این تا جایی که می توانید با هم و در کنار هم باشید. باید احساس کنید که با همسرتان کامل می شوید و دو بخش از وجود یک نفر هستید، پس وقتی نیمۀ دیگر وجودتان حضور ندارد، تصمیم گیری نکنید. شرایط را با هم بسنجید و با هم تصمیم گیری کنید ؛ در مورد همه چیز، خواه موارد کوچک و خواه بزرگ باشد. خود را مشتاق سازش و سازگاری نشان دهید.

5. درهر روز یا درهرهفته، زمان مشخصى را براى گفت و گو درباره مسائل و مشکلات و به اصطلاح درد دل کردن با همسرتان، اختصاص دهید.

6. هر دعوائی فقط دعواست و هر اختلافی فقط اختلاف و هر اشتباه فقط اشتباه. بحث سر  شبکه تلویزیون، فقط سر شبکه تلویزیون است نه درباره نمک شام دیشب و رفتار خواهرزن یا خواهرشوهر. توی دعوا باید حد و مرز دعوا مشخص شود و نرود بالاتر از حد خودش. من گاهی که پسرم کار بدی می‌کند یا کار اشتباهی، و می‌خواهم دعوایش کنم قبل از این‌که دعوا کنم بهش می‌گویم من دوستت دارم و الان که دارم دعوا می‌کنم ربطی به دوست داشتن من ندارد، من به خاطر کار بدت دعوات می‌کنم. من دیده‌ام که هم دعواهایم مؤثر بوده و هم پسر من این دعوا را پذیرفته است.

7. در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندى مخرب و پیشرونده تبدیل نشود.

8. در کنار همسرتان حضور قلب داشته باشید. تمرین کنید ذهن خود را به زمان حال متمرکز کنید. وقتی در کنار همسرتان هستید، به کار، رنگ جدیدی که قرار است به آشپزخانه بزنید و .. فکر نکنید.

9.حسن خلق-حسن خلق در خانواده باعث می شود که کانون خانواده گرم تر شود و به همین میزان سوء خلق باعث سردی کانون خانواده می گردد و افراد خانواده مجبور می گردند فرد بداخلاق را تحمل کنند و کانون خانواده بهترین مکان برای خوش رفتاری و بروز حسن خلق است وگرنه در خارج از منزل فرد به علت شۆون اجتماعی مجبور است رفتاری اخلاقی داشته باشد نکته مهم آن است که پایه گذاری حسن خلق در منزل باید از طرف پدر خانواده باشد؛ چرا که بار مسۆولیت در آغاز بر دوش اوست و سپس دیگران. 

10. از داشتن نگرش‏ هاى آرمان گرایانه و شاعرانه، انتظارات غیر واقع بینانه در ازدواج و روابط زناشویى اجتناب کنید.
  
11. تشویق و تأیید و بیان نکات مثبت، به طور آشکار یا در جمع باشد و تذکر نکات منفى و انتقاد، به طور محرمانه و در تنهایى صورت گیرد.

12. براى خصوصیات و نیازمندى‏ هاى یکدیگر، ارزش قائل شوید و در روابط کلامى، عاطفى، اقدام‏ ها و تصمیم‏ گیرى‏ ها به افکار و خواسته‏ هاى همسرتان توجه کنید.

13. نگذارید اختلافات انباشته شود. یک اختلاف، دو اختلاف، ده اختلاف موجب فروپاشی محبت نمی‌شود، اما وقتی این‌ها شد صدتا، تبدیل می‌شوند به معضل. و آن‌وقت است که نمی‌شود حل‌شان کرد. هر اختلافی را همان‌جا حل کنید. و بهترین حل دعوا همان قانون نخست است، اختلاف را تبدیل کنید به محبت. توی خانه‌مان این قانون- را داشته‌باشیم، هر اتفاق ناخوش‌آیندی می‌افتد، فکر ‌کنیم که چطور حلش کنیم. همه‌مان. حتی بچه‌ها. مثلا مرد خانه نشسته است سر سفره. پلو بی‌نمک است.

14. مراقب اندام و ظاهر خود باشید. برای موزون ماندن اندام خود و برای آنکه زیباتر بنظر برسید، وقت بگذارید. این موضوع بسیار مهم است.

15. اگر رفتار خاصى براى شما مبهم است، ساده‏ ترین راه این است که از همسرتان هدف و علت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت ‏آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن کنید.

16. خشونت همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید. خشونت را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتى مناسب درباره مسأله مورد نظر به بحث و گفت‏وگو بپردازید.

17. زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه‏ آمیز و دو پهلو جداً پرهیز کنند.

18. هماهنگی و سازگاری را در خود تقویت کنید. زن و شوهر ها به محض آنکه دعوای شان می شود، سراغ تفاوت های دیگری با خود می روند در حالی که عاشقان شباهت های خود با طرف مقابل شان را از یاد نمی برند و از تفاوت های دیگری زیرکانه بهره می برند. برنامه ای بچینید که طبق آن هر بار یکی به نفع دیگری کنار بیاید. اگر انتخاب شوهرتان منطبق با سلیقه و علاقۀ شما نیست، اعتراض و مبارزه نکنید، به یاد آورید که دفعۀ بعد نوبت شماست.

19. همیشه حواس مان باشد که باید محبت‌مان را نگه داریم و نگذاریم افول کند. اگر این اصل را داشته باشیم، خودمان قوانین حکومت دولت محبت را پیدا می‌کنیم. و از هر چیزی محبت درست می‌کنیم حتی از تلخی‌هامان-

20. در هر فرصتى که پیش مى ‏آید، با همسر و اعضاى خانواده ‏تان ارتباط کلامى و عاطفى برقرار کنید. شایان ذکر است زنان از صحبت کردن با همسرشان بیش‏تر لذت مى ‏برند. بنابراین، مردان باید فعالانه به سخنان همسران‏ شان گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند.

21. اگر هر یک از زوجین در شرایط خاصى، نمى‏ تواند به سخنان همسرش گوش کند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به وى انتقال دهد و تقاضا کند صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصتى دیگر واگذارد.

ادامه دارد...

منبع : سایت بیتوته


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.