مهارت های شکوفا کردن عشق در زندگی مشترک (بخش اول)

خیلی راحت عاشق می‌شویم و ازدواج می کنیم و بعد از مدتی از آتش عشق ما کاسته می‌شود و سردی زندگی ما را فرا می‌گیرد. با رفتارهای نا پسندی که از خود نشان می‌دهیم و عدم مهارت زندگی مشترک سبب بروز چنین حالتی می‌شود. این نوشتار راهکارهای را برای شکوفا شدن عشق تان بیان می کند.
يکشنبه، 24 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
مهارت های شکوفا کردن عشق در زندگی مشترک (بخش اول)
برای اینکه عشق شما پایدار بماند، نیاز است تا مهارت خودتان را بیشتر کنید. هر چقدر مهارت شما بیشتر باشد نحوه تعامل شما با همسرتان بهتر خواهد بود. 
 

مقدمه 

عاشق شدن کار بس ساده و آسانی است، شما به سادگی عاشق یک شخص یا یک شخصیت می شوید و دوست دارید تمام عمر خودتان را با او بگذرانید اما عاشق ماندن و عاشقانه زندگی کردن مشکل است و برای حفظ کردن آن صفا و صمیمیت باید تلاش خودتان را بیشتر از پیش کنید. می‌توانیم یک ضرب المثل هم برای این قسمت درست کنیم و بگوییم :عاشق شدن چه آسان، عاشق ماندن چه مشکل. برای اینکه عشق شما پایدار بماند، نیاز است تا مهارت خودتان را بیشتر کنید. هر چقدر مهارت شما بیشتر باشد نحوه تعامل شما با همسرتان بهتر خواهد بود. 

مثال: یکی از دوستان ما دوست داشت که یک باغ خیار داشته باشد و برای این کار هزینه های زیادی هم کردند اما این شخص مهارت نداشت و از مهارت دیگران هم استفاده نکرد، چند سال پشت سر هم کاهش بودجه و سرمایه پیدا کرد تا اینکه روزی با خودش گفت بروم آموزش ببینم و مهارت خودم را بالا ببرم و الان شکر خدا یکی از تولید کنندگان عمده خیار است. این شخص تا زمانی که مهارت نداشت دچار مشکل بود اما بعد از بدست آوردن مهارت، زندگی مالی خودش را متحول ساخت. برای زندگی مشترک و عاشقانه زندگی کردن هم نیاز است تا مهارت خودتان را بیشتر کنید. 

وجود مشکلات در زندگی مشترک یک امر طبیعی است اما نحوه مقابله و حل این مشکلات است که تفاوت آدم های عاشق و دیگران است. هنگامی که اختلافات و تفاوت نظرهای پیدا کردید باید مهارت مقابله با این مشکلات را آموزش ببینید تا مهر و عشق از زندگی شما خارج نشود. آرون. تی. بک. می نویسد: اغلب زوج ها وقتی شیر آب چکه می‌کند، خیلی راحت فکری به حال آن می‌کنند اما وقتی عشق و محبت میان آنها تحلیل می‌رود، راهی برای برخورد با آن را نمی‌دانند. [1] 
 

آیا داشتن سرمایه برای یک زندگی مشترک خوب، کافی است؟ 

برخی از افراد بر این باور هستند که اگر مشکل مالی نباشد تمام مشکلات حل خواهند شد. داشتن امکانات اولیه لازمه زندگی مشترک است اما زندگی مشترک  نیاز به یک مهارتی دارد تا بتواند از تهدید ها برای خودش فرصت پیشرفت درست کند. داشتن سرمایه به تنهایی نمی‌تواند مانع از اختلافات با‌د، درست است داشتن سرمایه یک ستون است اما ستون دیگری هم نیاز است تا ساختمان زندگی بر آن بنا شود و آن ستون، داشتن مهارت است. چون سرمایه دارانی که همسرشان را طلاق داده اند کم نیستند.  اگر بخواهیم زندگی مشترک را با سکه مقایسه کنیم باید بگوییم؛ زندگی دو طرف دارد که یک طرف آن داشتن سرمایه و شغل خوب است و طرف دیگر آن ایمان و داشتن مهارت است. 

نکته: کسب مهارت برای زندگی زناشویی یک نیاز ضروری است و اگر به دنبال این هستید تا راهکارهای را یاد بگیرد تا مهارت همسر داری را یاد بگیرید، این مقاله را از دست ندهید. 

1. از بیان احساسات خود،  ترس نداشته باشید
یکی از دلایلی که سبب کم رنگ شدن عشق در بین زوجین شده همین موضوع است. گاهی اوقات شوهرتان یک ‌کاری را می‌کند که شما ناراحت شده اید و آن ناراحتی را پنهان می کنید و ابراز نمی‌کنید و به مرور زمان، همان نارحتی تبدیل به کینه و کم رنگ شدن عشق می‌شود.اگر شما با همسرتان صحبت می‌کردید و احساسات خودتان را با او مطرح می‌کردید، هم حال دلتان خوب می‌شود و هم عشق شما کم رنگ نمی‌شد. جیمز پن بیکر می گوید: به کمک آزمایشات متعدد نشان داده است که وقتی مردم راجع به افکاری که آنها را آزار می دهد حرف می‌زنند آرامش پیدا می‌کنند و این کار فواید طبی سودمندی دارد. [2] 

اگر با بیان شیوا و درست بتوانید احساسات خود را برای همسرتان بیان کنید، می‌توانید آن دیوار های که از کینه و نفرت در قلب تان ساخته اید را ویران کنید. جان گری: برای باز گرداندن شور و اشتیاق باید آجرهای دیوار اطراف قلب مان را یکی یکی خراب کنیم. به کمک برقراری ارتباط صحیح و با قدردانی از کارهای یکدیگر می‌توانیم مهر و عشق رفته را باز یابیم. [3] 

2. خواسته های معقولی داشته باشید
گاهی اوقات داشتن توقعات زیاد از یکدیگر که در حد و توان شما نیست سبب می‌شود تا علاقه شما کم رنگ و حتی از بین برود. شما باید توان و نیروی یکدیگر را ببینید و طبق توان هم، درخواست های معقولی داشته باشید. اگر دوست دارید که عاشقانه در کنار هم زندگی کنید باید سطح توقع و درخواست خود را کم و در حد معقول قرار دهید. وقتی از همسرتان درخواستی دارید که در حد توان او نیست، او از شما ناراحت می‌شود چون درک نکردید و شما هم ناراحت خواهید شد که چرا همسرم این توقع من را بر آورده نکرده است و همین سبب از بین رفتن عشق خواهد شد. 

3. به یکدیگر احترام بگذارید
زوج های جوانی  که برای مشاوره به ما رجوع می‌کنند و از مشکلات خودشان صحبت می‌کنند به این نکته اشاره می‌کنند که ما عاشق هم بودیم تا اینکه همسر احترام مرا حفظ نکرده و سعی بر تخریب شخصیت من کرده است. حفظ کردن احترام طرف مقابل، اولاً نشانه شخصیت بالای شما است و دوماً سبب تحکیم رابطه خواهد شد.

4. به همسرتان بگویید که دوستش دارید
ابراز احساسات مثبت مانند آتشی می‌ماند که باعث شعله ور شدن عشق در بین شما خواهد شد. وقتی به همسرتان اعلام می کنید که دوستش دارید، تمام مشکلات و سختی ها در نظر او مانند خردل خواهد شد. جان گری می‌گوید : زن ها همه روزه باید از شوهرانشان به طور کلامی تضمین بگیرند که مورد مهر و محبت همسر خود واقع هستند و عبارت (دوستت دارم) مفهوم ساده ای است که می‌تواند همه روزه تکرار شود. مردان هم از شنیدن جمله(متشکرم) زن شان خسته نمی‌شوند و احساس لذت می‌کنند. [4]


پی نوشت :
[1] آرون.تی.بک، (1370) عشق هرگز کافی نیست، ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران : انتشارات آرین کار و نیومد، صفحه 18.
[2] گلمن،دانیل، (1379) هوش عاطفی، ترجمه حمید رضا بلوچ، تهران: انتشارات جیحون، چاپ اول، صفحه 187.
[3] جان گری، (1375) با هم برای همیشه، ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: نشر البرز، صفحه 154.
[4] جان گری، (1376) مردان مریخی و زنان ونوسی، ترجمه مریم نقیبی، تهران : انتشارات همشهری، صفحه 287.


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما