حفظ عشق در زندگی زناشویی (بخش اول)

زندگی مشترک برای تبدیل شدن به زندگی موفق و پر عشق نیازمند آن است که زوجین در اول کار آموزش های لازم درباره همسرداری را فرابگیرند و در ادامه با مراقبت و نظارت از زندگی خود به هدف تشکیل خانواده که همان رسیدن به آرامش است برسند.با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 24 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
حفظ عشق در زندگی زناشویی (بخش اول)
یکی از ثمرات اصلی ازدواج رسیدن به آرامش است که این آرامش با بدگویی ، بدرفتاری و بدبینی همسران نسبت بهم سازگاری ندارد.
 

مقدمه

بعد از ازدواج و تشکیل خانواده زن و شوهر باید از محبت و عشقی که میان شان برقرار شده محافظت کنند، یعنی مراقب آفت های بعد ازدواج باشند تا صمیمیت و محبت بین شان را کم رنگ نکند. زن و شوهر برای داشتن یک زندگی خوب باید تلاش کنند ، باید مبارزه کنند، تشکیل زندگی جدید درست مثل کاشتن یک نهال در زمین است که برای رشد نیاز به مراقبت و محافظت دارد، به موقع باید تقویت شود، به موقع باید سمپاشی شود  تا با دوری از آفت ها و مریضی ها بتواند به رشد مطلوب خود برسد.
 
ما در این مطلب به نیاز هایی که زوج ها برای حفظ عشق و صمیمیت در زندگی بهش نیاز دارند اشاره خواهیم کرد.
 

1. نیاز به آموزش

وارد شدن به زندگی مشترک بدون داشتن آموزش، درست مثل سوار ماشین شدن بدون دانستن قواعد رانندگی و دیدن آموزش های لازم است، اگر راننده نداند که چه موقع از گاز باید استفاده کند و چه زمانی دنده ماشین را عوض کند و اینکه کی و کجا ماشین را باید خلاص کند، قطعا دچار تصادف می شود، زندگی هم همین گونه است اگه همسر نداند کی باید محبت کند و کجا باید قهر کند و یا کی عصبانی شود و کجا خشمش را کنترل کند، حتما دچار مشکل و اختلاف می شوند، درحالی می شود زن و مرد خیلی بهم علاقه مند باشند و خیلی بهم عشق بورزند ولی بازم دچار مشکلات و اختلاف نظر جدی شوند چون علاقه و پیوند زن و مرد بهم یک نیاز غریزی مشترک بین انسان ها و مابقی موجودات است و علاقه و محبت به تنهایی توانایی و قدرت چرخاندن یک زندگی را ندارند. برای همین اینجا بحث نیاز زن و شوهر به آموزش و تعلیم برای دستیابی مهارت های همسرداری ضرورت پیدا می کند.
 

2. نیاز به مراقبت و نظارت

زندگی مشترک که با میثاق مقدس ازدواج آغاز می شود، یکی از با ارزش ترین نعمت های اللهی برای انسان ها است و از اتفاق در معرض آفت های فراوان قرار دارد. چشمِ باز و مراقبتِ همسران جوان و شناخت درست از آسیب ها، راه نجات از فتنه های شیطان است. (1)  طبق روایتی از امیر المومنین (علیه السلام) که فرمودند : هر چیزى آفتى دارد (2) زندگی مشترک هم دارای آفت می شود از این رو نیاز به مراقبت و نظارت در زندگی اهمیت پیدا می کند، همان طور که وقتی دانه ای را در دل خاک می کاریم باید برای او حریم یا پرچین  قائل شویم تا لگدمال بچه ها نشود و یا اینکه میزان نور خورشید و آب و کود را در نظر گرفت و اینکه مراقب دانه بود تا از گزند آفت ها در امان باشد، همه ی این نظارت ها و مراقبت ها برای این است که این دانه درست رشد کند و به نتیجه مطلوب و مورد نظر برسد. زندگی مشترک هم از این قاعده مستثنی نیست، زن و شوهر ها هم باید از زندگی مشترک خودشان مراقبت کند و نظارت درست داشته باشند تا به صمیمیت و محبت در زندگی شان افزوده شود و عشق شان نسبت به هم با دوام تر و مستحکم تر شود.

البته بحث نظارت همسران از همدیگر باید با لطافت کامل و نامحسوس صورت بگیرد در عین حال باید با دقت و بدور از بی خیالی و سهل انگاری باشد که زیرا بسیاری از آتش سوزی های بزرگ از جرقه های کوچک نشات می گیرد و باید مراقب بود مشکلات کوچک و ساده منجر به اختلاف های بزرگ و سرانجام طلاق نکشد.
 

برخی نکات برای بیشتر شدن صمیمیت بین زوجین

- یکی از ثمرات اصلی ازدواج رسیدن به آرامش است که این آرامش با بدگویی ، بدرفتاری و بدبینی همسران نسبت بهم سازگاری ندارد. دین اسلام هم درباره بدرفتاری، بدبینی همسران توصیه های فراوانی دارد که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم، امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرمایند:  «به زنان خود تهمت نزنید [و نسبت ناروا ندهید]، زیرا در این کار، [برای شما] پشیمانی طولانی و کیفر سختی خواهد بود.» (3) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «کسی که زنی دارد که [آن زن] به او آزار می رساند، خداوند نماز و کارهای نیک زن را نمی پذیرد تا اینکه به مرد کمک و او را راضی کند، اگر چه این زن تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بندگان را آزاد و دارایی [اش] را در راه خدا انفاق کند . و این زن نخستین کسی است که وارد آتش جهنم می شود . سپس حضرت فرمودند: مرد نیز چنین گناه و عذابی دارد اگر زنش را آزار رساند و [به او] ستم کند .» (4)
 
ادامه دارد....

پی نوشت:
[1]. محمد جواد حاج علی اکبری، مطلع عشق: گزیده ای از رهنمود های حضرت آیت الله سید علی خامنه ای به زوج های جوان، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1387، صفحه 105
[2]. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق ، جلد 70، صفحه 228 { الإمامُ علیٌّ علیه السلام : لکلِّ شی‏ءٍ آفةٌ }
[3]. همان، ج 103، ص 249 { لا تقذفوا نسآءکم فان فی قذفهن ندامة طویلة وعقوبة شدیدة }
[4]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ناشر: آل البیت، جلد 14، ص 155


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.