حفظ عشق در زندگی زناشویی (بخش دوم)

موفقیت در زندگی مشترک بر اساس میزان مهارت همسرداری که  زن و شوهر آموخته باشند سنجیده خواهد شد، ما در این مطلب به برخی نکات برای بیشتر شدن صمیمیت بین زوجین و موفقیت در زندگی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 25 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
حفظ عشق در زندگی زناشویی (بخش دوم)
زن و شوهر برای حل رفتار غلط و ناپسند اول باید توقع خوشان را کم کنند و بعد تحمل خود را زیاد کنند تا بتوانند در حل رفتارهای اشتباه و رسیدن به آرامش موفق باشند.
 

مقدمه

در بخش اول این مطلب به ضرورت بحث آموزش زوجین در فراگیری مهارت همسرداری و مراقبت و نظارت آنان از زندگی شان پرداختیم که آموزش و مراقبت و نظارت می تواند ضامن سلامت و حفظ عشق در زندگی مشترک شان باشند. اما در این مطلب به نکات و توصیه های برای بیشتر شدن صمیمیت بین زوجین بیان خواهیم کرد. قبل این اینکه به سراغ توصیه ها بریم این نکته را زن و شوهرهای جوان نباید فراموش نکنند که خوشبختی و موفقیت در زندگی را خودشان باید بسازند.
 

برخی نکات برای بیشتر شدن صمیمیت بین زوجین

- تذکر و تکرار مداوم هر یک از زن و شوهر برای اصلاح رفتارهای غلط شان خسته کننده و زجر آور می شود و کم کم آنها را به مرز لجبازی می کشاند و کدورت بین شان شدید تر می شود و در واقع بخاطر نداشتن مهارت همسرداری بجای ترمیم و حل مشکل، کار را از روز اول خراب تر می کنند.

- زن و شوهر برای حل رفتار غلط و ناپسند اول باید توقع خوشان را کم کنند و بعد تحمل خود را زیاد کنند تا بتوانند در حل رفتارهای اشتباه و رسیدن به آرامش موفق باشند.

- بهترین راه زوجین برای پوشش ضعف ها و جبران و مداوای کمبودهای زندگی شان، این است علاقه و محبت را به میان بیاورند، چون وقتی بحث عشق و علاقه به وسط بیاید زمینه فرصت دادن برای بازگشت و گفتگو میان زن و شوهر راحت ایجاد می شود. همانطور که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) در حدیث شریفی می فرمایند: «این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم » ، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.» (1) عشق و علاقه به راحتی از دل ها بیرون نمی رود، برای همین محبت بهترین راه حل برای نادیده گرفتن اشتباهات و جبران کاستی های زندگی است. فقط کافیست زن و شوهر به دل خودشان رجوع کنند و از میزان علاقه ای که دل به همسرشان دارد نگاه کنند، اونوقت است که بسیاری از مشکلات و کاستی را می توانند پشت سر بگذارند. وقتی محبت باشد، از محبت خار ها گُل می شود اگر چیز ناخوشایندی هم در همسر وجود داشته باشد، وقتی محبت بود، آن چیز های ناخوشایند، به کلی رنگ می بازد و محبت همه چاله ها را صاف می کند.(2)

- اگر در زندگی مشترک از طرف زن یا شوهر افسردگی، بی حالی و یا تند خویی، بد رفتاری و یا لوس بازی، خستگی سر سرده است این ها نشانه هایی از نیازهای تامین نشده از سویی طرفین است که باید بر طرف شود و یا اینکه روش تامین نیازها اشتباه بوده است و باید در بکار گیری روش ها بازنگری کرد.

- یکی از روش های جلب اعتماد و اثبات عشق به همسر این است که محبت خود را غیر مستقیم به همسر بگوید یعنی اینکه ابراز عشق نسبت به همسرش را و همچنین خوبی های همسرش را پیش کسی بگوید که می داند به همسرش می گوید. حتی زمانی که زوجین می خواهند از یکدیگر انتقاد کنند، به صورت غیر مستقیم و با لطافت گله گزاری کنند که این روش دارای اثر گزاری بیشتری است.

- زن و شوهر ها نباید زیاد با هم قهر کنند زیرا قهر زیاد باعث از بین حرمت ها بین زن و شوهر می شود. قهر زمانی می تواند ابزار برای ایجاد تغییر رفتار غلط همسر باشد که دلبستگی و عشق بین همسران اتفاق افتاده باشد، البته اگر از این شیوه هم اگر بجا و در ست استفاده نشود کاربرد خودش را از دست می دهد. قهر کردن یک صفت مذموم در دین اسلام شمرده شده است، در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در اینباره می فرمایند: «هر دو مسلمانى(فرقی نمی کند همسر و یا خویشان انسان باشند یا غیر آنها) که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نکنند از اسلام بیرون روند و میان آنها پیوند و دوستى دینى نخواهد بود. پس هر کدام که به سخن گفتن پیشى گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت مى رود.» (3) وقتی پیامبر قهر مسلمانی که شاید خیلی همدیگر را نمی بینند را نهی می کند، قطعا قهر کردن زن و شوهری که شبانه روز در کنار هم هستند را نهی می کند.

- اگر زن و شوهر ها در تغییر رفتارهای بد یکدیگر موفق نبودند، اصرار و تکرار یک روش را کنار باید بگذارند و به سراغ روش های دیگر روند. همانطور که یک راننده بر اساس شرایط جاده و سرعت و موانع دنده ماشین را عوض می کند و با یک دنده حرکت نمی کند، زن و شوهر هم باید بر اساس شرایط موجود در زندگی، از روش های دیگر استفاده کنند تا به مقصد برسند.
 
پی نوشت :
[1].  شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ناشر: آل البیت، جلد 14، ص 10 . { قول الرجل للمراة انی احبک لا یذهب من قلبها ابدا }
[2]. محمد جواد حاج علی اکبری، مطلع عشق: گزیده ای از رهنمود های حضرت آیت الله سید علی خامنه ای به زوج های جوان، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1387، صفحه 108
[3]. محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، مترجم: سیدجواد مصطفوی، تهران: اسلامیه، 1369، جلد ۲، صفحه ۳۴۵


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.