درک کردن تفاوت بین زوجین

​​​​​​​برای خوشبخت شدن در زندگی مشترک باید به یک موضوع خاص، دقت داشته باشیم. آن موضوع، تفاوت و اختلاف های که زوجین دارند است. نباید توقع داشته باشیم که شوهر یا خانم ما همانند ما فکر کند. درک همین مطلب می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
جمعه، 10 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
درک کردن تفاوت بین زوجین
احساس اشتباهی که زوج ها دارند این است که همسرم باید مثل من فکر کند.
درک کردن تفاوت بین زوجین

مقدمه 

جوان، در سنی قرار می‌گیرد که احساس می‌کند به کسی نیاز دارد تا او را از لحاظ روحی تامین کند و مشکلات جسمی و روحی او را برطرف کند و در این بین با دختری آشنا می‌شود و با عجله، تصمیم به ازدواج می‌گیرد. ازدواج می‌کنند بدون اینکه از خود‌شان و از طرف مقابل شان شناختی داشته باشند، بدون آنکه از ترس ها و توقعاتی که با خود وارد زندگی می‌کنند آگاهی داشته باشند، بدون اینکه خودشان را برای بحران های که در این مسیر پر پیچ خم وجود دارد آماده کرده با‌ند، وارد یک زندگی مشترک می‌شوند و بعد از مدتی که آتش شهوت  رو به خاموش می‌رود، عشق جوان هم کم رنگ و کم رنگ تر می شود تا جایی که حُسن های طرف مقابل خودش را نمی‌بیند و فقط عینک بدبینی را به چشمان خودش می‌گذارد و تمام عیب های طرف مقابل را با ذره بین به قدری بزرگ می‌بیند که تاب و توان آنها را در خودش نمی‌بیند و به مرور زمان و با ادامه داشتن این نگاه ها و خواسته ها، فرد از زندگی خودش سرد می‌شود و احساس یاس و ناامیدی پیدا می‌کند. 
در عالم منفی خودش سیر می‌کند که ناگهان فکر طلاق به ذهن او می‌رسد و او سرخوش از اینکه از دست این خانم یا آقا، راحت می‌شود. با یک افتخاری به فامیل های خودش اعلام می‌کند بله!! من تصمیم گرفتم به این زندگی خودم پایان دهم. 

نکته: دوستان عزیز! زندگی مشترک یک دنیایی است که همه چیز در آن متفاوت است، ازدواج و زندگی مشترک، اصلا عالم دیگری است.
ما در اینجا برای کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند یا ازدواج کردند و از زندگی خودشان رضایت ندارند، یک راهی بیان می کنیم. عزیزان من با همه ی بیانات که خواهد آمد، فرد اصلی و مهندس این زندگی مشترک، شما دو نفر هستید که می‌توانید شکل و شمایل خاصی به زندگی خودتان دهید. پس کمربند همت را ببندید. 
 

فهم اینکه زن و مرد تفاوت دارند

زنان و مردان برای آنکه زندگی شیرینی ایجاد کنند و از کنار هم بودن لذت ببرند، باید خصوصیات طرف مقابل خودشان را به خوبی بشناسند و برای این تفاوت ها ارزش و احترام قائل باشند؛ نه اینکه تصور کنند زن و مرد به هنگام محبت کردن، باید رفتار همسانی از خود بروز دهند.(1)
تفاوت زن و مرد یک امر بدیهی و روشن است و نیاز به توضیح ندارد. اما درک این مطلب و توقعات بیجا نداشتن از یکدیگر، کمی جای تامل است. آقا از خانمش انتظار دارد که همانند او فکر کند و شبیه به او رفتار کند، مثلا مرد دلش می‌خواهد برنامه ای فوتبالی را ببیند اما خانم راضی نیست و مرد توقع دارد که همسرش مثل او فکر کند در حالی که روحیات متفاوت است و زمانی که تفکر خانمش را شبیه به خودش نبیند افکار منفی به سراغ او می‌آید (این زن به درد تو نمی‌خورد کاش با فلانی ازدواج میکردم خوشبخت تر بودم او با من همراه تر بود‌) می خوام به این دسته از افراد عرض کنم، شما اگر با هر فرد دیگری ازدواج کنید، بخاطر تفاوتی که در خلقت زن و مرد وجود دارد همین تناقضات را خواهید داشت و خودتان را گول نزنید و سعی کنید، همین زندگی که وارد آن شدید را به مقصد برسانید. 

خانم ها هم، دلشان می‌خواهد که شوهرشان، مانند آنها احساسی فکر کند. احساس اشتباهی که زوج ها دارند این است که همسرم باید مثل من فکر کند. اما توصیه به این افراد این است که شما باید به تفاوت های ساختاری که در بین شما وجود دارد توجه بورزید و درک خودتان را بالا ببرید و سعی کنید، خودتان را به فرد مناسبی تبدیل کنید. 
"هم مجرد ها و هم زوج ها گرایش دارند که به افرادی غیر از خودشان تمرکز کنند. اگر با کسی ارتباط دارند به نقاط ضعف و قوت او تمرکز می‌کنند تا روی ویژگی ها خودشان. یادتان باشد فرد مناسب بودن خیلی مهمتر از یافتن و یا بودن با فرد مناسب است." (2) خیلی مهم است که به این فکر کنید که شما چه کسی هستید و تفکرات مردانه یا زنانه شما چیست؟ و فکر کنید که چگونه می توانم مدیریت داشته باشم بر افکار و رفتار همسرم، چگونه می توانم به خواسته های همسرم احترام بگذارم و آنها را قبول کنم. 

توجه: همیشه به دنبال راهی باشید که ارتباط شما را قوی‌تر کند نه اینکه ارتباط را ضعیف کند. خواستن توانستن است. 
نکته پایانی در این بخش: توجه با این واقعیت اصولی برای ایجاد یک رابطه مثبت و صمیمانه میان زوج ها ضرورت دارد. اما در عمل، نمی‌پذیریم که اشخاص با ما متفاوتند. به جای آن می‌خواهیم هر طور شده آنها را به میل خودمان در بیاوریم. از تفاوت های همدیگر می رنجیم و در برابر آنها مقاومت می کنیم و می‌خواهیم افراد موجود در زندگی ما مثل ما فکر کنند و رفتار کنند. وقتی این را بپذیرید که نه تنها اشخاص با ما متفاوت هستند، بلکه جز این هم قرار نیست، موانع بر سر راه عشق ذوب می‌شوند و در هم فرو می روند.(3)
سجاد رستمی چورتی

پی نوشت
[1] داودی نژاد، مسلم، رازهای تسخیر قلب همسر، قم: مهر دلدار، چاپ اول، 1392، صفحه 43
[2] کووالت، پاتریشیا، مترجم اصغر، اندرودی، آنچه زوج های زیرک می دانند(رموز ارتباط شادی بخش) تهران: دایره، چاپ اول 1390،صفحه 43
[3] جان گری، زن های ونوسی و مردان مریخی؛ زن، مرد، ارتباط / ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: نشر دایره، چاپ نهم 1389، صفحه 23 و 24

بیشتر بخوانید :
درک کردن همسر
همدلی کردن با همسر
تفاوت درک شخصیت زن و مرد
تکنیک‌هایی برای درک کردن همسر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.