رابطه با افراد ضداجتماعی

شخصیت ضداجتماعی، یکی از اختلالات شخصیت است که آسیب های زیادی برای خود و همراهان به همراه دارد. برخی بر این باورند که عقل حکم می کند از این افراد باید دوری کرد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
چهارشنبه، 25 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رابطه با افراد ضداجتماعی
افراد ضداجتماعی به راحتی در رابطه خود، خیانت می کنند. 
 

ضداجتماعی به عنوان طرف رابطه

 اگرچه رابطه شما با تیپ ضداجتماعی می تواند سریع و پرحرارت شروع شود ولی به مرور در خواهید یافت که زندگی با آدم ضداجتماعی، سخت است. در مقاطعی از رابطه احساس می کنید مثل یک کارآگاه، افسر پلیس، قاضی، پدر یا مادر، رئیس و کودک شده اید. نقش های شما در این رابطه یکسره تغییر می کند چون رفتار آشفته و غیرمسؤلانه طرف مقابل تان نوسان دارد.
 
در چنین رابطه ای متوجه خواهید شد که طرفی ضداجتماعی شما حد و مرزها را کنار می گذارد و طاقت شما و دیگران را طاق می کند. درست همان موقع که احساس می کنید باید او را رها کنید، جذاب می شود و مسئله ای که شما را ناراحت می کند، به حداقل می رساند - آن هم برای برگرداندن هماهنگی به رابطه و حفظ شما. دیری نمی گذرد که به یک الگو پی می برید: او یک مشت دروغ، فریب و نیرنگ تحویلتان می دهد و بعد برای مدت کوتاهی رفتارش را اصلاح می کند و قول می دهد واقعأ تغییر کند.
 

متاسفیم!

متأسفانه اگر عاشق شخصیت ضداجتماعی هستید باید این حقیقت را بپذیرید که به اندازه شما در مورد رفتارهای ضداجتماعی اش ناراحت نیست. باید بدانید که طرف مقابلتان در مورد رفتار و طرز برخوردش احساس بدی ندارد. او ظرفیت درک کردن درد و رنج شما را ندارد. مدرک می خواهید؟ این هم مدرک: وقتی شخصیت های ضداجتماعی را به دستگاه تصویرسازی مغزی وصل می کنند و به آنها صحنه های هیجان انگیز نشان می دهند - صحنه هایی که من و شما را عصبانی، غمگین یا شنگول می کنند - اسکن های مغزی آنها نشان می دهد آن دسته از نواحی مغزی که مسئول پردازش این محرک های هیجانی است، فعالیت اندکی دارند. به عبارت دیگر، مغز آنها برای همدلی ساخته نشده است؛ آنها نمی توانند احساس شما را احساس کنند حتی اگر سعی کنند (هر، ۱۹۹۳).
 

حیله گری در رابطه

شخصیت های ضداجتماعی در روابط خود حیله گرند و می توانند دست آدم ها را به خوبی بخوانند. معنای این قضیه آن است که طرف مقابلتان می داند چقدر می تواند به شما فشار آورد و نیز می داند در برابر نقض انتظارات، قواعد و ارزش های تان چطور واکنش نشان می دهید. صلاح طرف مقابل شما در این است که بی هیچ دردسری بتواند دست شما را بخواند، تا نیازهایش را رفع کند.
 
او در رابطه با دیگران از جمله در رابطه با صاحبان قدرت نیز همین کار را می کند. طرف مقابل تا سرحد طاقتتان پیش می رود و از این طریق هیجان خواهی خود را رفع می کند. این در حالی است که شما احساس می کنید همچون ویولون در چنگال او اسیر هستید. در عمل ممکن است به جایی برسید که بخواهید راست یا دروغ بودن حرف های او را همچون یک کارآگاه بررسی کنید.
 

عشق به شخصیت ضداجتماعی

احتمالا سوء ظن آزاردهنده شما در مورد طرف مقابل تان به مرور تشدید می شود و ممکن است بالاخره نفهمید باید چه چیزی را باور کنید. اگر عاشق آدم ضداجتماعی باشید، نسبت به حرکات، انگیزه ها، رفتارها و دلایل و بهانه هایش بسیار حساس خواهید شد. وانگهی، از این که یکسره بی ملاحظگی های شخصی و شغلی او را لاپوشانی کنید، خسته خواهید شد. باید شکاک و ظنین باشید: رفتار قبلی او می تواند پیشگویی کننده رفتار آتی اش باشد.
 
در ضمن با بیشتر پی بردن به این که او، اگر نگوییم اصلا احساس ندامت ندارد، عملا چندان احساس ندامت ندارد پذیرفتن یا بخشیدن رفتارش سخت تر می شود. اگر عذرخواهی های همسرتان دروغین است دلیلش آن است که دروغین اند. او ناراحت است ولی دلیل ناراحتی او، رو شدن دروغ ها و فریب هایش است نه ناراحت شدن شما از دروغ ها و فریب هایش. طرف خطرناک، تبحر خاصی در پیچاندن قضایا و متقاعد کردن طرف مقابلش به مقصر بودن دارد. برای مثال، طرف مقابلش را متقاعد می کند که مشکل بی اعتمادی، دارد، ساده دل است. احساس ناامنی می کند، نمی خواهد گوش دهد یا خیلی سختگیر است.
 
اگر به سلامت عقلتان شک کرده اید، بدانید با یک شخصیت ضداجتماعی رابطه برقرار کرده اید. فراموش نکنید که شخصیت ضداجتماعی واقعا نمی تواند ناراحت بودن شما را درک یا حس کند و به ناراحت بودن شما واقعأ اهمیت نمی دهد. کنترل کردن تمام مبادله ها و رابطه ها و دست بالا را داشتن، یکی از مکانیسم هایی است که برای بقا آن را یاد می گیریم. حتی اگر به دست آوردن چنین کنترلی مستلزم کنار گذاشتن نسبی همدلی و دلسوزی باشد. اگرچه همه در آرزوی رابطه ای هستیم که طرفین آن نسبتا برابر باشند و تعادل نسبی بر آن رابطه حاکم باشد، اما اشخاصی که اختلال شخصیت خطرناک دارند، ظرفیت این نوع متقابل بودن را ندارند.
 

تحمل سختی های و رنج ها

ضداجتماعی ها نسبت به سختی کشیدن و رنج دیگران، بی تفاوت و حتی گاهی اوقات سنگدل هستند. اگر از او انتظار دارید برای شما باشد، به احتمال زیاد بارها مایوس خواهید شد. یادتان باشد، این نقص می تواند علامت عدم تمایل او به همدلی نباشد ولی همان طور که اسکن مغزی شخصیت های ضداجتماعی نشان می داد، طرف ضداجتماعی در این زمینه، نقص زیست شناختی دارد. بنابراین انتظار معقولی نیست که از او بخواهید همدلی را یاد بگیرد.
 
شما به عنوان طرف رابطه ممکن است متوجه شوید شخصیت خطرناک مقابلتان، آدمی سطحی و تصنعی است. او که در برداشت اول جذاب و از لحاظ هیجانی درگیر به نظر می رسیده حالا توخالی و منفعت طلب شده است. طرف های خطرناک، خودشان را خیلی دست بالا می گیرند و در مورد مهارت هایشان غلط انداز و بسیار با اعتماد به نفس عمل می کنند. آنها از قمپز در کردن با تاکید شدید بر عقایدشان ابایی ندارند. اگرچه عاشق بحث و مجادله اند ولی صبر چندانی برای شنیدن نظرات و افکار دیگران ندارند. به این ترتیب در مقام طرفی آنها، احساس خواهید کرد هرگز نمی توانید برنده بحث باشید.
 

خیانت

خیانت یکی دیگر از مشکلات شخصیت های خطرناک است. در واقع، علامت تیپ ضداجتماعی، رعایت نکردن تک همسری است. انتظار داشته باشید که طرف مقابل تان چند شریک جنسی داشته باشد و با آنها روابط متعدد کوتاه مدت برقرار کند. یادتان باشد شخصیت ضداجتماعی در زمینه کنترل تکانه بسیار ضعیف است و از لحاظ در نظر گرفتن پیامد اعمالش مشکل دارد. شخصیت های ضداجتماعی به عنوان آدم های هیجان طلب برای ارضای نیازهای آنی، به تمایلات جنسی خود تن می دهند و وقتی به این بی ملاحظگی آنها پی می برید، بی تفاوتی در پیش می گیرند، آن را نمی پذیرند یا برای خلاص شدن از آن، به دروغ و طفره رو می آورند.
 
سرانجام این که بی مسئولیتی مزمن شخصیت ضداجتماعی می تواند به مرگ رابطه منتهی شود. چنین آدمی حاضر نیست زیر بار مسئولیت مالی و مسئولیت های دیگر برود. انتظار داشته باشید کل مسئولیت مالی، کاری و تربیت و بزرگ کردن بچه ها را بر دوش شما بیندازد. وقتی با این طفره رفتن او از مسئولیت پذیری برخورد می کنید، گاهی اوقات ظاهرا از ته دل قول می دهد خودش را اصلاح کند و بیشتر قابل اتکا باشد و گاهی شما را به پرتوقع بودن متهم می کند یا اصلا شما را نادیده می گیرد. دیری نمی گذرد که زندگی با شخصیت ضداجتماعی، شبیه زندگی با بچه ای نافرمان می شود.
  
نویسنده: دبلیو. بِرَد جانسون و کِلی مورِی
 
منبع: کتاب «عشق دیوانه وار»


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.