درمان مشکل تنفس بسیار سریع

در برخی از افراد به دلیل اضطراب و ترس ناگهانی ممکن است مشکل تنفسی به وجود بیاید که موقتی می باشد ولی خطرناک. اما در برخی از بدو تولد تا آخر عمر این مشکلات همراه شان است. برای کنترل و درمان آن می توانید از روش هایی که در این مطلب بیان می شود استفاده کنید.
دوشنبه، 18 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
درمان مشکل تنفس بسیار سریع
یکی از راه های کاهش اضطراب و تندرستی کنترل میزان تنفس و ورزش کردن می باشد، که تا حد زیادی می‌تواند به درمان و کاهش این بیماری کمک کند.
 

مقدمه

تنفس سریع یا هیپرونتیلاسیون یک بیماری است که ناشی از اضطراب می باشد. زمانی که فرد در موقعیت های هیجانی یا ترسناک قرار میگیرد، ناگهان تنفس آن عمیق و تند می شود. این در حالیست که حتی نیاز به اکسیژن زیاد هم ندارند. این عمل در این افراد باعث می‌شود که دی‌اکسیدکربن های زیادی از آنها خارج شود و در نتیجه خون آنها قلیایی شده و در آخر می توانند علائم خطرناک تری را به بار آورد، از جمله حمله عصبی یا ایست قلبی. ممکن است این تنفس ها در زمان کمی برای فرد اتفاق می‌افتد اما برای آن بیمار این مدت زمان کم را به اندازه ساعت های طولانی احساس می کند. 

این بیماری می‌تواند به دو شکل وجود داشته باشد. یک شکل خفیف، که تنها در شرایط اضطراری به وجود می آید و شکل شدید، هنگامی که برای فرد رخ می دهد، به همراه علائمی همچون تنگی نفس، تپش قلب و گزگز انگشتان، عرق کف دست و احساس مرگ در بیمار می باشد. در نوع خفیف آن فرد می‌تواند با مراقبت‌های شخصی آن را کنترل کرده، تا حد درمان نیز پیش برود. اما در نوع شدید آن نیاز به مراقبت های پزشکی و درمان دارویی وجود دارد.
 

راه های غلبه بر حملات تنفسی

حفظ آرامش و نشستن در این موقعیت 
شما باید در آن زمانی که ذهن تان مشغول یک داستان ترسناک یا موقعیت مضطرب می باشد، فکر تان را مشغول یک کار دیگر یا فکر آرامش‌ بخشی کنید که بتوانید سرعت تنفس خود را کنترل کرده و آن را آهسته تر پیش ببرید.  هر چه در آن موضوع مضطرب عمیق‌تر شوید و به اعصاب خود مسلط نباشید باعث می شود که تنفس تان سریع تر پیش برود و حملات عصبی به شما دست دهد. 

برای حفظ آرامش بهتر است یک مکانی را برای نشستن انتخاب کنید و چند دقیقه را آنجا استراحت کرده و ذهن تان را از افکار منفی پاک کنید، جرعه ای آب بنوشید و در ذهن خود یا بر زبان خود جمله ای آرامش بخش تکرار کنید. سعی کنید در این زمان به تنفس خود فکر نکنید و در آن عمیق نشوید، چرا که در این صورت تنفس شما نه تنها آهسته نمی‌شود، بلکه ممکن است سرعت آن نیز بالاتر برود. بنابراین تمام فکر خود را صرف آرام کردن ذهن خود مشغول کنید، ورزش کنید. 

یکی از راه های کاهش اضطراب و تندرستی کنترل میزان تنفس و ورزش کردن می باشد، که تا حد زیادی می‌تواند به درمان و کاهش این بیماری کمک کند و بیماران را در برخورد با این مسئله آماده تر می کند. به طور طبیعی هر زمانی که شروع به ورزش می کند، ضربان قلب تان بالا رفته و باعث می‌شود تا نفس تان نیز تندتر شود. این مسئله باعث شده تا فرد بتواند بر تنفس خود کنترل بیشتری پیدا کند.
 
از وضعیت های متشنج و ناراحت کننده دوری کنید
قرار گرفتن در میان شلوغی و گیر کردن در میان جمعیت باعث تحریک این بیماری شده و ممکن است این حملات برای شما در زمان بیشتری به وجود بیاید، پس بهتر است که این موقعیت ها را از خود دور کرده و هیچ گاه خود را در این وضعیت گیر نیاندازید. در این مورد هیچ گاه با خود فکر نکنید غلبه کردند بر ترس ها می توانند این مشکلات را از بین ببرد، چراکه این نوع بیماری در موقعیت‌های ترسناک خود را بیشتر بروز می دهد و هیچ گاه نمی تواند به آن مسئله عادت کند. 
 
کاهش مصرف کافئین
یکی از مواد تحریک کننده این بیماری کافئین می باشد، پس بهتر است به مرور زمان مصرف کافئین خود را بسیار پایین آورده و کم کم آن را قطع کنید. مواد کافئین دار مانند قهوه، چای، کولا و شکلات که در روزمرگی ما استفاده می شوند، یکی از محرک‌های هیپرونتیلاسیون می‌ باشند. 
 
داخل یک کیسه کاغذی نفس بکشید
این روش به مدت طولانی درمان اصلی هیپرونتیلاسیون بود. نفس کشیدن در داخل کیسه کاغذی اجازه می دهد که دی اکسید کربن خروجی در هنگام دوباره جذب بدن شود. دکتر هریسون می گوید: دمیدن داخل کیسه کاغذی ایده خوبی است، البته به شرطی که هیپرونتیلاسیون شما اطمینان حاصل شده باشد که مشکل جدی در کار نیست. اکثر این افراد می توانند از روش بالا استفاده کنند، اما تعداد کمی نیز مشکلات جدی‌ترین دارند. [1] 
 
مراقبت های غذایی 
برای درمان مشکلات تنفسی، می توانید یک قاشق غذاخوری بارهنگ و یک لیوان عرق نعنا به اضافه یک لیوان عرق پونه را در ظرف مسی یا شیشه ای مخلوط کرده و روی اجاق قرار داده و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس و هر ۴ ساعت یک فنجان با عسل شیرین کرده و میل نمایید. [2]  در روایات آمده: «الامتلاء من البیض المسلوق یورث الربو»[3 ] یعنی «پر کردن شکم با تخم‌مرغ پخته سبب ابتلا به تنگی نفس می‌شود.» 

پی نوشت: 
[1] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 185. 
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 105.
[3] الکافی، جلد8 ،صفحه192-بحارالأنوار، جلد62، صفحه182.


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.