چند قدم تا خوشبخت شدن

زندگی خوب را باید خودتان بسازید و از آن لذت ببرید. زندگی خوب و رسیدن به خوشبختی ساختمان از پیش ساخته نیست، برای ساختن یک زندگی رویایی با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 23 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
چند قدم تا خوشبخت شدن
در گام اول سعی کنید، صادقانه و صمیمانه، حرف ها و خواسته های خود را بیان کنید. 
 
چکیده: زندگی خوب را باید خودتان بسازید و از آن لذت ببرید. زندگی خوب و رسیدن به خوشبختی ساختمان از پیش ساخته نیست، برای ساختن یک زندگی رویایی با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1241 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
چند قدم تا خوشبخت شدن
سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

زوج ها باید بدانند، زندگی زناشویی خوب یا بد را خودشان می‌سازند و در ساخت آن، هر یک نقش ویژه ای دارند. زن و شوهر، هر یک به تنهایی بر حسب اینکه آگاه و مسئولیت پذیر باشند یا نه؛ در حاکم ساختن مهر و محبت و یا در تداوم اختلاف ها و مشکلات زندگی مشترک، نقش مهمی بر عهده دارند. [1] 
زن و شوهر، با مدیریت کردن ذهن و زبان خود می‌توانند بر رفتارهای خودشان، کنترل داشته باشند. هر یک از زوجین دارای نقشی است که باید به بهترین شکل ممکن آن را اجرا کنند و اگر هم یکی از طرفین نتوانست نقش خود را به خوبی اجرا کند شما سعی کنید به او کمک برسانید. 

6 قدم تا خوشبخت شدن

1. حرف ها و خواسته هایتان را به روشنی بیان کنید

بسیاری از زوجین از بیان صریح خواسته های خودشان می‌ترسند و آن خواسته ها را در وجود خودشان مخفی می‌کنند و این روش را بارها در زندگی مشترک خودشان انجام می‌دهند و نتیجه این پنهان کاری، نا امید شدن از رسیدن به خواسته هایش و خشم و ناراحتی از همسرش می‌شود که نتوانسته است خواسته های ناگفته ای او را برآورده سازد. عزیز من، برای اینکه همسرت بتواند خواسته های شما را برآورده سازد، باید بداند که نیاز شما چیست و بداند که ریشه مشکلات شما از کجاست. 
پس در گام اول سعی کنید، صادقانه و صمیمانه، حرفها و خواسته های خود را بیان کنید. 
 

2. ابراز احساسات زبانی

دین عزیز اسلام، زوجین را بسیار تشویق می‌کند که محبت نسبت به همسر را در قلب خود نگه نداشته باشید و به همسرتان ابراز کنید. این بیان کردن احساسات سبب می‌شود که زندگی شما عاشقانه تر شود و احساس آرامش و محبت زن و شوهر نسبت به یکدیگر افزایش پیدا می‌کند. 
مشکل بعضی از خانواده ها این است که بلد نیستند ابراز احساسات کنند. از آقا می پرسیم که چرا به همسرت محبت نمی کنی؟ چواب می‌دهد که من دارم از صبح تا شب کار می کنم برای همسر و فرزندانم این یعنی محبت، یعنی من دوست شان دارم. 
یا از خانم می پرسیم چرا محبت نمی‌کنید؟ می‌گویند؛ من از صبح که بیدار می شوم تا آخر شب مشغول به آشپزی و تمیز کردن لباس های شوهر و فرزندم هستم، این یعنی محبت. 
این رفتار ها به جای خود نقش محبت را دارند. اما ابراز کردن محبت و دوست داشتن به زبان سبب می‌شود که قلب و روح طرف مقابل تان نسبت به شما بیشتر بتپد. 
در حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمده است؛ این که مردی به زنش بگوید تو را دوست دارم، هرگز از قلب همسرش بیرون نخواهد رفت. [2]
 

3. به درد و دل ها صادقانه گوش بدهید

به حرف های همسرتان گوش بدهید بدون اینکه بخواهید او را قضاوت کنید. گاهی اوقات نیازمند این هستیم که فقط یک نفر باشد که به حرف های ما گوش دهد و همین گوش دادن او سبب آرامش ما می‌شود. این که زن و شوهر نسبت به یکدیگر درک داشته باشند برای ادامه زندگی مشترک بسیار حیاتی است. 
به حرف های آنها گوش دهید راهکار ندهید، فقط گوش کنید. 

توجه: آقایانی که چشم و گوش خود را ساعت ها در اختیار فضای مجازی قرار می‌دهید و حرفه‌ای آنها برای شما ارزشمند است بدان که همسرت و حرفه‌ای او بسیار ارزشمند تر از آنهاست. 
نکته انگیزشی : آدم های خوشبخت، دنیا را فقط با چشم های خودشان نگاه نمی‌کنند، بلکه با چشمان همسرشان هم نگاه می‌کنند، حواس شان به همه جا هست. 
 

4. توهین و تحقیر نکردن

یک آفتی که زندگی برخی ها را گرفته این است که همسر خودشان را جلوی جمع توهین و تحقیر می‌کنند. زن و شوهری که قرار بود باعث ارتقای کرامت یکدیگر باشند، سبب تحقیر همدیگر می‌شوند. 
داستان؛ در جمع دوستان نشسته بودیم که یکی از دوستان با اسمی نامناسب، خانمش را صدا زد و نگاه من ناخودآگاه به سمت خانمش رفت و دیدم که خانم از شدت خجالت فقط آرزو می‌کند که زمین دهان باز کند و او را فرو ببرد و همه ی جمع به مدت چند ثانیه سکوت کردند و خود مرد هم فهمید که کار زشتی انجام داده است اما کار از کار گذشته بود. به یکدیگر توهین نکنید و سعی کنید این صفت ناپسند را از وجود خودتان پاک کنید. 
تحقیر کردن همدیگر شبیه این است که با تبر بر ریشه درخت بزنید و به مرور و با تکرار ضربه زدن باعث قطع شدن درخت می شوید، تحقیر کردن هم همین است که با تکرار آن باعث از هم پاشیدن زندگی مشترک تان می شوید. 
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ. 
ای کسانی که ایمان آورده اید ، هرگز گروهی (از مردان شما) گروه دیگر را مسخره نکند شاید آن گروه (مسخره شدگان) بهتر از آنان باشند و نه زنانی زنان دیگر را ، شاید آن گروه بهتر از آنان باشند و از یکدیگر عیب جویی نکنید ، و همدیگر را به لقب های زشت مخوانید بد نامگذاری است (یاد کردن مؤمن به) فسق پس از ایمان (مؤمن را به نام مرتکب گناهان خواندن) و آنان که توبه نکنند آنهایند که ستمکارند. [3]
زن و شوهر خوشبخت سعی بر حفظ احترام یکدیگر دارند به قولی زن باهوش شوهر خودش را احترام می‌کند تا پادشاه شود و خودش با این احترام  گذاشتن می‌شوند ملکه، اما زنی که به شوهرش بی احترامی می‌کند و شوهرش را در حد یک فرد معمولی می‌برند خودش می‌شود زن یک فرد معمولی. 
 

5. خوشبخت ها با یکدیگر خوش اخلاق هستند

بسیاری از افراد باور ندارند که مشکلات و سختی ها، بخش جدایی ناپذیر زندگی هستند
إمامُ علیٌّ (علیه السلام) : الدهرُ یَومانِ : فیَومٌ لَکَ و یَومٌ علَیکَ ، فإذا کانَ لکَ فلا تَبطَرْ ، و إذا کانَ عَلیکَ فلا تَحزَنْ ، فَبِکِلَیهِما سَتُختَبَرُ .
روزگار دو روز است ؛ روزى به کام تو و روزى به زیان تو . چون به کام تو بود، سرمست مشو و چون به زیان تو بود، غمناک مباش ؛ زیرا هر دو مایه آزمایش توست . [4]
 و همیشه در همه ی زندگی ها وجود دارند. خانواده های که بر پایه ی خوش اخلاقی استوار هستند، با مشکلات و رفتارهای نابهنجار بعضی از اعضای خانواده با درایت و صبر حوصله برخورد می‌کنند .
نکته آخر: خوش رفتاری سبب می‌شود تا بذر مهر و محبت در قلب همسرتان کاشته شود و نتیجه و ثمره ای آن آرامش در زندگی مشترک تان می‌شود. 

پاورقی
[1] خدادادی، جمشید، راز کامیابی در زندگی زناشویی، تهران: ندای سینا، 1392،صفحه 583
[2] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، جلد 14، باب 3، قم: آل البیت لاحیاء التراث ،صفحه 10
[3] قران کریم ،سوره حجرات، آیه 11
[4]علی بن ابیطالب(ع)، شریف الرضی، محمد بن حسین (گردآورنده) ترجمه محمد دشتی، ،نهج البلاغه، قم: مشهور، 1385،حکمت 390

منبع
قران کریم ،سوره حجرات
علی بن ابیطالب(ع)، شریف الرضی، محمد بن حسین (گردآورنده) ترجمه محمد دشتی، ،نهج البلاغه، قم: مشهور، 1385
شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، جلد 14، باب 3، قم: آل البیت لاحیاء التراث
خدادادی، جمشید، راز کامیابی در زندگی زناشویی، تهران: ندای سینا، 1392

بیشتر بخوانید :
یک راز ساده خوشبختی در "زندگی مشترک"
سازگاری، کلید خوشبختی همسران
راز خوشبختی در زندگی زناشویی
راهکارهایی برای بهبود زندگی زناشویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.