دوشنبه، 17 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مريم مشرف‌الملک

مريم مشرف‌الملک
شاعر، پژوهشگر
مريم مشرف‌الملک، فرزند اسفنديار، در سال 1342 خورشيدي در تهران چشم به جهان گشود. وي پس از گذراندن دوره ابتدايي و متوسطه وارد دانشگاه آزاد اسلامي شد و در رشته مترجمي زبان آلماني تحصيل کرد.
مشرف‌الملک، به دليل فرهنگي و علمي بودن فضاي خانه پدري‌اش، از همان کودکي با شعر و ادبيات آشنا شد و زبان‌هاي انگليسي، آلماني و عربي را فراگرفت.
وي پس از گرفتن ليسانس به ادامه تحصيل پرداخت و فوق‌ليسانس خود را در رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه آزاد اسلامي گرفت؛ سپس تحصيلات تکميلي را در مقطع دکتري در رشته زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد و در سال 1379 موفق به کسب مدرک دکتري شد.
مريم مشرف افزون بر تدريس در دانشگاه شهيد بهشتي آثار گوناگوني نگاشته که دستاورد پژوهش‌هايش است. وي در شعر نيز دست توانايي دارد و شعرهاي خود را نيز منتشر کرده است.
آثار مريم مشرف‌الملک که تاکنون منتشر شده عبارت است از: بلور طربناک (مجموعه شعر)؛ بهاء ولد و زندگي عرفاني او (ترجمه)؛ زندگي و شعر محمد فضولي، شاعر عصر صفوي؛ ساحل‌هاي شناور (مجموعه شعر)؛ شيوه‌نامه نقد ادبي؛ صخره برايتون (ترجمه)؛ عبدالقاهر جرجاني و ديدگاه‌هاي نوين نقد ادبي؛ مرغ بهشتي (شعر رمانتيک محمدحسين شهريار)؛ ميراث مولوي (ترجمه)؛ نشانه‌شناسي تفسير عرفاني؛ جستارهايي در ادبيات تطبيقي ايران.
از وي نزديک به 50 مقاله علمي و پژوهشي در مجله‌هاي فرهنگي معتبر به چاپ رسيده و در سمينارهاي گوناگون نيز به سخنراني پرداخته است.
مريم مشرف‌الملک که عضو انجمن ترويج زبان فارسي است، در دوران فعاليت ادبي و علمي خود، جايزه‌هاي قابل توجهي نيز دريافت کرده است که عبارت است از: برنده جايزه بهترين پايان‌نامه دکتري مراسم پژوهش برتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (1380)؛ برنده جايزه تشويقي در مراسم کتاب براي کتاب بهاء ولد و زندگي عرفاني او (1383)؛ برنده جايزه کتاب براي کتاب ميراث مولوي (1386)؛ برنده جايزه دومين جشنواره بانوي فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ کسب عنوان پژوهشگر برتر جشنواره پژوهشي.
مريم مشرف‌الملک، هم‌اکنون عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.