جمعه، 19 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه
اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه ملقب به ابوالعبد در بیست و سوم ماه می 1963 در اردوگاه «الشاطیء» غزه به دنیا آمد، وی در سال 1987 از دانشگاه اسلامی در غزه و در رشته ادبیات عربی فارغ‌التحصیل شد و در سال 2009 از همین دانشگاه دکترای افتخاری گرفت.
 

مراحل تحصیلی اسماعیل هنیه

• تحصیلات ابتدایی و راهنمایی: مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی
• تحصیلات عالیه: دانشگاه الازهر در غزه
• مدرک تحصیلی: لیسانس زبان عربی در دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه
• سال ۱۹۸۱ با ورود به دانشگاه اسلامی غزه، به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه درآمد.
• عضو شورای دانشجویی دانشگاه از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴
• ریاست شورای دانشجویی دانشگاه از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶

هنیه فعالیت خود را از داخل «ائتلاف اسلامی» (الکتلة الإسلامیة) که شاخه دانشجویی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود و جنبش حماس از آن نشأت می‌گیرد، آغاز کرد؛ وی سپس به عنوان عضوی در شورای  دانشجوئی دانشگاه اسلامی در غزه میان سال‌های 1983 و 1984 به فعالیت پرداخت و برای سال‌های متوالی منصب ریاست شورای دانشجویی را بر عهده گرفت، پس از فارغ‌التحصیلی وارد امور اداری شد و پس از گذراندن یک سال از تبعیدش به غزه بازگشت و در دانشگاه اسلامی غزه مشغول به کار شد.


فعالیت‌های سیاسی اسماعیل هنیه

در سال 1997 به عنوان رئیس دفتر «احمد یاسین» رهبر معنوی حماس انتخاب شد؛ در خلال انتفاصه «الاقصی» به دلیل روابط او با احمد یاسین و نیز ترور رهبران حماس توسط اسرائیل ، جایگاه هنیه در داخل جنبش حماس تقویت شد. در دسامبر 2005 ریاست لیست «تغییر و اصلاح» را بر عهده داشت لیستی که با اکثریت آرا در انتخابات قانونگذاری دوم فلسطین در سال 2006 پیروز شد.

در 16 فوریه 2006 ، حماس هنیه را برای بر عهده گرفتن پست نخست‌وزیر فلسطین نامزد کرد و وی در بیستم همان ماه به سمت نخست‌وزیری انتخاب شد و در 30 ژوئن 2006 اسرائیل وی را تهدید کرد اگر «گلعاد شالیت» نظامی اسرائیلی در دست مقاومت را آزاد نکند، ترور می‌شود.

در 14 ژوئن 2007 «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، هنیه را برکنار کرد اما هنیه این دستور را نپذیرفت و آن را «غیرقانونی» و «شتابزده» خواند و تأکید کرد دولتش به کار خود ادامه خواهد داد و از مسئولیت‌هایش در قبال ملت فلسطین شانه خالی نخواهد کرد.

در 25 ژوئن 2009 دانشگاه اسلامی غزه به نشانه تقدیر از تلاش‌های هنیه در راستای آرمان فلسطین، به وی نشان دکترای افتخاری داد.

هنیه بارها طرح آشتی فلسطینی با جنبش فتح را مطرح کرده و اعلام کرده بود حاضر است در چارچوب صلح شامل، از نخست‌وزیری کنار می‌رود و در 2 ژوئن 2014 به صورت عملی این منصب را به «رامی الحمدالله» (نخست‌وزیر دولت توافق ملی فلسطین) واگذار کرد.

رژیم صهیونیستی در سال 1989 سه سال اسماعیل هنیه را زندانی کرد، پس از آن وی را با تعداد دیگری از رهبران حماس به «مرج الزهور» در مرزهای لبنان و فلسطین تبعید کرد و وی یک سال کامل در تبعید بود.

یکی از مقامات ارشد حماس که به مبارزه با اسرائیل بسیار معتقد است، "اسماعیل هنیه" نام دارد. وی در مبارزه با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر با کمک به تجهیز یگان های دریایی حماس به موفقیت نیروهای نظامی این جنبش کمک بسزایی داشته است. 
 

برخی از فعالیت‌های اسماعیل هنیه:

• دبیر پیشین هیأت امنای دانشگاه اسلامی غزه
• مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه
• مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه
• عضو کمیته عالی گفت و گوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان
• عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس
• رئیس دفتر شیخ احمد یاسین
• عضو رهبری سیاسی جنبش حماس
• عضو سابق هیأت مدیره جمعیت اسلامی غزه
• رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال
• اسماعیل هنیه در مه ۲۰۱۷  به سمت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس انتخاب شد.

اسماعیل هنیه
 

۲۹ مارس افکار عمومی خاورمیانه در رأس فهرست انتخاباتی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» نام و تصویر مردی آرام را دیدند که در فردای پیروزی حماس بر کرسی نخست وزیری نشست. هنیه از رهبران سیاسی نسبتاً میانسال حماس به شمار می رود که قبل از ورود به جهان سیاست سال ها به فعالیت های دانشجویی می پرداخت. هنیه در سال ۱۹۶۳ در اردوگاه الشاطی غزه متولد شد و اکنون ۴۳ سال سن دارد. خانواده وی در پی اشغال روستایشان (الجوره) در شهر عسقلان اشغالی مدتی را به آوارگی گذراندند. نخست وزیر فلسطین تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در مدارس سازمان کمک رسانی سازمان ملل «آنروا» به پایان رساند و در دانشگاه الأزهر در غزه دیپلم گرفت و به تحصیلات خود در دانشگاه اسلامی غزه ادامه داد و در رشته ادبیات عرب فارغ التحصیل شد. هنیه متأهل و دارای ۱۱ فرزند است.

از مهم ترین مراحل زندگی هنیه می‌توان به فعالیت وی در انجمن اسلامی شاخه دانشجویی حماس در دانشگاه اشاره کرد. هنیه از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه اسلامی غزه بود و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ نیز ریاست این شورا را برعهده داشت. این شورا در دهه هشتاد شاهد اختلاف‌های شدید سازمان جوانان شاخه دانشجویی جنبش فتح و انجمن اسلامی بود. هنیه بیش از چند بار بازداشت شده و در سال های ،۱۹۸۷ ۱۹۸۸ ، ۱۹۸۹ به ترتیب ۱۸ روز، شش ماه و سه سال را در زندان های اسرائیل گذرانده است.

در تاریخ هفدهم دسامبر سال ،۱۹۹۲ رژیم صهیونیستی هنیه را به همراه ۴۱۵ نفر از فعالان و رهبران حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید کرد. از مهم ترین مناصب و پست‌هایی که هنیه تاکنون برعهده داشته است می توان به ریاست دفتر شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس (که در ۲۲ مارس ۲۰۰۴ ترور شد) اشاره کرد. وی همچنین یکی از اعضای رهبری سیاسی جنبش حماس در نوار غزه به شمار می رود.

هنیه از محبوبیت بالایی در میان هواداران حماس و ملت فلسطین برخوردار است و به میانه روی و داشتن شخصیتی آرام و متین شهرت دارد. از همین روست که وی همواره بر وحدت فلسطینیان تأکید کرده است. او روابط مستحکمی با رهبران گروه‌های مختلف فلسطین دارد و در همه جلسات مذاکره و گفت‌وگوی حماس و تشکیلات خودگردان و گروه های فلسطینی حضور فعال داشته است.

اسماعیل هنیه و محمود الزهار پس از ترور احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی، اسماعیل ابوشنب و ابراهیم مقادمه از برجسته‌ترین رهبران سیاسی حماس در نوار غزه محسوب می‌شوند. وی در سپتامبر ۲۰۰۳ با احمد یاسن هدف ترور نافرجام اسرائیل قرار گرفت. در این حمله یک جنگنده اسرائیل بمب بزرگی را روی منزلی در نوار غزه به قصد ترور این دو شلیک کرد اما به هنیه و شیخ یاسین و ساکنان منزل آسیبی نرسید.

 

هدف همیشگی جوخه‌های ترور اسرائیل

هنیه همواره از اهداف اصلی جوخه های ترور اسرائیل بوده است و مقام های رژیم تل آویو نیز همواره بر این امر تأکید داشته‌اند. آخرین باری که وی به طور مستقیم هدف عملیات ترور اسرائیل قرار گرفت در سپتامبر ۲۰۰۳ بود. هنیه خود روایتی شنیدنی از این ترور دارد که آن را این‌گونه توصیف می‌کند: «در سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابوراس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فروریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فراگرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابوراس را نجات داد».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.