شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

رضا رمضانی گیلانی

رضا رمضانی گیلانی
آیت الله دکتر رضا رمضانی گیلانی در سال 1342ش در خانواده ای مذهبی در رشت متولّد شد و از سال 1359ش در حدود هفده سالگی در کنار مدرسه، تحصیلات مقدّماتی حوزه را آغاز کرد. در سال 1360ش دیپلم گرفت و تا سال 1362 بخشی از دروس سطح را نزد اساتیدی چون آیت الله لاکانی، انشائی و ظهیری گذراند.

سپس راهی مشهد شد و تا سال 1367 به مدّت پنج سال نزد حضرات آیات فقیه سبزواری، صالحی خراسانی، سعیدی، رضازاده و مرتضوی تحصیل کرد و بخشی از فلسفه را نزد حکیم بلندآوازه سیّد جلال الدین آشتیانی آموخت. سپس عازم شهر قم شد و با اشتیاق کامل، به مدّت چهارده سال فقه و اصول را نزد حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و بهجت فومنی، و فلسفه، عرفان و اخلاق را به مدّت چهارده سال نزد حضرات آیات علّامه جوادی آملی، علّامه حسن زاده آملی، انصاری شیرازی، حکیم عسگری و دکتر احمد بهشتی، و تفسیر قرآن را به مدّت شش سال نزد حضرات آیات جوادی آملی و معرفت دنبال کرد.

پرکاری ایشان در تمام این دوران زبانزد محافل دوستان بود و کلاس های تدریس وی (همچون مغنی، مختصر، حادی عشر، اصول فقه، لمعه، تجرید، شرح منظومه، اشارات، اسفار، جامع السعادات، تمهیدالقواعد، مجمع البیان، نهج البلاغه، مکاسب، کفایه و خارج اصول و فقه) معمولًا از پرجاذبه ترین دروس حوزه در نوع خود بود و به همین دلیل تأیید و تشویق مراجع بزرگوار حوزه را بر می انگیخت.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در این باره در دو متن جداگانه نوشت: «گواهی می شود جناب حجّت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ رضا رمضانی دامت افاضاته حدود دوازده سال در بحث های خارج فقه و اصول حوزه مقدّسه قم شرکت نموده اند و بحمدالله از فضلای مبرّز و مدرّسین ارزشمند حوزه می باشند و آراسته به سجایای اخلاقی هستند» و نیز « … ایشان از فضلاء ارزنده و جدّی است و به مراتبی از علم و عمل نائل گشته اند و امید است مراکز علمی و محافل دینی، از برکات ایشان بهره مند گردند». آیت الله علامه جوادی آملی می نویسد: «یکی از عالمان دینی که سالیان متمادی به فراگیری علوم اسلامی اشتغال داشت و بحمدالله در صدد تذکیه عقول و تزکیه نفوس برادران و خواهران ایمانی هستند، حجّت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ رضا رمضانی دامت برکاته اند. انتظار می رود…  امّت اسلامی را در هر اقلیم در گستره زمین به اسلام ناب دعوت نمایند».

وی پس از طی مدارج علمی در سال 1385 مدرک سطح چهار (دکتری) حوزه را دریافت کرد و در همان سال با تأیید درجه اجتهادش توسط فقهای شورای نگهبان، با اکثریت قاطع آرای مردم شریف استان گیلان، به دوره چهارم مجلس خبرگان راه یافت. وی در دوره پنجم خبرگان (اسفند سال 1394) نیز شرکت کرده و بار دیگر با اکثریت آراء از طرف مردم شریف گیلان انتخاب شدند. ایشان در طول این سال ها همواره در دانشگاه نیز حضوری جدّی داشت؛ چنان که در سال 1373ش در دانشگاه تربیت مدرّس قم از رساله «اسماء الهی در قرآن و عرفان » با نمره 19 دفاع کرد و مدرک کارشناسی ارشد دریافت نمود. از سال 1375 در مقطع کارشناسی ارشد به تدریس در دانشگاه های مختلف پرداخت و نیز چندین رساله ارشد و دکتری را مشاوره و راهنمایی کرد.

در 1381 به عضویت هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی درآمد و در نوشتن دائرة المعارف قرآن در گروه فلسفه و عرفان مشارکت جست. در سمینارهای علمی – اسلامی متعدّدی در ایران و خارج از ایران شرکت کرد و اکنون در حال تحقیق و نوشتن رساله ای در آرای اخلاق جهانی هانس کونگ و مقایسه آن با دیدگاه علّامه طباطبایی می باشد. وی برای مراجعه مستقیم به کتاب ها و منابع آلمانی مدّتی تلاش کرد و دیپلم زبان آلمانی B2 دریافت نمود.
 

برخی از تألیفات وی عبارتند از:

- رابطه ها در حوزه انسان
- نگرشی بر خود نوعی انسان
- اسماء الهی در قرآن و عرفان
- آراء اخلاقی علّامه طباطبائی
- آسیب شناسی دینی در نهضت عاشورا
- گناه شناسی
- نظام حقوقی و اخلاقی خانواده در اسلام
- محبّت در اسلام
- تبلیغ با نگاهی به مقوله ی رسانه
- نقد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان
- آداب علم آموزی؛ مقالات قرآنی
- انسان شناسی در قرآن؛ توبه در قرآن
- هندسه زندگی قرآنی؛ اسلام شناسی
- ارتداد
- اجتهاد و تقلید
- و …
بخشی از تألیفات ایشان به انگلیسی، آلمانی، ترکی، عربی و مالایی ترجمه شده است.


مسئولیت‌ها

وی پس از 4 سال تجربه امامت جمعه در کلان شهر کرج و سفر به کشورهای مختلف، در سال 2006 میلادی ریاست مرکز اسلامی وین را پذیرفت و سپس در سن 46 سالگی، از آوریل 2009 از سوی مرجعیت اعلای شیعه، به عنوان امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ منصوب شد. او همچنین از سوی سایر مراجع معظّم مأذون می باشد. وی در اکتبر 2010 میلادی به اتفاق آراء به ریاست هیأت علمای اتّحادیه مراکز شیعه در آلمان برگزیده شد و در می 2014 به ریاست اتّحادیه ی اروپایی علماء و تئولوگ‌های شیعه انتخاب گردید. نامه‌ی او به پاپ و پاسخ وی در مورد ضرورت حفظ حرمت انبیاء فصل جدیدی از ارتباط مرکز اسلامی با رهبران ادیان گشود.

رضا رمضانی گیلانی

انتصاب به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

حضرت آیت الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی را در تارخ 2 شهریور 1398 به‌عنوان دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) منصوب کردند. متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ رضا رمضانی دام‌توفیقه
به پیشنهاد اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، جنابعالی را که از تعهد و سوابق علمی و تجربه طولانی فعالیت در خارج از کشور بهره‌مند هستید، به‌عنوان دبیرکل آن مجمع منصوب می‌کنم.
امید است با رویکرد تحول‌گرا و متناسب با شرایط حساس بین‌المللی و جایگاه مهمّ پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام و نیز با استفاده از نیروهای فکری، جوان، کارآمد و مجرّب و نیز ارتباط مؤثر با علماء و اندیشمندان و بویژه اعضاء محترم شورایعالی و مجمع عمومی در نشر معارف اسلام ناب و وحدت امّت اسلامی موفق و مؤید باشید.
لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های مخلصانه و دیرپای جناب حجت‌الاسلام آقای اختری در مدیریت مجمع محترم تشکر نمایم.
توفیق همگان را در انجام وظایف محوله از حضرت حق مسألت دارم.
سیّدعلی خامنه‌ای

منابع:
1. مرکز اسلامی امام علی علیه السلام
2. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.