شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

لوکا مودریچ

لوکا مودریچ
لوکا مودریچ بازیکن فوتبال رئال مادرید و کاپیتان تیم ملی کرواسی در سال ۲۰۱۸ بهترین سال ورزشی اش را تجربه کرد. او یکی از اصلی ترین عوامل و یک پای حضور کرواسی در فینال ۲۰۱۸ روسیه بود. سالی که او توانست علاوه بر کسب توپ طلایی بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۸، موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن سال اروپا نیز شود. تنها چند ماه بعد مودریچ توانست جایزه بهترین بازیکن مرد سال فیفا را نیز از آن خود کند. اتفاقی که ده سال توسط هیچ بازیکنی بجز رونالدو و مسی، دست یافتنی نبوده است.

مودریچ بی شک یکی از بهترین بازی سازان فوتبال دنیاست. او که غالبا در نقش بازی ساز مرکزی قرار دارد، بارها اثبات کرده است در هر پستی از میانه­ی میدان می تواند بدرخشد. او که در سال ۲۰۱۲ و در سن ۲۵ سالگی به رئال مادرید پیوست، بسیار صبورانه جایگاهش را در این تیم باز کرد. اتفاقی که دقیقا در زندگی ورزشی ملی او نیز اتفاق افتاد.

شاید هیچ کس انتظارش را نداشت، لوکا مودریچ آنقدر در تمرین و تلاش ثابت قدم باشد، تا بتواند بالاخره فیفا را راضی کند که بازیکنانی ارزشمندتر از مسی و رونالدو نیز وجود دارند. او پس از چهار فصل رویایی در تاتنهام به رئال مادرید پیوست. قطعا تاثیر مودریچ در موفقیت تیم ملی کرواسی به حدی بوده است که با وجود شکست چهار بر دو در برابر تیم افسانه ای و جوان دِشام، همچنان لایق دریافت توپ طلا بوده است. او که تا امروز شش بار بازیکن سال فوتبال کرواسی شده است، از این نظر نیز با مهاجم فوق العاده سال های نه چندان دور کرواسی، داوور شوکر برابری می کند.

هم تیمی هایش به او در رئال مادرید، لوکیتا می گویند. ضمنا فراموش نکنید که لوکا مودریچ در سال ۲۰۱۸ با رئال مادرید سه جام دیگر نیز کسب کرده است. او در فوتبال به پاس های دقیق با داخل و بیرون پا و همچنین پاس های بلند عرضی و قدرت دریبل زنی بالا معروف است. لوکا مودریچ یکی از خلاق ترین هافبک های بازی ساز سال های اخیر رئال مادرید و کرواسی بوده است.
 
لوکا مودریچ

دوران کودکی و نوجوانی لوکا مودریچ

لوکا مودریچ در نهم سپتامبر سال ۱۹۸۵ در روستای زادار که یک روستای کوچک واقع در یوگوسلاوی سابق است به دنیا آمد. پدرش استیپ و مادرش رودوجکا نام داشت. کودکی لوکا مودریچ مصادف با جنگ استقلال کرواسی بود، برای همین او خاطرات خوبی از کودکی اش به یاد ندارد؛ اما همین موضوع یکی از اصلی ترین دلایل تلاش بیشتر مودریچ برای موفقیت در عرصه فوتبال بود.

لوکا مودریچ از این سختی های دوران کودکی اش برای تلاش بیشتر استفاده برد. استعداد ذاتی نیز به کمک او آمد، تا خیلی زود به فوتبال حرفه ای راه پیدا کند. اسطوره های ورزشی آن سال های لوکا، فرانچسکو توتی و بوبان بودند.


آغاز فعالیت حرفه ای

مودریچ که از کودکی در کمپ های فوتبال مشغول به بازی بود، در سال ۱۹۹۶ به تیم محلی NK Zadar پیوست. درخشش او در زادار به حدی بود که دینامو زاگرِب او را به سیستم پرورش استعدادهای جوان خود در سال ۲۰۰۲ راه داد. او چند سال را به صورت قرضی در چند تیم همچون اینترزاپرسیچ گذراند و تقریبا در هر سال موفق به کسب یکی از عناوین فوتبال کرواسی گردید. او در ۱۸ سالگی با نمایش بازی های فوق العاده در طول یک فصل موفق به کسب اولین جایزه خود در رده­ی بهترین بازیکن لیگ بوسنی و هرزگوین شد.

لوکا مودریچ در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه امید اول فوتبال کرواسی شد. او از سال ۲۰۰۵ دوباره به دینامو زاگرب باز گشت و سه فصل طلایی را در این تیم سپری کرد. از موفقیت های لوکا در این سه فصل می توان به کسب دو مقام قهرمانی و همچنین دریافت دومین جایزه بهترین بازیکن لیگ کرواسی اشاره کرد. درخشش مودریچ در دینامو زاگرب موجب شد، تاتنهام در آوریل ۲۰۰۸ با ثبت رکورد جدیدی در تاریخ فوتبال این باشگاه قدیمی، برای جذب یک بازیکن لوکا مودریچ جوان را به خدمت بگیرد.

قرارداد مودریچ با تاتنهام شش ساله و به ارزش ۱۶.۵ میلیون پوند بود. گویی مودریچ برای نمایش تمامی استعدادهایش نیازمند یک فضای بزرگتر و حرفه ای تر بود. درخشش مودریچ با پیراهن تاتنهام او را خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب ترین بازیکنان این تیم لیگ برتری کرد. او در چهار فصل حضورش در تاتنهام فارغ از ۱۷ گل به ثمر رسانده، با بازی سازی و پاس های بی نقصش، بنیانگذار غالب گل های این تیم بود. درخشش لوکا مودریچ در تاتنهام به حدی بود که این تیم نهایتا در برابر پیشنهادات وسوسه برانگیز تیم های بزرگ باشگاهی جهان تسلیم شد و مرد شماره یک میانه ی زمینش را در اواسط سال ۲۰۱۲ راهی لالیگا و رئال مادرید کرد. انتقالی که تا مدت ها مورد سرزنش شدید طرفداران تیم تاتنهام بود.
 
لوکا مودریچ

لوکا مودریچ با قراردادی در حدود سی میلیون پوند برای پنج سال، راهی رئال مادرید شد. همکاری مودریچ و رئال در آگوست ۲۰۱۲ به صورت رسمی اعلام شد. جالب است بدانید لوکا مودریچ تنها پس از سی و شش ساعت اولین جام را با رئال مادرید به دست آورد. آن هم در برابر رغیب دیرینه، بارسلونا و در مسابقه سوپر کاپ باشگاه های اسپانیا.
موفقیت های لوکا مودریچ با رئال مادرید تحسین برانگیز است. او با این تیم موفق به کسب یک جام لالیگا، یک جام حذفی، دو سوپر کاپ قهرمانی باشگاه های اسپانیا، سه جام قهرمانی یوفا، چهار جام قهرمانی باشگاه های اروپا و سه قهرمانی جام باشگاه های جهان شده است. او دو فصل پیاپی با این تیم، لقب بهترین بازی ساز لالیگا و چندین و چند عنوان شخصی دیگر نیز کسب کرده است.
لوکا مودریچ  در تمامی گروه سنی های تیم ملی کرواسی بازی کرده است. او از سال ۲۰۰۱ و با بازی در تیم ملی زیر ۱۵ ساله های کرواسی برای اولین بار پیراهن این تیم را بر تن کرد. در حال حاضر او با ۱۱۸ بازی ملی (برای تیم ملی کرواسی) یکی از با سابقه ترین هاست. لوکا مودریچ مجموعا در این سال ها ۱۴ گل ملی داشته است.

زندگی خصوصی لوکا مودریچ
لوکا مودریچ در ماه می ۲۰۱۰ پس از چند سال آشنایی با وانجا بوسنیچ ازدواج کرد. آن ها چهار سال پیش از این، با یکدیگر آشنا شده بودند و جشن عروسی خود را در یک مهمانی خصوصی و در شهر زاگرب برگزار کردند. لوکا مودریچ یک پسر با نام ایوانو و دو دختر با نام های اِما و سوفیا دارد. تمامی دوستان مودریچ هم عقیده اند که او به شدت عاشق زندگی شخصی خودش است و شاید این اصلی ترین دلیل رسانه ای نکردن هیچ یک از ابعاد زندگی اش بوده است.
 
لوکا مودریچ

افتخارات و جوایز لوکا مودریچ


به همراه رئال مادرید
- کسب عنوان های قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ ، ۲۰۱۵-۲۰۱۶، ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ، ۲۰۱۷-۲۰۱۸
- کسب قهرمانی سوپرجام اروپا در سال های ۲۰۱۴ ، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷
- کسب قهرمانی کوپا دل ری در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴
- کسب قهرمانی سوپرجام قهرمانی فوتبال اسپانیا در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷
- کسب قهرمانی لالیگا در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷

انفرادی
- کسب عنوان بهترین بازیکن لیگ بوسنی ۲۰۰۳
- کسب عنوان امید سال فوتبال کرواسی ۲۰۰۴
- کسب عنوان بهترین بازیکن حاضر در لیگ کرواسی از نظر نشریات ۲۰۰۵
- کسب عنوان بهترین بازیکن در لیگ کرواسی ۲۰۰۷
- کسب عنوان بهترین بازیکن سال کرواسی در سال های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱، ۲۰۱۴
- کسب عنوان برترین تیم در مسابقات یورو از نظر یوفا در سال ۲۰۰۸
- کسب عنوان بهترین بازیکن سال تاتنهام ۲۰۱۱
- کسب عنوان بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۸
- کسب عنوان بهترین بازیکن سال اروپا ۲۰۱۸
- کسب عنوان بهترین بازیکن سال فیفا ۲۰۱۸
- برنده توپ طلا اروپا ۲۰۱۸

منبع: پرورش افکار


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.