دوشنبه، 10 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محسن فخری زاده

محسن فخری زاده
شهید محسن فخری ‌زاده مهابادی از دانشمندان مؤثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور و دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) بود که در تاریخ 7 آذر 1399 مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به درجه شهادت نایل شد.
 
شناسنامه
 سال 1336 ه.ش  تولد
 7 آذر 1399 ه.ش  درگذشت
 حمله تروریستی  علت درگذشت
 امامزاده صالح علیه السلام تهران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 دکتر حسن محسنی (در نامه نگاری‌های اداری)، پدر برنامه هسته ای ایران (در رسانه‌های غربی)  دیگر نام ها
 کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای و دکتری آشکار سازی تابش هسته ای و کشف کیهانی  تحصیلات
 دانشگاه صنعتی اصفهان (کارشناسی ارشد) و داﻧﺸﮕﺎه شهید چمران (دکتری)  دانشگاه
 تحقیقات ویژه اتمی، تدریس و مدیریت علمی پژوهشی  زمینه فعالیت
 سبک
 از سال 1362 تا سال 1399 ه.ش  سال های فعالیت
 آثار مهم
 جایزه ها
 وبگاه رسمی
 صدیقه قاسمی  همسر
 حامد، مهدی و هانی فخری‌ زاده مهابادی  فرزندان
 پدر: حسن فخری‌ زاده مهابادی  والدین

 
محسن فخری زاده

زندگی نامه

شهید محسن فخری زاده در سال 1336 ه.ش در قم متولد شد. وی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای بود و از ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی و تشکیل سپاه به عضویت سپاه درآمد و درجه نظامی سرتیپ پاسدار را داشت. ایشان از فرماندهان سپاه پاسداران در زمینه موشکی بود و پیش از ورود به برنامه اتمی ایران، سابقه همکاری با شهید حسن تهرانی مقدم را داشت.

با تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی (تیم ۳۲) در سال 1362 ه.ش در مرکز تحقیقات سپاه پاسداران، از همان ابتدای تشکیل در این مرکز فعالیت خود را شروع کرد.

از سال 1371 ه.ش به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین علیه السلام سپاه، امکانات این دانشگاه را در جهت تحقیقات هسته ای بکار گرفت و سپس رییس دانشگاه صنعتی مالک اشتر شد. او در زمان شهادتش، رییس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) بود.

نام محسن فخری ‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است. همچنین نام وی تحت عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رییس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC) در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

او تنها دانشمند هسته ‌ای ایرانی است که قبل از ترور وی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی خود در سال 2018 میلادی به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می ‌کرده است.

این شهید والا مقام در دوران دفاع مقدس جزو رزمندگان غرب و جنوب کشور بود و در عملیات رمضان شرکت داشت و پس از دوران دفاع مقدس، یکی از مدیران پرثمر و موفق نظام بود.


درگذشت

این دانشمند برجسته ایرانی در ۷ آذر ۱۳۹۹ در منطقه آبسرد دماوند به دست عاملان استکبار مورد حمله تروریست‌ها قرار گرفت. پس از حادثه متاسفانه تلاش‌ها برای احیای این شخص به نتیجه نرسید و در پی شدت جراحات به درجه رفیع شهادت رسید. پیکر مطهر وی پس از طواف در حرم های مطهر حضرت امام رضا علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، در امامزاده صالح علیه السلام تهران به خاک سپرده شد.


محسن فخری زاده


سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی

با تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی (تیم ۳۲) در سال 1362 ه.ش در مرکز تحقیقات سپاه پاسداران، فخری زاده از همان ابتدای تشکیل در این مرکز فعالیت خود را شروع کرد. از سال 1371 ه.ش به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین علیه السلام سپاه، امکانات این دانشگاه را در جهت تحقیقات هسته ای بکار گرفت و سپس رییس دانشگاه صنعتی مالک اشتر شد.

وی سابقه شش سال کار مداوم علمی در آزمایشگاه را داشت. او دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای و از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است. لیسانس خود را از دانشگاه فیزیک با گرایش هسته ای اخذ کرده بود و فوق لیسانس خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذراند و به عنوان مدیر بخش علمی تحقیقاتی مشغول به کار شد. 

دکتر فخری زاده یک بعدی نبود و در تخصص خود متخصص برجسته ای بود و دکترای او در زمینه آشکار سازی تابش هسته ای و کشف کیهانی بود که می تواند قدرت رکتورهای هسته ای را اندازه گیری و کشف کند و این کاری است که اگر رژیم صهیونیستی اقدامات پنهانی نیز داشته باشد در کشور ما قابل کشف و بررسی است. ایشان مدرس در فلسفه علم هم بود که در ادبیات فارسی نیز حاذق بود و حافظ شناسی او بسیار بالا بود و اشعار حافظ را هم می نوشتند.

این دانشمند ممتاز ایرانی در حوزه لیزر، پژوهشگاه آکوستیک نیز فعالیت داشت و در ساخت کیت های تشخیصی کرونا و تولید واکسن کرونا نیز مشغول فعالیت بودند. ایشان مدیر سازمان پژوهش های نوین دفاعی در وزارت دفاع بود که برای دفاع در حوزه های نظامی و غیر نظامی مربوط به سلامت مردم فعال بود.
 

جوایز و افتخارات

- از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی کشور 

- دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح

- پدر برنامه هسته ای نظامی ایران (لقب از سوی رسانه های غربی)
- یکی از پنج شخصیت ایرانی از لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان (نشریه آمریکایی فارین پالیسی)

- رییس مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)

- رییس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند)

- درجه نظامی سرتیپ پاسدار

- بالاترین درجه افتخار: شهادت در راه خدمت به نظام مقدس اسلامی

محسن فخری زاده


در نگاه دیگران

اشخاص 
پیام رهبر معظم انقلاب در پی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری زاده
حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای مدظله العالی در پیامی با تبریک و تسلیت شهادت و فقدان دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ ای و دفاعی جناب آقای محسن فخری‌ زاده، بر مجازات قطعی عاملان و آمران این جنایت و همچنین لزوم پیگیری تلاش علمی و فنی این شهید تأکید کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم
دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌یی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید.

این عنصر علمی کم‌نظیر  جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاش های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش هایی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخش های گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت می گویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۸ آذرماه ۹۹
 

خانم صدیقه قاسمی، همسر شهید محسن فخری زاده: شهادت همسرم را تبریک می گویم

همسر شهید محسن فخری‌ زاده درباره حادثه تروریستی شهید محسن فخری زاده گفت: شهادت همسرم را به امام زمان، مقام معظم رهبری و ملت ایران تبریک می‌گویم. همسری مهربان، دلسوز و مدبر بود.  اجازه ندهند خون این شهید پایمال شود و راهش را ادامه دهند. از رهبر عزیزم تشکر می‌کنم. همسر شهید محسن فخری زاده افزود: اجازه ندهید خون شهید پایمال شود. همسر شهید فخری زاده گفت: شهید محسن فخری زاده در عین حالی که دانشمند بود همسری مهربان، دلسوز و مدبر بود. کشورش را دوست داشت. کسانی که هستند، راهش را ادامه دهند. خواهش میکنم اجازه ندهید خون او پایمال شود.
 

پیام تسلیت رییس جمهور، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی

انا لله و انا الیه راجعون
یکبار دیگر دستان پلید استکبار جهانی با مزدوری رژیم غاصب صهیونیستی به خون فرزندی از فرزندان رشید و برومند این مرز و بوم آغشته شد و ملت ایران را در غم و اندوه از دست دادن دانشمندی پرتلاش فرو برد.

بی شک این حادثه تروریستی و مذبوحانه ناشی از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت علمی و افتخارات و توانمندی های ملت بزرگ ایران و شکست های پی در پی آنان در منطقه و دیگر عرصه‌های سیاسی جهان بوده و عمق خباثت و کینه آنان را همچون دیگر اقدامات غیر انسانی، در اذهان جهانیان زنده کرد. اما دشمنان زبون ملت ما بدانند با شهادت امثال دکتر محسن فخری‌زاده نه تنها خللی در اراده جوانان و دانشمندان ایران اسلامی در پیمودن مسیر رشد شتابنده علمی و فتح قله های افتخار ایجاد نخواهد شد، بلکه عزم آنان را در ادامه راه این شهید گران قدر مصمم تر خواهد کرد و خون شهیدانمان جوشان و خروشان باقی خواهد ماند. بی‌تردید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ایثار و تلاش روزافزون و بهره‌گیری از همکاران و شاگردان این شهید والامقام جای خالی این دانشمند خدوم را پر خواهد کرد.

اینجانب با درود به روح مطهر این شهید بزرگوار و ابراز همدردی با خانواده محترم ایشان، این ضایعه را به جامعه علمی کشور و مردم انقلابی ایران تسلیت عرض می کنم و برای عموم بازماندگان ایشان صبر و اجر از درگاه خداوند بزرگ مسالت دارم.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران
 

محسن فخری زاده


پیام رییس قوه قضاییه به مناسبت شهادت محسن فخری ‌زاده

بسم الله الرحمن الرّحیم
منَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

بار دیگر دست جنایتکار عناصر خود فروخته و وابسته به بیگانگان و صهیونیسم بین‌المللی با هدف شوم مقابله با پیشرفت‌های علمی کشور، یکی از چهره‌های برجسته و مدیران و دانشمندان ایران اسلامی را آماج حملات تروریستی قرار داده و به شهادت رساندند.

استاد و مجاهد شهید «محسن فخری زاده» در دوران دفاع مقدس، در کسوت پاسداری از کشور و انقلاب اسلامی، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته بود و پس از آن با بهره‌گیری از نبوغ و استعدادهای خدادادی وارد عرصه‌های علمی و پژوهشی کشور شد و باعث رشد و بالندگی ایران اسلامی در عرصه های علم و فناوری و دانش هسته‌ای گردید و اکنون شهادت او قطعا رونق بیشتری به دستاوردهای علمی کشور خواهد بخشید.

اینجانب، شهادت این دانشمند فرهیخته و مدیر برجسته را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همرزمان و همسنگران ایشان در دفاع مقدس و جهاد علمی و به خانواده‌ی ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

از آنجا که بروز این حوادث ناگوار و از دست دادن مجاهدان علم و عمل، برای جامعه‌ی ما ضایعه‌ای غم‌انگیز و جبران ناپذیر بوده و اقدام انجام شده، یک جنایت بزرگ محسوب و تکرار چنین حوادثی به هیچ عنوان قابل قبول و تحمل نمی‌باشد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی زیربط، موظفند در اسرع وقت و با بکارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام و کلیه‌ی دست اندرکاران این جنایت اعم از عامران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.
سید ابراهیم رییسی


واکنش رییس ستادکل نیروهای مسلح در پی شهادت محسن فخری ‌زاده

بسم الله الرحمن الرحیم
وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ الله فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ* سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بالَهُمْ* وَ یدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ
و کسانی که در راه خدا کشته شده اند، هرگز کارهایشان ضایع نمی شود. خداوند به زودی آنان را راه می نماید و حالشان را نیکو می گرداند و در بهشتی که برای آنان وصف کرده، ماوا می دهد.

بار دیگر تروریست های کوردل وابسته به استکبار جهانی و رژیم پلید صهیونیستی در اقدامی وحشیانه، یکی از مدیران و خدمتگزاران عرصه علمی،پژوهشی و دفاعی کشور را به شهادت رساندند.

شهید دکتر محسن فخری زاده؛ رییس سازمان پژوهش و نواوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمره مدیران ارشد صنعت دفاعی کشور بود که در طول دوران عمر بابرکت خود منشا خدمات فراوانی شده بود و توانسته بود توان دفاعی کشور را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند.

ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده ها آغاز کرده اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروههای تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود.

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند صنعت دفاعی به فرمانده معظم کل قوا مد ظله العالی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همکاران ایشان و خانواده گرانقدر آن شهید؛ اطمینان می دهیم تا تعقیب و مجازات عاملان این ترور شهید محسن فخری زاده از پای نخواهیم نشست.


محسن فخری زاده
 

پیام دکتر صالحی به امیر حاتمی به مناسبت شهادت محسن فخری ‌زاده

برادر ارجمند، جناب امیر حاتمی
وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
خبر ترور ناجوانمردانه برادر خدوم، شهید دکتر محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که سال های طولانی از عمر پربرکت خویش را صرف مجاهدت و ارتقاء توان دفاعی کشور نمود، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.

اینجانب بدین وسیله این ضایعه دردناک را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران، مجموعه وزارت دفاع، نیروهای مسلح و خانواده آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض کرده و اطمینان دارم خون آن شهید که از مدیران و دانشمندان نخبه و متعهد صنعت دفاعی کشور بود، موجب برکات و تقویت بیش از پیش ایران اسلامی خواهد شد. و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ.
(علی اکبر صالحی)
معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی
 

سعید جلیلی

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا انقلابی‌ها نه تطمیع می‌شوند، نه سازش می‌کنند و نه تهدید در برابرشان جواب می‌دهد؛ فقط حذف فیزیکی می‌شوند!
 

محمدجواد ظریف

وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور کردند. این بزدلی -که نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود- نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبین این اقدام است. ایران جامعه بین‌المللی -خصوصاً اتحادیه اروپا- را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی‌خواند.
 

پیام وزیر اطلاعات پس از شهادت فخری زاده

حجت الاسلام و المسلمین علوی: شهادت مظلومانه ی رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، شهید والامقام دکتر محسن فخری‌زاده موجب تالم و تاسف فراوان گردید.به آگاهی مردم عزیز و قدر شناس کشورمان میرساند سربازان گمنام امام زمان(عج)، شناسایی عناصر خودفروخته ی تروریست این جنایت ددمنشانه را آغاز نموده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هادیان جنایت کار خواهند گرفت.
 

محسن فخری زاده


حسین امیر عبداللهیان

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه توئیتر خود نوشت: ترور دانشمند ایرانی دکتر ⁧‫محسن فخری‌زاده⁩، که سهم مهمی در توسعه مرزهای دانش کشور داشت، نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی‌دارند. اعتماد به دشمن، خوش باوری است. ‫
 

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ… إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ... این متن بخشی از آیه ٢٢٧ سوره شعرا (و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی و دوزخ انتقامی بازگشت می‌کنند… البته ما از بدکاران انتقام خواهیم کشید.)
 

علی لاریجانی

مشاور مقام معظم رهبری نیز در پیامی نوشت: بار دیگر دشمن  جاهل و شرور ملت ایران در اقدامی کور و ذلت بار یکی از  دانشمندان هسته ای کشور، محسن فخری زاده را به شهادت رساند. وی تصریح کرد: این نخستین بار نیست که استکبار کوردل دست به این گونه اقدامات بزدلانه می‌زند.  آنان می‌دانند با این شیوه‌های خباثت آمیز نمی‌توانند خللی در اراده مصمم  ملت بزرگ ایران ایجاد کنند.
 
رییس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: شهید محسن فخری زاده  از دانشمندان خدوم و پژوهشگران برجسته در صحنه‌های علمی کشور بودند و به شهادت رساندن ایشان توسط دشمنان بیانگر عمق کینه آنان نسبت به فرزندان برومند ملت ایران است. لاریجانی تصریح کرد:  اینجانب ضمن تسلیت این حادثه به  مقام معظم رهبری،‌ جامعه علمی کشور و مردم متدین ایران اسلامی و طلب صبر و شکیبایی برای خانواده این شهید عالی مقام، از خداوند متعال  برای روح بلند ایشان علودرجات را مسالت می‌کنم.
 

سردار حسین دهقان

مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی و وزیر پیشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی با تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند کشورمان که ظهر جمعه در اقدامی تروریستی به شهادت رسید، تصریح کرد: همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم!
 

ابوالفضل عمویی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با هشتگ “انتقام حق ماست نوشت: ترور دانشمندان هسته‌ای، برنامه اتمی ایران را به عقب نمی‌برد. دانش هسته‌ای در ایران بومی شده و در پاسخ به ترورها با اراده ملی، توسعه خواهد یافت.


محسن فخری زاده


سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در پی شهادت رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیامی صادر کرد. متن پیام به این شرح است: من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا؛ شهادت دکتر محسن فخری زاده، این مدیر خدوم و مخلص را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، مردم شهیدپرور و جامعه علمی و دفاعی کشور و وزیر محترم دفاع تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.
 
دشمنان کوردل انقلاب اسلامی با این اقدامات جنایت‌کارانه هرگز نمی‌توانند ملت بزرگ ایران را از راه پیشرفت و توسعه صلح‌جویانه بازدارند و ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده برگ دیگری از سند مظلومیت مردم ایران در مسیر اقتدار و عزت است. دست جنایتکار آمریکا، رژیم منحوس صهیونیستی و منافقین کوردل در این جنایت به وضوح و آشکارا دیده می‌شود و این اقدام زبونانه نزد ملت‌های آزاده جهان محکوم است. ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این توطئه خبیثانه با قدرت اعلام می‌دارد، حق انتقام از دشمنان در هر عرصه دیگری برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.
 

ذوالنوری: ترور ناجوانمردانه ⁧‫شهید فخری‌زاده‬⁩ بی پاسخ نخواهد ماند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند‬⁩ نوشت: « ترورناجوانمردانه ⁧‫شهید فخری زاده‬⁩ بی پاسخ نخواهد ماند.خواب را بر سران خون آشام⁧‫ صهیونیسم‬⁩ حرام خواهیم کرد. ای کاش سیاسیون و ⁧‫کاسبکاران مذاکره‬⁩ هم به اندازه دشمنان بر اهمیت مسیر شهید فخری زاده در تامین و تضمین منافع ملی و حیاتی ملت واقف بودند و خطر نفوذ را جدی می دانستند.»
 

مجتبی رضاخواه

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً یکی از دلایل ترور محسن فخری زاده، نشان دادن ضعف و نیاز به مذاکره است. عده‌ای خوش‌خیال تصور کردند زبان دنیا را بلدند پس مذاکره کنند، غافل از اینکه دشمن قبل و بعد از ژانویه ۲۰۱۷ به دنبال ترور احمدی‌روشن‌، سلیمانی‌و فخری‌زاده‌ها بوده‌. فقط ساده‌لوح‌ها فریب دشمن را می‌خورند.
 

سید محسن دهنوی

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بکشید ما را ملت ما بیدار تر می‌شود. با هر ترور ناجوانمردانه فقط انگیزه جوانان نخبه را برای قدم گذاشتن در این راه دو چندان می‌کنید. این راه متوقف شدنی نیست. ما با شما پدر کشتگی داریم.
 

زهره الهیان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: پیام ترور شهید فخری زاده به غرب‌گرایان و مسئولینی که هنوز به دنبال مذاکره با آمریکا هستند آنست که اعتماد به آمریکا و دشمنان نظام ثمری جز ترور و تحریم برای ملت ایران ندارد.
 

فاطمه قاسم پور

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توئیتر خود نوشت: در مقابل دشمنی که دانشمند را با گلوله هدف قرار می‌دهد سخن از مذاکره، ذلت است. خون شهدای امروز درخواست انتقام سخت را همگانی کرد، اما حال و روز امشب و سال‌های اخیر همسر و خانواده این شهید را فقط خانواده‌های شهدای ترور به خوبی درک کرده‌اند.
 

سید مصطفی میرسلیم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: شهادت محسن فخری زاده عزم ما را در پیگیری راه اعتلای علمی برای پیشرفت کشور راسخ‌تر می‌کند. با اهتمام و مسئولیت پذیری وزارتین دفاع و اطلاعات، دشمنان از این آدمکشی طرفی نخواهند بست.
 

مهرداد بذرپاش

رئیس دیوان محاسبات کل کشور هم در صفحه توئیتر خود به ترور دانشمند هسته‌ای ایران توسط دشمنان کوردل جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت نائل آمد، واکنش نشان داد و نوشت: یکی از دوستان شهید محسن فخری زاده که خود در لیست ترور است، از نخبگی وی و تدارک سنگین تیم ترور گفت. علاوه بر تخصص دفاعی و هسته‌ای، در ساخت کیت تشخیص و پیشبرد واکسن ایرانی کرونا هم نقش مهمی داشت. مرگ دانشمندان ایرانی امسال آقا محسن عزیز در بستر حیف است. پیشرفت هسته‌ای پاسخی به این ترورهاست.
 

شهید فخری زاده از دیدگاه دکتر عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه خبر
شهید فخری زاده در دوران دفاع مقدس جزو رزمندگان غرب و جنوب کشور بود و در عملیات رمضان شرکت داشت. وی یکی از مدیران پرثمر و موفق بود.
 

دکتر فخری زاده یک بعدی نبود و در تخصص خود متخصص برجسته ای بود، مدیری قوی و موثر در کشور بود و دشمن برای ایجاد رعب روی ترور وی متمرکز شده بود. او فردی مومن، جدی و محقق مدرس در فلسفه علم بود که در ادبیات فارسی نیز حاذق بود و حافظ شناسی وی بسیار بالا بود و اشعار حافظ را نیز می نوشتند. وی یک بعدی نبود، در تخصص خود متخصص برجسته ای بود و دکترای وی در زمینه آشکار سازی تابش هسته ای و کشف کیهانی بود که می تواند قدرت رکتورهای هسته ای را اندازه گیری و کشف کند و این کاری است که اگر رژیم صهیونیستی اقدامات پنهانی نیز داشته باشد در کشور ما قابل کشف و بررسی است.

شهید فخری زاده در حوزه لیزر، پژوهشگاه آکوستیک نیز فعالیت داشت و در ساخت کیت های تشخیصی کرونا و تولید واکسن کرونا نیز مشغول فعالیت بودند. ایشان مدیر سازمان پژوهش های نوین دفاعی در وزارت دفاع بود که برای دفاع در حوزه های نظامی و غیر نظامی مربوط به سلامت مردم فعال بود.
 

محسن فخری زاده


شخصیت علمی شهید فخری زاده به روایت حجت الاسلام خسروپناه

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به ترور و شهادت دکتر محسن فخری زاده، طی یادداشتی درباره شخصیت علمی شهید فخری زاده نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
 
آسمانی شدن برادرم و دوست عزیزم دانشمند مجاهد فی سبیل الله شهید حاج #محسن_فخری_زاده را به مقام معظم رهبری و خانواده محترمشان و دوستان و همکاران و شاگردانش و مردم شهید پرور ایران تسلیت عرض می کنم.

حاج محسن انسانی فکور، عالم، خلیق، صبور، متین، متواضع، پارسا و دارای منش عرفانی بود که عمر شریفش را در جبهه های جنگ و فعالیتهای علمی و هسته ای و موشکی و تولید کیت کرونا و واکسن و نوآوری های دیگر و نیز جهاد با نفس گذراند.

وی معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و استاد فیزیک هسته ای دانشگاه امام حسین علیه السلام و جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بود که امروز ملکوتی شد.

شهید فخری زاده که با نام آقای محسنی معروف بود، پدر برنامه هسته ای ایران در رسانه های غربی شناخته می شد.

موساد بارها پس از شناسایی وی از طریق سازمان های بین المللی، نقشه ترور او را کشیده و ناکام مانده بود و با دستیابی به امور هسته ای ایران، موقعیت فکری و مدیریتی حاج محسن برای صهیونیست‌ها آشکارتر شد و در نهایت امروز او را به شهادت رساندند.

این مسکین، سال‌ها توفیق همنشینی با این شهید بزرگوار را داشت و مباحثه‌هایی درباره فلسفه فیزیک در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع برگزار گردید. وی با تبیین مباحث فلسفه فیزیک از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی و وجوه اشتراک و افتراق ماده فلسفی و ماده فیزیکی روشنگری می‌کرد.

حاج محسن عزیز دانشمند نظریه پرداز و معتقد بود: فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می کند و آزمایش نشان می دهد که گاهی ذره با اثرش هست و گاهی ذره نیست ولی اثرش هست و لذا باید از فیزیک ذرات و ارتباط ذره با ذره به فیزیک امواج شیفت داد. ذرات می توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید حاج محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ی اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشتند.

شهادت این جهادگر عرصه علم و فناوری برای ما ضایعه ای جبران ناپذیر و برای خودش تعالی ملکوتی به شمار می آید.

دردمندانه میگویم چرا موساد در این سالها توانست تک تک مجاهدان علمی کشور را ترور کنند و سپس متولیان به عرض تسلیت بسنده کنند.
هنوز داغ شهادت حاج قاسم در دلمان هست که خبر شهادت حاج محسن را شنیدیم.
امیدوارم هر چه زودتر انتقام سختی در قبال شهادت این شهید بزرگوار گرفته شود.
حاج محسن شهادتت مبارک و رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی نصیبتان باد. طوبی له و حسن مآب
حاج محسن عزیزم سلام جاماندگان شهادت را به حاج قاسم برسان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
هفتم آذر ۱۳۹۹
 

محسن فخری زاده

سایت ها
چهره تاثیرگذار علم موشکی ایران
نیویورک تایمز پیش از این نوشته بود: محسن فخری ‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ م، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.
 

صندوقچه اسرار هسته ای ایران

آمریکایی ها، محسن فخری زاده را «صندوقچهٔ اسرار» برنامه هسته ای ایران قلمداد می کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثری داشته است. طبق نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی توان در میزان ورود ایران به دانش هسته ای، اظهار نظر کرد.او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم ترین نام های مطرح از افرادی هستند که غربی ها به دنبال مصاحبه بودند. او توسط غربی ها با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می شود که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت.
 

پدر برنامه هسته ای نظامی ایران

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین 1387 با اشاره به اسنادی، که ادعا می شود از یک دستگاه لپ تاپ ایرانی ها به دست آمده، محسن فخری زاده را یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته ای نظامی ایران » معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این روی، می توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید.»
 

محسن فخری زاده


رد پای آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری ‌زاده

محسن فخری زاده، تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی یک بار در سال های گذشته شکست خورده بود. رسانه های اسرائیلی ادعا کرده بودند که نام این دانشمند از طریق لیست های سازمان ملل به دست موساد رسیده است.

شهید فخری زاده سال ها توسط موساد زیر نظر بوده و هدف شماره یک اسرائیل به شمار می آمد. یوسی ملمن کارشناس و تحلیل گر ارشد نظامی-امنیتی روزنامه هاآرتص نوشت: موساد یک بار دیگر نیز برای ترور وی اقدام کرده بود که ناکام ماند. ترور وی در سالگرد ترور دیگر دانشمند هسته ای ایران مجید شهریاری روی داد که اسرائیل در کانون اتهام اقدام بدان قرار دارد.
 

چهره تاثیرگذار در ساخت واکسن کرونا

در شرایطی که کرونا به عنوان مهمترین مساله ایران و جهان به شمار می رود و تولید واکسن می تواند بسیار تاثیرگذار باشد در شرایط سخت و ناعادلانه تحریمی، نخبگان و دانشمندان ایرانی با وجود امکانات و تجهیزات اندک در زمینه تولید واکسن ایرانی با توان ملی و بومی دست به کار شدند، سازمان های تحقیقاتی در ایران در این زمینه فعالیت پیگیر و مستمر دارند که یکی از این سازمان ها، وزارت دفاع ایران است.

این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت برای ساخت تجهیزات لازم از جمله کیت تشخیص بیماری و همچنین واکسن بیماری کرونا فعالیت دارد؛ واکسنی که این روزها در حال ساخته شدن و در آستانه مرحله تست انسانی قرار دارد که امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران اعلام کرد محسن فخری زاده به‌ عنوان رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نقش مهمی در این ارتباط داشته‌ است. بنابر این شهید محسن فخری زاده به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار و شناخته شده در وزارت دفاع به شمار می رفت که در زمینه های گوناگون علمی و تحقیقاتی به ایفای نقش می ‌پرداخت که یکی از آنها تولید واکسن کرونا بود.


منابع:

1. پایگاه دفتر مقام معظم رهبری
2. پایگاه اطلاع رسانی دولت

3. پایگاه شبکه خبر

4. تحریریه راسخون
5. همشهری آنلاین
6. خبرگزاری ایرنا
7. خبرگزاری رکنا
8. خبرگزاری پانا

9. مشرق نیوز
10. ساعد نیوز



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.