دوشنبه، 27 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اکبر ترکان

اکبر ترکان
اکبر ترکان، سیاستمدار و از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه بود. وی از مدیران اقتصادی ایران بود.
 
شناسنامه
 سال 1331 ه.ش  تولد
 26 اردیبهشت سال 1400 ه.ش  درگذشت
 بیماری دیابت  علت درگذشت
 بهشت زهرای تهران  آرامگاه
 ایران  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 مهندس مکانیک  تحصیلات
 صنعتی شریف  دانشگاه
 سیاستمدار  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1360 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 ناصر  فرزندان
 پدر: حسین  والدین

زندگی نامه

تولد
اکبر ترکان در سال 1331 ه.ش متولد شد.
 
درگذشت
اکبر ترکان در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ه.ش بر اثر ابتلاء به بیماری دیابت در گذشت. فرزند وی در صفحه اینستاگرام خود خبر درگذشت اقای ترکان را منتشر کرد. پیکر وی پس از تشییع در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.
 
اکبر ترکان

سمت و فعالیت ها

اکبر ترکان از ۱ تیر ۱۳۶۰ تا ۴ مرداد ۱۳۶۱ ه.ش استاندار ایلام و از ۱۵ تیر ۱۳۶۲ ه.ش تا ۱۴ بهمن ۱۳۶۳ ه.ش استاندار هرمزگان بود. ترکان تنها فرد غیرنظامی است که در جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید.

وی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ ه.ش از نامزدی علی‌اکبر ناطق نوری حمایت کرد و در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد به مدت ۴ سال معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت که سرانجام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ه.ش از کار برکنار شد.
 
اکبر ترکان

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ ه.ش به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی شروع به فعالیت کرد. حسن روحانی، رئیس جمهور مدتی پس از تحلیف، طی حکمی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، سرپرست موقت سازمان فضایی ایران، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، معاونت امور بین‌الملل ریاست جمهوری و دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب کرد.
 
اکبر ترکان

همچنین در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ ه.ش، حسن روحانی طی حکمی اکبر ترکان را به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب کرد. همچنین نامبرده در اواخر دهه ۱۳۶۰ به عنوان رئیس فدراسیون کشتی ایران منصوب شده بود.
 
اکبر ترکان

سوابق اجرایی اکبر ترکان
مشاور عالی پیشین حسن روحانی، دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان و عضو هیئت مؤسس دانشگاه شمال آمل و عضو شورای اقتصاد و سرمای‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بود. وی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود.

منابع:
1. خبرگزاری ایمنا
2. ویکی پدیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.