يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عبدالحسین دستغیب شیرازی

عبدالحسین دستغیب شیرازی
عالم، خطیب. تولد: 1290 (عاشوارى 1322 ق.) شیراز. شهادت: 20 آذر 1360، شیراز. آیت‏الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازى تحصیلات مقدماتى خود را در شیراز به پایان برد و تحصیلات عالى و خارج را نزد اساتید آن زمان در نجف اشرف مانند آیت‏الله سید ابوالحسن اصفهانى و آیت‏الله شیخ محمدكاظم اصفهانى و نیز آیت‏الله میرزا آقا اصفهانى گذراند. پس از گرفتن گواهى‏هاى متعدد اجتهاد از مراجع نجف اشرف به شیراز مراجعت نمود و به فعالیت در امور دینى و اجتماعى پرداخت. آیت‏الله دستغیب مسجد جامع عتیق شیراز را كه مخروبه شده بود با همكارى مردم تجدید بنا كرد و آنگاه اسباب تجدید حیات حوزه‏ى علمیه‏ى شیراز را مهیا نمود. سابقه مبارزاتى آیت‏الله دستغیب به زمان حاكمیت رضاشاه برمى‏گردد. همچنین ایشان در قیام خونین و تاریخى پانزده مرداد 1342، در انسجام مردم و حوزه‏ى علمیه‏ى شیراز نقش به سزایى بر عهده داشت. ایشان در مسیر این مبارزات چندین بار دستگیر و محبوس یا تبعید شد. پس از پیروزى انقلاب اسلامى، آیت‏الله دستغیب به عنوان نماینده‏ى اول استان فارس، به عضویت مجلس خبرگان درآمد و در تدوین قانون اساسى نقش مؤثرى داشت. آنگاه به درخواست مردم فارس طى حكمى از سوى حضرت امام خمینى (ره)، به عنوان امام جمعه شیراز منصوب شد. وى همچنین ریاست حوزه علمیه‏ى فارس و نمایندگى امام خمینى (ره) را در آن استان به عهده داشت. آیت‏الله دستغیب خطیب و نویسنده‏اى توانا بود. شیوه بیان او بسیار روان و بى‏تكلف بود. در همه آثار آیت‏الله دستغیب آیات و روایات بسیار دیده مى‏شود. فهرست آثار ایشان به این شرح است: قلب سلیم (متمم گناهان كبیره، 1351)؛ حقایقى از قرآن (در تفسیر سوره شریفه قمر، 1354)؛ معراج؛ ماه خدا؛ صدیقه كبرى؛ داستان‏هاى شگفت؛ هشتاد و دو پرسش (1337)؛ گناهان گبیره (دو جلد، 1360)؛ تفسیر سوره شریفه نجم؛ سید الشهداء (ع)؛ معاد؛ قلب قرآن؛ صلوة الخاشعین؛ گناهان كبیره (دو جلد 1360)؛ استعاذه؛ شرح حاشیه بر رسائل شیخ مرتضى مخطوط؛ ازدواج اسلامى و تعداد زیادى از كتب تفسیر و در علوم اسلامى. و آثارى كه برخى از آنها چاپ نشده، از جمله شرح و حاشیه بر كفایه و رسائل و مكاسب و تفسیر سوره‏هاى متعددى از قرآن مجید. آیت‏الله دستغیب در بیستم آذر 1360 بر اثر توطئه منافقین در شیراز به شهادت رسید. حاج سید عبدالحسین بن آیت‏اللَّه حاج سید محمدتقى مجتهد بن آیت‏اللَّه العظمى هدایةاللَّه دستغیب شیرازى از دانشمندان و آیات بنام معاصر شیراز است. وى در حدود سال 1328 قمرى متولد شده و پس از پرورش صحیح و خواندن ادبیات و سطوح به نجف اشرف مهاجرت نموده و در آنجا از محضر آیات عظام چون مرحوم آیت‏اللَّه حاج شیخ كاظم شیرازى و آیت‏اللَّه اصفهانى و آیت‏اللَّه العظمى حاج سیدمیرزا آقا اصطهباناتى استفاده كامل نموده و با دریافت اجازات عدیده اجتهاد و غیره به شیراز مراجعت و در مسجد جامع (عتیق) به اقامه جماعت و تبلیغ دین و تنویر افكار پرداخته و خدمات شایان ارزنده‏اى نموده است. نگارنده گوید آیت‏اللَّه دستغیب از علماء با معنویت و خدمتگذار عصر حاضر است زهد و تقواى معظم له زبانزد خاص و عام و مورد علاقه همگانند از آثار و خدمات اجتماعى ایشان ساختمان و تعمیر اساسى مسجد جامع شیراز كه از بناهاى عمرو لیث صفار و بیش از هزار سال از تاریخ بنیاد آن مى‏گذرد و به واسطه مرور و دهور سال رو به ویرانى گذارده و مسكن مار و مور و حشرات گردیده كه معظم له اقدام به تعمیر آن نموده و به طور اساسى آن را مرمت نموده كه گویا تازه بنا شده است. 1- كتاب قلب سلیم كه كتاب قطور و بزرگى است در رشته اخلاق و بسیار نفیس و ارزنده مى‏باشد و در قم بطبع رسیده است. 2- حقایقى از قرآن 3- معراج 4- ماه خدا 5- صدیقه كبرا علیهاالسلام 6- كتاب داستانهاى شگفت 7- هشتاد و دو پرسش 8- گناهان كبیره (مطبوع) 9- سوره نجم 10- سیدالشهداء 11- معاد 12- صلوة الخاشعین مطبوع 13- شرح و حاشیه بر كفایةالاصول 14- حاشیه بر رسائل شیخ مخطوط مى‏باشد. نگارنده گوید: آیت‏اللَّه دستغیب از روحانیون فعال و همواره وجودشان موجب ترویج احكام بوده و علاوه بر تدریس فقه و اصول بحث تفسیرش سالهاست كه ادامه داشته و گروه كثیرى هر شب از فرمایشاتشان بهره‏مند مى‏گردند. (ح 1328 ق- شهادت 1360 ش)، عالم دینى و مجتهد. در شیراز نشو و نما یافت و پس از فراگیرى ادبیات و سطوح به نجف رفت و از محضر آیات عظام حاج شیخ كاظم شیرازى و آقا سید ابوالحسن اصفهانى و حاح سید میرزا آقا اصطهباناتى استفاده كامل برد و به دریافت اجازات اجتهاد نایل شد. سپس به شیراز بازگشت و مسجد جامع عتیق را كه از بناهاى عمرو لیث صفارى است مرمت كامل كرد و در آنجا به اقامت جماعت و تبلیغ دین و خدمات مذهبى پرداخت. از آثار وى: «قلب سلیم»؛ «حقایقى از قرآن»؛ «هشتاد و دو پرسش»؛ «گناهان كبیره»؛ «معاد».[1]


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.