يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اکبر محسنی

اکبر محسنی
تولد: 1291، تهران. درگذشت: 1374. اكبر محسنى، فرزند سید حسین محسنى، پس از مرگ پدرش، به وسیله‏ى شوهر خواهرش در مدرسه‏ى موسیقى كه زیر نظر سالار معزز اداره مى‏شد نام‏نویسى كرد. ابتدا به آلتو برنجى روى آورد، سپس ترومپت و فلوت را امتحان كرد و در همان جا به فراگیرى نت پرداخت. سپس تار را نزد رحمت‏الله صفا، از شاگردان موسى معروفى، تعلیم گرفت. بعد از مدتى دسته‏ى موزیك درست كرد و به تدریس موسیقى پرداخت. در سال 1315 وزارت فرهنگ، جمع كوچكشان را به نام هنرآموز موسیقى استخدام كرد. وقتى رادیو افتتاح شد، اركسترى تشكیل داد كه زیر نظر استاد على‏نقى وزیرى تعلیم مى‏گرفت. بعد از انحلال این اركستر، در اركستر انجمن موسیقى ملى كه به رهبرى روح‏الله خالقى برنامه اجرا مى‏كرد به نوازندگى پرداخت. نخستین آهنگى كه ساخت «سه‏تار و ستاره» بود در مایه‏ى سه‏گاه كه شعر آن را كریم فكور سروده بود و ناهید سرافراز و حمید قنبرى در سال 1326 در رادیو ایران اجرا كردند. تا سال 1336 فعالیت رادیویى داشت، تا اینكه وزارت فرهنگ براى تدریس سرود و موسیقى در مدارس ایرانیان مقیم عراق وى را انتخاب كرد و در ضمن مأموریت دادند كه در طول خدمت فنون عود را جمع كرده تا بتواند در مراجعت آنها را منتشر كرده و تعلیم دهد. چهار سال در عراق بود و به نوجوانان ایرانى كه در كاظمین و بغداد در مدارس مخصوص درس مى‏خواندند، سرودهاى میهنى و موسیقى یاد داد و خود نیز عود را نزد استادانى چون جمیل بشیر، گل خماش، وكیل (موسیقیدان ایرانى) و حكمت فاضل یاد گرفت و به جمع‏آورى فنون مصرى و عراقى پرداخت. پس از بازگشت به ایران، اندوخته‏هاى خود را در نواختن عود در شوراى موسیقى در حضور دكتر مهدى بركشلى، مشیر همایون (حبیب‏الله شهردار) و چند نفر از استادان ارائه داد و به این ترتیب به كار خود در رادیو ادامه داد و چند سال نیز در تلویزیون تهیه‏ى آهنگ‏ها و سرپرستى اركستر برنامه‏ى «هفت شهر عشق» را به عهده گرفت. یكى از تصنیف‏هاى اكبر محسنى تصنیف «الهه ناز» است با صداى غلامحسین بنا خوانده شده است. وى بیش از 400 آهنگ ساخته است. از آثار دیگر او ترانه‏ى «انتظار»، «به یاد وى تا سحر ماندم نیامد» و «ساقیا» است. یكى از موسیقیدانان بزرگ كه خدمات ذى‏قیمتى به موسیقى اصیل وسنتى ایران كرد،اكبر محسنى است. وى هنرمندى متدین و باصفا و حساس مى‏باشد كه از همان نوجوانى در خانواده مذهبى‏اش نماز و روزه او ترك نشد و بهترین آهنگهایش را پس از نماز صبح و مناجات با خالق یكتا ساخت و موسیقى را براى خود یك نوع عبادت و زار و نیاز با خداوند مى‏داند. اكبر محسنى به سال 1291 در تهران دیده به جهان گشود، پدرش سید حسین محسنى از افسران توپخانه، مردى مذهبى و باایمان بدو و موسیقى را با دید دیگرى نگاه مى‏كرد. اكبر از كودكى به موسیقى علاقه‏مند بود و از همان كودكى دائما با سر قلیان شكسته‏اى جلوى پدر پاى مى‏كوبید و آهنگهاى مارش نظامى را با دهان تقلید مى‏كرد. پس از چندى كه پدرش به رحمت ایزدى پیوست، توسط شوهر خواهرش در سال 1302 به مدرسه موزیك نظام كه ریاست آن با سالار معزز بود رفت و در آنجا نام‏نویسى كرد. در آن مدرسه اولین سازى را كه وى زد آلتو برنجى بود، سپس با نواختن ترومپت و فلوت آشنا شد و به فراگیرى نت نیز پرداخت زیرا در مدرسه موزیك نظام نوازنده هر قدر هم خوب و در سطح ممتاز و عالى مى‏نواخت باید حتما با خط نت آشنایى كامل مى‏داشت. پس از چندى وى زیر نظر رحمت‏اله صفا كه از شاگردان برجسته موسى خان معروفى استاد تار بود به فراگیرى این ساز ایرانى و خوش صدا پرداخت وى مدتى هم نزد حسین یاحقى ویولن كار كرد. پس از فراگیرى ردیف‏هاى موسیقى ایرانى، خود دسته موسیقى ترتیب داد و در سال 1315 این دسته كوچك موسیقى به استخدام وزارت فرهنگ وقت با ماهى 24 تومان درآمدند. پس از تأسیس رادیو، در اركسترى كه زیر نظر استاد علیقى وزیرى رهبرى مى‏شد رفت و در این اركستر تارباس مى‏زد و ماهیانه 70 تومان حقوق دریافت مى‏كرد. پس از انحلال این اركستر همكارى خود را با اركستر انجم موسیقى ملى به رهبرى استاد روح‏اله خالقى شروع نمود. اولین آهنگى كه اكبر محسنى ساخت در سال 1326 بود كه در مایه «سه گاه» و شعر كریم فكور با صداى ناهید سرفراز و حمید قنبرى از رادیو پخش شد این همكارى با رادیو، در اركسترهاى گوناگون تا سال 1336 ادامه داشت تا این‏كه از طرف وزارت فرهنگ مأموریت یافت به عراق براى تعلیم سرود و موسیقى ایرانى به كودكان ایرانى مقیم آن كشور عزیمت كند مدت چهار سال در شهرهاى: بغداد و كاظمین در مدارس ایرانى مشغول تدریس شد و در این مدت با موسیقى‏دانان و نوازندگان بزرگ عراق آشنایى پیداكرد و تكنیك‏هاى مصرى و عراقى را نزد استادانى چون: جمیل بشیر، گل خماش، وكیل كه این آخرى موسیقى‏دان ایرانى بود ولى با تكنیك موسیقى عرب آشنایى كامل داشت رفت و بسیارى از رموز موسیقى را آموخت. پس از پایان مأموریت در كشور عراق به خاك وطن خود بازگشت و دوباره فعالیت خود را در سازمان رادیو تلویزیون آغاز و در تلویزیون ساختن آهنگ و سرپرستى اركستر برنامه هفت شهر عشق را به عهده گرفت. اكبر محسنى حدود 86 ترانه ساخت كه از میان آنها ترانه‏اى كه بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت تصنیف «الهه ناز» با صداى گرم شادروان غلامحسین بنان بود كه براى كارگران اجرا و هدیه به آنان بود شعر این آهنگ از كریم فكور بود. باید یادآور شد كه این آهنگ و تصنیف همیشه در تاریخ موسیقى ایران به یادگار خواهد ماند. باز اى الهه ناز با دل من بساز كاین غم جانگداز برود ز برم گر دل من نیاسود از گناه تو بود بیا تا ز سر گنهت گذرم باز مى‏كنم دست یارى به سویت دراز بیا تا غم خود را با راز و نیاز ز خاطر ببرم گر نكند تیر خشتمت دلم را هدف بخدا همچو مرغ پر شور و شعف به سویت بپرم آنكه او به غمت دل بندد چون من كیست ناز تو بیش از این بهر چیست كیست ناز تو الهه نازى در بزمم نشین من تو را وفا دارم بیا كه جز این نباشد هنرم این همه بى‏وفایى ندارد ثمر بخدا اگر از من نگیرى خبر نیابى اثرم اكبر محسنى با اینكه در عراق با موسیقى عرب و تكنیك و چند و چون آن آشنایى پیدا كرد هیچگاه آهنگهایش فرم و رنگ عربى نداشت و علت كشش او هم به سوى عود و فراگیرى و نواختن آن، بیشتر براى زنده كردن این ساز ایرانى كه همان بربط است بود. زیرا در مدت سه سالى كه در عراق بود و در مدارس ایرانیان مقیم آن كشور موسیقى و سرود تدریس مى‏كرد تحقیقاتى راجع به ساز عود كرد كه خودش مى‏گوید: «سه سال پیش اداره هنرهاى زیبا ضمن نامه دو نفر را كه هر دو از شاگردان خود من بودند براى فراگرفتن تكنیك عود به عراق فرستاد ولى متأسفانه به علت پیش آمدن حوادث عراق موضوع عملى نشد و من تصمیم گرفتم كه شخصا این كار را انجام بدهم و بدون این كه دستورى از هنرهاى زیبا داشته باشم ساعات فراغت خود را به فراگرفتن این ساز اختصاص دادم. مدتى زیر نظر سلمان شكور نوازنده نامدار عراقى به فراگرفتن مبانى نوازندگى این ساز مشغول شدم و چون در نواختن این ساز توانایى كافى پیدا كردم از استادان دیگرى نیز از جمله حكمات فاضل (عراقى) و وكیل (كه یك موسیقیدان ایرانى مقیم عراقى مى‏باشد) اطاعاتى در این زمینه كسب كردم...حاصل این مطالعات اتخاذ روش جدیدى در نواختن عود است كه امیدوار هستم بتوانم در آینده به وجهى كه در خور استفاده عموم باشد چگونگى این روش را انتشار دهم.» محسنى داراى سه پسر و یك دختر است كه به هیچ كدام نواختن سازى را نیاموخت، چرا؟ معلوم نیست؟ یا نخواست یا وقت كافى جهت تعلیم و تعلم آنان در اختیار نداشت. نوازندگان كمانچه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.