يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عطاء جنگوک

عطاء جنگوک
در شهرستان لار، یكى از شهرستانهاى استان فارس، خطه‏ى هنرپرور، شعر و فرهنگ و ادبیات نه تنها ایران بلكه جهان، به سال 1327 عطاء جنگوك دیده به جهان گشود. طبع شاعر پیشه و هنردوست مردم این قسمت از سرزمین وسیع و پهناور ایران زمین كه همیشه زبانزد همگان بوده و خواهد بود موجب شد كه این كودك مانند بسیارى از كودكان این استان كه به شعر و موسیقى و ادبیات روى مى‏آورند به طرف موسیقى كشانده مى‏شود و از همان كودكى علاقه‏ى وافرى به نواختن تار در خود احساس مى‏كند و این علاقه مانند آتشى در درون وى همچون شعله‏ور بود تا در سن 17 سالگى عاقبت توسط شخصى به نام حمید ایلاقى كه شوهر خاله‏اش بود آموختن تار را آغاز كرد و چون امكانات دیگرى جهت فراگیرى ساز در شهرستان لار وجود نداشت لذا وى از طریق گوش دادن به رادیو، نواختن تار را دنبال و تقلید مى‏كند، وى پس از دریافت دیپلم با هزار مشقت و ناراحتى‏هاى گوناگون ولى با دلى سرشار از امید و آرزو به تبریز مى‏رود و چند صباحى نزد مرحوم هنرمند بزرگ، محمدحسن عذارى كه از شاگردان مرحوم درویش‏خان و على‏اكبرخان شهنازى بود مى‏رود و بهره‏هاى فراوان كسب مى‏كند. پس از چندى، در سال 1351 وارد دانشكده‏ى هنرهاى زیبا شد و در این دانشكده از استادان: دكتر برومند، دكتر صفوت كسب فیض مى‏نماید و همزمان در این دانشكده، در هنرستان آزاد موسیقى ملى نیز در كلاس مرحوم على‏اكبر شهنازى ثبت نام نموده و مدت 7 سال زیر نظر این استاد بزرگ بهره گرفت و به قدرى در تمرین درسهاى این استاد كوشش كرد كه در سالهاى آخر هنرستان، در مكتب صبا كه استاد شهنازى درس مى‏داد به عنوان خلیفه كلاس انتخاب و به شاگردان جدید درس مى‏داد. وى در سالهاى دانشكده، ردیفهاى مرحوم آقا میرزا عبداللَّه و ردیفهاى مرحوم آقا میرزا حسینقلى و ردیفها و ضربى‏هاى خود استاد را نیز تمام مى‏كند و در ضمن در سال 1352 نیز توسط دكتر داریوش صفوت به مركز حفظ و اشاعه‏ى موسیقى سنتى راه پیدا مى‏كند و از این زمان آموختن و نواختن سه‏تار را نیز آغاز مى‏كند و از محضر استادان هرمزى و فروتن بهره‏ها مى‏گیرد و چون لحظه‏اى از آموختن نمى‏ایستد در این مركز با غلامحسین بیگجه‏خانى نوازنده بنام تار، آشنا مى‏شود و از این مرد بزرگ هنرمند كسب فیض مى‏كند. عطاء جنگوك، یكى از چهره‏هاى بى‏ادعا در موسیقى سنتى، ولى قابل بحث مى‏باشد كه تا این تاریخ، مدت پانزده سال در مركز حفظ و اشاعه‏ى موسیقى سنتى، شاگردان فراوانى را تعلیم داده و از فعالیتهاى وى كنسرتهاى متعدد را در تالار وحدت (رودكى). تئاتر شهر، باغ فردوس و شهرستانهاى مختلف كشور مى‏توان نام برد و از وى تاكنون سه نوار كاست در «ماهور»، «بیات اصفهان» و «بیات ترك» كه هر سه با صداى خانم پریسا پر شده مى‏باشد و سرودهاى: «بهار آزادى»، «پسر ایران»، «گلباران»، «جنگ و گریز»، «بیا و خرم شو»، «فریاد سیاوش» (قیام) و نیز عرضه‏ى سه نوار كاست به نامهاى: «موسیقى محلى فارس»، «مال اكنون» (موسیقى ایل بختیارى) و تكنوازى سه‏تار به نام «نوروز» و ساختن چند موزیك متن براى فیلمهاى مستند بوده.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.