يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سید احمد سجادی

سید احمد سجادی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد سجّادى جزی در خانواده ‏اى مذهبى در اصفهان دیده به جهان گشود. در سال 1361 ه.ش وارد حوزه علمیه اصفهان گردید و از محضر اساتید بزرگ حوزه، کسب فیض کرد و همزمان در جبهه‏ هاى نبرد نیز شرکت نمود. در حال حاضر علاوه بر مقالات فراوانى که از وى در دست است، در زمینه تألیف کتاب نیز کتاب‏ هاى متعدّدى از ایشان به چاپ رسیده است.
 
شناسنامه
 3 اسفند سال 1344 ه.ش   تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دارای مدرک سطح چهار حوزه علمیه (دکترا)  تحصیلات
 حوزه علمیه قم  دانشگاه
 علمی، فرهنگی و اجتماعی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1363 ه.ش تا کنون  سال های فعالیت
 تألیفات متعدد در زمینه علوم و معارف اسلامی  آثار مهم
 افتخارات و دریافت لوح های متعدد علمی و فرهنگی  جایزه ها
www.ahmadsajadi.ir   وبگاه رسمی
 -  همسر
 سه پسر و یک دختر  فرزندان
 پدر: مرحوم سید مرتضی  والدین

زندگی نامه

تولد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد سجّادى جزی در سوّم اسفندماه سال ۱۳۴۴ ه.ش در خانواده‌‏اى مذهبى در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارشان از معتمدین محل و کارگر کارخانه بافناز بود و مادرشان، بانوى عفیفه‌‏اى که به امور منزل و تعلیم و تربیت فرزندان اهتمامى والا داشت. ایشان داراى سه برادر و یک خواهر است که هر یک، محور زندگى و خانواد‌ه‌‏اى دیگر شده‌اند. سید احمد از همان سنین کودکى به شرکت در جلسات مذهبى و دینى علاقه‌‏اى وافر داشت و در مجالس روضه ‏خوانى که در تمام اوقات سال در اصفهان برگزار می شد، شرکت مى‏ جست. ایشان در سال 1362 ه.ش ازدواج کرد و اکنون با الطاف الهی دارای سه پسر و یک دختر می‌باشد.
 
سید احمد سجادی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات و استادان
ایشان دوران تحصیلات ابتدایى، را در دبستان مشتاق طی کرد و در سال آخر دبستان، از نزدیک شاهد وقایع انقلاب بود و با آنکه در سنین نوجوانی بود با روشن‏‌بینی ناشى از تعلیمات مذهبىِ خانواده، در بسیاری از راهپیمایى‏ ها شرکت مى‏ نمود. در سال 1361 ه.ش وارد حوزه علمیه اصفهان گردید و از محضر اساتید بزرگ حوزه، کسب فیض کرد و همزمان در جبهه‏ هاى نبرد نیز شرکت نمود و شانزده مرتبه به جبهه اعزام و حدود بیست ماه به طور متناوب در میان رزمندگان اسلام حضور داشته و در عملیات‏ هاى مختلف و متعدّدى به عنوان رزمنده و روحانی ایفاى نقش نمود و در عملیات «محرم» و «خیبر» از ناحیه پا و صورت مجروح شد.

حضور در حوزه علمیه اصفهان فرصتى بود تا از محضر اساتید بزرگى همچون حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حجت موحد ابطحی، حجت الاسلام و المسلمین حاج على ‏اکبر فقیه، آیت الله حاج سید ابوالحسن مهدوى، آیت اللّه حاج سید احمد امامى، آیت اللّه حاج سید حسن امامى، آیت اللّه حاج حسن صافى، آیت اللّه حاج محمد ناصرى، آیت اللّه حاج سید محمد صادقى، آیت اللّه حاج سید مصطفى مهدوى، آیت اللّه حاج عباسعلى ادیب و آیت اللّه العظمی حاج شیخ حسین مظاهرى کسب فیض کرده و علاوه بر آن، از سال 1363 ه.ش به تدریس در حوزه ‏هاى علمیه در زمینه ‏هاى ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول مشغول گردد. ایشان دارای مدرک سطح دو (لسیانس) و سطح سه (فوق لیسانس) از حوزه علمیه اصفهان و دارای مدرک سطح چهار (دکترا) از حوزه علمیه قم بوده و ریاست دانشکده علوم قرآنی اصفهان را بر عهده دارد.
 
سید احمد سجادی

فعالیت های اجتماعی
در سال 1361 ه.ش وارد حوزه علمیه اصفهان گردید و از محضر اساتید بزرگ حوزه، کسب فیض کرد و همزمان در جبهه‏ هاى نبرد نیز شرکت نمود و شانزده مرتبه به جبهه اعزام و حدود بیست ماه به طور متناوب در میان رزمندگان اسلام حضور داشته و در عملیات‏ هاى مختلف و متعدّدى به عنوان رزمنده و روحانی ایفاى نقش نمود و در عملیات «محرم» و «خیبر» از ناحیه پا و صورت مجروح شد. 

ایشان در سال 1368 ه.ش در جشن نیمه شعبان به دست مبارک مرحوم حضرت آیت اللّه صادقى قدس سره مفخّر به لباس روحانیت گشت، و از سال 1368 منصب امامتِ نماز جماعت را در مسجد حضرت جواد الائمّه علیه السلام و پس از آن در مسجد امام حسن مجتبى علیه السلام (واقع در خیابان پانزده خرداد اصفهان) عهده ‏دار شد و تا سال 1388 ه.ش این افتخار قرین زندگى او بود.
 
سید احمد سجادی

فعالیت های فرهنگی
ایشان از سال 1370 ه.ش فعّالیت ‏هاى علمى خود را با ارائه مقالات متعدّد به روزنامه‏ ها و سپس مجلّه‏ هاى مختلف آغاز نمود و در حال حاضر علاوه بر مقالات فراوانى که از وى در زمینه‏ هاى مختلف علمى و مذهبى در دست است، در زمینه تألیف کتاب نیز کتاب‏ هاى متعدّدى از جمله عناوین زیر از ایشان به چاپ رسیده است. شایان ذکر است علاوه بر فعالیت علمى حجّت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد سجّادى در زمینه کتاب و مقاله، در سال 1377 ه.ش از سوی زعیم حوزه علمیه اصفهان، حضرت آیت الله العظمی مظاهری دام عزه به سِمَت مدیر عامل «مرکز تحقیقات رایانه ‏اى حوزه علمیه اصفهان» منصوب شد که تاکنون با مدیریت شایسته خود موفّق به تولیدِ بیش از شصت نرم ‏افزار گشته که در تمامى آن‌ها، نقش مدیریتى و علاوه بر آن تحقیقى و پژوهشى ایشان جلوه‏ گر است. همچنین با تلاش علمیِ ایشان نرم‌ افزارهای متعددی در مؤسسه فرهنگی هنری راسخون تولید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید احمد سجّادى، علاوه بر انجام فعّالیت‏ هاى علمى که باعث گردیده ایشان به افتخارات متعددی مفتخر گردد، مدیریت برخی از نهادهای فرهنگی و علمی را نیز عهده دار بوده که از آن جمله می‌توان به مسئول نمایندگی ولی فقیه در مراکز سپاه استان اصفهان از سال 1370 تا1377 ه.ش، مسئول مؤسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان اصفهان از سال 1381 ه.ش تا پایان سال 1386 ه.ش، مشاور استاندار اصفهان از سال 1384 تا تیر ماه 1388 ه.ش، عضو هیئت مدیره شرکت چاپ و انتشارات اسوه از سال 1389 تا 1391 ه.ش و مدیر محصولات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت در سال‌های 1390 ه.ش و 1391 ه.ش  و همچنین از سال 1388 تا سال 1396 ه.ش مدیر عامل مؤسسه فرهنگی و هنری راسخون بودند و هم اکنون در سمت ریاست شورای سیاست‌گذاری پرتال فرهنگی راسخون، راهنمای ادامه فعالیت این سایت فرهنگی و مذهبی هستند.

سید احمد سجادی

ایشان هم اکنون علاوه بر آنکه از سال 1377 ه.ش مدیر عامل مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان می‌باشند، از سال 1387 ه.ش تاکنون مشاور پژوهشی سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و در سال 1392 ه.ش به عنوان رئیس دانشکده علوم قرآنی اصفهان(دولت آباد) منصوب شدند که تا به حال در این منصب خدمات علمی، فرهنگی و قرآنی بی‌شماری داشته اند از جمله اینکه در پاییز امسال (1399 ه.ش) اولین شماره فصل‌نامه علمی «قرآن، فرهنگ و تمدن» به مدیر مسئولی ایشان جهت بهره‌برداری دانشجویان و پژوهشگران علوم و معارف قرآن کریم چاپ گردید.

شایان ذکر است ایشان در کنار فعالیت‌های علمى، مدیریتى و مسئولیت‌ های فوق‏ الذکر، به عنوان عضو هیئت علمى در همایش‏ هاى «بزرگداشت فیض الاسلام» سال 1383 ه.ش و دبیر علمی «بزرگداشت آیت اللّه العظمى سید ابوالحسن مدیسه‌اى اصفهانى» سال 1388 ه.ش، عضو هیئت علمى در همایش ‏«وقف و تمدن اسلامی» سال 1387 ه.ش، دبیر علمی همایش بین‌المللی امام سجاد علیه السلام 1391 ه.ش و عضو هیئت مدیره «موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان» بوده‌اند و علاوه بر سخنرانی در محافل مذهبی، علمی و همایش‌های فرهنگی، در برنامه های مختلف رادیو معارف و صدا و سیمای اصفهان به عنوان کارشناس دینی (از جمله در اکثر اعیاد مذهبی و عزاداری‌ها) به ایراد سخن می‌پردازند و به عنوان روحانی کاروان عمره و حج و عتبات تاکنون ده‌ها بار به همراه زائران به سرزمین وحی عزیمت نموده‌اند.
 
سید احمد سجادی

سمت های فعلی
1. مدیر عامل «مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان» از سال ۱۳۷۷ ه.ش تاکنون
2. مشاور نماینده ولی فقیه و سرپرست «سازمان اوقاف و امور خیریه» از سال ۱۳۸۶ ه.ش تاکنون
3. کارشناس دینی در برنامه های مختلف صدا و سیمای اصفهان از سال ۱۳۸۳ ه.ش تاکنون
4. استاد دانشگاه از سال ۱۳۹۱ ه.ش تاکنون
5. ریاست «دانشکده علوم قرآنی استان اصفهان» از سال ۱۳۹۲ ه.ش تاکنون
6. عضو هیئت مدیره «دارالقرآن الکریم اصفهان» از سال ۱۳۹۳ ه.ش تاکنون
7. ریاست هیئت امناء امامزاده زینب بنت موسی بن جعفر علیهم السلام از سال ۱۳۹۴ ه.ش تاکنون
8. امام جماعت مسجد بقیة الله علیه السلام (میدان برازنده) اصفهان از سال ۱۳۹۴ ه.ش تاکنون
9. عضو شورای بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه استان اصفهان از سال ۱۳۹۵ ه.ش تاکنون
10. عضو شورای راهبری «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» از سال ۱۳۹۶ ه.ش تاکنون
11. عضو هیئت مدیره «موسسه آلاء» از سال ۱۳۹۷ ه.ش تاکنون
12. عضو گروه مطالعات دینی و حقوقی امر خیر (معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان) سال ۱۳۹۸ ه.ش
13. مدیر گروه رایزنان فرهنگی اصفهان با کلیساهای فرایبورگ آلمان
14. رییس شورای سیاستگذاری پرتال فرهنگی راسخون از سال 1398 ه.ش تاکنون
 
سید احمد سجادی

سمت های گذشته
1. استاد حوزه علمیه اصفهان از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲ ه.ش
2. امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام اصفهان (خیابان ۱۵ خرداد) سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۷ ه.ش
3. مسئول نمایندگی ولی فقیه در مراکز سپاه استان اصفهان از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۷ ه.ش
4. مسئول «موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان اصفهان» از سال ۱۳۸۱ ه.ش تا پایان سال ۱۳۸۶ ه.ش
5. مشاور استاندار اصفهان در امور روحانیون و حوزه‌های علمیه از سال ۱۳۸۴ ه.ش تا تیر ماه ۱۳۸۸ ه.ش
6. دبیر علمی همایش بین‌المللی امام سجاد علیه السلام سال ۱۳۸۸ ه.ش
7. عضو هیئت علمى در همایش «بزرگداشت فیض الاسلام» سال ۱۳۸۳ ه.ش
8. دبیر علمی «بزرگداشت آیت اللّه العظمى سید ابوالحسن مدیسه‌اى اصفهانى» سال ۱۳۸۸ ه.ش
9. عضو هیئت مدیره «شرکت چاپ و انتشارات اسوه» سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ ه.ش
10. متولی امامزاده زینب بنت موسی بن جعفر علیهم السلام سال ۱۳۸۸ ه.ش و ۱۳۸۹ ه.ش
11. دبیر علمی همایش نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان از سال ۱۳۸۹ ه.ش
12. مدیر محصولات فرهنگی «بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت» در سال‌های ۱۳۹۰ ه.ش و ۱۳۹۱ ه.ش
13. رئیس همایش «دولت، تمدن اسلامی» سال ۱۳۹۴ ه.ش
14. مدیرعامل «مؤسسه فرهنگی و هنری راسخون» و مدیر مسئول سایت راسخون از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ ه.ش
15. سرگروه نویسندگان و مجری فصل‌نامه «وقف میراث جاودان» از ابتداء سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶ ه.ش و چاپ 26 شماره
16. عضو هیئت مدیره «مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان» سال ۱۳۸۱ ه.ش تا مهر ۱۳۹۷ ه.ش
17. عضو هیئت مدیره «سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان» سال ۱۳۹۴ ه.ش تا ۱۳۹۶ ه.ش
 
سید احمد سجادی

آثار

کتاب های تألیفی شخصی
1. کتاب «فرهنگ‏نامه موضوعى صحیفه سجادیه» (در سه جلد): در این کتاب حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد سجّادى با همکارى جمعى از محقّقانِ مرکز تحقیقات رایانه‏ اى حوزه علمیه اصفهان، با سبکى جدید به موضوع نگاری صحیفه مبارکه سجّادیه دست نورزیده، اثرى زیبا با بیش از نهصد موضوع اصلى و هفتصد و نود و پنج موضوع ارجاعى و عناوینى براى فرازهاى دعاهاى آن کتاب (نه هزار و دویست و بیست و شش عنوان در سه جلد) به همراه متن کامل صحیفه سجّادیه و ترجمه آن در سال 1388 ه.ش به چاپ رسید.

2. کتاب «اسرار دلبران»: این کتاب تأملى بر زیارت جامعه کبیره است که در آن براى هر یک از فرازهاى این زیارت، توضیحى مختصر و شرحى کوتاه و مرتبط با آن صورت گرفته و در سال 1386 ه.ش به چاپ رسید.

3. کتاب «پرچم‏داران سعادت»: این کتاب تدبّرى در فرازهاى زیارت جامعه کبیره بوده که در آن با تکیه بر آیات و روایات و استدلال‏ هاى عقلى و نظرى به توضیح فرازهاى زیارت پرداخته و به بیش از نهصد آیه، روایت و حدیث در پانصد صفحه اشاره نموده و در سال 1387 ه.ش به چاپ رسید.

4. کتاب «نجواى عارفانه»: این کتاب شرح دعاى امام زین‏ العابدین علیه‏ السلام در روز عرفه است که دعاى چهل و هفتمِ کتاب صحیفه مبارکه سجّادیه مى‌‏باشد. ایشان، این کتاب را در صد و هشتاد صفحه به تألیف رسانده و در سال 1386 ه.ش به چاپ رسیده است.

5. کتاب «میراث حوزه علمیه اصفهان» (دفتر اوّل و دوّم): این کتب احیاء و عرضه میراث مکتوب حوزه علمیه خطه اصفهان است که در هر جلد به یکى از محورهاى تفسیر، حدیث، فقه، اصول فقه، فلسفه، کلام و دیگر ساحت ‏هایى که تلاش علمى قلم‌زنانِ این خطّه در آن حیطه بوده، اختصاص مى‌‏یابد.

6. کتاب «لغت‏نامه و ترجمه صحیفه سجّادیه»: این کتاب در سیصد و هشتاد و چهار صفحه، ترجمه روان و سلیس و در عین حال علمى از صحیفه مبارکه سجّادیه است که ایشان در ذیل متن دعا و ترجمه آن، اقدام به ترجمه لغات دشوار این کتاب گران سنگ نموده و در سال 1386 ه.ش به چاپ رسید.

7. کتاب «صحیفه سجّادیه به روایت ابن اشکیب»: در این کتاب به روایتی نادره از صحیفه پرداخته و با روایت مشهوره مقابله کرده است که با مقدمه‌ای مفصل به چاپ رسید و به همراه لوح فشرده در سال 1383 ه.ش منتشر شد.
 
سید احمد سجادی

8. لغت‌نامه جامع صحیفه سجادیه: سبکى جدید در ترجمه کامل تمام کلمات صحیفه مبارکه سجّادیّه در چهارصد صفحه که در سال 1396 ه.ش به چاپ رسیده است.

9. کتاب «قرآن پژوهان اصفهان»: این کتاب که دویست و چهل صفحه می‌باشد و توسط انتشارات امیرکبیر در سال 1388 ه.ش به چاپ رسید حاوی زندگی نامه مختصری از بیش از سیصد نفر از قرآن پژوهان است. ایشان در این کتاب بر آن بوده به معرفی اجمالی قرآن پژوهان اصفهان بپردازد و اجمالی از زندگی و آثار قرآنی آن گرامیان را معرفی نماید. مبنای ذکر اسامی افراد اندیشمندانی هستند که اولاً دارای اثری مکتوب در زمینه قرآن بوده و در کتاب‌های تراجم از پژوهش‌‌های قرآنی آنان یاد کرده و یا نام آنان به عنوان مفسران عالی رتبه، مطرح باشد و ثانیاً در اصفهان و یا روستاهای نزدیک آن به دنیا آمده و یا مدت زمانی را در آنجا زندگی کرده و یا در این شهر از دنیا رفته باشند. بنابراین از ذکر نام افرادی که به لقب اصفهانی مشهور بودند ولی در این شهر متولد نشده و یا هیچ زمانی در اصفهان زندگی نکرده‌اند پرهیز شده است.

10. کتاب «میثاق خدمت»: به سفارش معاونت فرهنگی نیروی انتظامی که در سال 1389 ه.ش در سیصد صفحه به چاپ رسیده است.

11. کتاب «مدیران و فرماندهان شایسته»: به سفارش معاونت فرهنگی نیروی انتظامی که در سال 1390 ه.ش در چهار مجلد با عناوین «ویژگی‌های مدیریتی»، «ویژگی‌های شخصی»، «ویژگی‌ های رفتاری»، «ارزش‌ ها و بینش‌ های مدیریتی» در هزار و هفتصد و پنجاه صفحه به چاپ رسیده است.

12. کتاب «صحیفه سجادیه در آیینه اشعار»: در این کتاب که حدود هشتصد صفحه است و توسط مجمع جهانی اهل‌ البیت علیهم السلام به چاپ خواهد رسید به تطبیق صحیفه سجادیه و دیوان شعرای فارسی پرداخته شده است.

13. کتاب «نمایه های صحیفه سجادیه»: در دویست و پنجاه صفحه و به نمایه نگاری صحیفه پرداخته شده است. که در سال 1391 ه.ش به چاپ رسیده است.

14. کتاب «مدیریت و امنیت»: در دو جلد و هشتصد و پنجاه صفحه به مدیریت در فضاهای امنیتی و فضاهای عمومی پرداخته است و در سال 1392 ه.ش به چاپ رسید.
سید احمد سجادی

15. مأخذشناسی وقف: کتابشناسی کامل وقف در قطع رحلی و 6323 منبع وقفی در هفتصد صفحه که در سال 1394 ه.ش به چاپ رسیده است.

16. مدیر ایرانی: به مباحث مهم مدیریتی با نگاه مدیران ایران پرداخته در چهارصد و سی و نه صفحه که در سال 1395 ه.ش به چاپ رسیده است.

17. خواهر خورشید: تاریخچه منطقه زینبیه اصفهان و زندگی زینب بنت موسی بن جعفر علیهم السلام در صد و پنجاه صفحه که در سال 1396 ه.ش به چاپ رسیده است.

18. تحقیق و تصحیح کتاب «اسلام و مستمندان»: در پانصد و هشتاد و چهار صفحه و در سال 1396 ه.ش به چاپ رسیده است.

19. واژگان جایگزین: ارائه ۵۴۰۰۰ مدخل که دارای ده‌ ها کلمه بدیل و جایگزین است پرداخته و در دو مجلد در هزار و چهارصد صفحه می‌باشد.

20. کتاب «رستاخیز»: در یک جلد بسیار زیبا به ارائه آیات و روایات پیرامون مراحل جان دادن، قبر، برزخ، برپایی قیامت، محشر، دوزخ و بهشت با استفاده از یک صد و هشت تابلو نقاشی نموده است و در سال 1391 ه.ش به چاپ رسید.

سید احمد سجادی

کتاب های تألیفی جمعی
1. میراث حوزه علمیه اصفهان (دفتر اوّل و دوّم): احیاء و عرضه میراث مکتوب حوزه علمیه خطه اصفهان در ۵۲۰ و ۴۳۲ صفحه که در سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ ه.ش به چاپ رسیده است.

2. نوزادی: مباحث قبل از دوران بارداری تا دوسالگی نوزاد، در قطع خشتی بزرگ در ۴۸۰ صفحه که در سال ۱۳۹۴ ه.ش به چاپ رسیده است.

3. اتاق شادی: پیرامون بازی و سرگرمی کودکان در قطع خشتی بزرگ در ۳۷۲ صفحه که در سال ۱۳۹۶ ه.ش به چاپ رسیده است.

4. کودک و رسانه: پیرامون تربیت فرزند در تعامل با رسانه در قطع خشتی بزرگ در ۴۵۶ صفحه که در سال ۱۳۹۶ ه.ش به چاپ رسیده است.

5. طراوت غنچه‌ها: پیرامون سلامت و بهداشت کودکان در قطع خشتی بزرگ در ۴۵۶ صفحه که در سال ۱۳۹۶ ه.ش به چاپ رسیده است.

6. همشاگردی سلام: پیرامون مباحث آموزشی کودکان در قطع خشتی بزرگ در۴۰۸ صفحه که در سال ۱۳۹۶ ه.ش به چاپ رسیده است.

7. فرزندانی برای آینده: پیرامون مباحث تربیتی کودکان در قطع خشتی بزرگ در ۴۳۲ صفحه که در سال ۱۳۹۶ ه.ش به چاپ رسیده است.

8. شور زندگی (در سه جلد): جلد اول با موضوع «تشکیل خانواده» در ۱۹۲ صفحه و جلد دوم با موضوع «سلامت عاطفی» در ۲۶۴ صفحه و جلد سوم با موضوع «سلامت جنسی» در ۲۱۶ صفحه که در سال ۱۳۹۸ ه.ش به چاپ رسیده است.
 
سید احمد سجادی

حجت الاسلام دکتر سید احمد سجّادى هم‏ اکنون نیز در زمینه صحیفه سجّادیه تحقیقات جالب و وافرى به انجام رسانیده که به زودی به چاپ خواهند رساند و مراحل پایانی «کتاب شناسی وقف» را در حال انجام دارند که در چهار مجلد چاپ خواهد گشت. ایشان امر مدیریت علمی و سرگروهی نویسندگان فصل‌نامه «وقف میراث جاویدان» را از سال 1389 ه.ش تا سال 1396 ه.ش به عهده داشتند و هم اکنون مدیر مسئول فصل‌نامه «قرآن، فرهنگ و تمدن» می‌باشند.
 
مقالات تألیفی
از بین مقالات متعددی که توسط ایشان به رشته تحریر درآمده، به اختصار به مقالات زیر اشاره مى ‏نماییم:

1. «بایسته‏ هاى صحیفه سجادیه»: مقاله‌ ای است شانزده صفحه‏ اى که متضمن پیشنهادات یازده‏ گانه‏ اى به اندیشمندان و صحیفه پژوهانِ شیعى جهت احیا و ترویج کتاب مقدّس و دعایى صحیفه مبارکه سجّادیه در بین شیعیان و نیز اهل سنت است.

2. «دعا در نبردهاى نامتقارن»: مقاله ‏اى هفده صفحه‏ ای است که از تعریف دعا و نیاز بشر امروز به آن، شروع و ضمن در بر گرفتن سخنان معصومین علیهم السلام و اشعار و مطالبى که از زبان اندیشمندان و روانشناسان مطرح نموده است، نیاز مبارزان به دعا و سنت ائمه علیهم السلام در نبردها و جنگ‏ ها را مورد بررسى قرار داده ‏اند.

3. «سبک‏ شناسى صحیفه مبارکه سجادیه»: این نوشتار در شصت و چهار صفحه، پیرامون سبک و سیاقى است که در لابه‌لاى دعاهاى صحیفه به چشم مى‏‌خورد و به‌نظر مؤلّف علّت ماندگارى صحیفه سجادیه، اهتمام عالمان به آن بوده است.

4. «امامزاده زینب بنت موسی بن جعفر»: این مقاله در شماره شصت نهم فصلنامه وقف میراث جاویدان در بهار 1389 چاپ شده است.

5. «عالمان واقف»: این مقاله در شماره هفتاد فصلنامه وقف میراث جاویدان در تابستان 1389 چاپ شده است.

6. «حکومت و سیره نبوی»
 
سید احمد سجادی

تولید نرم افزارهای اسلامی

همچنین با تلاش علمیِ ایشان نرم‌افزارهای متعددی در موسسه فرهنگی هنری راسخون و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تولید شده است؛ از جمله نرم‏ افزارهایى که ایشان امر مدیریت، تحقیق و پژوهش آن را در این دو نهاد به عهده داشته ‏اند، مى ‏توان به نرم ‏افزارهاى زیر اشاره نمود:

1. «طنین وحى»: متن کامل قرآن کریم همراه با صوت دلنشین چندین قاری و متن ترجمه قرآن به همراه اجرای نمایشی رادیویی آن را در نرم افزار موبایلی طنین وحی شنوا باشید.

این نرم افزار که با اجرای ۱۶۲ بازیگر صدا پیشه تهیه شده، کاری از مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان است که هفت سال کار تحقیق و ضبط و افکت گذاری و تهیه آن طول کشیده و قیمت آن قبلا ۴۸ هزار تومان بوده که اکنون به صورت رایگان عرضه شده است.

شما می توانید از سه طریق این نرم افزار را دریافت کنید:


- لینک دریافت مستقیم برنامه طنین وحی:
http://dl.taninevahy.com/TanineVahy_9.3.7.apk

- به سایت طنین وحی مراجعه و دانلود کنید:
http://www.taninevahy.com

- همچنین می‌توانید عدد ۲ را به سامانه ۳۰۰۰۱۰۴۴ پیامک کنید و لینک نرم‌افزار را دریافت نمایید.

2. «امثال»: ارائه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم با ابزار تصاویر ثابت و متحرک با موضوع مثل‏ ها و تشبیه ‏هاى قرآن کریم و نمایش تابلوهاى نقاشى رنگ و روغن متناسب با موضوع هر یک از امثال قرآن به همراه تفسیر مربوط به آیه و نیز اشعار مرتبط با آن و بیش از شصت دقیقه انیمیشن متناسب با مفهوم آیات.

3. «دانش‏نامه جامع نهج ‏البلاغه»: حاوى دویست و پنجاه جلد شرح و چهل و یک عنوان ترجمه و نمایش شانزده هزار موضوع متنوع، لغت نامه و توضیح لغات به فارسی و عربی به صورت فعال در متن، نمایش مصادر خطبه‌ ها، نامه‌ ها و حکمت‌ ها به صورت فعال در متن، معرفی اعلام و شخصیت‌ های نهج‌ البلاغه با زندگی نامه هر یک به صورت فعال در متن، لیست آیات قرآن به صورت فعال در متن با امکان تلاوت آیه، امثال نهج‌ البلاغه به صورت فعال در متن با توضیح مفصل برای هر یک، نمایش قدیمی‌ترین نسخه خطی نهج‌ البلاغه به صورت تطبیق یافته با متن، امکان مقابله ترجمه‌ ها و شرح‌ های نهج‌ البلاغه با یکدیگر.

4. «دانش‏نامه صحیفه سجادیه»: شامل سی و پنج جلد ترجمه و پنجاه جلد شرح به صورت تطبیق یافته با متن، متن بیست و پنج جلد کتاب پیرامون دعاها و سخنان امام سجّاد علیه‌السلام و نمایش صدها موضوع متنوع و کتاب نامه تخصّصى صحیفه سجّادیه، کتاب شناسی صحیفه سجّادیه و معجم کامل الفاظ صحیفه سجادیه است.

5. «مدینة العلم»: متن دویست و هشتاد و هفت جلد کتاب و چهل و سه مقاله پیرامون پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با سی و شش هزار موضوع.

6. «باب العلم»: متن پانصد و هشتاد و شش جلد کتاب و دویست و نود و چهار مقاله پیرامون امام علی علیه السلام با پنجاه و شش هزار و پانصد موضوع و معرفی بیش از چهارده هزار و نهصد کتاب، مقاله و پایان نامه پیرامون آن حضرت.

7. «ریحانه»: متن صد و پنجاه جلد کتاب و پنجاه مقاله پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیها با نوزده هزار موضوع  و معرفی بیش از دو هزار و بیست کتاب، مقاله و پایان نامه پیرامون آن حضرت.

8. «کریمانه»: متن هفتاد و پنج جلد کتاب و هفتاد و پنج مقاله پیرامون امام حسن مجتبی علیه السلام با هفت هزار موضوع.

9. «سفینة‏ النجاه»: متن سیصد جلد کتاب و چهارصد و پنجاه مقاله پیرامون امام حسین علیه السلام با چهل و چهار هزار موضوع.

10. «ستارگان بقیع»: متن چهارصد و هفتاد و نه جلد کتاب و صد و نود و یک مقاله پیرامون ائمه بقیع علیهم السلام و تاریخچه بقیع در بیش از چهل هزار موضوع و معرفی هزار و چهارصد عنوان کتاب و مقاله.

11. «ائمه کاظمین»: متن صد و سی و هشت جلد کتاب و  مقاله پیرامون امام کاظم علیه السلام و  صد و بیست و دو جلد کتاب و مقاله پیرامون امام جواد علیه السلام، با چهارده هزار و دویست موضوع.

12. «شمس الشموس»: متن دویست و چهل و دو جلد کتاب و پنجاه و نه مقاله پیرامون امام رضا علیه السلام با نوزده هزار موضوع و معرفی بیش از نهصد کتاب.
 

سید احمد سجادی


13. «ائمه سامرا»: متن صد و بیست و هشت جلد کتاب و  مقاله پیرامون امام هادی علیه السلام و متن صد و بیست و یک جلد کتاب و مقاله پیرامون امام حسن عسکری علیه السلام با بیش از دوازده هزار و چهارصد  موضوع.

14. «موعود»: شامل متن سیصد و سیزده جلد کتاب و سیصد و سیزده مقاله پیرامون حضرت مهدى علیه ‏السلام و نیز روایات، احادیث و دعاهاى منسوب به حضرت مهدى علیه ‌السلام.

15. «یاد یاران»: بیش از هزار قطعه عکس از صحنه ‏هاى دفاع مقدس در موضوعات مختلف و نیز پنج قطعه فیلم از دفاع مقدس و نواها و سرودهاى حماسى و کارنامه کامل عملیات‏ هاى رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس.

16. «به سوى حقیقت در رد وهابیت»: متن هفتصد و پنجاه جلد کتاب براى آشنا ساختن مردم با اسلام ناب و مکتب تشیع و نیز پاسخگویى به اشکال‏ ها و شبهه ‏هاى مغرضانه وهابیت.

17. «به سوى حقیقت در رد بهائیت»: این نرم افزار حاوی سیصد و سیزده کتاب و مقاله می‌باشد و دربردارنده اهم کتاب‌هایی است که از ابتدا تشکیل فرقه ضاله بهائیت تاکنون در رد آن فرقه توسط عالمان و اندیشمندان شیعه و سنی نگاشته شده است.

18. «به سوى حقیقت در نقد مسیحیت»: متن بیست و پنج جلد کتاب و پنجاه و شش مقاله فارسی، نود و دو جلد کتاب عربی پیرامون شناخت اعتقادات و تاریخ مسیحیت و پاسخ به شبهات آن‌ها.

19. «اسناد لانه جاسوسى»: متن کامل کتاب‌های اسناد لانه جاسوسى آمریکا، که توسط دانشجویان پیرو خط امام در بیش از صد مجلد به چاپ رسید. (این نرم ‏افزار مقام اول را در نمایشگاه سیزده آبان سال 1380 به خود اختصاص داد).

20. «مهر ولایت»: زندگی نامه امام خمینى قدس سره الشریف و مقام معظم رهبرى مد ظله العالى و نیز وصیت‏‌نامه موضوعى حضرت امام با گویش مقام معظم رهبرى و معرفى آثار حضرت امام و مقام معظم رهبرى است.

21. «بصائر »: ارائه ترجمه تصویرى برخى از آیات شریفه قرآن کریم با استفاده از تصاویر ثابت و متحرک (فیلم و انیمیشن) با موضوع آیات و نعمت‌های الهى. به همراه ترجمه، ترتیل و احادیث ائمّه اطهار علیهم‌ السلام در خصوص آیه شریفه مورد نظر و شرح نکات علمى و شگفتى ‏هاى خلقت پیرامون آیه شریفه مربوطه.

22. «مشاهیر»: معرفى بیش از بیست و پنج هزار نفر از شهره‌ گان و نامداران ایرانى در زمینه‏ هاى علمى، هنرى، سیاسى، صنعتى و... به صورت طبقه‏ بندى شده بر اساس حرف الفبا، جنسیت، قرن و تخصص همراه با زندگى‏ نامه مختصر و معرفى آثار آنان.

23. «دانش‏نامه جامع وقف»: شامل متن هزار و سیصد و چهل و دو جلد کتاب و مقاله پیرامون وقف به زبان فارسی و عربی در بخش‌ های متنوعی همچون کلیات وقف، فقه، حدیث، ملت‌ها، قوانین و حقوق، اقتصاد، تاریخ و شامل بیش از بیست هزار موضوع.

24. «سقای معرفت»: این نرم افزار که در واقع دانشنامه کاملی از باب‌ الحوائج قمر بنی هاشم می‌باشد حاوی چهل و پنج جلد کتاب و شناخت نامه کامل پیرامون شخصیت و ابعاد زندگی ابوالفضل العباس می‌باشد که به صورت کاملاً گرافیک به بازار عرضه شده است.

25. «روایت حماسه»: این نرم افزار که دارای هفت قسمت اصلی است به معرفی کامل عملیات‌ های دفاع مقدس پرداخته و جهاد، شهادت و ایثار از کتاب‌های قرآن، نهج‌ البلاغه، صحیفه سجادیه و احادیث اهل بیت علیهم السلام مورد ارزیابی قرار داده و حاوی اهم سرودها و مداحی‌هایی است که در هشت سال دفاع مقدس بر لبان رزمندگان اسلام جاری بود. دیگر بخش این نرم افزار کتابخانه دفاع مقدس است که ده‌ها کتاب پیرامون دفاع مقدس در این نرم افزار با موضوع بندی خاص وجود دارد. در این نرم افزار سعی بر آن بوده پرسشها و و شبهات جوانان امروز پیرامون دفاع مقدس پاسخ داده شود.

26. «محراب»: پژوهشی جامع درباره نماز با بیش از هزار و هشتصد موضوع، آموزش احکام و مسائل نماز، متن صد و هشتاد و شش جلد کتاب، معرفی بیش از هزار و ششصد کتاب، چهل داستان به صورت گویا و... .

27. «شاخه طوبی»: پژوهشی است جامع دربارۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در چهارده بخش کلی و صد و هفتاد و هفت موضوع، متن بیست و پنج جلد کتاب.

28. «کلیدهای حکمت»: شامل متن کامل قرآن کریم و محاسبات تخصصی و پردازش کلمات و آیات مربوط به قرآن کریم.

29. سلسله نرم افزارهای «میراث جاویدان»: در یازده شماره شامل مقالات فصلنامه وقف میراث جاویدان، تصاویر و پخش گویای مقالات این فصلنامه.

30. «کلبه آسمانی»: این نرم افزار حاوی موضوعات همسر داری، آموزش و تربیت فرزند و نکات خانه و خانواده می‌باشد. از قسمت‌ های این نرم افزار می‌توان به مقالات موضوعی، نگارخانه ، بانک صوت وفیلم ، تلفن همراه، پرسش و پاسخ خانواده اشاره نمود.

31. «فرزانه»: دانشنامه کامل زندگی حضرت زینب سلام‌ الله علیها.

32. «ام المومنین»: دانشنامه کامل زندگی حضرت خدیجه سلام‌ الله علیها.

33. «نوزادی»: دانشنامه کامل تربیت نوزاد و شیرخوار.

34. «فرزندانی برای آینده»: آشنایی والدین و مربیان با شیوه‌های عمومی و شیوه‌های اختصاصی تربیت کودک.

35. «همشاگردی سلام»: نرم افزاری در مقوله آموزش کودکان و رفع اشکالات پیش روی آنها.

36. «طراوت غنچه‌ها»: نرم افزاری برای رفع دغدغه‌های اصلی والدین در مقوله بهداشت و سلامت کودک.

37. «کودک و رسانه»: این نرم افزار به منظور راهنمایی والدین و مربیان برای تربیت فرزندانی سالم در تقابل و تعامل با رسانه تولید شده است.

38. «اتاق شادی»: استفاده از بازی‌های کودکان برای رفع برخی از اختلالات رفتاری و درمان آنها و رشد کودک در زمینه‌های مختلف.

39. «واژگان جایگزین»: نرم‌ افزاری جهت ارائه لغات بدیل در زبان فارسی با بیش از ۵۴ هزار مدخل.
 
سید احمد سجادی

افتخارات

1. «خادم نیایش» سال ۱۳۸۲ دریافت لوح از ریاست جمهور جناب حجت الاسلام خاتمی
2. «خادم قرآن استان اصفهان» سال ۱۳۸۳ دریافت لوح از مدیرکل ارشاد استان اصفهان
3. «خادم قرآن کشور» سال ۱۳۸۴ دریافت لوح از ریاست جمهور جناب دکتر احمدی‌ نژاد
4. «خادم نمونه فرهنگ عمومی استان اصفهان» سال ۱۳۸۶ دریافت لوح از آیت الله طباطبائی‌ نژاد
5. «فعال قرآنی در استان اصفهان» سال ۱۳۸۸ دریافت لوح از مدیر کل ارشاد استان اصفهان
6. نویسنده برتر در همایش «کتاب سال حوزه» سال ۱۳۸۸ دریافت لوح از رئیس حوزه علمیه قم
7. پژوهشگر برتر استان اصفهان سال ۱۳۹۰ دریافت لوح از استاندار استان اصفهان
8. نشان علمی پژوهشی آیت الله گزی سال ۱۳۹۰ دریافت لوح از مدیر کل ارشاد استان اصفهان
9. نویسنده برتر استان اصفهان (کتاب‌های «رستاخیز» و «مدیریت و امنیت») سال ۱۳۹۲ و دریافت لوح از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
10. چهره ماندگار عرصه قرآن و عترت استان اصفهان سال ۱۳۹۳
11. برگزیده کتاب سال حوزه در سال ۱۳۹۵ به خاطر تألیف کتاب مأخذشناسی وقف
12. برگزیده جشنواره علمی خیرماندگار درسال ۱۳۹۶ به خاطر فعالیت علمی در عرصه وقف
13. برگزیده جشنواره دوسالانه جایزه کتاب استان اصفهان در سال ۱۳۹۷ به خاطر تألیف کتاب مدیر ایرانی
 
سید احمد سجادی

اندیشه / نظرات

سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر سجادی پیرامون رویدادها و موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی 
 
مطلب مرتبط
مصاحبه ها و سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد سجادی

منابع:
1. وبسایت حجت الاسلام سید احمد سجادی
2. دانشکده علوم قرآنی اصفهان (دولت آباد)
3. مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.