يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سعید معیدفر

سعید معیدفر
سعيد معيد فر در سال 1374 موفق به اخذ دكتراي جامعه شناسي از دانشگاه تربيت مدرس ميشود و هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار گروه جامعه شناسي دانشگاه تهران است.گروه : علوم انسانيرشته : جامعه شناسيتحصيلات رسمي و حرفه اي : دكتر سعيد معيدفر مدرك كارشناسي را در رشته جامعه شناسي از دانشگاه تهران(1359)، كارشناسي ارشد را در رشته جامعه شناسي از دانشگاه تربيت مدرس (1366) و دكتري را در رشته جامعه شناسي از دانشگاه تربيت مدرس (1374) اخذ نموده است. عنوان رساله وي در دوره‏ كارشناسي ارشد‏ «بررسي ساختاراقتصادي اجتماعي روستا و مهاجرت از روستا (در استان اصفهان)» و دوره دكتري « بررسي مهاجرتهاي روستايياستان همدان» است.مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : در خصوص ديگر خدمات علمي و اجرايي آقاي دكتر معيدفر مي توان مواردي همچون سردبير نامه علوم اجتماعي دانشكده علوم اجتماعي (1384 -1387)، رئيس انجمن جامعه شناسي ايران دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران (1383 -1387)، رئيس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (1380 -1382)،,عضو شوراي انتشارات دانشكده علوم اجتماعي (1378 -1379)، عضو شوراي پژوهشي دانشكده علوم اجتماعي (1378 -1382)، دبير سمينار دانشگاه جامعه و فرهنگ اسلامي وزارت علوم تحقيقات و فناوري (1377 -1378)، مشاور مدير كل پژوهشهاي كاربردي دانشگاه تهران,معاونت پژوهشي دانشگاه تهران (1377 -1378)، مدير گروه ارتباطات,دانشكده علوم اجتماعي (1376 -1377)، عضو كميسيون پژوهشي فرهنگي دانشگاه,معاونت پژوهشي دانشگاه (1375 -1376)، دبيري سمينار توسعه فرهنگي,دانشكده علوم اجتماعي، معاون اداري مالي ,دانشكده علوم اجتماعي (1373 -1376) و مدير كل پژوهش‏هاي بنيادي ,وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (1371 -1372) را نام برد. «در دفتر انجمن، هر روز شاهد پيوستن افرادي به عنوان اعضاي جديد هستيم و خانواده جامعه شناسي در حال بزرگ و بزرگتر شدن است. امسال با هدف سر و سامان دادن به عضويت ها، اعضاي انجمن را به تجديد عضويت فرا خوانديم و بسياري با انجمن تجديد عهد و پيمان كردند و خواستار تداوم ارتباط و فعاليت خود در انجمن شدند. تمايل روزافزون جامعه شناسان براي تقويت تعاملات انجمني و داوطلبانه در حال گسترش است و به نظر ميرسد بدين ترتيب يكي از بنيانهاي مهم رشد جامعه شناسي، در ايران در حال تكوين است و اجتماع علمي جامعه شناسان به بلوغ خود نزديك شده است» فعاليتهاي آموزشي : دكتر معيد فر سالهاست كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران مشغول به تدريس است. و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران نيز ميباشد. موارد تدريس وي «بررسي مسائل اجتماعي ايران»، «جامعه شناسي انقلاب»، «مباني تاريخ اجتماعي» و «نظريه هاي جامعه شناسي 2» (در مقطع كارشناسي) و «اقشار و گروههاي آسيب پذير»، «بينشهاي جامعه شناسي2 »، «جامعه شناسي انقلاب»، «سمينار بررسي مسائل اجتماعي»، «جامعه شناسي تاريخي»، «اقشار و گروههاي آسيب پذير»، «تغييرات فرهنگي»، «سمينار بررسي مسائل اجتماعي» (در مقطع دكتري) است. ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : معيد فر علاوه بر تدريس و پژوهش همايش هاي متعددي در حوزه علوم اجتماعي، را از جمله همايش توسعه فرهنگي،همايش توسعه و امنيت اجتماعي، همايش دانشگاه، جامعه و فرهنگ اسلامي و... دبيري كرده است. آرا و گرايشهاي خاص : دكتر معيد فر مي گويد:«يكي از مناقشات مهم ميان جامعه شناسان، اين بوده است كه آيا آنان در كنار وظايف علمي و آكادميك، رسالت هاي اجتماعي نيز دارند يا نه؟ در اين باره نظرات متعددي وجود داشته است. پارتو معتقد است جامعه شناسي در پي حقيقت رفتارهاست و نبايد در جست وجوي فايده رفتارها باشد، بنابراين جامعه شناس مسئوليتي در برابر اجتماع ندارد. در حالي كه دوركيم معتقد است جامعه شناسي اگر رسالت اجتماعي به عهده نداشته باشد و به درد بهبود حال جامعه نخورد ارزش يك ساعت كار كردن را هم ندارد. اين مناقشه مستقيم يا غير مستقيم در ميان جامعه شناسان تداوم داشته است. حتي حوزه هاي فكري جامعه شناسي نيز اغلب متأثر از اين دو رويكرد مخالف است. براي مثال در جامعه شناسي انگلستان به فايده اين علم توجه شده است. به همين دليل در آن كشور جامعه شناسي نقشي فعال در حوزه سياست گذاري فرهنگي، اجتماعي به عهده گرفته و اكثر آثار منتشر شده و حتي بزرگان جامعه شناس اين كشور، ارتباط نزديكي با حوزه سياست گذاري اجتماعي دارند. در كتابفروشي ها ديده ميشود كه بخش اعظم كتاب هاي جامعه شناسي، تحت عنوان سياست اجتماعي طبقه بندي شده است. در كشورهاي ديگري مانند فرانسه و آلمان، جامعه شناسي بيش تر وظايف معرفت شناختي به عهده گرفته و كم تر درصدد مداخله و سياست گذاري مستقيم بوده است. اما در اين كشورها نيز جامعه شناسان بزرگ در نقش رهبران فكري و روشنفكران ظاهر شده اند و رسالت هاي اجتماعي كلاني را در تغيير و تحولات اجتماعي عهده دار شده اند. در آمريكا نيز تركيبي از اين دو رويكرد وجود داشته است. همين طور كه مي دانيم به طور كلي جامعه شناسي كه با نام سن سيمون و اگوست كنت كار خود را شروع كرد نيز در واكنش نسبت به تحولات عظيم فرهنگي، اجتماعي ناشي از انقلاب صنعتي و انقلاب هاي اجتماعي و براي پاسخ گويي به نيازهاي زمانه خود ضرورت پيدا كرد و هر دوي اين بنيانگذاران نيز خود را در برابر حوادث اجتماعي مسئول و رسالتي بر دوش مي دانستند. به هر حال، جامعه شناسان به ويژه در عصر تحولات عظيم سياسي، اجتماعي، در سطح خرد (كاربرد دانش اجتماعي در حل معضلات اجتماعي) يا كلان (رهبري فكري مبتني بر يافته هاي علمي) مداخله فعال در سياست گذاري اجتماعي را وظيفه خود دانسته اند. البته در اينجا شائبه سياسي شدن دانش جامعه شناسي نيز وجود داشته و از جهات متعدد موجب نگراني هاي به حقي بوده است. سياست زدگي كه آفتي حتي براي احزاب و گروه هاي سياسي است و در جامعه ما نيز پيامدهاي بسيار زشت آن را به ويژه در سال هاي اخير و در عمل گروه هاي سياسي شاهد بوده ايم، خطري است كه از سوي ديگر بايد متوجه آن بود. اين همان افراط و تفريطي است كه در هر نوع اعتقاد، نگرش يا رفتاري امكان بروز و ظهور دارد و بايد از آن احتراز كرد. نمي توان به بهانه مداخله و سياست گذاري در ورطه سياست زدگي افتاد و نبايد از ترس سياست زدگي، به عالم انتزاع وانزوا فرو رفت و از هر نوع ايفاي نقش فعال در صحنه اجتماعي اجتناب ورزيد. به نظر مي رسد كه كار دشواري است. هم بايد كاري كرد كه معيارهاي علمي و اصالت جامعه شناسي محفوظ بماند و هم بايد با مداخله فعال در روند تحولات اجتماعي تأثير گذار بود وگرنه دير يا زود انديشه بي خاصيت بودن جامعه شناسي فراگير خواهد شد. در واقع هر يك از جامعه شناسان به ويژه آنان كه با علاقه و اشتياق به سراغ اين حوزه از دانش روي آورده اند، تحت تأثير بزرگان و كنش گران فعال جامعه شناسي قرار داشته اند كه در جامعه خود نقش آفرين بوده اند» چگونگي عرضه آثار : اما معيدفر علاوه بر همه مشغله هاي مديريتي و كارهاي اجرايي از تحقيق و پژوهش در عرصه كاري اش بازنمانده و تحقيقات ميداني و كتابخانه اي متعددي را به انجام و سرانجام رسانده است. از آن جمله بررسي مهاجرت هاي روستايي استان همدان، بررسي مشكلات فرهنگي اجتماعي دانشجويان، بررسي ميزان اخلاق كار و عوامل فردي و اجتماعي مؤثر بر آن در واحدهاي توليدي صنعتي استان تهران، بررسي فعاليت و مصرف كالاهاي فرهنگي روستاهاي كشور، ميزان بهره مندي شهروندان تهراني از مطبوعات، بررسي ميزان اخلاق كار و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن در ميان كاركنان ادارات دولتي استان، نقش دانشگاه و تحصيلات دانشگاهي در تحول ارزش ها و نگرش ها، بررسي پديده استفاده اعتيادي از اينترنت و پيامدهاي آن در ميان نوجوانان و جوانان (۲۵-۱۵ سال) شهر تهران و... و همچنين از جمله تحقيقات غني و جذاب معيدفر درباره اخلاق كار در جامعه ايراني بوده است. وي نگارش مقالات متعددي در نشريات تخصصي جامعه شناختي پرداخته است.از آن جمله است: جامعه شناسي معرفت ،۱۳۷۳ نامه علوم اجتماعي شماره ۷ ترجمه از لوئيس كوزر،مسأله اجتماعي و مسأله ديني خرداد ،۸۰ نشريه علوم سياسي، معرفي و نقد كتاب روشه، گي : جامعه شناسي تالكوت پارسونز؛ ترجمه عبدالحسين نيك گهر شهريور،۷۷ نشريه كتاب ماه (علوم اجتماعي )،معرفي و نقد كتاب جامعه شناسي مسائل اجتماعي جوانان تأليف غلامرضا صديق اورعي مرداد ،۷۹ نشريه: پژوهش، ...آثار : بررسي ميزان اخلاق كار و عوامل فردي و اجتماعي مؤثر بر آن ويژگي اثر : نشر مؤسسه كار و تأمين اجتماعي، وي در اين خصوص ميگويد: «من در سال تحقيقي را در مورد «اخلاق كار» در واحدهاي توليدي و صنعتي انجام دادم و نيز در همين زمينه، تحقيقي در واحدهاي دولتي انجام دادم و در هردو تحقيق، تحصيلات يكي از پارامترهاي بسيار مهمي بود كه مي توانست ميزان اخلاق كار را در ميان دو گروه جمعيتي تحصيلكردگان دانشگاهي و غيرتحصيلكردگان دانشگاهي تغيير بدهد. در آن دو تحقيق مشخص شد، ميزان اخلاق كار تحصيلكردگان دانشگاهي يا كساني كه تحصيلات بالاتر از ديپلم داشتند، به طرز معناداري كمتر از كساني بود كه تحصيلات دانشگاهي نداشتند. يعني برخلاف انتظار، كساني كه تحصيلات دانشگاهي نداشتند از اخلاق كاري بالاتري برخوردار بودند. فرض كنيد اگر متوسط اخلاق كار در كل جمعيت از مي شد وقتي كه جمعيت را به دو بخش تحصيلكردگان بالاي ديپلم و كساني كه در حد ديپلم و زير ديپلم سواد داشتند تقسيم كرديم، مشاهده شد كه براي مثال اخلاق كاري تحصيلكردگان حدود و اخلاق كاري ديپلمه ها و زيرديپلم حدود ?‎/? به دست مي آمد و هرچه سطح تحصيلات افراد بالاتر مي رفت اين كاهش اخلاق كار هم بيش تر مي شد. براي سنجش اخلاق كار، ابتدا معيار و شاخصي را با عنوان شاخص سنجش ميزان اخلاق كار (I.E.W.O) بومي كرديم و اعتبار و روايي آن را سنجيده و در واقع آن را بومي كرديم. براي مثال پاسخ ها در ? گزينه آمده بود و ما اين گزينه ها را مطابق اوضاع اخلاق كار در كشور، به ? گزينه تقليل داديم تا اخلاق كار و ابعاد مختلف آن را در ايران بسنجيم. تا پيش از آن تصور مي شد، اخلاق كار در جامعه ايران به نسبت جوامع توسعه يافته بسيار پائين است و به فرض گفته مي شد كه اخلاق كار ضعيف است. اما تحقيقات به عمل آمده نشان داد كه اخلاق كار در ايران به طور تقريبي متوسط روبه بالا است وقابل قبول ارزيابي شد و فاصله بسيار زيادي با ميزان اخلاق كار در كشورهاي توسعه يافته ندارد.» 2 بنيادهاي نظريه اجتماعي; ترجمه منوچهر صبوري كاشاني ويژگي اثر : (1378)3 تفكر نظري در جامعه شناسي ويژگي اثر : (1375)4 جامعه شناسي تالكوت پارسونز; ترجمه عبدالحسين نيك گهر ويژگي اثر : (1377)5 جامعه شناسي مسائل اجتماعي ايران ويژگي اثر : (1385)6 جامعه شناسي مسائل اجتماعي معاصر در ايران ويژگي اثر : نشر سرزمين ما، 7 جامعه شناسي مسايل اجتماعي معاصر در ايران ويژگي اثر : (1379)8 رويكردهاي نظري هفتگانه در بررسي مسائل اجتماعي ويژگي اثر : (1383)9 فرهنگ كار نشر مؤسسه كار و تأمين اجتماعي ويژگي اثر : 138010 نظم اجتماعي در نظريه هاي جامعه شناسي ويژگي اثر : اثر پيتر ورسلي؛ كتاب نظم اجتماعي در نظريه هاي جامعه شناسي اثر پيتر ورسلي ،جامعه شناسي مسائل اجتماعي معاصر در ايران ،بررسي ميزان اخلاق كار و عوامل فردي و اجتماعي مؤثر بر آن، نشر مؤسسه كار و تأمين اجتماعي و كتاب فرهنگ كار اشاره كرد.11 نگرشي نو در تحليل مسائل اجتماعي ويژگي اثر : اثر دانيلين لوزيك؛ مؤسسه انتشارات اميركبير، تحليل مسائل اجتماعي نوشته دانيلين لوزيكنيز نيز از سوي معيدفر ترجمه شده است. در اين كتاب با طرح عمده ترين مباحث نظري در جامعه شناسي مسائل اجتماعي، چندين مسأله كلان اجتماعي ايران به عنوان كشوري در حال گذار با رويكردي كاركردگرا و انتقادي و تأكيد بر عوامل عيني و ساختاري مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.