روش و آداب ختم سوره قدر + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره قدر است.در این مطلب به فضایل و برکات سوره قدر و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
2 ساعت و 29 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره قدر + متن و صوت

آشنایی با سوره قدر

نود و هفتمین سوره قرآن سوره قدر است و از سوره های مکی می باشد که در جزء سی ام قرآن جای دارد. این سوره پنج آیه، سی کلمه و صد و چهارده حرف دارد. در رابطه با علت نام گذاری این سوره آمده است که به دلیل اشاره خداوند به نزول قرآن در شب قدر و اهمیت آن شب در نخستین آیات آن است. نام دیگر این سوره را انا انزلنا می گویند زیرا با این واژه شروع شده است.
در رابطه با شأن نزول سوره قدر در روایات آمده است روزی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) داستان مردی از بنی اسرائیل را برای اصحاب خود حکایت کرد که هزار ماه در راه خدا لباس رزم پوشیده بود. اصحاب از این داستان اظهار شگفتی کردند و پس از آن خداوند سوره قدر را نازل کرد که احیای شب قدر از هزار ماه پوشیدن لباس رزم در راه خدا برتر است.
در متن این سوره به موضوعات مهمی پرداخته شده است که عبارتند از:
1.نزول قرآن در شب قدر
2.برتر بودن شب قدر از هزار ماه
3.تقدیر همه امور در شب قدر
4.برخورداری مؤمنان از لطف الهی در شب قدر
 
روایاتی درباره فضیلت سوره قدر
1.در روایتی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است هرکس سوره قدر را بخواند ثواب کسی نصیب او می شود که علاوه بر روزه گرفتن در ماه رمضان، شب قدر را شب زنده داری کرده است.

2.امام علی (علیه السلام) در رابطه با فضیلت سوره قدر می فرمایند هر چیز، دارای یک میوه است و سوره قدر به عنوان میوه قرآن محسوب میشود. همچنین هر چیز، دارای گنجی است و گنج قرآن، سوره قدر می باشد. هر چیز، یاری گری دارد و سوره قدر، یاری گر ضعیفان است. هر چیز دارای راه آسانی است که راه آسان برای درماندگان، سوره قدر می باشد. هر چیز عصمتی دارد و عصمت مؤمنان، سوره قدر است. هر چیز، هدایتی دارد و سوره قدر باعث هدایت صالحان میشود. هر چیز سروری دارد و سوره قدر به عنوان سرور قرآن تلقی میشود. هر چیز دارای زینتی است و زینت قرآن، سوره قدر می باشد. هر چیز خیمه ای دارد و خیمه متعبدان، سوره قدر است. هر چیز دارای بشارتی می باشد و سوره قدر،  بشارت مردم است. برای هر چیز، حجتی تعیین شده و سوره قدر، حجت بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) می باشد؛ پس به آن ایمان بیاورید.
در روایت دیگری از ایشان آمده است برای ادای دین و قرض خود سوره قدر را زیاد بخوانید تا قرض شما ادا شود چراکه سوره قدر بهترین رفیق انسان است.

3.امام باقر (علیه السلام) در روایاتی جداگانه فضیلت سوره قدر را این طور به تصویر می کشند
هر کس با صدای بلند، سوره قدر را بخواند مانند کسی است که در راه خداوند عزوجل، جنگ می کند و هر کس با صدای آهسته این سوره را بخواند به مانند کسی است که در خون خود در راه خدا آغشته شده است و علاوه براین ، هرکس ده مرتبه سوره قدر را بخواند موجب بخشش گناهانش می شود.
کسی که هر شب سوره قدر را صد مرتبه تلاوت نماید بهشت را تا قبل از آغاز صبح، خواهد دید.
بشارت باد بر کسی که در هنگام خوابیدن صد و ده مرتبه سوره قدر را تلاوت نماید چراکه خداوند برای او نوری می آفریند که دربرگیرنده گستردگی آن جهان هستی است و هزار فرشته در هر درجه آن هستند و برای قاری این سوره تا صبح، طلب مغفرت می کنند.
اگر کسی که قرضی دارد که توان پرداخت قرضش را ندارد زیاد استغفار کنن و سوره قدر را فراوان بخواند.

 

طریقه ختم سوره قدر

1.اگر به دنبال افزایش مهر و محبت و عشق بین دو نفر و جلب مهر و محبت طرف مقابل و بیقرار کردن معشوق، محبت خود و انداختن محبت خود در دل دیگران هستید ختمی که به این منظور به آن اشاره شده است بدین صورت است که ابتدا به این منظور نیت کرده و روزی ده مرتبه سوره قدر را پس از نماز صبح بخوانید.

2.ختم مجربی که به منظور افزایش و وسعت رزق و روزی به آن اشاره شده است به این صورت است که سوره قدر را به این نیت به مدت سه شب و هر شب چهل مرتبه قرائت کنید و از عالم غیب برای وسعت روزی دعا کنید که این روش بسیار مجرب است.

3.اگر حاجتی دارید که درصدد برآورده شدن آن حاجت هستید روزانه دوازده مرتبه سوره قدر را به مدت چهل روز بخوانید انشالله موجب برآورده شدن حاجت می شود که این ختم مجربی است.
همچنین ختم مجرب دیگری که برای برآورده شدن حاجات به آن اشاره شده است تلاوت سیصد و شصت مرتبه سوره قدر است که موجب حاجت روایی می شود.

4.در رابطه با اثری که سوره قدر بر شادی روح اموات دارد از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است اگر مومن در زیارت قبر برادر مومن خود هفت مرتبه سوره قدر را تلاوت کند، خداوند او و صاحب آن قبر را می آمرزد.

5.اگر زن بارداری هست که زایمان سختی دارد در روایات آمده است برای اینکه زایمان آسانی داشته باشد به طور مکرر سوره قدر را بر بالین او بخوانید از درد او کم می شود.

6.روزی آیت الله خوئی (ره) در نجف اشرف به خدمت حضرت آیت الله قاضی (ره) رسیدند و از ایشان طلب معارف الهی و عرفانی و مکاشفات روحی نمودند سپس حضرت آیت الله قاضی ره این دستورالعمل را به ایشان دادند و فرمودند سوره قدر را از شب اول ماه رمضان، تا شب بیست و سوم، هر شبی هزار مرتبه سوره قدر را بخواند، در خواب یا بیداری آینده به او نشان داده می شود.

7.در رابطه با درمان درد از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است اگر کسی هر دردی دارد خودش کوزه ای نو بردارد و درون آن آب بریزد و بعد سوره قدر را به ترتیل سی بار بر آب کوزه بخواند سپس آن آب را بنوشد و با آن وضو بگیرد و سر و صورت خود را با آن مسح کند و هر بار که مقدار آب کم شد به آن اضافه کند سه روز طول نمی کشد که به اذن خداوند درد او درمان می گردد.
 

سوره قدر با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾
ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم (۱)
وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾
و از شب قدر چه آگاهت کرد (۲)
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾
شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است (۳)
تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾
در آن شب فرشتگان با روح به فرمان پروردگارشان براى هر کارى که مقرر شده است فرود آیند (۴)
سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾
آن شب تا دم صبح صلح و سلام است (۵)

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.