يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

غلامحسین فیض الهی

غلامحسین فیض الهی

غلامحسین فیض الهی در سال 1307 در چادگان متولد شده و در هجده سالگی به خاطر علاقه ای که به هنر مینا سازی داشته است به اصفهان عزیمت کرده است و سپس 25 سال تمام نزد استاد صنیع زاده استاد مسلم مینا سازی به هنر آموزی پرداخته است.

گروه : هنر - رشته :مینا ساز

خاطرات و وقایع تحصیل :غلامحسین فیض الهی از دوران تحصیل خود اینطور یاد می کند: « وقتی با استاد صنیع زاده کار می کردم . ابتدا فقط کار مینا محدود به تزئین نگین انگشتری یا اطراف دستبند و گردنبند طلا بوده است و با زحمت ومشقت فراوان ادامه دادیم تا به حال رسید که می بینید و این فقط با تجربه و زحمت میسر است ، من شبانه روز زحمت می کشیدم، پای کوره می نشستم انواع رنگها را آزمایش می کردم، با ترازو وزن می کردم ، درصد مواد را یادداشت می کردم و همراه نمونه رنگ تهیه شده داخل یک قوطی می گذاشتم تا در آینده به دردم بخورد، در سابق استادها سخت می گرفتند، یادم هست استاد بهادری، تابلوی آقای فرشچیان را که فقط یک اشکال کوچک داشت در آتش انداخت و گفت این کار باید سوخته شود و هنر اصلی کار شود.ولی امروزه هر کس کمی کار یادگرفته، شروع به کار می کند و هنر را بد نام می کند. چرا نباید کسی به این کارهای رسیدگی کند و کیفیتها را بررسی کند تا هنر دستی زیر سوال نرود؟»

همسر و فرزندان :

غلامحسین فیض الهی داری ٩ فرزند میباشد دو پسر و یک دختر. دو پسر به نامهای غلامعلى غلامرضا زهره و زهرا ، محبوبه،  مریم ، امیررضا ،رسول ولیلا که حرفه پدر یعنی مینا کاری را پیشه خود ساختند و دخترانش زهره ، مریم و لیلا نگارگری سنتی را ادامه داد.

زمان و علت فوت :

غلامحسین فیض الهی در سال 76 در هشتم آذرماه دار فانی را وداع گفتند. آثار : 1 حاشیة گنبد حرم حضرت عباس (ع) ویژگی اثر : این حاشیه به طول 52 متر می باشد. 2 سه، چهار جفت درب برای حرم حضرت سید الشهدا(ع) ویژگی اثر : به همراه استاد صنیع زاده 3 ضریح امام رضا (ع) ویژگی اثر : به همراه استاد صنیع زاده 4 ضریح شاهچراغ 5 ضریح قم 6 ضریح کاظمین 7 کتیبه های دور ضریح حضرت زینب (س) درسوریه



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.