يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

امیر فلسفی

امیر فلسفی
امير فلسفي درشهر اهواز به دنيا آمد و تا سن 22 سالگي در آن شهر زندگي كرد . او سپس به تهران آمده است . خوشنويس جواني است كه ذهن كنگاشگر و پويايي دارد . او در پهنه خط نستعليق و خاصه در زمينه مسائل نظري آن ، صاحب انديشه ونظر است و چون خود به نكويي بربداعت و بداهت آثار و اقوالش آگاه است از اين روي خالي از هر گونه تعصب و پيشداوري به نظرات و منزلت خاستگاه هاي قكريش وقوف دارد . وي مي گويد : كه در واقع خط براي من يك وسيله است كه آن ميل به زيبايي شناسي و زيبايي آفريني و خلاقيت را درمن ارضا مي كند .گروه : هنررشته : خوشنويسيتحصيلات رسمي و حرفه اي : امير از همان سالهاي اول دبستان خط ريز را خوش مي نوشت و تقريبا از كلاس سو م و چهارم ابتدايي به بعد مشخص شده بود كه او خوش خط است . وي هم با تشويقي كه هم از طرف آقاي بابايي (معلمش ) و اولياء مدرسه و هم از سوي خانواده مي شد به كارش ادامه مي داد . امير به جز بابايي معلم خط نداشت . فلسفي تا سالهاي دبيرستان هم معلم خط نداشته است .امير فلسفي دردوران دبيرستان گاها به نقاشي بيشتر معروف بود ، تا خطاطي .هر هفته نقاشي هاي او را در دبيرستان براي ديدن دانش آموزان به ديوار مي زند . كارهاي وي بيشتر با خودكار و مداد بود و در واقع سياه قلم كارمي كرد چونكه او معلمي نداشته و نمي دانست كه چه كار بايد بكند . وي در سال 1359 دوره ممتاز خوشنويسي را با موفقيت سپري كرده است .استادان و مربيان : آقاي ابن علي بابايي ،معلم كلاس اول و دوم دبستان بود . او بود كه فلسفي را به خوشنويسي علاقمند كرده است . فلسفي درسال 1355 كه به منظور ثبت نام در كلاس زبان به تهران آمده بود ، استاد حسن ميرخاني آشنا شده و به كلاس ايشان رفت . اما چون ناچار بود كه به شهر خود اهواز برگردد نتوانست بيش از سه ماه ايشان تعليم بگيرد . حسن امير خاني به عنوان اولين استاد خط تاثير فوق العاده اي بر فلسفي داشت چونكه او اولين معلم تخصصي خط تخصصي خط فلسفي بود . استاد خروش نيز يكي ديگر از استادان خط فلسفي درانجمن خوشنويسان بود . استاد اميرخاني نيز يكي ديگر از استادان فلسفي بود كه تاثير تعيين كننده اي برروي خوشنويسي امير فلسفي داشته است .همسر و فرزندان : همسر امير فلسفي ،همكارش مي باشد و در خوشنويسي تبحردارد . او حتي درزمينه نقطه نظرهاي خوشنويسي هم ياري گر فلسفي مي باشد ، چون به هر حال ديد غير دركار موثر است و چه بهتر كه صاحب اين ديد ،خوشنويس هم باشد .مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : فلسفي بعد از پايان رسانيدن دوره ممتاز خوشنويسي درسال 1359 ، به عنوا ن معلم در انجمن خوشنويسان مشغول به كار شد . او دو سه سالي نيز در مركز آمار وزارت آموزش و پرورش كاركرده است . بيشتر مشاغل ايشان آموزش است و مزيد بر آن انجام سفارشات و كتابت مي باشد .آرا و گرايشهاي خاص : امير فلسفي معتقد است كه خوشنويسي از عرفان و عمق روحي وزيبايي شناختي نشات گرفته و به مراحل بالاو والا رسيده است . در ضمن تعريف خاصي از مكتب ، سبك و شيوه ارائه نشده است و گاه سبك و شيوه را با هم اشتباه مي گيرند ، توضيح مي دهد كه مكتب عمده تر از آن دو واژه بوده وحتي ايدئولوژي مشخصي راهم دارا مي باشد و او بر اين باور است كه سبك ، چيزي بين مكتب و شيوه مي باشد . فلسفي درنقد خوشنويسي بيان مي دارد كه فراگيري و نوشتن خط شكسته ، از نستعليق آسان تر است و البته اجراي خط نستعليق از همه خطوط مشكل تر است . چون نوشتن خط شكسته ، بيشتر به شكل خط تزئيني در آمده است ، يعني فاخرتر و مجلل تر از خط نستعليق است . او خط شكسته را كاري تابلويي و نمايشي مي داند .چگونگي عرضه آثار : فلسفي به ايهام درشعر علاقه خاصي دارد . شعرهاي گزينه و انتخابي آثار ايشان جنبه هاي كنايي و مجازي دلپذيري دارند كه بر جلوه گر و چشم انداز خطوط دو چندان مي افزايند . ________________________________________ آثار : كتابت اشعار بابا طاهر (ص 176) كتابت اشعار حسن حسن زاده آملي (ص 177) كتابت ديوان اقبال(ص 177) كتابت ديوان حافظ (ص 177 ) كتابت گلستان سعدي ويژگي اثر : اين كتابت با همكاري لاله دشتي انجام يافته است . (ص177)


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.