يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

عبدالهادی شیرازی

عبدالهادی شیرازی
عبدالهادي شيرازي گروه : علوم انساني رشته : علوم اسلامي والدين و انساب : عبدالهادي شيرازي فرزند سيد اسماعيل پسر عموي زعيم بزرگ شيعه صاحب حكم معروف تنباكو, مـيرزا محمد حسن شيرازي و دايي فرزندان او مي باشد.تحصيلات رسمي و حرفه اي : عبدالهادي شيرازي مقدمات علوم وادبيات را در محضر برخي از فضلاي حوزه (سامرا) و سطوح فقه و اصول را از پـسـران عمه خويش فـرا گـرفـت و بـه دسـت آن دو بزرگ به پايان رساند. در سال 1326 هـ. ق از سامرا به نجف انـتـقـال يـافـت ودر دروس عاليه فقه و اصول اساتيد بزرگ حوزه نجف شـركـت جـسـت و در سال 1330 هـ. ق مجددا به سامرا باز گشت و از اساتيد آن ديار استفاده نمود، تا اينكه در سـال 1337 هـ. ق مجددا به نجف بازگشت و ملازم درس اساتيد آنجا گرديد.خاطرات و وقايع تحصيل : هنگامي كه مرحوم ميرزا محمد تقي شيرازي (ميرزاي دوم ) جهت رهبري انقلاب بر ضد انگليسي هابه كربلا مهاجرت نمود, ميرزا عبالهادي شيرازي نيز به همراه او حركت كرده و در كنار او قرار گرفت.استادان و مربيان : ميرزا عبدالهادي شيرازي از محضر اساتيد بزرگي كسب علم نموده است كه عبارتند از : 1 _ مرحوم حاج ميرزا علي آقا شيرازي. 2 _ ميرزا محمد تقي شيرازي (ميرزاي دوم ). 3 _ شيخ محمد كـاظم خراساني. 4 _ شيخ الشريعة اصفهاني. 5 _ اصطهباناتي. 6 _ ميرزا رضا تـبـريـزي . 7_ سيد مهدي آل حيدر كاظمي. 8 _ ملا ملكي علي محمد يزدي نجفي. وقايع ميانسالي : عبدالهادي شيرازي در سـال 1369 هـ. ق بـيـنايي خود را از دست داد به اين ترتيب موج وسيع حزن و اندوه, نجف و هيأت علمي و تمام طبقات آن را فرا گرفت نگراني طلا ب و فضلا از آن ناحيه بود كه مي ترسيدند تـدريـس و افاضه علم او متوقف گردد و آنان از علم سرشار و سر چشمه شيرين معارف او محروم گردند. مجرب ترين اطباي چشم را حاضر ساختند به اتفاق جمعي از كبار علما و اطرافيان به ايران مـسافرت نمودند در شهرهاي مختلف ايران و عراق, با استقبال گرم و بي سابقه مردم روبرو شدند اشـكـهـاي شـوق مقلدين و علاقمندان از ديدار او بر چشمها نشست, و درد و غم از ناحيه از دست دادن بـيـنايي بر دلها در تهران استقبال عظيم و مجلس مهمي به افتخار ايشان ترتيب داده شد او مدتي در بيمارستان فيروز آبادي بستري و همچنين در بيوت برخي از تجار متدين اقامت گزيد و مـشـاهـيـر اطـباي چشم به معالجه وي پرداختند؛ اميد مي رفت كه شفا پيدا كند و بينايي خود را به دست آورد. در اين هنگام او به زيارت امام رضا (عليه السلام )در خراسان و حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها )در قم مـشـرف گـرديد در هر دو شهر, به ويژه در قم, با هيأت هاي علمي ملاقات نمود و در رأس همه, سيد حسين طباطبايي بروجردي ديدار نمود و از ناحيه ايـشـان كـمـال تـعـظـيـم و احـتـرام و تـقدير را دريافت نمود او دو باره به نجف بازگشت, ولي هـرگـز تـدريـس و امـامـت را تـرك ننمـود, و در عـيـن نا بينايي به امور خود قيام ورزيد, و به انـجـام واجـبات و وظايف خود ادامه مي داد هر چه از استفتائات و مسائل شرعي از اطراف و اكناف مي رسيد, برايش خوانده مي شد و او اشراف و توجه كافي به آنها داشت و پاسخ مي داد مدتي به اين منوال امور استمرار داشت, تا اينكه مجددا به ايران باز گشت, به اين اميد كه عمليات مورد اجراي چشم او موفقيتي به دست آورد, ولي توفيقي حاصل نشد و با نوميدي به نجف باز گشت, و در عين حـال او به خدمات ديني و وظايف مرجعيت استمرار بخشيد در اين مدت تعداد كثيري از مراجع و زعـمـاي ديـنـي يكي پس از ديگري به رحمت خدا نائل مي شدند بيشتر مقلدين آنان به او مراجعه نـمودند, تا اينكه بزرگ مرجع جهان شيعه سيد حسين طباطبايي بروجردي در سال 1380 هـ. ق به رحمت الهي نائل آمد, اكثر مقلدين ايشان به او مراجعه نمودند دايره مرجعيت او ناگاه توسعه فراوان پيدا نـمـود.زمان و علت فوت : عبدالهادي شيرازي در شب جمعه دهم صفر 1382 هـ. ق دارفاني را وداع گفته و در مقبره مجدد شيرازي مدفون گرديد.فعاليتهاي آموزشي : در سال 1339 هـ. ق با مرگ شيخ الشريعه اصفهاني، عبدالهادي شيرازي مستقلا تدريس فقه و اصول را شروع نمود. وي يكي از اساتيد فقه و فقاهت و يكي از صاحبان رأي و اجتهاد بود همه افرادي كه او را درك كرده اند, به ثروت علمي و غناي فضل و معلومات او, اعتراف نموده اند و به حق , يكي از پيشروان تحقيق و در طليعه علماي عصر و فقهاي آن روز بود، و از محضرش بزرگان بسياري استفاده نموده اند.ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : از ميرزا عبدالهادي شيرازي آثـار و خـدمـات ذي قيمت و ارزشمندي باقي مانده است كه مهم ترين آنها تأليفات و كتابهاي اوست.شاگردان : عبدالهادي شيرازي, در فقه و اصول, به عالي ترين مراتب رسيد و توجه طلا ب به درس و بحث او بيشتر گرديد بزرگان و معاريف به درس او رو آوردنـد در طول زمان تدريس, فضلا و رجال علم و فـضـيـلـت بـي شـمـاري از ميان خواص اهل علم از عرب, عجم و افغاني, عراقي, ايراني و ديـگـر بلاد اسلامي, اهل فضلي پيدا نمي شود كه از علم و ورع و تقوي و فضيلت او بهره نبرده, يا ورع و تقواي او را نشنيده باشند. ________________________________________ آثار : دارالسلام در فروع و احكام. رسائل عمليه فارسي و عربي رساله اي در اجتماع امر و نهي. رساله اي در استصحاب رساله اي در حواله رساله اي در رضاع و شير دادن. رساله اي در صوم و روزه. رساله اي در لباس مشكوك . رساله اي در نجاسات و مطهرات.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.