يکشنبه، 13 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فریبا علاسوند

فریبا علاسوند

وی از اهالی منطقه لهرب (Laharb) در بخش گل گیر (Golgir) شهرستان مسجدسلیمان و متولد ۱۳۴۶ در شهرستان نفتخیز آغاجری از توابع استان خوزستان است. او تحصیلات حوزوی خود را از سال 1362 آغاز کرد و بعد از سالها تحصیل و کسب علم به مرتبه استادی حوزه و دانشگاه در رشته های فقه، اصول، فلسفه و کلام و... رسید. ایشان در حال حاضر عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم است و تالیفاتی همچون «مهارت های زندگی با رویکردی دینی»، «زنان در موازنه حق و تکلیف»، «زنان در سیره پیامبر(ص)» و... دارد. همچنین مقالاتی با عناوین «اگر زن نباشی»، «فقه زنان»، «حیطه حضور حاکمان در عرصه خصوصی خانواده؛ بخش اول و دوم»، «اصلاحات در حکومت علی (ع)»، «حیات بخشی احکام در نظام کیفری اسلام»، «زن، جمعه و جماعات»، «فمینیسم؛ خاستگاه کنوانسیون»، «زن؛ حقوق برابر» و... از ایشان در اینترنت قابل دسترسی می باشد.

خانم فریبا علاسوند با تلاش خستگی ناپذیر در زمینه شناسایی آسیبها و نیازها ی فرهنگی دینی بانوان و زمینه سازی جهت اثربخشی بیش از پیش حضور اجتماعی زنان داشته است. وی در مجموعه مناظرات خود، "وسترنیزم" و آهنگ رو به زوال مدرنیته با مختصات سرمایه داری لیبرالیسم یا حرکتهای چپ رادیکالی را برطرف کننده بحران زن منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نمی داند و خواستار بهره گیری از فرهنگ و معارف اسلامی - ایرانی برای حل معضلات زنان می باشد. وی همچنین، در بخشی از مجموعه مقالات خود تحت عنوان اصلاحات در حکومت علی(ع) و با استناد به آیات قرآن مجید، عامل اصلی فسادهای اجتماعی را سرچشمه گل آلود فسادهای اقتصادی و شکاف بین فقیر و غنی دانسته و به وجود آوردن طاغوتهای اقتصادی که آدمیان را از تخت عزت بندگی خداوند به ذلت بندگی انسان سقوط میدهد، بر می شمارد. وی همچنین در بحثی تحت عنوان "زن، جمعه و جماعت" با بهره گیری از سیره معاصرین عصر نبوت، حضور یافتن زنان در جماعات را از نظر تاریخی نماد ارزشمند و بسیار روشن حضور اجتماعی زن در جامعه اسلامی بیان می نماید.

به هر حال، با توجه به تفاسیر مغرضانه غرب از مسائل زنان در فقه اسلامی و وضع کنونی جوامع مسلمین، و تلاش جریانهای صهیونیستی برای انحراف جویندگان حقیقت، دانشمندان بزرگی همچون سرکار خانم فریبا علاسوند که مایه افتخار مردم بختیاری و زاگرس میانی هستند و با تلاشهای بی وقفه خود در قالب ارائه مقالات، سخنرانی و مناظرات در داخل و خارج از کشور،‌ راهکارهای لازم جهت رسیدن به وضعیت مطلوب و آرمانی زنان جوامع اسلامی را معرفی می نمایند،‌ مایه مباهات برای زنان ایرانی است. امید که سرکار خانم علاسوند، با نگاه راهبردی خود، در فرصت مناسب تحلیلی از وضع مسائل زنان در زاگرس میانی ارائه کنند و راهکارهای ثمربخش ایشان برای ارتقای حضور اجتماعی زنان در این خطه از ایران عزیز را شاهد باشیم.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.