آخرين گفت وگوي نيکو خردمند با ايرنا

حضور من در عرصه هنر به دوران نوجواني باز مي گردد. از همان دوران علاقه عجيبي به گويندگي داشتم اما نمي دانستم که توانايي لازم را براي اين کار را دارم يا نه؟ "دقيقا نمي دانستم بايد به چه کسي مراجعه کنم و چگونه مي توانم دوبلور شوم. در نهايت با معرفي ...
سه‌شنبه، 26 آبان 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرين گفت وگوي نيکو خردمند با ايرنا

درگذشت نيکو خردمند بازيگر سينما و تلويزيون سبب شد که به بازخواني آخرين گفت وگوي اين بازيگر سينما با خبرنگاران خبرگزاري جمهوري اسلاميدر ماه گذشته انجام شد، بپردازيم که در آن مرحومه براي ايران اسلامي و همه هموطنان خود آرزوي سربلندي کرد.   
ش
اين هنرمند پيشکسوت در حالي که دوره درمان را طي مي کرد ، با رويي خوش و به گرمي از خبرنگاران ايرنا استقبال کرد و اين گفت و گو به گفته خودش بهترين نشست و طولاني ترين گفتگوي او بود.
مرحومه مي گفت که حضور من در عرصه هنر به دوران نوجواني باز مي گردد. از همان دوران علاقه عجيبي به گويندگي داشتم اما نمي دانستم که توانايي لازم را براي اين کار را دارم يا نه؟
"دقيقا نمي دانستم بايد به چه کسي مراجعه کنم و چگونه مي توانم دوبلور شوم. در نهايت با معرفي يکي از آشنايان به راديو معرفي شدم و به ساختمان امروزي راديو تهران در ميدان ارک رفتم.
در آن زمان اسماعيل پور والي مدير راديو بود. بعد از اينکه خود را معرفي کردم از من خواست تا برنامه اجرا کنم و اين در حالي بود که هيچ تجربه اي در عرصه گويندگي نداشتم. نگران بودم همچنان نمي دانستم که مي توانم از عهده اين کار بر آيم. در اولين تجربه، پيش محبي رفتم و اعلام برنامه مي کردم و در حقيقت اينگونه به عرصه هنر وارد شدم."
نيکو خردمند در ادامه با اشاره به شرايط راديو در دهه 30 نيز گفت: برنامه هاي راديو در آن دوره زنده برگزار مي شد و افراد کمي در اين رسانه مشغول بکار بودند اما همه هنرمندان آن دوره راديو، هنرمند بودند.
" بعد از گويندگي بود که کم کم بسوي دوبله آمدم و در اين عرصه مشغول فعاليت شدم و پيش از آن نيز آموزش هاي لازم را سپري کردم."
مرحومه به اولين حضور خود در عرصه سينما نيز اشاره و عنوان کرد که من تجربه بازيگري نداشتم و تنها در عرصه گويندگي و دوبله کار مي کردم. با معرفي صلاحمند براي بازي در فيلم پرده آخر به واروژ کريم مسيحي معرفي شدم و بعد از انتخاب وي بعنوان اولين تجربه سينمايي در فيلم اين کارگردان سينما حضور يافتم.
وي از اولين تجربه حضور خود در مقابل دوربين نيز سخن گفت.
"قبل از اينکه پشت دوربين قرار گيرم، استرس داشتم و نمي دانستم حضور جلوي دوربين چگونه خواهد بود اما وقتي جلوي دوربين رفتم هيچ نگراني نداشتم و به راحتي در اولين تجربه سينمايي خود حضور يافتم. بعد از بازي در پرده آخر فعاليت خود را در عرصه سينما و تلويزيون ادامه دادم.
شايد تصور همه بر اين است که حضور جلوي دوربين جذابيت بيشتري دارد اما براي من دوبله جذابيت بيشتري داشت و در اولين حضورم در عرصه دوبله هيجان بيشتري داشتم."
اين بازيگر سينما و تلويزيون به آثاري که در آنها به ايفاي نقش پرداخت و اينکه "پرده آخر "بهترين اثر سينمايي اش بوده نيز اشاره کرد.
"بهترين کار تلويزيوني که در آن بازي کردم آواي فاخته بود. بسيار عجيب است که همه "دزدان مادربزرگ" را به خاطر دارند و کسي "آواي فاخته"را به ياد ندارد.
کارکردن با صباغ زاده و کريم مسيحي برايم بسيار لذت بخش بود. اين دو با اينکه شيوه کار و زندگي متفاوتي دارند اما هردو افراد با شخصيت و موفقي هستند.
کار بازيگر غوطه ور شدن در نقشي است که بايد آنرا ايفا کند. من فردي مهربان هستم و باور مي کنم که وقتي در نقش مادربزرگ بازي مي کنم به واقع مادربزرگ هستم.
زحمتي براي بدست آوردن نقش در آثاري که تاکنون در آن بازي کرده ام نمي کشم اما براي اجراي آن تلاش مي کنم. بازيگر بايد بازي نکند و مخاطب را فريب ندهد در آن لحظه است که مخاطب بازيگر را باور مي کند. هنگامي که در سريال آواي فاخته بازي مي کردم واقعا خودم بودم و گاهي اوقات در برخي از سکانس ها در اين سريال اتفاقاتي مي افتاد که در فيلمنامه نبود و در صحنه اتفاق مي افتاد که بر زيبايي هاي کار مي افزود."
خردمند پول را ملاک بازي در سريال ها و فيلم هاي سينمايي نمي دانست .
"مسئله مالي براي من در آثار سينمايي و تلويزيوني مهم نبود و حتي در برخي از آثاري که در آنها بازي کردم بدليل دوستي و ارتباط خوبي که با کارگردان و تهيه کننده داشتم هزينه اي دريافت نمي کردم. اما در حال حاضر پيشکسوتان به حمايت نيازمندند؛ بسياري از آنها بيمه ندارند و با توجه به کهولت سن به اين مهم نياز دارند. خوشبختانه خانه سينماي ايران با حمايت هايي که از بازيگران داشته امکانات خوبي را در بيمارستان براي آنان فراهم کرده است. "
*اما سخن آخر خردمند و ابراز گلايه از مسوولان
"متاسفانه برخي از مسئولين تنها در حمايت از پيشکسوتان کمتر عمل مي کنند و بيشتر شعار مي دهند. معاونت سينمايي ارشاد بايد به فکر پيشکسوتان سينمايي باشد. حداقل مي توان سالانه يارانه اي در اختيار اين بازيگران گذاشت تا مايحتاج خود را تهيه کنند. تعداد پيشکسوتان عرصه سينما زياد نيست که مسئولان نتوانند از آنها حمايت کنند.
اغلب بازيگران پيشکسوت تنها زندگي مي کنند و توانايي پرداخت پول پرستار و کرايه منزل را ندارند. من و امثال من که احتياج به لباس آنچناني نداريم ؛ تنها مي خواهيم ابتدايي ترين نيازها را داشته باشيم."
خردمند اين گفت و گوي صميمانه را اينگونه پايان داد.
"مردم را دوست دارم ؛فکر و عاشق آنها هستم و اگر کاري مي کنم بخاطر آنهاست. هرچه دارم از لطف حق تعالي است. از مردم تشکر مي کنم و آرزوي خوشبختي براي همه آنها دارم."
نيکو خردمند صبح امروز سه شنبه بر اثر بيماري قلبي در يکي از بيمارستان هاي تهران درگذشت. پيکر اين بازيگر سينما پنجشنبه از مقابل خانه سينما تشييع مي شود.
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.