دولت‌مردان زمینه‌های باور و عزم ملی را فراهم کنند

بلکه مقوله ی مهندسی فرهنگی با معماری فرهنگی نوعا تفاوت دارد زیرا مهندسی فرهنگی نظارت در امور می باشد در حالی که فرایند معماری در فرهنگ درمرحله ی بعدترو پس از آن قرار می گیرد و روندی جداگانه است
سه‌شنبه، 28 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دولت‌مردان  زمینه‌های باور و عزم ملی را فراهم کنند

راسخون: فرهنگ از جمله مواردی است که مورد تاکید و توجه رهبر معظم انقلاب است به  صورتی که ایشان همواره  در سخنرانی هایشان با گروههای مختلف نسبت به آن تاکید  وافر داشته اند . یکی از بخش های مهم سیاست های برنامه پنجم معظم له در باب مسایل فرهنگی بوده است. از این  رو بر آن شدیم با توجه به اهمیت این مقوله ی قابل بررسی، نظرات حجت السلام و المسلمین نصرالله  سخاوتی مسوول طرح ولایت در کشور و معاون موسسه امام خمینی(ره) را جویا شویم که در ذیل می خوانید
به نظر شما چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از همه موارد مطروحه در جامعه  به فرهنگ تاکید دارند چنان چه در برنامه پنجم توسعه هم بدان اشاره داشته اند؟
به طور کلی فرهنگ از اجزای مهم و موثر در عصر حاضر به خصوص در جامعه ایران اسلامی است، لذا انتظار آن هم  می‌رفت که مبحث  فرهنگی  در برنامه ی  پنجم توسعه  در نظر مقام معظم رهبری، مهم و بنیادین تلقی شود به صورتی که ایشان حتی آن را در راس تمام  فصول مطروحه‌شان قراردادند ایشان در شش محورکلی مباحث فرهنگی را بیان کرده اند، البته در سایر فصول سیاست‌های کلی برنامه نیزمسایل فرهنگی به چشم می‌خورد، به صورتی که در مقدمه  ابلاغیه هم ایشان از اهمیت فرهنگ گفته اند و این‌ها بیانگر آن است  که همه  جای این  پیام  به مباحث  فرهنگی اشاره شده است.
آیا توجه به فرهنگ در ادامه مبحث مهندسی فرهنگی است که اخیرا عنوان نموده اند یا این که سیر متفاوتی را دنبال می کند؟
در اصل پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی هایشان و برنامه پنجم توسعه  در خصوص مساله فرهنگ حول چند محورمهم می گردد که یکی از آن تکمیل  و اجرای همان قضیه ی مهم مهندسی در کشورمی باشد همچنین  تهیه و پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم است. 
 مهندسی فرهنگی مد نظر ایشان همان معماری فرهنگی است؟
نه خیر، بلکه مقوله ی مهندسی فرهنگی  با معماری فرهنگی نوعا تفاوت دارد زیرا مهندسی فرهنگی نظارت در امور می باشد در حالی که فرایند معماری در فرهنگ درمرحله ی  بعدترو پس  از آن قرار می گیرد و روندی جداگانه است به همین خاطر  از نظر اهمیت هم نیزاین دو گرایش  با هم فرق  دارند.

با توجه به اینکه جنابعالی مسوول طرح ولایت در کشور هم هستید بفرمایید رهبر معظم انقلاب چه تعبیری از اصل فرهنگ دارند؟
به زعم رهبرانقلاب اسلامی که نسبت به فرهنگ توجه زیادی دارند و آن  را  اصل  و  زیربنا می شمارند، درواقع مصداق فرهنگ مانند سفره‌ایی است که پهن شده و تمام امور و مباحث اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری را در آن چیده‌اند.  زیرساختی که  باید تقویت شود  تا سایر امور به خوبی  صورت گیرد.
از منظر ولی فقیه چگونه می توان به این چیدمان زیربنایی دست یافت؟
درک عمومی و باورعمومی برای تحقق چشم اندازبیست ساله در بعد فرهنگی ، علمی، فناوری و سایر بخش‌های زیرمجموع فرهنگی لازم است  به این صورت که وقتی دیگران با دیدگاه‌های منفی‌گرایانه خود چشم‌اندازبیست ساله را بررسی می‌کنند مبنی  بر این ‌که ایران چشم‌اندازی ندارد و نمی‌تواند مسیر ترقی و پیشرفت را طی  کند، این برای کشوری مانند  ایران که  سه دهه از پیروزی شکوهمند  انقلاب آن می‌گذرد سخت و غیرممکن است، دولت‌مردان  زمینه‌های باور و عزم ملی را برای مردم فراهم کنند و  از کار‌هایی که  تاکنون انجام شده همچنین پیشرفت‌های صورت گرفته، بگویند که امروز توانسته‌ایم  به این قله‌ها دست یابیم تا روحیه خودباوری ملی بارور شود.

 /1036 1002


جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.