تشكل‌هاي فرهنگي، نوک پیکان جنگ نرم

پروژه‌ی جنگ نرم فرهنگی كه چندی پيش رهبر فرزانه انقلاب اسلامي آن را مورد تأكيد و توجه قرار دادند، مشتمل بر خط تهاجمی دشمن و تلاش معاندان نظام برای ورود از عرصه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است تا به سياه‌نمايی عليه ايران بپردازند.
يکشنبه، 9 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشكل‌هاي  فرهنگي، نوک پیکان جنگ نرم

 راسخون: رويكرد اصلی ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و هدف اصلی آن  فروپاشی پيوندهای هم‌گرايانه ملتی است كه حدود سه دهه با تمام فشارها و كاستی‌ها، صبر و مدارا پيشه كرده و راه پيشرفت و مقاومت در برابر زورگويی و انحصار طلبی  دشمنان را برگزيده است. در اين  راستا  تشكل‌هاي فرهنگي  به مثابه‌ي  پايگاههاي فرهنگي كشور هستند كه مي‌بايست در مقابل اين جنگ رواني  نرم  واكسينه گردند. لذا با يكي از کارشناسان فرهنگي كه سابق بر اين  در اتحاديه‌ي دانش آموزي كشوري مسووليت داشته است گفت‌و‌گويي  داشته ايم كه  در ذيل مي‌خوانيد:
شما به عنوان كسي كه سال‌ها در زمينه فرهنگي فعاليت مستمر داشته ايد چه تعريفي از جنگ نرم داريد؟
جنگ نرم شيوه‌اي است كه بصورت عملياتي رواني و در قالب‌هاي مختلف ظهور و بروز مي‌كند مثل لباس، سرمايه‌هاي اجتماعي، سرمايه‌هاي فرهنگي و... به اين صورت كه در ذايقه و باورهاي افراد تغيير ايجاد مي‌كنند تا كم كم زمينه‌هاي ساير تغييرات را فراهم بياورند و هر آنچه مي خواهند انجام دهند
 به نظر جنابعالي چه تفاوتي  ميان شبيخون فرهنگي كه مقام معظم رهبري چند سال قبل مطر كردند با جنگ نرم فرهنگي كه اخيرا مسوولان را نسبت به وقوع آن هشدار داده اند ‌وجود دارد؟
همه اين‌ها ارتباطي زنجيره وار دارند و مرتبط به همديگر هستند و در واقع همه زير مجموعه‌ي پروژه‌ي جنگ نرم مي باشند كه غربي ها به دنبال جهاني سازي پيش رو گرفته اند تا با استحاله‌ي باورها و انديشه‌هاي مردم جهان زمينه‌ي تسلط و برتري جويي‌هاي خودشان را در طرح‌هاي  مختلف فراهم بياورند.
تشكل‌هاي فرهنگي در اين زمينه چگونه مي توانند موثر باشند  و فعاليت كنند؟
 تشكل‌هاي فرهنگي كه  هر كدام به عنوان پايگاههاي مهم فرهنگي كشور اسلامي مان در جنگ نرم هستند كه بايد بتوانند عناصر فرهنگي بومي مان را در شكل و قالب زيبا  و به روز ارايه دهند تا نمايانگر فرهنگ اسلامي- ايراني باشد و حتي نتايج فعاليت هاي خودشان را در مجامع بين المللي و سمينارهاي جهاني در معرض ديد همگان قرار دهند و البته با توليدي انبوه  و زياد،‌ بايد كار كنند تا كم كم بر فرهنگ غرب غالب شويم مثلا طرح‌هاي قالي بافي كه نشان دهنده‌ي فرهنگ سنتي و هويتي مان است را مي توان با  طرح هايي،‌ به روز كرد تا ذائقه ‌‌ي نسل هاي  كنوني را بيشتر جذب كند و يا سيستم هاي طبيعي فرهنگ سنتي را با  ابزارهاي ارتباطي  نوين  بكار بندند  و  زمينه‌ي  ترويج آن  را هم  فراهم  آورند تا امكان استفاده  براي  همگان مقدور باشد.
به نظر شما با توليد انبوه در اين مبارزه پيروز مي شويم؟
  توليد انبوه بايد همراه با توليد محتوايي باشد مثلا اگر ابزارهاي  اينترنتي را  افزايش مي‌دهيم بايد در كنار آن  اطلاعات خود را هم  افزايش دهيم و بدانيم كه  چگونه با  نابهنجاري هاي  ارتباطي مقابله كنيم  مثلا سايت  تبيان توانسته است  در اين  راستا اطلاعات  خود  را   در حوزه‌ي مسايل اسلامي  و ديني گسترش دهد  و مغلوب  فضاي مجازي نگردد. لذا  بايد  فرهنگ سازي درست و اصولي  داشته باشيم.

 گفت وگو از معصومه طاهری

/1002

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.