فتوای تحریم سلاح هسته‌ای ریشه قرآنی دارد

پیام آیت الله جوادی آملی به جان کری: اگر قدتان بلند است...

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اساتید مراکز تخصصی باید استعدادهای خوب را برای حوزه نگاه دارند و خروجی های متوسط را به نهادها تحویل دهند، گفتند : اساس کار باید برای حوزه باشد، چرا که رهبری و مرجعیت و دین از حوزه است.
يکشنبه، 10 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیام آیت الله جوادی آملی به جان کری: اگر قدتان بلند است...

ویرایش عکس آبان ماه 98

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اساتید مراکز تخصصی باید استعدادهای خوب را برای حوزه نگاه دارند و خروجی های متوسط را به نهادها تحویل دهند، گفتند : اساس کار باید برای حوزه باشد، چرا که رهبری و مرجعیت و دین از حوزه است.

 
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله العظمی جوادی آملی شامگاه شنبه در «دومین اجلاسیه اساتید رشته های تخصصی حوزه علمیه قم» که در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ایام میلاد حضرت خاتم الاوصیاء، اظهار داشتند: این تهنیت را به پیشگاه آن حضرت و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت تقدیم می کنیم.
 
ایشان با اشاره به اینکه امام زمان(عج) یک کار فرعی و یک کار اصلی دارد، تصریح کردند: کار اصلی امام زمان(عج) عاقل کردن و کار فرعی ایشان بسط عدل و قسط در روی زمین است.
 
معظم له با بیان اینکه ملتی عادل و دادگر است که عاقل و عالم باشد، ابراز داشتند: کار اساتید تخصصی است   که باید دستی بر سر امت ها بکشید و علوم آن ها را اضافه کنید.
 
*امام زمان(عج) اول مردم را عاقل می کند بعد عادل!
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه ابتدا کار اصلی امام زمان(عج) ترویج عقل و علم و اجتهاد مردم است، تصریح کردند: در گام بعد عمل مهم است که عدل و داد می باشد؛ مگر عمل، رهبری جامعه را برعهده دارد؟؛ عمل و عدل از عقل نشات می گیرد؛ دست ولایی امام زمان(عج) اول عقل، سواد، اجتهاد و رشته تخصصی و عمق  تدبر را بالا می برد و از درون قرآن سرریز می کند.   
 
آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: اگر ملتی در مدار عقل و انصاف حرکت می کند، بعد از آن است که عاقل و عالم می شود؛ قرآن کریم می گوید  که عالم و غیرعالم یکسان نیستند؛ در بعد منفی اگر عالم بی راهه برود گناهش بیشتر است و اگر به راه صحیح برود نیز فیضش بیشتر خواهد بود.
 
ایشان تصریح کردند: اگر جهان باید دگرگون شود،  قرآن راه نشان داده است؛ آن جا که سخن از خشیت و صحبت عادی است باید از علما سوال کرد؛ اما آنجا که کار امام زمانی(عج) است باید به مجتهد فروزانی که قائم به عقل و علم است مراجعه کرد.
 
معظم له با بیان اینکه از «لقوم یعقلون» و «لقوم یعلمون» کار ساخته است، افزودند: قرآن همه ما را به عدل  و قسط دعوت کرد اما مشکلات از طریق عادل حل نمی شود، بلکه از قائم به قسط حل می شود.      
 
*اساتید تخصصی، کادر رسمی امام زمان(عج) هستند
 
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در گام نخست کادرسازی می کنند، افزودند: شما مسئولان کادر رسمی حضرت ولیعصر(عج) در رشته های تخصصی هستید. 
 
آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه تصریح کردند: هرعلمی مواد فرعی، مبانی و منابع دارد؛ فقه ما که رساله عملیه است فرعیات را از مبانی و این مبانی را از منابع وحی و الهام، قرآن و اهلبیت(ع) می گیرد.
 
ایشان افزودند: از منبع، مبنا و از مبنا، فروع استحصال می شود.
 
*جهان کنونی حرفی برای گفتن ندارد 
 
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جهان کنونی نه حرفی برای گفتن و نه سخنی عالمانه دارد، اظهار داشتند: این ها در سازمان ملل و حقوق بشر و حقوق کشورهای خود  همیشه منقطع الاول و منقطع الآخر هستند؛ این ها مواد حقوقی و مبانی دارند اما این مبانی را از خودشان می گیرند نه از جای دیگر؛ وقتی که انسان آغاز و انجام را قبول نکرد مبنای او ابتر می شود و ریشه ندارد؛ آن ها تمام امور فرعی نظیر استقلال، امنیت، آزادی، امانت و ... را از این مبانی می گیرند.       
 
*اومانیسم می گوید انسان جایگزین خدا است
 
آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه عدل کلید واژه همه مبانی است، گفتند: امنیت، استقلال، مساوات، محیط زیست و زندگی مسالمت آمیز آن ها باید براساس عدل باشد؛ اما جای اشیا و اشخاص در غرب کجاست؟کسی که  اومانیسمی فکر می کند  جای اشخاص و اشیا و افعال را خودش مشخص می کند ؛ به جای اینکه بگوید انسان خلیفه الله است، خلافت را تبدیل به اومانیسمی کرده است و به جای اینکه بگوید انسان جانشین الله است می گوید انسان جایگزین الله است.
 
ایشان با بیان اینکه انبیا به بعثت رسیدند تا بگویند مواد را از مبانی و مبانی را از منابع بگیرید، گفتند: منبع حرف کسی است که ساختار عالم را با نظم آفریده و زیبا خلق کرده و پیوند انسان و جهان را منعقد کرده است؛ خداوند این عناصر سه گانه را تنظیم کرده و به ما فرموده است این مواد را از مبانی بگیرید، و چگونه از این منابع استفاده کنید .
 
*اساتید مراکز تخصصی، منابع را خوب بشناسند
 
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه کار شما متخصصان این است که منابع را خوب بشناسید و مبانی را از منابع بگیرید، گفتند: شما کارخانه های بلند کوره های شمش طلاسازی درست  می کنید؛ شما انگشتر درست نمی کنید؛ اگر رشته تخصصی دارید باید مبانی دینی غنی را استخراج کنید؛ شما کارتان شمش طلاسازی است.        
 
*جهان منتظر شنیدن پیام رشته های تخصصی است
 
آیت الله العظمی جوادی آملی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه علوم قرآنی را در قرآن شناسی پیاده کرده ایم، گفتند: امروز از نظام اسلامی که به برکت پیروزی انقلاب به رهبری امام راحل(ره) و خون شهدا حاصل شده است، جهان منتظر است مشاهده کند شما  در رشته های تخصصی چه دارید؛ متخصصین و متفکران شرق و غرب منتظر هستند که ایران چه حرفی برای گفتن دارد؛ دنیا  فکر می کند که اسلام چه پیامی برای نگاه داری این امانت الهی دارد؛ تنها تفسیر در علوم قرآن، مکی و مدنی نیست.
 
ایشان با طرح این پرسش که قرآن، جهان داری را چگونه تبیین کرده است؟، اظهار داشتند: حضرت داود و سلیمان نبی در عصر خود رهبری را برعهده گرفتند و قیام کردند و سلسله جبال، دشت، جن و انس را مهار کردند و از این ها قوی تر نداریم؛ سلسله جبال و  جن و انس در اختیار آن ها بود اما چگونه اداره کردند؟
 
*فتوای حرام بودن ساخت سلاح هسته ای از قرآن منشا می گیرد
 
این مرجع تقلید تصریح کردند: اینکه نظر رهبری و فتوای همه ما این است که ساخت سلاح هسته ای حرام است از قرآن گفته می شود؛ رهبری انقلابی به نام داود(ع) و رهبری سلطنتی به نام سلیمان کل جهان را در اختیار داشته و نیازی به کارخانه های کوره های ذوب آهن نداشتند.
 
*اسلام بر دفاع تاکید دارد نه تولید سلاح های کشتارجمعی! 
 
آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: قرآن می فرماید صنعت و معجزه یاد داود(ع) دادم؛ کاری که صنعتی و علمی نیست و راه فکری ندارد معجزه است؛ معجزه قداست روح می طلبد و راه فکری ندارد؛ داود(ع) از قدرت صنعت خود سلاح کشتار جمعی و تیر و نیزه نساخت بلکه زره تولید کرد که مردم کشته نشوند؛ این دین، حکومت، تعلیم و سیاست نظام اسلامی در کشورداری است که نیازی به کشتن نیست چرا که بشر را با کشتن نمی توان اداره کرد.
 
*قد بلند استکبار ناشی از ایستادن بر روی قبر 70 میلیون نفر است
 
ایشان تصریح کردند: بارها در دیدار با مسئولان گفته ام به جناب جان کری بگویید، اگر شما بلندقد هستید روی هفتادمیلیون قبر ایستاده اید؛ در جنگ جهانی اول و دوم حداقل 70 میلیون نفر کشتید؛ شما که فرهنگ و تمدن علم و عقل نیاوردید؛ شما غارت گری و راهزنی کردید؛ مگر شما روستایی های قبل از کشف کریستف کلمپ نبودید؛ مگر شما تمدن داشتید؛ چند دانشمند ایرانی و خارجی آمدند که شما قد کشیدید.
 
معظم له افزودند: وقتی داود(ع) قدرت پیدا کرد خداوند فرمود مبادا با  این دست ، شمشیر بسازی. این روش حکومت داری است.

 
*قائمان عقل و عدل در روز خطر، حرف اساسی می زنند 

 
این مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کردند: عالم برای یک روستا و شهر خوب است اما مشکلات مملکت را قائمان عقل و عدل حل می کنند؛ کسانی که گروه خون شان فهم و عقل و اجتهاد است می توانند در روز خطر حرف اساسی بزنند و راه گشایی کنند؛ امام راحل(ره) این گونه بود.        
 
آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه رشته های علوم قرآنی تنها قرآن شناسی نیستند، افزودند: آسمان شناسی، معرفت شناسی، زمین شناسی، کلام و فلسفه و عرفان نظری نیز قرآن شناسی است.
 
ایشان تصریح کردند: شما آقایان مسئول هستید و علاوه بر عدل و داد باید مردم را به عقل و اجتهاد دعوت کنید و قوم یعقلون شوید؛ امام زمان(عج) ابتدا مردم را عاقل و سپس عادل می کند؛ باید بین خلافت و اومانیسم تفاوت قائل شوید وظیفه  رشته تخصصی این است که به تفاوت بین جانشین شدن و جایگزین شدن خداوند بپردازد.    
 
*با تعطیل کردن غدیر، عقل مردم را گرفتند

 
این مفسر  قرآن کریم افزودند: این درد کم نیست بعد از اینکه درب غدیر را بستند و درب سقیفه را گشودند به علما گفتند شما خودتان فتوا دهید که ما نمی فهمیم؛ خطر بستن درب غدیر تنها این نبود که وجود مبارک حضرت علی(ع) را از حکومت بازداشتند؛ آن ها عقل مردم را گرفتند. 
 
آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: از مردم فهمیده  که نمی توان سواری گرفت؛ این ها یک قرن جلوی احادیث را گرفتند؛ از غربت حضرت علی(ع) این است که وجود مبارک ایشان را در حد قاریان قرار دادند؛ امیرالمومنین(ع) در نامه به معاویه نوشتند که علی ع اگر بخواهد سقیفه را امضا کند حتما با دست بسته امضا می کند و ما این را انکار نکردیم.   
 
*به علما قبولاندند که فتوا دهید بشر نمی فهمد!
 
این مرجع تقلید تصریح کردند: سخنان و احادیث یک قرن ممنوع بود و درب معارف اهل بیت (ع) نیز بسته بود؛ وقتی به علما قبولاندند که شما نمی فهمید آنگاه درب نقل را باز کردند؛ آن ها که مقداری می فهمیدند را خانه نشین کردند؛ گفتند شما فتوا دهید بشر نمی فهمد و علما نیز گفتند چشم؛ آزادندیشان را نیز قتل عام کردند و امروز حاصل آن، انکار حسن عقل شده است و گفتند بشر اسلوب عقلی را نمی فهمد.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر اینکه هدف استعمار این است که به بشر تلقین کند که او نمی فهمد، ابراز داشتند: این انکار حسن و قبح  عقلی از برخی اندیشه های تسنن و تشیع راه پیدا کرده است که بشر عقل ندارد!    
 
*فدک حکومت و ولایت است نه یک بخش زمین!
 
ایشان با اشاره به اینکه فدک به مفهوم حکومت و ولایت است، گفتند: اهلبیت(ع) برای یک مقدار باغ دعوا ندارند؛ هارون به امام کاظم(ع) گفت مرز فدک را مشخص کنید تا به شما بدهیم و امام معصوم به وی گفت شما فدک را نمی دهید؛ چرا که خاورمیانه و قلمروی اسلام فدک محسوب می شود.
 
این مرجع تقلید افزودند: شما اساتید زمانی می توانید موفق باشید که نهال فروشی نکنید؛ ممکن است عالمی که در یک روستا مسئله شرعی می گوید در روز قیامت جلوتر از ما باشد؛ اما وقتی خداوند به کسی استعداد می دهد حیف است هدر رود.
 
آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: شما در درجه اول باید مجتهد باشید و شاگردان را ارزیابی کنید و استعدادهای خوب را نگاه دارید و خروجی های متوسط را به نهادها تحویل دهید.
 
*تربیت استعدادهای طلاب باید برای حوزه باشد
 
ایشان تاکید کردند: اساس کار باید برای حوزه باشد؛ رهبری و مرجعیت و دین از حوزه است؛ اول باید حوزه را حفظ کنید؛ این نعمت اصلی است.
 
این مرجع تقلید افزودند: اگر خداوند استعداد زیادی به فردی داده است به همان اندازه مسئول است و باید در رشته های تخصصی تلاش کند و صاحب نظر شود و حرف جدیدی بیاورد.
 
*رشته های تخصصی نیازهای غرب و شرق را برطرف کنند
 
آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کردند: راه برای اساتید باز است و در برابر نعمت و بلوغ استعدادها مسئول هستید؛ این رشته های تخصصی را باید فروزان و نیازهای شرق و غرب را حل کنید و مطمئنم که می توانید به خوبی انجام دهید.
 
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: تلاش و کوشش مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه های علمیه را در تقویت مراکز تخصصی و حوزه ها محترم بداریم.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.