در منابع فقهى علماى اهل تسنّن، موارد بسیار زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمى دانند، بلکه بعضى نیز مستحب مى دانند.
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، هشتم شوال یادآور حرکت ددمنشانه وهابیت کوردل در تخریب قبرستان بقیع و قبور مطهر ائمۀ علیهم السلام بقیع است. این عمل شنیع از سوی این گروه افراطی، مستند به هیچ یک مذاهب اهل تسنن نبوده و هیچ کدام از امامان چهارگانۀ اهل تسنن به تخریب قبور بزرگان دین فتوا نداده اند؛ چه این که قبور چهار امام اهل سنت، زیارتگاه دوست داران آن ها می باشد.
به مناسبت 8 شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و قبور چهار امام معصوم و همچنین بسیاری از صحابه، دیدگاه علمای اهل سنت در خصوص زیارت قبور را منتشر می کند.
جواز زیارت قبور مؤمنین از دیدگاه اهل تسنّن
در منابع فقهى علماى اهل تسنّن، موارد بسیار زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمى دانند، بلکه بعضى نیز مستحب مى دانند.
بعضى از اقوال علماى اهل تسنّن
1ـ شافعى مى نویسد: «زیارت قبور اشکالى ندارد؛ مالک از ربیعة بن ابى عبدالرحمان از ابو سعید خدرى خبر داده است که رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهى مى کردم: ولى اکنون آنها را زیارت کنید». (1)
2ـ محمّد بن شبرینى مى نویسد: «مستحب است که زائر به بقیّه مشاهد (مکان هاى شریف) در مدینه نیز برود و آنها حدود سى موضع است که اهل مدینه مى شناسد و زیارت بقیع و قبا نیز مستحب است». (2)
در جاى دیگر مى گوید: «زیارت قبور مسلمانان براى مردان به طور اجماع مستحب است در گذشته زیارت قبور نهى شده بود. پس نسخ شد به دلیل فرمایش پیامبر(صلى الله علیه وآله) که فرمود: در گذشته شما را از زیارت قبور نهى مى کردم; ولى اکنون آنها را زیارت کنید».
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) همواره به سوى بقیع مى رفت و مى فرمود: سلام به شما اى سرزمین گروه مومنان! به خواست خدا به شما خواهیم پیوست. خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز! و روایت شده که حضرت فرمود: «قبور را زیارت کنید، چون شما را به مرگ یادآور می کنند. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مردم را ابتدا به دلیل نزدیکى به دوران جاهلیت نهى فرمود و هنگامى که پایه هاى اسلام در جامعه استقرار و شهرت یافت آنان را به زیارت قبور امر فرمود». (3)
3ـ بریدة بن حصیب از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل می کند که فرمود: من در گذشته شما را از زیارت قبور نهى می کردم، اکنون آنها را زیارت کنید (چون آنها آخرت را یاد آورتان مى شوند و زیارت آنها خیر شما را زیاد مى کند، پس هر کس خواست آنها را زیارت کند ولى سخن بیهوده و باطل نگویید) این روایت را مسلم (4)، ابوداوود (5)، بیهقى(6)، نسائى (7)، و احمد (8)، نقل کرده اند.
4ـ سمهودى مى نویسد: غزالى گفته است: «هر کس که دیدن او در حال حیات موجب تبرّک شود بعد از مرگ نیز دیدن او موجب تبرّک مى شود و جایز است سفر براى زیارت او براى این غرض؛ (9) و نیز در جاى دیگر مى فرماید: «علما بر استحباب زیارت قبور براى مردها اجماع کرده اند و این اجماع را نووى نیز نقل نموده است بعضى از علماى ظاهریّه به وجوب زیارت قبور قائل هستند». (10)
5ـ محبّ الدین طبرى درکتاب ریاض النضره (11) حدیث طولانى را درباره حادثه ابواء که در سفر حج بین عمر بن خطاب و پیرمردى که از او فریاد خواهى نمود رخ داد، نقل می کند که: وقتى عمر از حج بازگشت و به این مکان رسید از حال آن پیرمرد جویا شد دید که مرده است. راوى گوید: عمر را دیدم که با گام هاى بلند به سوى قبر آن پیرمرد مى شتافت تا این که بر قبر او ایستاد و بر او درود فرستاد، سپس قبر او را به آغوش گرفت و گریه کرد» اگر براى مثل عمر ایستادن در قبر یک فرد عادى و به آغوش گرفتن آن و گریه بر آن جایز است پس چگونه امت را از وقوف بر قبر رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و در آغوش کشیدن و گریه بر آن حضرت و عترت پاکش(علیهم السلام) باز مى دارند؟ در حالى که خداوند مى فرماید: «آنها کسانى هستند که خداوند آنان را هدایت کرده پس باید به هدایتشان اقتدا کرد».(12)، (13)، (14).
پی نوشت:
(1). شافعى، کتاب الأم، ج 1، ص 317.
(2). مغنى المحتاج، ج 1، ص .512
(3). همان، ص 365.
(4). صحیح مسلم ج 3، ص 1563،و ج 2، ص 627.
(5). صحیح سنن ابى داوود، ج 3، ص 218، 332.
(6). سنن بیهقى، ج 4، ص 77.
(7). سنن نسائى، ج 4، ص 89، و ج 7، ص 334.
(8). مسنداحمد بن حنبل، ج 5، ص 350، 355، 356، 361.
(9). وفاالوفاء، ج 4، ص 1363.
(10). وفاءالوفا، ج 4، ص 1362.
(11). ج 2، ص 54.
(12). سوره انعام، آیه 90.
(13). الغدیر، ج 5، ص 156.
(14). گرد آوری از کتاب: توحید و زیارت، آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی، موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم، ص 189.
/2759/
علمای اهل سنت درباره زیارت قبور چه می گویند؟
در منابع فقهى علماى اهل تسنّن، موارد بسیار زیادى وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمى دانند، بلکه بعضى نیز مستحب مى دانند.
جمعه، 2 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های اخبار
معرفی هتلها با معماری سنتی ایرانی
حماسه هویزه؛ مسئولیتپذیری نسل دیروز، الهامبخش نسل امروز شد
مسیر حق و بندگی مسیر پیروزی است!
آیا صفات هر امام، خاص همان امام است و دیگر امامان از آن محروم هستند؟
حاج قاسم چگونه دوران نوجوانی و جوانی خود را تعریف میکند؟
سال نو میلادی با ولادت حضرت عیسی مسیح متفاوت است؟ روز واقعی ولادت از نظر اسلام چه زمانی است؟
صفر تا صد حج عمره | فیش حج + قیمت
فراخوان سومین جشنواره فرهنگی، ادبی، هنری نماز «فجر تا فجر»
انقلابی بصیر، یا انقلابی بصیرنما؟
فدرالیسم در ایران؛ قانون اساسی در این باره چه میگوید؟
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
گزارش تصویری / نقاشی کودکان بر روی سی و سه پل اصفهان
وضعیت سوریه در آخرالزمان
عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند
موارد بیشتر برای شما
ابراز نفرت از اقدامات اسرائیل در شورای امنیت
یکی از خلاقترین فرماندهان ارتش ایران
اوتاد
عراقچی: تحریم یک ابزار زورگویی و قلدری است
نماهنگ | برادر عزیز، رفیق صمیمی
فیلم منتشرنشده از شعرخوانی سردار دلها
جهت | عوامل اقتدار ملی کشور را باید حفظ کرد
توصیه قابل تامل دنزل واشنگتن بازیگر بزرگ هالیوود در گفتگو با مجری زن جوان
نماهنگ | اگر بخواهیم «سلیمانی» باشیم
حمله موشکی یمن به سرزمین های اشغالی
نماهنگ | عزت دست خداست
شادمانی یک صهیونیست از بمبارانهای غزه
مثبت ۱۰۰ ثانیه | رویش مبارک
نکات ضروری برای سفر به نجف در ایام شلوغی
جنایت جدید اشغالگران در نابلس