امنیت غرب هم آن‌طور که انتظار می‌رود مورد اعتماد نیست!

جمال خاشقچی پس از موفقیت کاری‌اش به عنوان مشاور و سخنگوی غیررسمی خاندان سلطنتی عربستان سعودی، ولیعهد جدید او را از نوشتن در (روزنامه‌های) عربستانی و حتی فعالیت در توئیتر منع کرد.
دوشنبه، 23 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
امنیت غرب هم آن‌طور که انتظار می‌رود مورد اعتماد نیست!
به گزارش راسخون به نقل از نیورک تایمز؛ جمال خاشقچی پس از موفقیت کاری‌اش به عنوان مشاور و سخنگوی غیررسمی خاندان سلطنتی عربستان سعودی، ولیعهد جدید او را از نوشتن در (روزنامه‌های) عربستانی و حتی فعالیت در توئیتر منع کرد: ستون مربوط به او در روزنامه متعلق به عربستان از او گرفته شد. زندگی‌اش نیز از هم پاشید. بستگانش را ممنوع الخروج کردند و او را تحت فشار قرار دادند تا حاکمان پادشاهی را به زیر تیغ انتقاد نبرد.

سپس، بعد از اینکه به ایالات متحده رفت، موجی از بازداشت‌ها، شماری از دوستان او را پشت میله‌های زندان برد و در این جا بود که او تصمیم سختی گرفت: کار خطرناکی است که زود به خانه (عربستان) برگردد - شاید هم دیگر برای همیشه برنگردد.

بنابراین در ایالات متحده ماند و خود را به عنوان یک منتقد شناساند، و در کسوت نویسنده در روزنامه واشگتن پست شروع نوشتن کرد و فکر می‌کرد که در غرب امنیتش فراهم می‌شود.

اما معلوم شد که امنیت غرب هم آن طور که باید و شاید مورد اعتماد نیست!

آقای قاشقچی آخرین بار در 2 اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد؛ جایی که نیاز گرفتن مدرکی برای ازدواج دوباره داشت. به گفته مقامات ترکیه‌ای، در آن‌جا بود که یک تیم سعودی او را به قتل رساند و مثله کرد.

مقامامات سعدودی اما هرگونه آسیب رساندن به قاشقچی را تکذیب می کنند، ولی تقریبا پس از دو هفته از مفقود شدن او، آنها از ارائه مدرکی برای اثبات خروج قاشقچی از کنسولگری بازمانده‌اند و هیچ گزارش معتبری درباره سرنوشت او ارائه نکرده‌اند.

ناپدید شدن او موجب ایجاد مناقشه‌ای بین واشنگتن و عربستان سعودی، متحد اصلی عربِ دولت ترامپ شده است. همچنین این ماجرا باعث شده است که محبوبیت شاهزاده محمد بن سلمان، قدرت 33 ساله مدعی تاج وتخت سعودی لطمه  ببیند. فردی که در حال حاضر حتی می تواند نبست به حامیان غرب خود نیز پا را فراتر بگذارد.

این احتمال که شاهزاده جوان دستور قتل منتقد عربستانی را داده است باعث به چالش کشیدن روابط عربستان با رئیس جمهور ترامپ و  حتی تغییر در روابط گرم مسموم گذشته‌شان شود. حتما این اتفاق می‌تواند دیگر کشورها و هم‌پیمانان او که چشمشان را بر حملات ویران‌کننده او به یمن، گروگانگیری نخست‌وزیری لبنان و موج دستگیری‌های روحانیون، تجار، شاهزاده‌های دیگر صعودی بسته بودند، متقاعد کند که او فردی خودکامه و بی‌رحم است که برای از بین بردن دشمنانش از انجام هیچ کاری ابایی ندارد!



 

مطالب مرتبط
کمپین رسانه‌ای برای لاپوشانی نقش عربستان و شخص محمد‌بن‌سلمان در قتل خاشقچی آغاز شد
چرا محمد‌بن‌سلمان در عرصه سیاست و بین‌الملل به این شدت گستاخانه رفتار می کند؟
ترامپ: آماده‌ی توافق واقعی با ایران هستیم نه معامله‌ای خنده‌دار مثل برجام!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.