چربی بیشتر؟ کربوهیدرات بیشتر؟ چه نوع تغذیه‌ای برای ورزشکار مناسب است؟

سوالاتی در مورد رژیم ایده‌آل و کاربردی برای ورزشکار حرفه‌ای، ذهن بسیاری از ورزشکاران و حتی خانواده و مربی آن‌ها را به خود مشغول کرده است.
پنجشنبه، 8 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چربی بیشتر؟ کربوهیدرات بیشتر؟ چه نوع تغذیه‌ای برای ورزشکار مناسب است؟
به گزارش راسخون؛ سوالاتی در مورد رژیم ایده‌آل و کاربردی برای ورزشکار حرفه‌ای، ذهن بسیاری از ورزشکاران و حتی خانواده و مربی آن‌ها را به خود مشغول کرده است. اما یک بررسی جدید و جامع در مورد تغذیه ورزشکار که در Science منتشر شده است که مروری کلی داشته از آنچه ورزشکاران چه باید بخورند و چه نباید بخورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع نیویورک‌تایمز گفت‌گویی با لویز بروک، متخصص تغذیه ورزش و استاد دانشگاه کاتولیک استرالیا که تا کنون با بسیاری از تیم‌های ورزشی مهم استرالیا کار کرده است ترتیب داده است.

 
در بررسی‌های خود نوشته‌اید که «کربوهیدرات‌ها اصل و اساس کار کردن عضله» و «استفاده از کربوهیدرات به جای چربی شخص را حتما به مدل طلا می‌رساند.» بنابراین ورزشکاران باید از مواد کربوهیدراتی استفاده کنند؟
 
به طور کلی، اگر بخواهید در مورد کل ورزش‌های جهان صحبت کنید و بگویید که کدام رویکرد تغذیه‌ای بهترین فایده را برای انواع مختلف ورزشکار به همراه دارد، بله، یک رژیم غذایی با کربوهیدارت بالا پاسخ شماست.
به طور عملی و کاربردی، چه مقدار کربوهیدرات، به خصوص در طول رقابت‌های ورزشی مناسب است؟
بر اساس آنچه که ما به آن رسیده‌ایم، مقدار 30 تا 60 گرم کربوهیدارت در هر ساعت در زمان رقابت‌های ورزشی که چندین ساعت هم به طول می‌انجامد بسیار مناسب است.
 
ممکن است خوردن این مقدار از غذا و نوشیدنی برای بعضی از افراد سخت باشید؟ توصیه‌تان چیست؟
 
همان‌طور که عضله‌هایتان را تمرین می‌دهید و قوی می‌کنید و روده‌هایتان را نیز تمرین بدهید و قوی کنید. برای رسیدن به این حالت، بهتر است غذاها و نوشیدنی‌هایی که قرار است در رویدادهای ورزشی مصرف کنید را تمرین کنید، فقط آرام آرام. برخی افراد درمی‌یابند که ترکیب انواع مختلف کربوهیدرات، مثل گلوکز با فروکتوز، قابل تحمل‌تر است تا اینکه هر کدام را تنها مصرف کنند، شاید به این دلیل که سوخت و ساز بدنشان کمی ‌متفاوت است. هم‌چنین شما می‌توانید نوشیدنی‌های ورزشی را در دهانتان بچرخانید بدون اینکه آن را بخورید و بعد به بیرون بریزید و با این کار مغز شما آن را برای خود انرژی بیشتر تفسیر می‌کند. من فکر می‌کنم این خیلی جذاب است و می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. به این دلیل جذاب است که ممکن است شما نتوانید کربوهیدرات بیشتری مصرف کیند.
 
یک بحث بزرگی در تغذیه ورزشی است که برخی بر این باورند که رژیم غذایی با چربی بالا از نظر عملکردی بهتر از رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا است. واقعا کدامیک برای ورزشکار مفیدتر است؟
 
دکتر بروک گفت، «این مسئله بسیار پیچیدهتر از آنچه مردم در شبکه‌های اجتماعی به آن می‌رسند است.» او توضیح داد که کربوهیدرات‌ها همچنان به عنوان اصلی‌ترین انتخاب برای سوخت ترجیهی عضلات در زمان تمرینات ورزشی به حساب می‌آیند، به این دلیل که این نوع رژیم زودتر متابولیزه می‌شود. اما بدن ما حاوی مقادیر زیادی چربی به نسبت کربوهیدرات است.
 
 اما در دنیای واقعی، آیا رژیم‌های غذایی با چربی بالا، عملکرد را بهبود می‌بخشد؟
این به نوع رویداد ورزشی که فرد در آن رقابت می‌کند بستگی دارد. در رویدادهای ورزشی طولانی مدت و البته کم شدت مانند آلترا ماراتون، چربی ممکن است سوخت کافی تامین کند. اما حتی اگر کسی بخواهد در انتهای این ماراتن نیز تند بدود، نیاز به کربوهیدرات برایش ضروری است. در رویدادهای ورزشی شدیدتر، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد چربی زیاد باعث کاهش عملکرد فرد می‌شود.
 
به این ترتیب ورزشکاران نباید از رژیم‌های غذایی با چربی بالا استفاده کنند؟
 
من اصلا این را نگفتم. بعضی از ورزشکاران رژیم غذایی با چربی بالا دوست دارند. و ما می‌دانیم که رژیم غذایی با چربی بالا به نسبت رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا باعث تحریک تغییرات ملکولی در عضله می‌شود که در بعضی موارد ممکن است منجر به بهبود عملکرد شود.



 

مطالب مرتبط
بازگشت کیانوش رستمی به اردوی تیم ملی وزنه برداری/ اختلافات حل شد
اعتراض باشگاه پرسپولیس به مهدی تاج بابت نامه دبیرکل فدراسیون فوتبال
پشت پرده تمرین نکردن سرخپوشان/اعتصاب پرسپولیسی ها هشدار به وزارت ورزش بود؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.