اگر کمبود ویتامین B12 درمان نشود، آیا بدن دچار مشکل می‌شود؟

تاثیر کمبود ویتامین B12 در صورتی که درمان نشود چیست؟
يکشنبه، 11 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اگر کمبود ویتامین B12 درمان نشود، آیا بدن دچار مشکل می‌شود؟
تاثیر کمبود ویتامین B12 در صورتی که درمان نشود چیست؟

به گزارش راسخون به نقل از نیویورک‌تایمز؛ دکتر دونالد هنسرود، مدیر کلینیک برنامه زندگی سلامت بر این باور است که کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به مشکلات عصبی و روانی شود که « اگر درمان نشود، ممکن است این بیماری‌ها پیشرفت کنند و باعث اتفاقات غیرقابل جبران شود. خوشبخاتانه در صورت اطلاع از کمبود این ویتامین، می‌توان با قرص‌های ویتامین یا تزریق این ویتامین به بدن مشکل را رفع کرد.

ویتامین B12 برای تشکیل گلبول‌های قرمز، عملکرد بهتر عصبی و سنتز DNA ضروری است. به طور طبیعی در غذاهایی مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی و همچنین در برخی غلات صبحانه وجود دارد.

هم‌چنین گیاه‌خوارانی که از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند، درصورتی که از مکمل‌های غذایی استفاده نکنند در طول زمان ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوند.

اما در دو سوم موارد در افراد مسن این کمبود رخ می‌دهد. این افراد آسیب‌پذیر هستند به این دلیل که ممکن است بدنشان نمی‌تواند مقدار کافی ویتامین B12 از مواد غذایی دریافت و جذب کند. در اکثر موارد هم این رِنج سنی از نظر ویتامین B12 آزمایش نمی‌شوند.

پیامدهای کمبود ویتامین B12 ممکن است موجب ایجاد نشانه‌های از قبیل خستگی، ضعف، یبوست، کاهش اشتها و وزن شود. همچنین نشانه‌های مثل عدم تعادل، افسردگی، سردرگمی، دل درد، حواس پرتی و درد در ناحیه دهان یا زبان را نیز شامل می‌شود.

کمبود ویتامین B12 همچنین ممکن است منجر به نوعی کم خونی به نام کمخونی مگالوبلاستیک شود. البته کمبود اسید فولیک و دیگر ویتامین گروه B نیز می‌تواند باعث این نوع از کمخونی شودند. اگر کم خونی در آزمایش تشخیص داده شود، باید سطح هر دو نوع ویتامین بررسی شود.

یکی از نشانه‌های مشکلات عصبی همین کم خونی است که درمان سریع آن ضروی است تا مانع از آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود.

افراد مسن مستعد کمبود ویتامین B12 هستند، زیرا این احتمال وجود دارد که ترشح اسید هیدروکلریک در معده‌شان کاهش یافته باشد که این قضیه باعث می‌شود جذب ویتامین به دشواری صورت بگیرد.
 



 

مطالب مرتبط
شبکه ماهواره‌ای که قرار است اینترنت را در جهان رایگان کند
پروژه ویرایش ژن‌ها برای تولید ابر انسان تعلیق شد
اینستاگرام برای کاربران نابینا قابل استفاده می‌شود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.