‎سیگار سالانه جان ۷۵ هزار ایرانی را می‌گیرد

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در جهان، سالیانه ۱۰ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات از جمله سیگار، جان خود را از دست می‌دهند که سهم ایران از این رقم، ۷۵ هزار نفر است.
شنبه، 8 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
‎سیگار سالانه جان ۷۵ هزار ایرانی را می‌گیرد
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در جهان، سالیانه ۱۰ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات از جمله سیگار، جان خود را از دست می‌دهند که سهم ایران از این رقم، ۷۵ هزار نفر است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس؛ احمد حمزه نماینده مردم کهنوج در مجلس در حاشیه سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت در بندرعباس اظهار داشت: متاسفانه استعمال دخانیات در سطح جامعه رو به گسترش است.

‎وی افزود: در میان بانوان، استعمال قلیان در حال افزایش است که می‌طلبد راه‌های مصرف دخانیات کنترل و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

‎دبیر کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: سالیانه در جهان، بر اثر مصرف دخانیات از جمله سیگار، ۱۰ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند که سهم ایران از این رقم، ۷۵ هزار نفر است.

‎حمزه تصریح‌کرد: سالیانه در کشور حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان صرف استعمال دخانیات می‌شود و این رقم به جهت عوارض ناشی از مصرف و در طول درمان، به دو تا سه برابر افزایش یافته و به مبلغی به ارزش حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که رقم قابل توجهی است.

وی بیان داشت: بر همین مبنا و برای کنترل روند رو به افزایش استعمال دخانیات، جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مجلس به عنوان رکن قانونگذار و دیگر متولیان در حال تلاش هستند و از این رو هر قدمی که برای کاهش مصرف دخانیات و عوارض جانبی آن برداشته شود قابل ستایش است.

‎دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: در این قانون‌، بندی وجود دارد که صراحتا از منع استعمال دخانیات در مکان های عمومی حکایت دارد.

‎حمزه افزود: در سال گذشته برای این قانون استفساریه در سال گذشته مبنی بر اینکه قهوه‌خانه‌های سنتی و سالن‌های سیگار فرودگاه از شمول این قانون خارج شوند به مجلس آورده شد که کمیسیون بهداشت با این موضوع مخالفت کرد.

‎دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: این لایحه با قید دو فوریت به مجلس تقدیم شد که دو فوریت آن در کمیسیون بهداشت رد شد و اکنون یک فوریت آن در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی در حال بررسی است.

‎وی با تاکید بر این مطلب که دخانیات دروازه ورود به مواد مخدر است، اظهار داشت: به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی ضروری است کشور به مقوله دخانیات بپردازد و از آسیب‌های اجتماعی و احتمالی جلوگیری کند.

‎گفتنی است، سومین کنگره ملی دخانیات و سلامت به مدت سه روز از پنجم تا هفتم دی ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و با حضور بیش از ۳۰۰ نفر اساتید بر جسته در این حوزه و ارائه مقاله توسط این صاحب‌نظران برگزار شد.




 

مطالب مرتبط
واردات تجهیزات پزشکی دست‌دوم ممنوع اعلام شد
دستور سازمان غذا و دارو برای جمع‌آوری فوری یک کپسول از داروخانه‌های سراسر کشور
کسب رتبه اول ریاضیات کاربردی در آسیای شرقی توسط دانشمندان ایرانی + جدول



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما