پروفسور کریستوفر کلوهسی بر این باور است که اگرچه در زندگی حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم (س) بسیاری از رخدادها متفاوت است، با این حال در الهیات شیعه و اصول مریم شناسی کاتولیک، شباهت هایی مابین این دو بانوی مقدس مشاهده می شود.
به گزارش راسخون به شفقنا، در ماه جاری میلادی (فوریه) دانشکده مطالعات آسیا و خاورمیانه دانشگاه کمبریج میزبان یک کنفرانس یک روزه با عنوان «تشیع و اقلیت ها» بود. در این رویداد که با همکاری بنیاد الحکمت بریتانیا برگزار شد، دانشمندان مسلمان، یهودی و مسیحی درباره تشیع در اسلام سخنرانی کردند. پروفسور کریستوفر کلوهسی، کشیش کاتولیک اهل آفریقای جنوبی، یکی از سخنرانان حاضر در این کنفرانس بود که در طی سخنرانی خود با عنوان «مادر عیسی [ع] و مادر حسین [ع] در مذهب کاتولیک و اسلام»، به مقایسه حضرت فاطمه (س) فرزند حضرت محمد (ص) و مریم مقدس (س) پرداخت.
این اسلام شناس خاطر نشان کرد: اگرچه رخدادهای زندگی این دو بانوی مقدس تفاوت هایی دارد، با این حال در الهیات شیعه و اصول مریم شناسی کاتولیک، شباهت هایی بین این دو مشاهده می شود. براساس گفته های کلوهسی، این شباهت ها شامل معصومیت و عفت ایشان، بشارت و میلاد پسران ایشان و نیز این واقعیت است که این دو زن مادران اندوه [رنجدیده و غم دیده] هستند.
کشیش کلوهسی گفت: تفاوت های آشکاری بین مفهوم پاکی و شفاعت در تشیع و مسیحیت وجود دارد که این مفاهیم در متون و آموزش های دینی این دو مذهب در ارتباط با این دو زن مقدس ارائه شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مریم مقدس در مسیحیت تفاوت های بسیاری با [حضرت] مریم در قرآن دارد، با این حال یک واقعیت مهم در هردو این مذاهب در مورد [حضرت] مریم قابل مشاهده است و آن اینکه خداوند به مریم عیسی را بخشید و در حالی که عیسی در شکم مادرش بود، خداوند این دو را از شر شیطان حفظ کرد.
کلوهسی همچنین اذعان داشت: فاطمه الزهرا [س] یک معصوم است و این به آن معناست که او در تمام عمر خود عاری از هرگونه گناه، خطا و اشتباه بوده است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به « شادمانی فرشتگان و جشن های آسمانی در پی تولد عیسی [ع] و امام حسین [ع] »، خاطرنشان کرد: این جشن ها تحت تأثیر پیش بینی شهادت و قتل آن ها قرار گرفت.
کلوهسی همچنین افزود: شباهت های زیادی بین مریم مقدس [س] و فاطمه الزهرا [س] از منظرغم و اندوه آنها وجود دارد، با این حال این دو در مساله شفاعت با هم متفاوتند.
وی توضیح داد: گرچه متون تشیع نقش شفاعت کنندگی حضرت فاطمه [س] به خواست و اذن خداوند را تأیید می کنند، اما در آموزه های کلیسا به نقش حضرت مریم [س] در شفاعت مردمان اشاره ای نشده بلکه این امر قدرتی ثانویه برای وی تلقی شده که به واسطه پسر او تحقق می یابد.
به گزارش راسخون به شفقنا، در ماه جاری میلادی (فوریه) دانشکده مطالعات آسیا و خاورمیانه دانشگاه کمبریج میزبان یک کنفرانس یک روزه با عنوان «تشیع و اقلیت ها» بود. در این رویداد که با همکاری بنیاد الحکمت بریتانیا برگزار شد، دانشمندان مسلمان، یهودی و مسیحی درباره تشیع در اسلام سخنرانی کردند. پروفسور کریستوفر کلوهسی، کشیش کاتولیک اهل آفریقای جنوبی، یکی از سخنرانان حاضر در این کنفرانس بود که در طی سخنرانی خود با عنوان «مادر عیسی [ع] و مادر حسین [ع] در مذهب کاتولیک و اسلام»، به مقایسه حضرت فاطمه (س) فرزند حضرت محمد (ص) و مریم مقدس (س) پرداخت.
این اسلام شناس خاطر نشان کرد: اگرچه رخدادهای زندگی این دو بانوی مقدس تفاوت هایی دارد، با این حال در الهیات شیعه و اصول مریم شناسی کاتولیک، شباهت هایی بین این دو مشاهده می شود. براساس گفته های کلوهسی، این شباهت ها شامل معصومیت و عفت ایشان، بشارت و میلاد پسران ایشان و نیز این واقعیت است که این دو زن مادران اندوه [رنجدیده و غم دیده] هستند.
کشیش کلوهسی گفت: تفاوت های آشکاری بین مفهوم پاکی و شفاعت در تشیع و مسیحیت وجود دارد که این مفاهیم در متون و آموزش های دینی این دو مذهب در ارتباط با این دو زن مقدس ارائه شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مریم مقدس در مسیحیت تفاوت های بسیاری با [حضرت] مریم در قرآن دارد، با این حال یک واقعیت مهم در هردو این مذاهب در مورد [حضرت] مریم قابل مشاهده است و آن اینکه خداوند به مریم عیسی را بخشید و در حالی که عیسی در شکم مادرش بود، خداوند این دو را از شر شیطان حفظ کرد.
کلوهسی همچنین اذعان داشت: فاطمه الزهرا [س] یک معصوم است و این به آن معناست که او در تمام عمر خود عاری از هرگونه گناه، خطا و اشتباه بوده است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به « شادمانی فرشتگان و جشن های آسمانی در پی تولد عیسی [ع] و امام حسین [ع] »، خاطرنشان کرد: این جشن ها تحت تأثیر پیش بینی شهادت و قتل آن ها قرار گرفت.
کلوهسی همچنین افزود: شباهت های زیادی بین مریم مقدس [س] و فاطمه الزهرا [س] از منظرغم و اندوه آنها وجود دارد، با این حال این دو در مساله شفاعت با هم متفاوتند.
وی توضیح داد: گرچه متون تشیع نقش شفاعت کنندگی حضرت فاطمه [س] به خواست و اذن خداوند را تأیید می کنند، اما در آموزه های کلیسا به نقش حضرت مریم [س] در شفاعت مردمان اشاره ای نشده بلکه این امر قدرتی ثانویه برای وی تلقی شده که به واسطه پسر او تحقق می یابد.
پروفسور کریستوفر کلوهسی در بخش آخر سخنرانی خود تصریح کرد: دکترین مریم شناسی کاتولیک تمایلی ندارد که شخصیت مریم را به عنوان یک زن ایده آل معرفی کند، بلکه بر وجهه تاریخی مریم مقدس تاکید دارد؛ مریمی که فقیر، منزوی و بی دفاع است، یک زن موجه و قابل درک.
این دانشمند اهل آفریقای جنوبی سخنان خود را با بیان جملاتی از علی شریعتی، اسلام شناس ایرانی، اینگونه خاتمه داد: «فاطمه منبع الهام آزادی و حق خواهی و عدالت طلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است. فاطمه یک زن بود، آن چنان زنی که اسلام می خواهد ».
منبع: شفقنا انگلیسی
این دانشمند اهل آفریقای جنوبی سخنان خود را با بیان جملاتی از علی شریعتی، اسلام شناس ایرانی، اینگونه خاتمه داد: «فاطمه منبع الهام آزادی و حق خواهی و عدالت طلبی و مبارزه با ستم و قساوت و تبعیض بوده است. فاطمه یک زن بود، آن چنان زنی که اسلام می خواهد ».
منبع: شفقنا انگلیسی
مطالب مرتبط
کشف سرهای بریده شده ۵۰ دختر ایزدی در آخرین پایگاه داعش در عراق
آیتالله مؤمن همه عمر خود را صرف حوزه علمیه و خدمت به نظام اسلامى کرد
حمایت بن سلمان از کمپهای شستشوی مغزی مسلمانان در چین