امیدواری محققان در درمان کامل ایدز

این هفته تیمی از دانشمندان و پزشکان بریتانیایی خبر درمان بیمار مبتلا به HIV که پس از 18 ماه تحت درمان این بیماری بود را منتشر کردند. این موفقیت غیرمنتظره موجب ایجاد دور جدیدی از بحث درباره درمان احتمالی ایدز کرده است.
يکشنبه، 19 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
امیدواری محققان در درمان کامل ایدز
این هفته تیمی از دانشمندان و پزشکان بریتانیایی خبر درمان بیمار مبتلا به HIV که پس از 18 ماه تحت درمان این بیماری بود را منتشر کردند. این موفقیت غیرمنتظره موجب ایجاد دور جدیدی از بحث درباره درمان احتمالی ایدز کرده است.

به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ از سال 2008، دانشمندان سعی در درمان دوباره افراد مبتلا به ایدز همانند «بیمار اهل برلین»  که بیماری HIV داشت کردند. در آن زمان، این درمان، بسیاری از محققین در این حوزه را امیدوار کرد تا بیشتر در مورد این فرد درمان‌شده اطلاعات به دست بیاورند. در ابتدا آزمایش ویروس نقص ایمنی این فرد مثبت نشان داد و سپس نیز تحت درمان بیماری لوسمی حاد میلوئید قرار گرفته بود که متوجه شد بیماری ایدز وی درمان شده است. تا کنون موفقیت دوباره در درمان این بیماری در فرد دیگری اتفاق نیفتاده بود که این هفته بالاخره شاهد درمان بیمار دوم مبتلا ایدز بودیم.

 

HIV چیست؟

 HIV ویروسی است که باعث بیماری ایدز می‌شود. از زمانی که این ویروس شناخته شد تا کنون بیش از 75 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شدند. هم‌اکنون، تقریبا 37 میلیون نفر در این کره خاکی با این بیماری زندگی می‌کنند؛ که تقریبا 1.1 میلیون نفر آنها در آمریکا زندگی می‌کنند.

در بیشتر موارد فرد مبتلا به عفونت HIV به بیماری ایدز مبتلا می‌شود؛ که به گفته محققان کشنده است. سال 1996 با معرفی داروهای ضدویروس HIV انقلاب تازه‌ای در  درمان این  بیماری به راه افتاد. این داروها از کپی‌سازی دوباره ویروس HIV جلوگیری می‌کنند و کمک می‌کند تا فرد مبتلا به این بیماری دوباره عملکرد سیستم ایمنی بدنش به حالت نرمال برگردد. تا کنون این داروها بسیار موثر واقع شدند؛ به طوری که هم‌اکنون افراد مبتلا به HIV همانند دیگر افراد غیرمبتلا امید به زندگی تقریبا یکسانی دارند. اگرچه باید گفت استفاه از این داروها که روزانه باید مصرف شوند، عوارض جانبی متعددی دارند و ماهانه هزینه‌های زیادی برای بیمار به همراه دارد.

 

درمان

همه چیز ولی از آنجایی تغییر کرد که در کنفرانسی در ماساچوست، سخن از بیمار اهل برلین به نام تیموتی ری برون به میان آمد؛ کسی که به نظر می‌رسید بیماری HIV وی درمان شده است. به منظور دستیابی به این موفقیت در درمان، برون تحت درمان سخت و طاقت‌فرسا بیماری لوسمی حاد میلوئیدی خود قرار گرفته بود؛ که مجبور به تحمل دو پیوند مغز استخوان و پرتودرمانی کامل درمان شده بود.

این درمان پیچیده باعث از بین رفتن سیستم ایمنی بدن انسان با دوز بالا شیمی درمانی یا اشعه می‌شود. سپس بیمار یا از خود یا اهداکننده پیوند سلول‌ها بنیادی دریافت می‌کند.

این درمان، درمانی بسیار دشوار محسوب می‌شد، چراکه خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض ماند بیماری پیوند علیه میزبان، لخته شدن خونو بیماری کبدی به همراه دارد.

محققان در هر دو مورد، بیمار برلین و بیمار لندن (که به تازگی درمان شده است) یک روش درمان مشترک طی کرده‌اند. در هر دو مورد، از پیوند سلول‌های بنیادی و از دو کپی جهش ژنی اهداکننده برای گیرندگان استفاده شده است.
 





 

مطالب مرتبط
امید به درمان بیماران سرطانی با روش‌های بومی افزایش یافت
"سند 2030" به هیچ وجه در مدارس کشور اجرا نمی‌شود
عدم تشخیص تیره‌پوستان توسط خودروهای خودران



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.