روز جهانی ایدز: تاریخچه و حقایقی درباره HIV و ایدز

روز اول دسامبر روز جهانی ایدز نامیده شد تا آگاهی افراد درباره اچ‌آی‌وی و ایدز افزایش یابد و از سوی دیگر از 37.9 میلیون نفر درگیر این بیماری در سراسر جهان حمایت شود.
دوشنبه، 11 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
روز جهانی ایدز: تاریخچه و حقایقی درباره HIV و ایدز
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ روز اول دسامبر روز جهانی ایدز نامیده شد تا آگاهی افراد درباره اچ‌آی‌وی و ایدز افزایش یابد. شعار امسال «پایان به اپیدمی HIV/AIDS: جامعه به جامعه» که نقش جوامع در پیشگیری، درمان و حمایت از مبتلایان به این بیماری را نشان می‌دهد.

امسال بیست و یکمین روز جهانی ایدز از زمان تاسیس آن در سال 1988 است. دبلیو بون و توماس نتر ـ دو کارمند بهداشت عمومی در برنامه سازمان بهداشت جهانی درباره ایدز در ژنو ـ برای ارتقا آگاهی مردم درباره این بیماری، این روز را روز ایدز نام‌گذاری کردند.

برون در مصاحبه‌ای می‌گوید: «چیزهای زیادی وجود داشت که مردم احساس می‌کردند در خصوص این بیماری همه گیر نمی‌دانند و از آن می‌ترسند.» او در ادامه می‌افزاید: «در آن روزها مردم از شغل خود (به خاطر ابتلا به ایدز) اخراج می‌شدند. آنها امنیت اجتماعی نداشتند. حتی خانواده‌هایشان آنها را طرد می‌کردند. آنها به دلیل ابتلا به این بیماری از خانه رانده می‌شدند و همان بیرون جان خود را ازد سدت می‌دادند.»

امروزه مردم می‌توانند با اهدای یک روبان قرمز، حمایت خود را از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز نشان دهند.
 

تفاوت بین HIV  و  AIDS در چیست؟

HIV   مخفف ویروس نقص ایمنی بدن انسان است؛ وضعیتی که سیستم ایمنی بدن با از بین رفتن سلول‌های آن در برابر عفونت‌ها و برخی سرطان‌ها تضعیف می‌شود.

اگر فرد مبتلا به HIV   درمان نشود، ممکن است مستعد ابتلا به بیماری‌ها و عفوت‌هایی شود که یک فرد مبتلا به نقص سیستم ایمنی توانانی مقابله با آن را نداشته باشد، مانند بیماری سل، منژیت و... .

ایدز که مخفف سندرم نقص ایمنی اکتسابی است، پیشرفته‌ترین مرحله HIV محسوب می‌شود و در صورت عدم مصرف داروهای مناسب، فرد ممکن است بین 2 تا 15 سال پس از ابتلا به عفونت، بیماری‌اش پیشرفت کند.

تفاوت مهم بین این دو این است که HIV می‌تواند از شخصی به شخص دیگری منتقل شود، در صورتی که این موضوع درباره ایدز صدق نمی‌کند.
 

HIV از کجا آمده؟

دانشمندان یک موسسه خیریه بین‌المللی در زمینه HIV و ایدز مسقر در انگلستان معتقدند ویروس HIV اولین بار در شامپانزه‌های در آفریقای مرکزی، به احتمال زیاد در «کینشاسا»، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو، دیده شده است. دانشمندان معتقدند HIV ویروس جهش‌یافته از یک بیماری نقص ایمنی در میمون‌هاست (SIV)  که زمانی که شکارچیان در حال جستجو در بوته‌ها برای یافتن شکار خود بودند، خون آلوده به آنها منتقل شده است.

این تئوری با این واقعیت که انواع مختلف HIV (M, N, O و P) وجود داشته است که پس از تماس با پستانداران مبتلا به بیماری « SIV »  کمی تغییر فورم داده است.

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، در حالی که دانشمندان ویروس ایجاد شده از ایدز را تا سال 1984 شناسایی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد انتقال این بیماری از حیوان به انسان زودتر از این زمان و اواخر سال 1800 روی داده باشد. اولین انسان مبتلاشده به HIV که از نمونه خون این فرد مشخص شد، متعلق به یک مرد درکینشاسا بوده است.

 این بیماری از طریق جاده، راه‌آهن و تجارت جنسی از این شهر به شهرهای دیگر کنگو و تا سال 1960 تا هائیتی گسترش یافت. بسیار از اهالی هائیتی که در کنگو مشغول به کار بودند تصور می‌شود که از طریق آنها اولین بار HIV  از اقیانوس اطلس عبور کرد و به کارائیب رسید.
 

سالانه چند نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

در سراسر جهان، سال گذشته حدود 1.7 میلیون نفر به HIV مبتلا شده‌اند. فقط در آمریکا 37.883 نفر به این بیماری مبتلا شدند.

در شرق آفریقا و آفریقای جنوبی، 800 هزار نفر مبتلا به این بییماری شدند.
 

بیماری HIV چگونه منتقل می‌شود؟

HIV از طریق مایعات بدن، یعنی خون، شیر مادر، اسپرم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

در آمریکا، دو سوم موارد مبتلایان در سال 2018 به دلیل مقاربت مرد با مرد بوده است! حدود یک چهارم نیز ناشی از مقاربت دگرجسنگراها و 7 درصد آنها نیز ناشی از تزریق مواد مخدر با استفاده از سرنگ‌های آلوده بوده است.

واقعیت این است که HIV از طریق بغل کردن، دست دادن و از این دست کارها منتقل نمی‌شود. به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا این بیماری در بزاق، اشک یا عرق افراد وجود ندارد.
 

آیا این بیماری قابل درمان است؟

خیر ـ اما می‌توان به طور موثر این بیماری را کنترل کرد. بر اساس سازمان بهداشت جهانی، حدود 32 میلیون نفر به علت ایدز جان خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه با درمان صحیح بیماری HIV، بیمار جان خود را از دست نخواهد داد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.