اعدام ۳۷ نفر در یک روز در عربستان؛ ۳۲ نفر شیعه بودند/ کمیسر حقوق بشر سازمان ملل این اعدام دسته‌جمعی را محکوم کرد

وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه‌ای از اعدام ۳۷ فرد که مدعی شد متهم به اقدامات تروریستی هستند خبر داد اما 32 نفر آنان از شیعیان شرق این کشور هستند. مسئول ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره روند غیرمنصفانه صدور احکام اعدام در عربستان سعودی، اعدام اخیر ۳۷ نفر در این کشور را به شدت محکوم کرد.
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعدام ۳۷ نفر در یک روز در عربستان؛ ۳۲ نفر شیعه بودند/ کمیسر حقوق بشر سازمان ملل این اعدام دسته‌جمعی را محکوم کرد
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، وزارت کشور عربستان سعودی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حکم اعدام ۳۷ نفر متهم به اجرای اقدامات تروریستی، اجرا شد».

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، در این بیانیه آمده است: «۳۷ شهروند سعودی به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و ناامنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی اعدام شدند».

وزارت کشور عربستان توضیح داد، «این اعدام‌ها در مناطق ریاض، مکه مکرمه، مدینه منوره، القصیم، عسیر و منطقه الشرقیه صورت گرفته است».

فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران اینترنتی عربستان سعودی می‌گویند که ۳۲ نفر از اعدام شدگان، شیعه و از منطقه قطیف، روحانی و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه هستند. گروه «ثوار الشیخ الشهید النمر» هم شیعه بودن ۳۲ نفر از افراد اعدام‌شده را تائید کرده است.

حکم اعدام این افراد پس از تایید دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی صورت گرفته است. اسامی اعدام‌شدگان به شرح زیر است:
۱. أحمد حسن علی آل ربیع. ۲. أحمد حسین علی العرادی.
۳. أحمد فیصل حسن آل درویش. ۴. جابر زهیر جابر المرهون.
۵. حسین حسن علی آل ربیع. ۶. حسین علی جاسم الحمیدی.
۷. حسین قاسم علی العبود. ۸. حسین محمد علی آل مسلم.
۹. حیدر محمد إبراهیم آل لیف. ۱۰. خالد حمود جویر الفراج.
۱۱. خالد عبدالکریم صالح التویجری. ۱۲. سالم عبدالله العمری الحربی.
۱۳. سعید محمد سعید السکافی. ۱۴. سلمان أمین سلمان آل قریش.
۱۵. طالب مسلم سلیمان الحربی. ۱۶. طاهر مسلم سلیمان الحربی.
۱۷. عباس حجی أحمد الحسن. ۱۸. عبدالعزیز حسن علی آل سهوی.
۱۹. عبدالکریم محمد الحواج. ۲۰. عبدالله سلمان صالح آل اسریح.
۲۱. عبدالله عادل حسن العوجان. ۲۲. عبدالله هانی عبدالله آل طریف.
۲۳. عزیز مهدی عبدالله آل‌رافع العمری. ۲۴. علی حسین علی العاشور.
۲۵. علی حسین علی المهناء. ۲۶. فاضل حسن عبدالکریم لباد.
۲۷. مجتبى نادر عبدالله السویکت. ۲۸. محمد حسین علی العاشور.
۲۹. محمد سعید عبدرب آل خاتم. ۳۰. محمد عایض النملان القحطانی.
۳۱. محمد عبدالغنی محمد عطیة. ۳۲. محمد منصور أحمد آل ناصر.
۳۳. مصطفى أحمد عبداللطیف درویش. ۳۴. منتظر علی صالح السبیتی.
۳۵. منیر عبدالله أحمد آل آدم. ۳۶. هادی یوسف رضى آل هزیم.
۳۷. یوسف عبدالله عوض العمری.

تاکنون چندین بار نهادهای حقوق بشری بین‌المللی از عربستان سعودی خواسته‌اند، فعالان سیاسی و مخالفان سیاسی را تحت پوشش اتهامات تروریستی محاکمه نکند.


کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اعدام دسته‌جمعی در عربستان را محکوم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میشله باچلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعدام دسته‌جمعی در شش شهر عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، باچلت در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از روند دادرسی به پرونده این افراد و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر شکنجه متهمین برای گرفتن اقرار اجباری، از مقام‌های سعودی خواسته ضمن تجدید نظر در قوانین مربوط به ضدتروریسم، از اعدام افراد بیشتر از جمله سه فرد دیگری که قرار است به زودی اعدام شوند، خودداری کند.

وزارت کشور عربستان سعودی دیروز اعلام کرد این کشور ۳۷ نفر را با اتهامات «تروریستی» و «جاسوسی» گردن زده است. با انتشار نام این افراد مشخص شد که ۳۳ نفر از آن‌ها از اقلیت شیعه شرق عربستان بوده‌اند و عمدتا به دلیل شرکت در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز سال ۲۰۱۲ یا با ادعای ارتباط با ایران بازداشت شده‌اند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» امروز با اشاره به اینکه این افراد تحت شکنجه شدید قرار داشته‌اند، نوشت که در منصفانه بودن روند دادرسی به پرونده این افراد تردید جدی وجود دارد.

این اعدام دسته‌جمعی از سال ۲۰۱۶ که سعودی‌ها در یک روز شیخ «نمر باقر النمر» و ۴۶ نفر دیگر را گردن زدند، بی‌سابقه است. اعدام‌های روز گذشته از منظر تعداد شیعیان اعدام‌شده در یک روز هم بی‌سابقه بوده است.


سی‌ان‌ان: تجار غربی بی‌توجه به قتل خاشقچی و اعدام‌ها، به عربستان بازگشتند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مهر ماه سال گذشته که «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی کشته و تکه تکه شد، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در بیانیه‌هایی این اقدام ریاض را محکوم و اعلام کردند که روابط تجاری با سعودی‌ها را متوقف می‌کنند. حالا به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، با گذشت تنها چند ماه از آن قتل و با وجود آنکه سعودی‌ها روز سه‌شنبه هم ده‌ها زندانی سیاسی عمدتا شیعه را گردن زدند، تجار غربی بار دیگر به عربستان سعودی بازگشته‌اند.

بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مالی که با پشتیبانی حکومت سعودی در ریاض برگزار شد، مدیران بسیاری از شرکت‌های مالی غربی از جمله «بلک راک»، «اچ‌اس‌بی‌سی»، «جی‌پی مورگان» و «مورگان استنلی» حضور یافتند.

پیش از این هم گزارش شده بود که «دیوید سولومون» مدیر مؤسسه مالی «گلدمن ساکس» اوایل ماه جاری میلادی به ریاض سفر کرده است. اندکی پس از سفر او، این مؤسسه به نمایندگی از شرکت نفت سعودی «آرامکو» اقدام به فروش اوراق قرضه کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، در جریان نشست روز چهارشنبه از مدیران هیچ‌یک از این شرکت‌ها درباره وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی سؤال نشده و سخنگویان این شرکت‌ها هم حاضر نشده‌اند به سؤال سی‌ان‌ان در این مورد پاسخ دهند.
«لری لینک» مدیر شرکت بلک راک در نشست ریاض گفت این شرکت بخشی از اوراق قرضه آرامکو را خریداری کرده و به دنبال فرصت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی است.

پیش از این هم بسیاری از فعالان و گروه‌های حقوق بشری دولت‌ها و شرکت‌های غربی را به دلیل نادیده گرفتن وضعیت وخیم حقوق بشر در عربستان سعودی و ترجیح منافع اقتصادی بر آنچه «ارزش‌های غربی» خوانده می‌شود، انتقاد کرده بودند.

روز سه‌شنبه «جرد کوشنر» معاون و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم گفت ارزیابی جامعه اطلاعاتی مبنی بر نقش مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل خاشقچی را رد نمی‌کند، اما معتقد است که روابط با ریاض برای پیشبرد اهداف واشنگتن از جمله مقابله با ایران در منطقه حائز اهمیت است

لازم به ذکر است مردم شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض سیاست سرکوب رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند. شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۳ به دلیل انتقاد از آل‌سعود و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد حال آنکه به گفته معارضان، او صرفا در سخنرانی‌ها از دولت انتقاد کرده بود. 
دیده‌بان حقوق بشر اواخر آگوست سال گذشته میلادی در بیانیه‌ای تلاش مقام‌های عربستان برای اعدام فعالان حقوق بشری این کشور را اقدامی «وحشتناک» توصیف کرده بود. اعدام در عربستان سعودی عموما به‌روش گردن زدن صورت می‌پذیرد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان خود را به بهانه‌های واهی اعدام یا زندانی کرده است؛ گستره اعدام‌ها در عربستان از شهروندان این کشور هم فراتر رفته است و شمار زیادی از اتباع دیگر کشورها را نیز شامل شده است.

براساس اطلاعات وزارت امور خارجه اندونزی، دولت سعودی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ برای ۱۰۳ کارگر اندونزیایی که عمدتاً مستخدمان خانگی در عربستان بوده‌اند، به اتهامات مختلف، حکم اعدام صادر کرد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.