حجت الاسلام دکتر خاموشی؛

ضرورت ارائه پیوست فرهنگی در تمامی فعالیت‌های اوقاف

نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر ضرورت وجود پیوست فرهنگی در تمامی فعالیت‌های این سازمان گفت: بقاع متبرکه ظرفیت بسیار مهمی برای کارها و برنامه‌های فرهنگی محسوب می‌شود که در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد.
پنجشنبه، 10 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضرورت ارائه پیوست فرهنگی در تمامی فعالیت‌های اوقاف
به گزارش پرتال فرهنگی راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی  در آیین گشایش دوره آموزشی معاونین و کارشناسان فرهنگی ادارات کل اوقاف سراسر کشور که در مجتمع آموزشی امامت برگزار شد؛ بیان کرد: قله‌های هویت‌ساز انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار شهادت و مقاومت بوده است که ما را در برابر دشمن بیمه کرده است.
 
وی بابیان اینکه این فرهنگ، شهید حججی‌ها را که از نسل سوم انقلاب هستند پرورش داده است؛ اظهار داشت: در واژه‌شناسی، فرهنگ به معنای دانش و آداب رسوم است.رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ فرموده‌اند: فرهنگ جنبه تنفسی اجتماع است و عوامل مخل فرهنگ نقش ماشین‌دودی دارد که باعث تنگ‌ شدن حوزه تنفسی می‌شود و نباید به‌سادگی از آسیب‌های فرهنگی عبور کرد.
 
وی بابیان اینکه از کلام رهبر معظم انقلاب چند نکته مهم  را می‌توان برداشت کرد؛ افزود: فرهنگ معنای خاص برای ملت دارد، در تصمیمات کلان کشور اثرگذار است و جهت دهنده در تصمیمات کشور است.
 
خاموشی یادآور شد: پیوست فرهنگی در پروژه‌های کلان کشور در حال اجرا است و این‌ پیوست فرهنگی در وقفیات اوقاف نیز باید تجلی پیدا کند و تمام فعالیت‌های اوقاف ازجمله فعالیت‌های دانش‌بنیان باید پیوست فرهنگی داشته باشد.
 
وی گفت: فرهنگ در سه عرصه فرهنگ عام، فرهنگ به‌عنوان شکل‌دهنده جامعه و فرهنگ به‌عنوان شکل‌دهنده ذهن و جسم تقسیم‌ می‌شود.
 
نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف اظهار داشت: آن چیزی که به هویت ایرانی اسلامی مربوط می‌شود باید حفظ شود و ما به‌واسطه ائمه ریشه تاریخی و فرهنگی داریم که به همت مردم باید چند برابر کنیم.
 
وی بیان کرد: استفاده از بقاع متبرکه برای کارهای فرهنگی ظرفیت بسیار مهمی است که در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد.
 
وی یکی از اولویت‌ها و وظایف کارشناسان فرهنگی اوقاف را مطالعه وقف نامه‌ها عنوان کرد و افزود: در نیات واقفین ما یک فرهنگ‌ متعالی و یک‌ چتر معنایی حاکم است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: "بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود" که این موضوع باید به‌صورت جدی دنبال شود.
 
خاموشی تصریح کرد: بحث رسیدگی به اعتیاد، به‌هم‌ریختگی خانواده و طلاق، فساد و فحشاء، حاشیه‌نشینی و سکونت غیررسمی به‌عنوان پنج آسیب مهمی است که رهبر معظم انقلاب مدنظر داشته‌اند که نهادها باید به‌صورت جدی در این فضاها ورود کنند.
 
وی بابیان اینکه مراکزی که در اختیار اوقاف است باید ساماندهی شود؛ افزود: مسئولان فرهنگی باید گزارشی از کارکرد خود داشته باشند.
 
خاموشی یکی از وظایف سازمان اوقاف را حفظ، عمران و آبادانی موقوفات عنوان کرد و گفت: اغلب رقبات موقوفات در زمین‌های زراعی خارج شهر قرار دارند و ما باید برای این زنجیره‌های زراعی و ارزشی برنامه‌ریزی کنیم.

 
ضرورت ارائه پیوست فرهنگی در تمامی فعالیت‌های اوقاف
 
وی اظهار داشت: باید ساختار را تغییر دهیم و از فربه شدن این سازمان که موجب ساکن شدن این فعالیت‌ها است جلوگیری کنیم.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنانش گفت: تصمیمات حقوقی باید جایگزین تصمیمات فردی شود.
 
رئیس هیئت‌امنای سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش اوقاف در جورچین فرهنگی کشور؛ گفت: باید مخاطبین بقاع متبرکه افزایش یابد که یکی از مخاطبین ما هیئت‌ها هستند.

مرتبط
تأثیر معنوی فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه باید در جامعه احساس شود

هزینه‌های اوقاف باید با فناوری کاهش پیدا کند | بایسته های تشکیل پارک فناوری در موقوفات

تولید علم راه خروج از اقتصاد تک‌محصولی است | پیام چیزی نیست که شما منتقل می کنید بلکه مفهومی است که مخاطب دریافت می کند

وقف نفت دوم است



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.