ابوبکر البغدادی چگونه به هلاکت رسید؟

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری اعلام کرد ابوبکر البغدادی در حمله ای هوایی که رئیس جمهور آمریکا اجرای آن را تایید کرده بود، کشته شد.
دوشنبه، 6 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
ابوبکر البغدادی چگونه به هلاکت رسید؟
به گزارش راسخون؛ شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری اعلام کرد ابوبکر البغدادی در حمله ای هوایی که رئیس جمهور آمریکا اجرای آن را تایید کرده بود، کشته شد.

الجزیره به نقل از نیوزویک نوشته است که رهبر گروه تروریستی داعش روز شنبه در حمله هوایی یک بالگرد در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه کشته شده است.

نیوزویک می‌گوید این خبر را از یک مسئول بلندپایه نظامی آمریکایی دریافت کرده است.

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا اعلام کرد که هلاکت ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش تایید شده است.

به گزارش شفقنا به نقل از اسکای نیوز عربی، این شبکه همچنین اعلام کرد که آزمایش دی ان‌ای کشته شدن ابوبکر بغدادی را تایید کرده است.

فاکس نیوز افزود: علاوه بر آزمایشات دی ان ای، چهره ابوبکر بغدادی نیز شناسایی شده است.

براساس گزارش این شبکه، بین ۵۰ تا ۷۰ عنصر از نیرو‌های آمریکایی در عملیاتی که منجر به کشته شدن البغدادی در سوریه شد، مشارکت داشتند.

از سوی دیگر یکی از فرماندهان یک گروه افراطی به رویترز گفته است: نیرو‌های آمریکایی جسدی را که گمان می‌رفت مربوط به ابوبکر بغدادی بود و همینطور جسد فرد دیگری که به احتمال زیاد جسد معاونش بود را از محل عملیات با خود بردند.
 

پس از البغدادی، سخنگوی داعش نیز به هلاکت رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیوزویک، برخی منابع وابسته به شبه نظامیان کُردی در سوریه اعلام کردند که سخنگوی گروه تروریستی داعش موسوم به «ابوحسن المهاجر» در جریان عملیات نظامی مشترک به هلاکت رسید.

گفته شده کشته شدن سخنگوی داعش در عملیات مشترک شبه نظامیان کُرد و همزمان با حملات هوایی آمریکا صورت گرفته است.

محل هلاکت سخنگوی داعش نیز در ادلب سوریه عنوان شده است.

از ابوحسن المهاجر به عنوان دست راست سرکرده داعش یاد می‌شد.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی نیز کشته شدن سخنگوی داعش را در جریان یک عملیات مشترک تایید کرده، اما جزئیات بیشتری اعلام نکردند.

«مظلوم عبدی» فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک هم در این باره گفته است: از ۵ ماه پیش همکاری اطلاعاتی میدانی و دقیقی وجود داشته تا اینکه از طریق یک عملیات مشترک، بغدادی به هلاکت رسید.
 

رئیس جمهور آمریکا: ابوبکر البغدادی مثل یک بزدل مُرد

البغدادی با سه کودکی که همراه داشت خود را به داخل یک تونل رساند. او فریاد می‌کشید و سگ‌های ما دنبالش می‌کردند. درحالیکه جلیقه انفجاری همراه داشت آن را منفجر کرد و او کشته شد. بلکه او خود بغدادی بود و به هلاکت رسید.

رئیس جمهور آمریکا در نشستی خبری به هلاکت رسیدن ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش را تایید کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از المیادین، صبح امروز رسانه‌های معتبر از کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده داعش در شهر ادلب در شمال غرب سوریه خبر دادند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشستی خبری درباره این موضوع صحبت کرد.

او گفت: ایالت متحده رهبر داعش را کشت. البغدادی با سه کودکی که همراه داشت خود را به داخل یک تونل رساند. او فریاد می‌کشید و سگ‌های ما دنبالش می‌کردند. درحالیکه جلیقه انفجاری همراه داشت آن را منفجر کرد و او کشته شد. بلکه او خود بغدادی بود و به هلاکت رسید.

ترامپ ادامه داد: این غول‌های وحشی هرگز از دست ما فرار نخواهند کرد. در ماه مارس امسال خلافت این گروه تروریستی را از بین بردیم. دیگر تروریست‌ها را هم دنبال خواهیم کرد و تا نابودی کامل آن‌ها تلاش خواهیم کرد. آن‌ها عروسک‌های بسیار ترسو و قاتل‌های وحشی بودند. آن‌ها افراد بی گناه زیادی را کشتند. آن‌ها خلبان اردنی را بی رحمانه کشتند.
 
 
داعش از بی رحم‌ترین‌ها در تاریخ جهان بود. آن‌ها گردن بسیاری را زدند و جهان به خوبی شاهد این جنایت‌ها بود. ابوبکر بغدادی انسانی بیمار بود و الان دیگر او تمام شد. او بسیار خشن و بی رحم بود، اما مثل یک بزدل گریه و فرار می‌کرد. از کشور‌های سوریه، ترکیه و عراق و همچنین کرد‌های ترکیه که کمک بسیاری به من کردند.

او افزود: این یک عملیات بسیار حرفه‌ای بود و این ماموریت بسیار موفقیت آمیز بود. از نیرو‌های آمریکایی تشکر می‌کنم. شما بهترین هستید. شب گذشته بسیار مهم بود. یک قاتل بی رحم کشته شد. او مثل یک سگ و بزدل مرد. دنیا الان جای بسیار امن تری است.
 
ما البغدادی را در چند روز اخیر زیر نظر داشتیم. او قرار بود که جای دیگر برود، اما نرفت. می‌دانستیم که او تونل دارد، اما بیشتر این تونل‌ها بمب بست داشت و او را گیر انداختیم. با هشت هلیکوپتر این عملیات را انجام دادیم. من البغدادی را دیدم و به صورت زنده ماجرا را زیر نظر داشتم. درست مثل اینکه یک فیلم را نگاه می‌کنیم. ما روی اراضی بسیار خطرناک پرواز کردیم.

ترامپ در ادامه گفت: روسیه و عراق بسیار خوب همکاری کردند. کرد‌ها اطلاعات بسیار مفیدی به ما دادند. ترکیه هم اصلا مسئله‌ای ایجاد نکرد و با ما همکاری کرد. رسیدن به محل اختفای البغدادی و انجام عملیات بسیار سخت بود. با تیراندازی مواجه شدیم، اما خیلی سریع واکنش نشان دادیم. اولین سوال من به هنگام برعهده گرفتن پست سوال کردن از البغدادی بود.
 
نخستین سوال من این بود. بالاخره چند هفته قبل او را پیدا کردم. این انسان‌ها بسیار باهوش هستند. آن‌ها از اینترنت استفاده می‌کردند بدون استفاده از موبایل ها. البغدادی به صورت یک قهرمان نبرد. او مثل یک بزدل گریه می‌کرد و درحالی که سه تا از فرزندانش همراهش بودند فریاد می‌زد و در تونل خودش را منفجر کرد. من سه سال منتظر او بودم. طرح ریزی عملیات دو هفته پیش بود و حساب شده او را کشتیم.

او افزود: البغدادی مدام جای خود را عوض می‌کرد. او پول بسیار زیادی داشت. بسیاری از افراد البغدادی کشته شدند این درحالی است که ما اصلا کسی را از دست ندادیم و این باور نکردنی است. سگی که وارد تونل شد برای دنبال کردن البغدادی صدمه دید، اما هیچ کدام از نیرو‌های ما آسیب ندید. ما قبل از عملیات با روسیه هماهنگ کردیم و آن‌ها بسیار خوشحال شدند. روسیه هم از داعش بیزار بود. ما در بندر یک کشور دوست فرود آمدیم.

ترامپ افزود: این بزرگ‌ترین تروریستی بود که دنبالش بودیم و او را کشتیم. او می‌خواست استحکام تازه‌ای به گروه خود ببخشد و دست به باززسازی بزند، اما کشته شد. عقب نشینی ما از شمال سوریه ربطی به این عملیات ندارد. ما از این منطقه خارج شدیم، اما سربازانی گذاشته ایم که از نفت این منطقه محافظت کنند تا دیگر دست داعش نیفتد. یک فرودگاه غول آسا و بسیار گران قیمت در آنجا داریم. ۸ ترلیون دلار مخارج ما در خاورمیانه است. من می‌خواهم سربازانم را به میهن برگردانم، اما روسیه و چین دوست دارند آنجا باشند. ایران آنجا است. عراق آنجا است. همه از داعش متنفر هستند.

او ادامه داد: کشور‌های اروپایی مایه تاسف هستند. من با آن‌ها تماس گرفتم که افراد خود را از داعش پس بگیرید، اما آن‌ها قبول نکردند. آن‌ها باید به اروپا برگردند نه کشور ما. نفت بسیار مهم است. ما باید مقداری از این نفت را به دست آوریم.

ترامپ درباره نفت سوریه هم گفت: من همیشه مخالف جنگ و لشکر کشی بودم، اما حداقل می‌گفتم که نفت را نگه دارید. نفت برای کرد‌ها هم بسیار مهم است. داعش از نفت بهره زیادی می‌برد. ما نفت سوریه را حفظ خواهیم کرد.
 

اعلام جزئیاتی محدود از عملیات هلاکت سرکرده داعش

یک مقام بلندپایه نیروهای کردی سوریه جزئیات محدودی از عملیات کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، «مظلوم کوبانی»، فرمانده نیروهای کردی سوریه دمکراتیک در واکنش به کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش، هلاکت البغدادی را در نتیجه ماه‌ها عملیات پیچیده اطلاعاتی عنوان کرد.

در همین ارتباط، مظلوم کوبانی با ارائه جزئیات محدود از عملیات قتل البغدادی، گفته است که کشته شدن ابوبکر بغدادی در نتیجه ۵ ماه کار اطلاعاتی صورت گرفت.

به گفته فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیک برای شناسایی و عملیات نظامی علیه ابوبکر بغدادی، پنج ماه کار اطلاعاتی دقیق صورت گرفت تا در نهایت در عملیاتی مشترک، «تروریست ابوبکر البغدادی» کشته شد.
 

جزئیات ردگیری ابوبکرالبغدادی از زبان مقامات اطلاعاتی عراق

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام اطلاعاتی عراقی جزئیات دیگری از چگونگی شناسایی ردی از سرکرده داعش و شکار وی منتشر کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات اطلاعاتی عراقی گزارش داد که در مسیر طولانی شکار ابوبکر البغدادی تیمهای اطلاعاتی عراقی در فوریه 2018 و زمانی که یکی از دستیاران ارشد بغدادی اطلاعاتی درباره چگونگی فرار وی طی این سالها در اختیار آنها گذاشت به یک نقطه کلیدی دست یافتند. 

«اسماعیل اتاوی» بعد از اینکه توسط ترکیه بازداشت و به مقامات عراقی تحویل داده شد گفته بود که ابوبکر البغدادی بیشتر مواقع، مذاکرات خود با سرکرده‌های داعش را در مینی بوس‌هایی که برای رد گم گنی میوه و سبزیجات حمل می‌کردند برگزار می‌کرد. 

یک مقام عراقی در این زمینه گفت: اتاوی اطلاعات ارزشمندی داد که به آژانسهای مختلف اطلاعاتی عراق کمک کرد قطعات گمشده پازل تحرکات، رفت و آمدها و مکانهایی که وی از آنها استفاده می‌کرد را تکمیل کنند. 

این مقام عراقی به رویترز گفته؛ اتاوی اطلاعاتی درباره 5 مرد به ما داد از جمله خودش، که با بغدادی در خاک سوریه و در جاهای مختلف دیدار می‌کردند.

این گزارش افزود: توجه به افرادی نظیر اتاوی برای عوامل اطلاعاتی که به دنبال ردی از بغدادی بودند بسیار حیاتی بود. 

مقامات اطلاعاتی عراق به اتاوی  به عنوان یکی از 5 دستیار ابوبکر بغدادی  نگاه می‌کردند. او در سال 2006 به القاعده پیوسته بود و از سوی آمریکا در سال 2008 بازداشت شده بود و حتی 4 سال نیز در زندان بود. 

بغدادی بعدها به اتاوی کارهای مهمی نظیر رساندن پیامها و دستورات دینی خود و همچنین انتخاب فرماندهان داعش را محول کرده بود. بعد از شکستهای داعش در سال 2017 وی به همراه همسرش به سوریه گریخته بود. 

یک مقام اطلاعاتی دیگر عراقی نیز گفت: نقطه عطف بعدی در سال جاری و عملیات مشترکی بود که در آن عوامل اطلاعاتی عراق، آمریکا و ترکیه چند مقام ارشد داعش از جمله 4 عراقی و یک سوری را بازداشت کردند. 

مقامات عراقی می‌گویند که این افراد اطلاعات بسیار مهمی از مکانهایی که با بغدادی درون خاک سوریه دیدار می‌کردند ارائه کردند و ما نیز تصمیم گرفتیم که این اطلاعات را با سیا درمیان بگذاریم تا عوامل جاسوسی بیشتری را در این مناطق پراکنده کنیم. 

مقامان اطلاعاتی عراقی می‌گویند، در اواسط 2019 ما متوجه شدیم که ادلب جایی است که ابوبکر بغدادی به همراه خانواده‌اش روستا به روستا جایش را عوض میکند.

مطلعین سپس در سوریه یک مرد عراقی را از روی نقاب در بازار ادلب و از روی یک عکس شناسایی کردند. او اسماعیل اتاوی بود و با دنبال کردن وی به مکانی رسیدند که بغدادی در آن اقامت داشت. 

مقامات عراقی اضافه کردند که این اطلاعات را در اختیار سیا قرار داده‌اند و آنها با استفاده از تصاویر ماهواره و پهپاد به مدت 5 ماه مکان مورد نظر را زیر نظر داشتند.

آنها می‌گویند که دو روز پیش بغدادی محل استقرارش را با خانواده ترک کرد و با یک مینی بوس به روستایی در همان نزدیکی رفت. 

این منابع می‌گویند که تصاویر ماهواره نیز محل اختفای سرکره داعش را در نزدیکی روستای باریشا در ادلب سوریه در روز 28 سپتامبر 2019 شناسایی کرد و تصاویر دستی دیگری نیز در 27 امتبر 2019 از همین مکان به دست آمد، این لحظه ای بود که به زندگی ابوبکر البغدادی پایان داد.
 

چه کسی محل اختفای ابوبکر البغدادی را لو داد؟

برخی منابع اعلام کرده‌اند که باجناق ابوبکر بغدادی محل اختفای او را برای نخستین بار لو داده است.

به گزارش مشرق به نقل از العربیه، برخی منابع محلی اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار شخصی به نام «محمد علی ساجت»، محل اختفای ابوبکر بغدادی سرکرده به هلاکت رسیده داعش را لو داده است.

گفته شده که ساجت باجناق ابوبکر البغدادی است.

در عین حال خبرها حاکی از آن است که ساجت از دو ماه پیش از سوی نهادهای امنیتی عراق دستگیر شده بود و در جریان بازجویی در سازمان اطلاعات عراق، نشانی محل‌هایی که باجناقش در آنها پنهان می‌شود را در اختیار نهادهای امنیتی گذاشته است.

همچنین این منابع گفته‌اند که ساجت از چهره‌های نزدیک به ابوبکر البغدادی به شمار می‌رفت.

هلاکت ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش ساعتی پیش از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تائید شد.

همچنین خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در پیامی توئیتری نوشت:  هویت البغدادی تایید شده است. آزمایش دی‌اِن‌اِی این موضوع را ثابت کرده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط