«پهپاد پستی» و آنچه که از نظرها مغفول ماند

تب راه اندازی «پهپاد پستی» در دنیا داغ است و راه اندازی آن در همه کشورها با انعکاس رسانه ای قابل توجهی همراه است.شاید اگر وزیر ارتباطات، وعده سورپرایز کردن مردم را نمی داد، ابعاد واقعی این دستاورد علمی بیشتر دیده می شد.
شنبه، 30 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
«پهپاد پستی» و آنچه که از نظرها مغفول ماند
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس؛ «خانم‌ها و آقایان، به (پُست پِلاس) خوش آمدید! ما به‌جای صحبت و جلسه، چند اقدام عملیاتی انجام دادیم که واقعا هزینه‌ها کمتر بشه و از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم. طرح انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد...»

در چند روز گذشته، این خبر از زبان وزیر ارتباطات، نقل محافل رسانه ای و فضای مجازی شد اما برخلاف انتظار وزیر، پهپاد پستی به چالش کشیده شد. ابتدا این دستاورد علمی از طرف بعضی کاربران فضای مجازی بی ارزش جلوه داده شد و حتی مورد تمسخر قرار گرفت. بعدتر، نگاه ها تخصی تر شد اما هر روز یک انتقاد، حاشیه های راه اندازی پهپاد پستی را پررنگ تر می کرد و اصل اتفاق را کمرنگ تر. از انتقادها به نداشتن مجوز پرواز توسط سازمان هواپیمایی گرفته تا موضوع فراهم نبودن زیرساخت های امنیتی برای پرواز پهپادهای پستی. هنوز بحث پهپادهای پستی و حاشیه هایش داغ داغ بود که وزیر اطلاعات اعلام کرد همین حالا از بعضی پهپادهای غیرنظامی موجود در کشور برای جا به جایی مواد مخدر استفاده می شود!

اما شاید اگر آذری جهرمی به جای بازی های نمایشی، روش دیگری را برای رونمایی از پهپاد پستی انتخاب می کرد و  چند روز قبل از اعلام خبر، وعده سورپرایز کردن مردم را نمی داد، «پهپاد پستی» درگیر این حاشیه های طنزآلود و بعضا غیرمنصفانه نمی شد و  ابعاد این دستاورد علمی بیشتر دیده می شد. دستاوردی که در صورت عملیاتی شدن، ایران را یک پله رو به جلو می بَرد.

مروری بر تاریخچه پهپاد پستی در دنیا نشان می دهد کشورهای مختلف، راه اندازی این سرویس در کشورشان را موفقیتی بزرگ قلمداد کرده و خبر راه اندازی آن به تیتر یک  رسانه هایشان تبدیل شده است. 
 

یادتان هست؟ وقتی پهپادها در سیل ناجی شدند

مروری بر اتفاقات چند ماه گذشته ضرورت وجود پهپاد پستی را بیشتر نشان می دهد. سیل نوروز 98 را یادتان هست؟ وقتی بسیاری از روستاها در محاصره آب قرار گرفته بودند، نهادهای امدادی برای رساندن آذوقه به آسیب دیدگان مجبور بودند از بالگردهایی با قیمت بالای صد میلیارد تومان استفاده کنند که هر ساعت پرواز آن بیش از ده میلیون تومان هزینه داشت.

در آن لحظات پراضطراب وقتی در چندین روستا پای مرگ و زندگی در میان بود و جان بیماران به دلیل نیاز به دارو به خطر افتاده بود، یگان های واکنش سریع پهپادی که داوطلبانه در 4 استان به میدان آمده بودند، از پهپادهایشان برای رساندن برخی داروها به افرادی که در محاصره سیل قرار گرفته بودند، استفاده کردند؛ پهپادهایی در کلاس کوادکوپتر که عمدتا کوچک بودند و برای فیلمبرداری ساخته شده بودند نه حمل بار. اما همان پهپادها هم توانست جان کودکانی در نورآباد ممسنی، چگینی و معمولان لرستان، گمیشان و ساحل رود اترک در گلستان و مناطق دیگری در خوزستان را نجات دهد.
این فلاش بک به گذشته را بگذارید کنار پهپاد پستی که به طور خاص برای حمل کالا ساخته شده است و در مواقع بحرانی می تواند یک ناجی منحصربه فرد باشد، مهم تر آنکه صفر تا صد آن نتیجه تلاش جوانان نخبه ایرانی و به کارگیری دانش بومی است و قرار است کشورمان را به جمع کشورهای صاحب این فناوری اضافه کند. 
 

تب تند پهپاد پستی در دنیا

بد نیست بدانید تب راه اندازی پهپاد پستی در دنیا داغ داغ است و راه اندازی این سرویس پستی در همه کشورها با انعکاس رسانه ای قابل توجهی همراه است.

درشش ماه گذشته،  بازار تحویل بسته‌های پستی،کالاهای دارویی و اضطراری توسط پهپاد در دنیا رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. جدیدترین آمارها که از سایت هایun mannedairspace.info و urbanairmobilitynews.com استخراج شده نشان می دهد بسیاری از کشورها در حال برنامه ریزی برای راه انداختن پهپاد پستی و یا اجرای این فناوری هستند.

سال 2013برای اولین بار، ارسال محموله پستی توسط پهپاد در استرالیا انجام شد. شرکت Flirety  گوی سبقت را از بقیه شرکت ها ربود و پرواز  آزمایشی را با تحویل کتاب های درسی آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت با تحویل محموله های پستی و کمک های اضطراری مثل غذا و دارو یکی از پیشروترین شرکت ها در این زمینه است.
 

آمریکا و واردات فناوری پهپاد پستی

زمان زیادی نگذشت که این شرکت، پهپادهای پستی اش را به درخواست ایالات متحده، وارد آمریکا کرد. اولین محموله پستی که به‌ صورت آزمایشی در آمریکا به پرواز در آمد شامل آب آشامیدنی، غذای اضطراری و بسته کمک‌های اولیه بود. پروازی که بدون کنترل شخصی و با مسیر از قبل تعیین‌شده با موفقیت به زمین نشست و محموله را به مقصد رساند. چند سال گذشت تا خود آمریکا به این فناوری دست پیدا کرد و در حال حاضر کمپانی آمریکایی آمازون پروازهای آزمایشی پهپاد را برای حمل بسته‌های پستی در امریکا انجام می‌دهد.

در سال 2014 پهپادی تحت عنوان GeoDrone در فرانسه برای جابجایی بسته های پستی راه اندازی شد. این پهپاد، قابلیت حمل باری با وزن 4 کیلوگرم تا شعاع 2 کیلومتر را داشت.
 

وقتی پهپاد20 هزار دلاری روسی به دیوار خورد

اما این تجربه در همه کشورها هم موفقیت آمیز نبوده. همین چند ماه قبل بود که در روسیه پرواز آزمایشی پهپاد پستی 20 هزار دلاری، مقابل دوربین عکاسان و فیلمبرداران شکست خورد و همه رشته های سازنده این پرنده آهنی گران قیمت، بعد از برخورد پهپاد به دیوار و سقوط آن پنبه شد.
 

چرا می خواهند پهپاد پستی داشته باشند؟

مروری بر منابع نشان می دهد که اغلب کشورهاو بالاخص آنهایی که مناطق صعب العبور دارند خودشان را به آب و آتش می زنند تا مجهز به پهپاد پستی شوند اما هنوز خیلی ها به این آرزو نرسیده اند. رساندن یک بسته داروی 100 گرمی توسط این پهپاد به یک مرکزدرمانی دورافتاده، یا یک بسته خون می تواند جان انسان ها را نجات دهد. شاید به همین دلیل است که بعضی کشورهای آفریقایی در راه اندازی پهپاد پستی حتی از کشورهای مطرح دنیا هم پیشی گرفتند. در اکتبر 2016 دولت رواندا نخستین سرویس ملی ارسال پهپاد برای تحویل خون اضطراری به مراکز درمانی را راه اندازی کرد. در آگوست سال 2017 ، دولت تانزانیا وعده راه اندازی بزرگ ترین سرویس پهپاد پستی در جهان را برای رساندن دارو به مناطق دورافتاده را داد. در اکتبر سال 2018 سوییس، یک بسته دارویی را در عملیاتی آزمایشی توسط پهپاد  به یکی از مشتریان در جزیره ای در دریای ویکتوریا تحویل داد و آن زمان خبر موفقیت آمیز بودن ارسال بسته با پهپاد، در رسانه ها منعکس شد و به عنوان دستاوردی بزرگ از آن یاد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.