راشاتودی: پس از ترور سردار سلیمانی، کنترل روایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است

تحلیل‌گر راشاتودی می‌نویسد: پس از ترور سردار سلیمانی کنترل روایت در رسانه‌های اجتماعی رو به وخامت رفته است.
چهارشنبه، 2 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
راشاتودی: پس از ترور سردار سلیمانی، کنترل روایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است
به گزارش راسخون؛ ایوا بارتلت، تحلیل‌گر راشاتودی نوشت: توییتر با یک کنترل هم‌جانبه روایت مواجه شده است، اکانت‌هایی که منتقد سیاست‌های جنگطلبانه، تبلیغاتی و دروغ‌های آمریکا بودند را حذف می‌کند. فیسبوک و اینستاگرام نیز در این بین، سیاست‌های همسو با این کشور را به شدت افزایش دادند.

سکوت و یا سانسور صداهای مخالفین و منتقدین  توسط رسانه‌های اجتماعی مورد حمایت آمریکا امری تازه نیست، اما به نظر می‌رسد این سیاست در موضوع شهادت سردار سلیمانی به شدت افزایش یافته است.

این تحلیل گر می‌نویسد: فقط در چند وقت گذشته و پس از ترور سردار سلیمانی، اینستاگرام و فیسبوک پست‌های مربوط به حمایت از سردار سلیمانی را حذف کرده‌اند، حتی این سانسور به این جا ختم نشد و آنها حتی برخی عکس‌های پروفایل حساب های شخصی که مربوط به سردار سلیمانی می‌شد را نیز حذف کردند؛ این اقدام هم ظاهرا به علت تحریم‌های آمریکا است و البته توجیه کاملا پوچ و غیرمنطقی‌ای است.
 
این تحلیل گر در ادامه با ذکر نمونه‌هایی بیان می دارد که این دست کنترل‌‎ها فقط به این موضوع ختم نمی‌شود و کنترل به طور گسترده‌تر انجام می شود. وی می‌‎نویسد: در تاریخ 7 ژانویه، گزارش شد توییتر حساب‌های ونزوئلایی بی‌شماری، از جمله اکانت‌های مربوط به بانک مرکزی، نیروی مسلح ونزوئلا، رسانه‌های عمومی، مقامات سیاسی، وزارت‌خانه دارایی و نفت این کشور را به حالت تعلیق در آورد.

یا در پایان سال گذشته، یک خبرگزاری ایتالیایی با رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، مصاحبه‌ای انجام داد، اما پس از آن تصمیم گرفت آن را پخش نکند. روزهای بعد، این مصاحبه توسط خود دولت سوریه پخش ولی، به طور کاملا غیرمنتظره و بدون توضیح، توییتر این حساب توییتری را محدود کرد و البته چند روز بعد به حالت عادی بازگشت. اما در آغاز ژانویه، این حساب از دسترس خارج شد. اگر چه که بعد از یک هفته این حساب پس از اعتراضات علیه توییتر، بازگشت، اما از آن زمان تاکنون پستی از طریق این اکانت منتشر نشده است و به نظر می‌رسد این حساب محدود شده است.

در اواسط سال 2019، حساب سفارت روسیه در سوریه چندی پس از توییتی درباره کلاه‌سفیدها، تروریست‌ها و پروپوگاندای جنگ منتشر کرده بود، حذف شد. مجددا این سوال مطرح شد که کدام «قوانین توییتر» نقض شده است؟

این درحالی است که جک برکمن، یک لابی‌گر سیاسی آمریکایی پس از ترور سردار سلیمانی، ژنرال محبوب ایرانی، توسط آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: «نیاز است تمام شهرهای مهم و بزرگ ایران را با خاک یکسان کرد». وی حتی در پست توییتری خود او از عبارت «بارگیری (سلاح شیمیایی) ناپالم» برای ایران استفاده کرد. او حتی در یکی از توییت‌هایش از ایجاد کمپینی علیه ایران ابراز خوشنودی کرد. این در حالی است که برخی از این تویتت‌ها توسط توییتر حذف شده است، اما همچنان حساب وی همچنان پابرجاست.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ نیز پس از ترور سردار سلیمانی که به طور غیرقانونی صورت گرفت، کشور ایران را به نابودی 52 منطقه فرهنگی تهدید کرد. این توییت علی رغم نقض آشکار قوانین در خصوص تهدید به خشونت (علیه نه تنها یک فرد، بلکه یک ملت) همچنان در توییتر بافی مانده است.

از سوی دیگر، اخبار مربوط به خطر نسل‌کشی سانسور می‌شود؛ دقیقا همان اتفاقی که برای مینت‌پرس (MintPress News) روی داد؛ فیلمی در خصوص جنگ سعودی‌ها با حمایت آمریکا علیه یمن بود و از طرف فیسبوک «برهنگی کودک» پنداشته شد.

سردبیر این خبرگزاری گفت: این (سانسور فیسبوک در حذف تصویر کودک یمنی) اقدامی نادرست است. آن تصاویر، تصاویر اسکلت (بدن کودکان یمنی) را نشان می‌داد؛ کودکان در حال مرگی که فقط پوشک بچه پوشیده بودند.
 

حساب‌های تروریستی در شبکه های اجتماعی

حساب‌هایی در توییتر و فیسبوک وجود دارد که آشکارا درباره بمبگذاری انتحاری، داعش و القاعده  هستند. حتی حساب‌هایی وجود دارند که توسط خود تروریست‌ها اداره می‌شود؛ حساب‌هایی که محتوای گرافیکی آنها قطعا ناقض قوانین توییتر هستند، اما همچنان بسیاری از این دست حساب‌ها بدون هیچ محدودیتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

کاملا واضح است که توییتر به عنوان یک بستر تبلیغاتی در خدمت جنگ است. اما نکته‌ای که شاید ه برخی از مردم درباره توییتر و سوریه نداند این است که: توییتر، کد کشور سوریه را در این شبکه به رسمیت نمی‌شناسد، بنا بر این، یک سوریه‌ای برای ایجاد یک حساب توییتری نیاز به یک شماره تلفن غیرسوریه‌ای دارد!
این تحلیل گر در انتها می‌نویسد این یک کنترل کامل روایت است و وضع از این بدتر هم خواهد شد!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.