واکنش رسانه‌های جهان به بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)

مجله خبری هفته اول بهمن‌ماه1398

خلاصه اخبار موضوعی ایران و جهان در هفته اول بهمن ماه
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مجله خبری هفته اول بهمن‌ماه1398
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی در 27 دی ماه 1398 بعد از گذشت 8 سال در نماز جمعه پر شکوه تهران خطبه خواندند و تحلیل جامعی از شرایط داخلی و منطقه‌ای ارائه دادند. اما واکنشهای متفاوتی و نظرهای متعددی از روز اعلام این خبر و در حین خطبه و پس از نماز در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد. برخی رسانه‌های غربی نظرسنجی‌هایی انجام دادند و از کاربران خواستند در مورد نماز جمعه‌ای که قرار است (امام)خامنه‌ای در آن حضور پیدا کند نظر بدهند و گفتند «پیش‌بینی شما چیست؟» نظرهای متفاوتی در این میان ارائه شد که برخی از آنها پایه اصلی خود را تحلیل پیشاپیش برای خراب کردن اذهان مردم قرار دادند.
 
هنگامی که خطبه‌های رهبری معظم انقلاب شروع شد، رسانه‌های جهان و رسانه‌های معاند حتی نگذاشتند خطبه‌ها تمام شود. آنها به صورت زنده این سخنرانی‌ها را پخش می‌کردند و در صفحات اجتماعی خود آن را نقد می‌کردند. علت این عجله برای تحلیل و نقد هم به خاطر آن است که آنها از طرفی می‌خواهند با زنده پخش کردن سخنرانی‌ها و خطبه‌های رهبری انقلاب خود را دارای ظرفیت بالا در اطلاع رسانی نشان دهند و از طرفی می‌ترسند رهبر انقلاب با سخنانش ذهن مردم جهان را برآشفته کند و برخی حقایق را برای آنان آشکار کند. این رسانه‌ها با بدبینانه ترین وجه ممکن خطبه رهبر انقلاب را تفسیر کرده و در اختیار مردم قرار دادند. غافل از آنکه روح حقیقت یاب مردم در ایران و جهان بدون اعتنا به این تفسیر و تحلیل‌های مغرضانه به سمت حقایق جذب شده و میتوانند یک به یک اشارات رهبر انقلاب را درک کنند و به کار ببندند. برخی دیگر از رسانه‌ها هم سخنان رهبر انقلاب را بدون تفسیر غلط، در اختیار مردم قرار دادند و از حضور پررنگ مردم در نماز جمعه خبر دادند.
 

تحلیل رسانه‌های جهان

فرمایشات مقام معظم رهبری در سطح بین الملل بازتاب های زیادی داشته است. بیشتر رسانه‌های مهم جهان خطبه‌های رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تهران را پوشش داده و اقدام به پخش زنده این مراسم کردند.
 
1- شبکه «المیادین» به حضور گسترده مردم در نماز جمعه امروز به امامت رهبر معظم انقلاب پرداخت و گزارش داد که هنوز سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه امروز آغاز نشده، اما از ساعاتی قبل تعداد زیادی از مردم در مصلی و خیابان‌های اطراف حضور پیدا کرده اند. شرکت کنندگان در نماز جمعه، اقدام به آتش زدن تصاویر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی کردند. آنها هم چنین علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شعار داده و خواستار گرفتن انتقام خون سردار شهید قاسم سلیمانی شدند. با این وجود سخنرانی مقام معظم رهبری بازتاب های فراوانی در سطح داخلی و بین المللی داشته است که در ادامه به آن اشاره می‌شود. «ملحم ریا»، مدیر دفتر شبکه المیادین خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر ایران در این لحظه‌های مهم و حساس برای مردم ایران را «تعیین‌کننده» توصیف کرد. ریا تأکید کرد که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در جامعه ایران فصل‌الخطاب است؛ چنانکه در وقایع گذشته این کشور نیز چنین بوده است.
 
2- خبرگزاری «آناتولی» توئیت ترامپ را انتشار می دهد و در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در نماز جمعه تهران می نویسد: «رهبر معظم ایران حرف‌های زشت و زننده‌ای را درباره ایالات متحده و اروپا گفته است. اقتصادشان در حال فروپاشی است و مردم‌شان رنج می‌برند. او باید خیلی مراقب حرف‌‌هایش باشد!» رئیس جمهور آمریکا سپس با ریتوییت کردن پیام رهبر ایران نوشت: «مردم نجیب ایران، که آمریکا را دوست می دارند، سزاوار دولتی هستند که بیش از تمرکز بر کشتن آنها به جرم احترام خواهی، به آنها کمک کند تا به رؤیاهایشان دست یابند. رهبران ایران به جای آن که ایران را به سمت ویرانی بکشانند، باید هراس افکنی را کنار بنهند و ایران را دوباره باعظمت کنند!»
 
3- خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» ضمن پوشش لحظه به لحظه نماز جمعه امروز تهران نوشت: رهبر عالی ایران که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۲ نماز جمعه تهران را برپا می‌کرد، گفت که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، دلقکی است که تنها به حمایت از مردم ایران تظاهر می‌کند. آیت الله خامنه ای حمله به پایگاه‌های آمریکایی را ضربه‌ای به وجهه آمریکا دانست.
 
4- پایگاه آمریکایی «بلومبرگ»: در گزارشی در ارتباط با سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تهران، به سخنان ایشان در ارتباط با «دلقک خواندن» ترامپ توجه کرد. به گفته بلومبرگ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گفت ترامپ دلقکی است که تظاهر به حمایت از مردم ایران دارد، هرچند آن‌ها اگر هم کنار مردم ایران باشند، کنار مردم هستند تا خنجر زهرآلود خود را وارد سینه ملت کنند. بلومبرگ این را نیز افزود که آیت‌الله خامنه‌ای، ترور سردار شهید سلیمانی به دست آمریکایی‌ها را «بزدلانه» خواند و حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع پیکر وی را بسیار مهم عنوان کرد.
 
5- خبرگزاری انگلیسی «رویترز» اعلام کرد: آیت الله «علی خامنه ای» رهبر عالی ایران، در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفتند، حملات موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق سیلی به صورت آمریکا و نشان دهنده حمایت الهی از جمهوری اسلامی است. بر اساس این گزارش، آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: این که ایران این قدرت و توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این گونه سیلی بزند، نشان دهنده دست قدرت الهی و "ایام الله" است.
 
6- روزنامه «نیویورک تایمز»: با هزاران نفر خواندن نمازگزاران امروز نوشت که این مراسم به گونه‌ای طرح ریزی شده بود تا تصویری از قدرت و اتحاد نمایش دهد. این روزنامه آمریکایی افزود: یک بنر از هواپیمای (اوکراینی) در میان تصاویر بزرگ ژنرال سلیمانی آویزان شده بود، پرچم‌های آمریکا روی زمین پهن شده و سربازان تصاویر سلیمانی و سربندهای «الله اکبر» را بین شرکت کنندگان توزیع می‌کردند.
 
7- روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت: رهبر معظم ایران دونالد ترامپ را یک «دلقک» خواند که تنها وانمود می‌کند که از مردم ایران حمایت می‌کند، در حالی که از پشت به آنها خنجر می‌زند. آیت الله خامنه‌ای عنوان کردند که حضور پرشور مردم در مراسم تشیع جنازه فرمانده ارشد ایران نشان می‌دهد که مردم ایران به رغم تحولات اخیر حامی جمهوری اسلامی هستند. که ترور «بزدلانه» قاسم سلیمانی، فرماندهی مؤثری را از میدان علیه گروهک موسوم به دولت اسلامی (داعش) حذف کرده است.
 
8- شبکه خبری «العربیه» نوشت: (آیت الله) علی خامنه ای رهبر عالی ایران روز جمعه در اولین خطبه نماز جمعه پس از سال ۲۰۱۲(۱۳۹۰) گفت: «روزی که ایران به مواضع آمریکا در عراق حمله کرد، روز خدا و ضربه ای به وجهه آمریکا بود». این شبکه سعودی ادامه داد: رهبر عالی ایران ترور سلیمانی را یک رسوایی برای دولت آمریکا خواند و افزود که میلیون‌ها نفر در ایران و هزاران نفر در عراق پس از ترور سردار سلیمانی عزاداری کردند. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یک دلقک است که وانمود به حمایت از ایرانی‌ها می‌کند اما به آنان خیانت می کند.
 
9- شبکه «تی.آر.تی» ترکیه نوشت: به نقل مقام معظم رهبری اعلام کرد، آن روزی هم که موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را درهم کوبید و آن روز یکی از «ایام‌الله» است. آیت الله خامنه ای افزود: ایران این قدرت را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، این نشان‌دهنده دست قدرت الهی است.
 
10- نشریه «تایمز او ایندیا» هند گفت: «روز جمعه در بازتاب سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که دونالد ترامپ یک «دلقک» است که فقط ادعای حمایت از مردم ایران را می کند. ترامپ به ملّت ایران خیانت خواهد کرد و از پشت به آنها ضربه خواهد زد. رهبر عالی ایران در خصوص ترور سردار سلیمانی گفت: آمریکا در میدان با او روبرو نشد و سردار سلیمانی را دزدانه و بزدلانه ترور کرد. آمریکا خود به این اقدام اعتراف کرد که این امر سبب روسیاهی آمریکا در منطقه شد».
 
11- روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نیز با ‌اشاره به این‌که رهبر معظم ایران برای اولین بار از 8سال پیش خطبه‌های نماز جمعه را امامت می‌کند، این تیتر را برای گزارش خود انتخاب کرد: «آمریکا سیلی بزرگ دریافت کرد و پاسخ موشکی هیبت ابرقدرتی آمریکا را شکست».
 
12- روزنامه «الاهرام» مصر نیز با بازتاب سخنان مقام معظم رهبری، نوشت: «رهبر انقلاب حملات موشکی به اهداف آمریکایی را «یوم‌الله» توصیف کرد».
 
13- شبکه «الجزیره» بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه را به صورت زنده پخش و گزارش کرد که «رهبر ایران پس از گذشت هشت سال برای نخستین با در خطبه‌های نماز جمعه به ایراد سخن پرداختند. الجزیره همچنین از قول مقام معظم رهبری گزارش کرد که سیلی که سپاه پاسداران به آمریکا زد، ضربه به ابهت ابرقدرتی آمریکا بود و ترور سردار قاسم سلیمانی ننگ و عاری برای دولت آمریکاست».
 
14- پایگاه خبری «سومریه نیوز» با انعکاس سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، این خطبه را سرنوشت‌ساز توصیف کرد. این پایگاه خبری نوشت: «رسانه‌های ایران خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران را بر این اساس که چارچوب سیاست ایران در مراحل آینده را تعیین می‌کند، سرنوشت‌ساز توصیف کرده‌اند». 
 
15- خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز با تیتر «سپاه پاسداران، مبارزان بدون مرز هستند»، سخنان رهبر انقلاب درباره شهید «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس را منعکس کرد و در صدر همه این سخنان به در هم شکسته شدن هیمنه آمریکا در پاسخ موشکی ایران به پایگاه «عین الاسد»، اشاره کرد.
16- پایگاه خبری «المنار» نیز به بازتاب سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در تجلیل از شخصیت والای شهید قاسم سلیمانی پرداخت.
 
17- «شینهوا» خبرگزاری رسمی چین هم در گزارشی ضمن بازتاب سخنان آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در نماز جمعه امروز تهران به نقل از رهبری نوشت: «ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران "عمل ناجوانمردانه" ای بود که به اعتبار آمریکا آسیب رساند». شینهوا می‌افزاید: «رهبر ایران تاکید کردند آمریکایی‌ها نتوانستند در میدان نبرد با سردار سلیمانی روبرو شوند به همین دلیل مجبور شدند او را مخفیانه و پنهانی به شهادت برسانند. رهبر ایران بیان کردند شلیک موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به پایگاه های ایالات متحده در عراق، واکنشی به شهادت سردار سلیمانی و ضربه ای بزرگ به هیبت آمریکا بود». شینهوا می افزاید «رهبر ایران در بخش دیگری از بیانات امروزشان از اقدام اخیر انگلیس، فرانسه و آلمان برای فعال کردن مکانیزم حل اختلاف در توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران انتقاد کردند».
 
 18- روزنامه «القبس» نوشت: «رهبر ایران اعلام کرد که ایران دو هفته استثنائی را پشت سرگذاشت و شاهد حوادث تلخی بود». این روزنامه کویتی در ادامه نوشت: «رهبر ایران سردار سلیمانی را قوی ترین فرمانده جبهه مقاومت در منطقه توصیف کرد و گفت که میلیون ها نفر در ایران و هزاران نفر در عراق از ترور سلیمانی ناراحت شدند و ترور او رسوایی دولت آمریکا بود». این روزنامه به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: «توانایی ایران در سیلی زدن به یک قدرت سرکش نشان می دهد که خدا با ما است».
 
19- شبکه «سی.ان.بی.سی»: برخی محورهای سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی ایران در نماز جمعه امروز تهران را بازتاب داده  و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز جمعه گفت که تصمیم تهران برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، «یوم‌الله» بود». این شکبه همچنین به این بخش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی ایران در خطبه نماز جمعه پرداخت که گفتند «آمریکا با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، ذات تروریستی  خود را نشان داد و این اقدام، یک رسوایی برای دولت ترامپ به حساب می‌آید».
 
20- روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان در مورد نماز جمعه تهران نوشت: «رهبر عالی ایران به پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به حمله آمریکا و ترور سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی را نیز تلخ دانست. در این گزارش به نقل از مقام معظم رهبری آمده است: همان اندازه که مردم ایران از حادثه هواپیما غصه خوردن دشمنان آنان خوشحال شدند. داون نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای گفت که غربی‌ها خیلی ضعیف تر ھستند که بتوانند ایرانیان را به زانو درآورند. ایران مایل به مذاکره است اما نه با آمریکا».
 
21- خبرگزاری انگلیسی «ایندپندنت» گزارش داد، رهبر ایران در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۷ دی‌ماه) گفتند که تشییع پیکر سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، «یوم‌الله» بوده و با اشاره به حادثه تأسف بار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی افزودند؛ «عده‌ای سعی می‌کنند ایام الله‌های ملت ایران را به فراموشی بسپارند. یکی همین قضیه تاسف انگیر حادثه سقوط هواپیما بود.» آیت الله خامنه ای در ادامه، برنامه‌های مختلف بزرگداشت یاد کشته‌شده‌ها و همچنین پیگیری‌های بین‌المللی را نقشه دشمن خواندند: «عده‌ای با هدایت تلویزیون‌های آمریکایی و رادیو‌های انگلیسی سعی کردند آن را به نحوی آرایش دهند که ماجرای یوم الله ناشی از شهادت بزرگ این دو شهید عزیز (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) را به فراموشی بسپارند؛ افرادی که هیچ علاقه‌ای در آن‌ها نسبت به منافع ملی و مسائل کشور احساس نمی‌شود.» این رسانه همچنین حمایت رهبر انقلاب از سپاه را حمایت از عزیز دردانه‌اش خواند و در تحلیل‌هایش راست و دروغ را مخلوط کرد.  البته این رسانه به نگا‌ه‌های خصمانه معروف است و توقعی نیست واقعیت را بدون دست بردن در آن به مخاطبان خود انتقال دهند.
 
22- خبرگزاری «دویچه وله» آلمان، در گزارشی سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص هواپیمای اوکراینی را مورد توجه داد. رهبر انقلاب اسلامی، در خطبه‌های خود با اشاره به سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، ضمن تشکر از فرماندهان سپاه پاسداران، معترضان و ناراضیان از عملکرد جمهوری اسلامی در این حادثه را محکوم کرد. این خبرگزاری در ادامه به نقل از رهبر معظم انقلاب افزود که ملت ایرانی، آن جمعیت چند میلیونی بودند که در مراسم یادبود سردار سلیمانی ابومهدی مهندس شرکت کردند نه آن چند صد نفری که به این شهیدان توهین کردند.
 
23- خبرگزاری «یورو نیوز» نیز با پوشش خبری سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از ایشان نوشت: به اروپایی‌ها اعتماد ندارم، این کشور‌های حقیر پادوی آمریکا هستند. این خبرگزاری افزود، رهبر ایران با اشاره به تهدید کشور‌های اروپایی برای به جریان انداختن مکانیسم حل اختلاف برجام گفت که دولت ایران به خوبی جواب کشور‌های اروپایی را داد. رهبر ایران در ادامه گفت: سه کشور اروپایی همان کشور‌هایی هستند که در دوران جنگ تا توانستند به دشمن کمک کردند و به این کشور‌ها باید به این چشم نگاه کرد. آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد: من پیشتر هم گفته بودم که به اروپایی‌ها اعتماد ندارم و این «کشور‌های حقیر» پادوی آمریکا هستند. وی خطاب به سه کشور اروپایی گفت: «آمریکا که ارباب شما بود نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد و شما کوچک‌تر از این حرف‌ها هستید که بتوانید ملت را به زانو درآورید». رهبر ایران تنها راه پیش روی ایران را «قوی‌تر شدن» نامید و گفت که کشورش ابایی از مذاکره ندارد، اما نه با آمریکا. به گفته رهبر ایران «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند».
 
24- وبگاه کانادایی «گلوب اَند مِیل» در گزارشی برگزاری نماز جمعه تهران به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را در زمانی حساس عنوان کرد. در این گزارش گفته شد که «رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، امامت نماز جمعه تهران را بر عهده خواهد داشت». همچنین نوشت: «گفته شده که رهبر معظم انقلاب، آخرین بار در نماز جمعه سال ۲۰۱۲ رژیم صهیونیستی را یک «غده سرطانی» خوانده بود».
 
البته بیشتر رسانه‌های انگلیس فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب را که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را دلقک خطاب کردند، بازتاب دادند.
 

سانسور و تفسیر به رای

در این میان برخی از شبکه ها به صورت مغرضانه سخنرانی رهبر معظم انقلاب را منتشر کردند و همینطور قسمت هایی را پخش نکردند.
 
1- شبکه العربیه که سابقه انتشار اخبار مغرضانه علیه جمهوری اسلامی را دارد تنها بخشی از سخنرانی رهبر انقلاب اشاره می‌کند و همچنین به حضور گسترده مردم در نماز جمعه امروز و به آتش کشیدن پرچم های آمریکا و اسرائیل اشاره ندارد. 
 
2- رسانه وابسته به ملکه انگلیس "BBC" تیتر را برجسته کرد که نوشته بود، «بلاتکلیفی آیت الله خامنه ای» و در توضیح نوشت: «شاید تنها ویژگی خطبه های امروز رهبر که با انتظارات اولیه تفاوت داشت این بود که تصور می‌شد بعد از هشت سال وقفه در حضور رهبر در مراسم جمعه، آیت الله خامنه ای و دفتر او برای به تاریخ چسباندن این خطبه ها، حداقل یک شگفتی لفظی مشخص را برای مخاطبان رسانه ها و ناظران مسائل ایران مهیا کرده باشند. واقعیت آن است که حتی اگر آقای خامنه ای و مشاورانش چنین تلاشی کرده بودند، در عمل خطبه های او به لحاظ کلامی هم یکی از عادی ترین سخنرانی‌های رهبر بود. توصیف رزمندگان بدون مرز برای سپاه قدس، احتمالا تنها واقعه کلامی قابل ذکر در سخنرانی امروز رهبر محسوب می‌شد.
 
در اهمیت فرمایشان مقام معظم رهبری و نقد نوشته های رسانه انگلیسی باید نوشت: اولا: زمانی که ترامپ می‌فهمد و در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری در نماز جمعه از خود واکنش نشان می دهد چطور شبکه انگلیسی نمی‌تواند اهمیت فرمایشات را درک کند. ثانیا: همان‌طور که در ابتدای گزارش به صورت مفصل اشاره شد، فرمایشات مقام معظم رهبری تیتر اول بسیاری از خبرگزاری های شرقی، غربی و عربی شده است. بنابراین نمی‌توان به راحتی و سیاسی کاری و بکار گرفتن خباثت از اهمیت آن کاست.
 

رسانه‌های داخلی 

روزنامه های اصلاح طلب در روز بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری فرمایشات ایشان را تیر اول خود قرار دادند و عموما بر موضوع ملت ایران و آینده آن تاکید نمودند.
 
1- روزنامه آرمان با تیتر «لازمه قدرت اتحاد ملی است» می‌نویسد: یک ضرورت اصلی در حوزه اقتصاد وحدت ملی است. وحدت ملی در همه حوزه‌های سیاسی اجتماعی فرهنگی ضرورت دارد که امروزه در حوزه اقتصاد، وحدت ملی جزو ضرورت‌های اولیه است. یعنی اگر مجلس، دولت و تصمیم‌سازان و رسانه‌ها در یک چیز با هم یکی باشند، شدنی است. مفهوم عملی‌اش این است که اقتصاد را از حوزه‌های حزبی و گروهی جدا سازیم. یعنی عالم سیاست را در حوزه اقتصاد جریان ندهیم و یک دایره دور بخش اقتصاد بکشیم. ممکن است احزاب و گروه‌ها اختلاف سلیقه داشته باشند ولی در حوزه اقتصاد دست به یکی هستند. دشمن باید بفهمد که در حوزه اقتصاد نمی‌تواند ورود کند چون یک قلعه محکمی است که همه با هر سلیقه و فکر دست به دست هم هستند. به یک تدبیر واحد رسیدند که باید اقتصادشان را رشد و توسعه دهند و مقابل تهدیدهای دشمن بایستند. دشمن می‌داند که دیگر جای نفوذ نیست. آنچه خیرات و برکات ان‌شاءا... منتظر ملت است، همین وحدت نظر در همه حوزه‌ها مخصوصا اقتصادی است و اینکه در همه حوزه‌ها عزم کنند و قدرت پیدا کنیم.»؛
 
2- روزنامه اعتماد با تیتر «آگاه‌سازی ملت و افشاگری در مورد دشمن» به قلم سید رضا اکرمی به تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری می پردازد و می نویسد: « نیمه دوم سال 1398 از آبان به این‌ سو،کشور ماه‌های سنگینی را پشت سر گذاشت. در این چند ماه اخیر حوادث تلخ و شیرین بسیاری را کشور و مردم از سر گذراند و جامعه در شرایط التهاب و اضطراب قرار گرفت. همین التهاب‌ها و اضطراب‌ها بود که باعث شد رهبر انقلاب مصلحت بدانند تا شخصا با مردم صحبت کنند. از همین رو ایشان تریبون نماز جمعه را برای صحبت با مردم انتخاب کرده و در مورد حوادث تلخ و شیرین ماه‌های اخیر سخن گفتند. همان‌ طور که در اظهارات ایشان نیز تاکید شد ما در ایام‌الله به سر می‌بریم. رهبر انقلاب برای روزها و ماه‌های اخیر و پیش رو از اصطلاح ایام‌الله استفاده کردند. از ایام‌الله تفاسیر متعددی وجود دارد؛ چه آنکه رسول خدا صلی‌الله علیه و‌آله درباره این سخن خدا که: «و ذکرهُم بِایمِ‌الله اِنّ فی ذلِک لایت لِکلِّ صبّار‌ شکور» فرموده‌اند: «مراد از روزهای خداوند، نعمت‌ها، بلاها و عذاب‌های خداوند‌ است.» در واقع بیان رهبری نیز به همین مساله اشاره دارد که روزهای شیرین و سخت را از سر گذرانده‌ایم. این ایام مهم، روزهای بسیار حساسی است. از همین روی باید هوشیاری و آگاهی و بیداری ما بیش از گذشته باشد. در سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز به همین بصیرت و آگاهی‌ها اشاره شد. مباحث سنگین و مهمی در خطبه نماز جمعه 26 دی‌ماه مطرح شد و به نظر من پیام مهم این سخنرانی در جملات آخر آن قرار داشت. همان بخشی که رهبری اشاره کردند باید به قوت و قدرت برسیم تا دشمنان از ما مایوس شوند.»
 
(موضوع دومی که از فرمایشات مقام معظم رهبری از سوی روزنامه های اصلاح طلب برجسته شد بحث «مذاکره» بوده است.)
 
3- روزنامه «ایران» در یادداشتی با تیتر «محور خطبه‌های دیروز» می نویسد: نکته محوری این سخنرانی پیامی روشن بود که به طرف‌های غربی داده شد. طرف‌هایی که این روزها به جای انجام وظایف و تعهدات‌شان، خواهان رعایت مفاد برجام از جانب ایران هستند! مقام معظم رهبری با ذکر پیشینه این سه کشور اروپایی در جنگ تحمیلی و حتی تجهیز رژیم صدام به سلاح‌های کشتار جمعی از طرف دولت آلمان، در عین حال تأکید کردند که از مذاکره ابایی نداریم. ولی نه از موضع ضعف، بلکه این کار حداقل باید از موضع برابر صورت گیرد. قدرت را نیز نمی‌توان به قدرت نظامی تقلیل داد و این نکته‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. ایشان بر قدرت اقتصادی تأکید کردند. طبیعی است که قدرت سیاسی نیز مؤلفه مهم دیگر کشور برای ورود عزتمندانه به هر مذاکره‌ای است. به همین علت است که اعلام داشتند، حضور ملت ایران در انتخابات، کشور را بیمه می‌کند.». علاوه بر آن تیتر روزنامه جمهوری «مذاکره از موضع قدرت جزء با آمریکا» انتخاب شده بود.
 
4- روزنامه «سازندگی» هم تیتر «ضربه حیثیتی به امریکا» را انتخاب کرد. این روزنامه نیز به قسمتهای از سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرده که روز تشییع سردار شهید قاسم سمانی و روز سیلی موشکی را یوم الله خواند. همچنین بی‌آبروی امریکا در ترور سردار سپهبد سلیمانی و ناتوانی او در رهگیری موشک‌های ما و... را در صفحه اول خود جای داد.
 

 روزنامه های اصولگرا

1- روزنامه «جوان»، «ایام‌الله مردم» را تیتر خود قرار می دهد و در این خصوص می نویسد: در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی رهبری از دو اتفاق خاص‌تر در دو هفته خاصی که بر مردم ایران گذشت، سخن گفتند، دو روزی که آن‌ها را یوم‌الله دانستند: «یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند.» این تعریف مختصر از یوم‌الله در کلام آقاست. اما دقت در محتوای کلام رهبر، یک نکته دیگر را حداقل در مورد دو مصداق خاصی که در این سخنان برای «یوم‌الله» ذکر کردند، عیان می‌کند و آن اینکه رهبری در هر دو مورد، آن‌ها را حاصل عمل و اراده مردم می‌نامند. روز خداست و دست قدرت خدا در آن قابل مشاهده است، اما روزی که مردم خواسته‌اند و اراده کرده‌اند که باشد؛ اراده‌ای در طول اراده الهی.» روزنامه صبح نو نیز تیر «روز خدای قوی‌شدن» را انتخاب می کند و می نویسد: یوم‌الله روز خداست؛ روزی که نعمت‌های الهی به مردمان عرضه می‌شود و تداوم می‌یابد، اگر شاکر باشند. روزهای خدا، همگی‌شان، روزهای قدرتمند‌شدن است؛ روزهایی که قوم بنی‌اسرائیل توانست از زیر فشار فرعون رها شود یا مردم ایران توانستند از حکومت پهلوی و تسلط شاهان خلاصی یابند. روز خدا، جلوه قدرت‌نمایی‌ای است که می‌تواند هم مشتمل بر نعمت باشد و هم نقمت. دومی ناشی از ناسپاسی است؛ ناسپاسی از آرامش، رفاه و پیشرفت. برای پایدار ماندن یوم‌الله، باید قوی شد تا دشمن توان آسیب‌رساندن به مردمان زادگاه یوم‌الله را نداشته باشد.»
 
2- روزنامه «کیهان»: این روزنامه «فریاد انتقام مردم سوخت موشکهای سپاه بود» را انتخاب کرد.
 
البته برخی شخصیت‌های سیاسی و تحلیگران مسائل سیاسی روز و بین الملل هم به چند نقطه عطف در بیانات مقام معظه رهبری اشاره کردند و خواستند این نقاط عطف برجسته شود و در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین برخی کابران فضای مجازی با نظرات مختلفی این سخنان را تحلیل کردند.
 

واکنش ترامپ

پس از پخش خبر سخنان رهبر انقلاب، ترامپ در واکنش به این سخنان مثل همیشه قبل از هر چیز دست به توئیت شد و با انتشار پیامی نوشت: «به اصطلاح رهبر معظم ایران که این روزها دیگر منزلت چندانی ندارد(!) حرف‌های بدی درباره آمریکا و اروپا زده است. اقتصاد آنها در حال فروپاشی است و مردم این کشور در رنج به سر می‌برند. او بهتر است حسابی مواظب حرف زدن خود باشد.»(!) البته ترامپ تنها به همین توئیت بسنده کرد ولی دست نشانده های او تحلیل های زیادی در رسانه ها ارائه کردند.

یورو نیوز در ادامه واکنشهای خود نوشت: «گفتنی است که علی خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه روز گذشته تهران دولت‌های اروپایی طرف برجام را به دلیل فعال کردن ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای که رهبر ایران آن را «تهدید سه کشور اروپایی» خواند «پادوی آمریکا» توصیف و تاکید کرد که از گذشته نیز به آنها اعتماد نداشته است. آیت‌الله خامنه‌ای سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا را متهم کرد که در دوران جنگ ایران و عراق به دشمنان کمک می کردند و از مردم و مسئولان کشورش خواست تا به سه کشور یاد شده به همین چشم نگاه کنند. رهبر ایران در این خصوص تصریح کرد: «بعد از خروج آمریکا از برجام که این سه دولت مدام حرف میزدند، مدام یاوه‌گویی میکردند، بنده همان روز هم گفتم من به اینها اعتمادی ندارم، اینها کاری نخواهند کرد، در خدمت آمریکا خواهند بود؛ امروز کاملاً واضح شده است، بعد از گذشت حدود یک سال معلوم شده است که اینها به معنای واقعی کلمه، پادو آمریکا هستند.»

رهبر ایران همچنین خطاب به سه کشور اروپایی گفت: «آمریکا که بزرگ‌ترِ شما بود، پیشروِ شما بود، ارباب شما بود، قادر نبود ملّت ایران را به زانو در بیاورد؛ شما کوچک‌تر از آن هستید که بخواهید ملّت ایران را به زانو در بیاورید.» این سخنان در حالی ایراد شد که سه کشور اروپایی طرف برجام تاکید کرده اند که اقدام آنها در فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام لزوما به منزله ارجاع اختلاف‌ها به شورای امنیت سازمان ملل و بازگردان تحریم‌های بین المللی بر ضد ایران نیست بلکه تنها هدف آنها بازگردان تهران به تعهدات پیشین خود در چارچوب این توافقنامه است. تهران نیز همواره اروپا را به عمل نکردن به تعهدات خود برای بهره‌مند ساختن ایران از امتیاز‌های تجاری و اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای وین و نیز دنباله‌روی از آمریکا متهم کرده است. به گفته مقامات ایرانی کلیه تعهدات نادیده گرفته شده ایران در چارچوب برجام به محض برآورده شدن انتظارات تهران قابل بازگشت است.

از سوی دیگر هر دو کشور ایران و آمریکا که در پی تحولات روزهای اخیر پس از کشته شدن (شهادت) قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس به دست نظامیان آمریکایی و نیز حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در عراق تا مرز یک رویارویی نظامی تمام عیار پیش رفتند،‌ تاکید دارند به دنبال جنگ نیستند. شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان که روز جمعه برای تلاش جهت کاستن از تنش‌ها به واشنگتن سفر کرده بود اعلام کرده است که تهران در پی کاهش تنش با آمریکا است و مقامات ایرانی به دنبال جنگ و خونریزی نیستند.

در این میان برخی نوچه های امریکایی نیز در صفحاتشان به ایرادهای بچه گانه روی آوردند و با انگیزه بی اثر کردن سخنان رهبر معظم انقلاب تحلیل های بی پایه و اساسی ارائه دادند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما