تغییرات پسابرگزیت چه خواهد بود؟

انگلیس رسما در 31 ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شد. تغییرات پسابرگزیت چه خواهد بود؟
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تغییرات پسابرگزیت چه خواهد بود؟
به گزارش راسخون؛ انگلیس رسماً ساعت 23:00 شب 31 ژانویه در بروکسل، به 47 سال سابقه عضویت خود در اتحادیه اروپا پایان داد و وارد یک دوره 11 ماهه «انتقال» شد.

جاده طولانی و سنگین خروج از اتحادیه اروپا حدود 3 و نیم سال به طول انجامید؛ زمانی که 52 درصد انگلیسی‌ها رای به کاهش ضرر دادند و کشور خود را از بلوک 28 نفره (که هم اکنون 27 نفره شده است) خارج کردند.

سه نخست وزیر، دو انتخابات عمومی، و چه بسیار تشویش و اضطراب عمومی را پشت سر گذاشتند و لحظه خروج بالاخره فرا رسید.
 

تغییرات کوتاه مدت این اتفاق چیست؟

اگرچه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک رویداد سیاسی مهمی محسوب می‌شود که سرانجام منجر به تغییر روابط این کشور با بلوک غرب خواهد شد، اما در ابتدا، تغییر قابل توجه‌‎ای عملاً برای شهروندان این کشور نخواهد داشت.

در حال حاضر، بریتانیا برخی از منافع و همچنین تعهدات مربوط به عضویت خود در اتحادیه اروپا را که داشته است همچنان حفظ خواهد کرد. شهروندان این کشور همچنان سفر رایگان در کشورهای عضو عضو اتحادیه اروپا را خواهند داشت، اما دیگر، شهروندان اتحادیه اروپا به شمار نمی‌آیند.

بریتانیا به عنوان یک عضو متحد در بازار مشترک اروپا باقی خواهد ماند، اما نمایندگان انگلیس در اتحادیه اروپا به خانه برخواهند گشت و دیگر در فرایندهای تصمیم‌گیری در این اتحادیه نقشی نخواهند داشت. شهروندان اتحادیه اروپا که مقیم انگلستان هستند، باید اقدام به پذیرش در انگلیس بعد از برگزیت کنند.

مواردی مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه های حیوان های خانگی، و کارتهای بیمه سلامت اروپا همگی مشکلی نخواهند داشت و پذیرفته می‌شود.

سکه یادبود برگزیت که روز ژانویه از آن رونمایی شد و کلمات «صلح، رفاه و دسئتی با همه ملت‌ها» بر روی آن حک شده بود، روز جمعه وارد گردش پولی این کشور شد.
 

«دوره انتقال» تغییر می‌کند

تغییرات بیشتری طی ماه‌های آینده رخ خواهد داد؛ برای مثال، گذرنامه‌های انگلیسی به طرح قدیمی خود که آبی و طلایی بود، برخواهد گشت.

از نظر سیاسی، بحث و گفتگو در خصوص ماندن یا خروج انگلیس و ویژگی‌های توافق‌نامه خروج به بحث و گفتگو به چگونگی دستیابی انگلیس و بوریس جانسون در معاملات تجاری سودمند با اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا تبدیل می‌شود.

به نظر می‌رسد مذاکرات با بروکسل از 25 فوریه آغاز شود و به موضوعات مختلفی از جمله شیلات، امنیت، استانداردهای زیست محیطی و تعرفه‌ها پرداخته خواهد شد. انگلیس پیش از این، اهداف خود را برای مذاکره در یک سند 27 صفحه‌ای به نام «اعلامیه سیاسی» ارائه داده است.

این دوره زمانی برای مشاغل سراسر بریتانیا دوره‌ای سخت خواهد بود از این جهت که هنوز صاحبان مشاغل نمی‌دانند چه چیزی در پیش روی آنها وجود دارد.

جانسون متعهد شده است دوره انتقال بیش از 31 دسامبر تمدید نمی‌شود، با این حال کارشناسان گفته‌اند این سخن جانسون بسیار خوش‌بینانه است و حتی برخی پیش‌بینی کرده‌اند که دست یافتن به یک معامله تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا «سال‌ها» طول می‌کشد.

اگر جانسون نظر خود را تغییر دهد و تصمیم بگیرد که دوره انتقال تمدید شود، باید این موضوع را قبل از اول ژانویه مطرح کند.
 

انگلیسی‌ها چگونه به این‌جا رسیده‌اند؟

نخست‌وزیر سابق، دیوید کامرون، در ژانویه سال 2016، و درست پس از رای آوردن برگزیت در انگلیس، از سمت خود کناره‌گیری کرد. ترزا می نیز پس از وی نخست وزیر انگلیس شد؛ کسی که به یک باره در سال 2017 انگلستان با دعوت به انتخابات فوری شوکه کرد.

این تصمیم در نهایت برای حزب محافظه‌کار گران تمام شد، چراکه اکثریت در مجلس عوام را از دست داد و جامعه را با دو سال بن بست سیاسی روبه‌رو کرد و تمام زمان دولت را به ارائه و تصویب توافق‌نامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا معطوف کرد.

این توافق‌نامه که بر سر آن با بروکسل مذاکره شده بود، در ژانویه سال 2019 با شکست سنگینی در پارلمان انگلیس مواجه شد و دو شکست دیگر نیز مارس را پشت سر گذاشت، که همان منجر به کناره‌گیری ترزا می در ماه ژوئن شد.

در ماه ژانویه سال 2019، و با روی کار آمدن بوریس جانسون، وی توانست قبل از فراخوان انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر، تغییراتی را در توافق‌نامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا فراهم آورد که در نهایت با روی کار آمدن مجلس با اکثریت محافظه‌کار، طرح موسوم به برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه تصویب شد. 


منبع: راشاتودی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط