پیامها و پیامدهای پیروزی بوریس جانسون در انگلیس

پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی انگلیس باعث شده تا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قطعی به نظر برسد. در حالی‌که پوپولیست ها و افراطی های غربی مانند دونالد ترامپ از پیروزی جانسون استقبال کرده اند با این حال کشورهای اروپایی، پیروزی جانسون را خطری برای امنیت خود می دانند چرا که جریان های جدایی طلبی و افراطی از این پیروزی تقویت خواهند شد.
يکشنبه، 24 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : محمدرضا مرادی
موارد بیشتر برای شما
پیامها و پیامدهای پیروزی بوریس جانسون در انگلیس
انتخابات پارلمانی انگلیس روز پنجشنبه 21 آذرماه برگزار و حزب محافظه­ کار به رهبری بوریس جانسون با کسب 365 کرسی بزرگ­ترین پیروزی خود در سال‌های اخیر را کسب کرد. از زمان مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس این حزب این میزان از کرسی را در هیچ  انتخاباتی کسب نکرده بود. اما بوریس جانسون چگونه توانست جرمی کوربین رهبر حزب کارگر را شکست دهد و این پیروزی چه پیام هایی خواهد داشت؟
 
رقابت بین کوربین و جانسون
فرایند رأی ­گیری در انتخابات سراسری انگلیس از روز پنجشنبه در چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی آغاز شد. این اولین انتخابات سراسری در انگلیس بود که به دلیل ناتوانی جانسون در تصویب طرح برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر آن(۳۱ اکتبر– ۹ آبان)، برگزار شد.6 حزب در این انتخابات برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان انگلیس(۶۵۰ کرسی)‌ حضور داشتند که از مهم­ترین آن­ها می‌توان به حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون، حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» و همچنین حزب ملی اسکاتلند به رهبری «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند اشاره کرد. برای به دست آوردن اکثریت پارلمان حداقل ۳۲۶ کرسی نیاز است. در نهایت حزب محافظه­ کار368 کرسی، حزب کارگر ۲۰۳ کرسی و حزب ملی اسکاتلند ۵۰ کرسی کسب کردند. جرمی کوربین و بوریس جانسون اصلی­ ترین نامزدها بودند. جرمی کوربین به حمایت از فلسطین و مبارزه با سیاست‌های افراط­ گرایانه اسراییل معروف بوده و مخالف خروج از اتحادیه اروپا است. اما جانسون سیاست‌مداری افراطی، پوپولیست، حامی اسرائیل، طرفدار سرسخت خروج از اتحادیه اروپا و شریک اصلی ترامپ در اجرای سیاست فشار حداکثری عیله ایران است.
 
دلایل پیروزی جانسون و شکست کوربین
تردیدهای موجود در حزب کارگر را شاید بتوان اصلی ­ترین دلیل شکست جرمی کوربین دانست. حزب کارگر در مورد «برگزیت» نتوانست به یک سیاست واحد و قطعی دست پیدا کند. برخی در حزب کارگر معتقد بودند باید بدون هیچ اما و اگری به مردم بگویند درصورت پیروزی در انتخابات، بلافاصله یک همه‌پرسی تازه در مورد خروج از اتحادیه اروپا برگزار خواهند کرد. برخی دیگر اما معتقد بودند که حزب باید به همه‌پرسی قبلی احترام بگذارد و فقط به‌دنبال یک توافق بهتر با اروپا در مورد چگونگی خروج باشد. این اختلاف‌نظر، سردرگمی مردم را در اعتماد به حزب کارگر به ‌دنبال داشت؛ آن­ها نمی‌دانستند این حزب به ماندن در اتحادیه اروپا علاقه‌مند است یا به خروج از آن؛
 
نباید فراموش کرد که جامعه انگلیس از رکود و بلاتکلیفی بر سر برگزیت خسته شده است. بیش از 3 سال اختلال در اقتصاد، سرمایه‌گذاری و اشتغال باعث شده تا مردم تصمیم بگیرند به هر قیمتی از این وضعیت بن‌بست و انسداد خارج شوند. این بلاتکلیفی کاملا به بوریس جانسون کمک کرد تا بتواند رأی اکثریت را کسب کند، چرا که به‌طور مشخص به مردم وعده داده که پس از پیروزی در انتخابات، بلافاصله ماجرای برگزیت را به سرانجام می‌رساند. براساس آمارهای اقتصادی، کاهش رشد اقتصادی انگلیس، چهار برابر بیش تر از برآورد اقتصاددانان بوده و در این زمینه "بنیاد دیده ­بان پول" در انگلیس از ورشکستگی بیش از 16 هزار شرکت فقط در انگلیس و ولز خبر داده که بالاترین میزان در پنج سال اخیر است. عامل دیگر در شکست کوربین به فعالیت‌های ضدصهیونیستی وی بر می­ گردد که همین مسئله باعث تلاش لابی صهیونیست­ها در انگلیس برای شکست وی شد.
 
پیام ها و تبعات پیروزی حزب محافظه کار
1. برگزیت یک قدم تا اجرا: اولین پیامد مهم پیروزی قاطع جانسون اجرای برگزیت خواهد بود. برگزاری انتخابات زودهنگام به دلیل ناتوانی جانسون در متقاعد کردن پارلمان برای خروج از اتحادیه اروپا بود. جانسون برای اجرای برگزیت نیاز به یک اکثریت قاطع داشت که در انتخابات اخیر به آن دست پیدا کرد. «جانسون» با این پیروزی قاطع به پیش‌بُرد برگزیت مصمم‌تر شده و صریحاً گفته است که تا پایان ژانویه2020 (11بهمن) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، چرا که این رأی قاطع به حزبش را رأی به برگزیت تعبیر کرده است.(خبرگزاری اسپوتنیک)
 
2. تقویت جدایی طلبان در انگلیس: یکی از مهم­ترین دلایل مخالفان برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا همواره پیامدهای این مسئله برای وضعیت یکپارچگی انگلیس بوده است. چرا که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بخش­ هایی مانند اسکاتلند از انگلیس جدا خواهند شد.  وزیر اول اسکاتلند در واکنش به نتایج این انتخابات اعلام کرد، کشورش حاضر نیست در مسئله خروج از اتحادیه اروپا تابع انگلیس باشد و خواستار برگزاری همه‌پرسی استقلال است. البته جانسون یک روز پس از انتخابات، با همه پرسی در مورد اسکاتلند مخالفت کرد.
 
3. تقویت دونالد ترامپ: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عنوان سیاست‌مداری ساختار­شکن و مخالف روندهای جهان‌گرایی شناخته می­ شود. پیروزی جانسون باعث تقویت جریان ­های ناسیونالیسیت و افراطی در اروپا شده است. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد: «سیاستمداران پوپولیست از جمله ترامپ در تبریک به جانسون پیشتاز شدند». در شرایط کنونی پیروزی جانسون که به عنوان نسخه انگلیسیِ ترامپ مطرح است، باعث تقویت جایگاه ترامپ می شود.  «دونالد ترامپ» پس از پیروزی جانسون اعلام کرد، پیروزی نخست وزیر انگلیس در «انتخابات بزرگ» حاکی از بخت خوب پیروزی من در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا خواهد بود.(نشریه آمریکایی نشنال اینترست).

4. نگرانی اروپا: اروپا در نگرانی نتایج سوء اقتصادی و امنیتی برگزیت برای اتحادیه اروپا فرو رفته است، چنان‌که هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی نوشت: «اتحادیه اروپا از زامبی برگزیت می‌ترسد». «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی و مخالف حزب جبهه ملی فرانسه که دارای سیاست های اروپا ستیزانه است هم «پیروزی قاطع» جانسون را ستود.

نتیجه: پس از ماه‌ها عدم توافق سیاسی درباره برگزیت، انتخابات زود هنگام انگلیس با هدف خروج پارلمان از بن‌بست برگزار شد. مردم انگلیس در همه پرسی ۲۰۱۶ میلادی با ۵۲ درصد رای موافق در مقابل ۴۸ درصد رای مخالف، از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کردند. با این وجود 2 نخست وزیر قبلی یعنی «دیوید کامرون» و«ترزا­ می» قربانی برگزیت شدند و به دلیل ناکامی در اجرای آن استعفا دادند. اکنون جانسون با پیروزی قاطعی که کسب کرده به دنبال آن است تا روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را سرعت ببخشد. با این حال کشورهای اروپایی، پیروزی جانسون را خطری برای امنیت خود می­دانند، چرا که جریان های جدایی طلب و افراطی از این پیروزی تقویت خواهند شد و رفتارهای ساختار شکنانه ترامپ وسعت پیدا می‌کند و نظم و امنیت نسبی جهان را بیشتر به خطر می اندازد.
محمد مرادی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.