ماجرای جایزه به هنرمند ضدانقلاب در جشنواره شعر فجر

یکی از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره شعر فجر، «سارا متقی»، که با تاسف فراوان به عنوان یکی از شاعران برگزیده جشنواره شعر فجر برگزیده شده است، طی سالهای اخیر با انواع و اقسام اظهارات توهین آمیز در خصوص آرمان های مردم ایران جنجال‌آفرین شده بود.
شنبه، 12 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای جایزه به هنرمند ضدانقلاب در جشنواره شعر فجر
به گزارش راسخون، هیات داوران بخش «ویژه شعر جوان» چهاردهمین جشنواره شعر فجر در حالی فهرست برگزیدگان این بخش‌ را اعلام کرد که پس از اعلام برگزیدگان، بیش از آنکه درباره سطح کیفی و کمی آثار شاعران در این بخش بحث و تبادل نظر شود، حضور یکی از شاعران جوانی که طی چند وقت اخیر با انواع و اقسام اظهارات توهین آمیز در فضای مجازی خبرساز شده بود، همه چیز را در خصوص اختتامیه جشنوار تحت الشعاع قرار داده است.

وی که با تاسف فراوان به عنوان یکی از شاعران برگزیده بخش شعر جوان انقلاب (مخصوص شاعران با سن کمتر از 25 سال) انتخاب و معرفی شده است، طی چند مدت اخیر با اظهارات توهین آمیز درباره شهید سلیمانی، حضرت فاطمه(س) جنجال آفرین شده بود از سویی دیگر وی به صراحت در صفحه شخصی اش ضمن اعلام تنفر از جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع ضدانقلابی و توهین آمیز را گرفته که در کمال تعجب همه این موارد از چشم مسئولین جشنوار شعر فجر دور مانده و در اظهارات خصمانه توئیتری اش نسبت به کشورش، انقلاب و حتی مذهب مردمش نه تنها دست کمی از دشمنانی چون ترامپ ندارد بلکه در برخی توهین های بی شرمانه از امسال وی هم پیش گرفته است.

ماجرای جایزه به هنرمند ضدانقلاب در جشنواره شعر فجر
نمونه‌ای از توییت‌های سارا متقی

اما هیات داوران این بخش شاید در وهله نخست درباره انتخاب سارا متقی در جمع یکی از برگزیدگان جشنوان شعر انقلابی این توجیه را بیاورند که ما فقط به کیفیت آثار شرکت کننندگان توجه میکنیم که شاید این توجیه برای جشنواره های آزاد در منطقه ای گمنام قابل قبول باشد اما در مهم ترین جشنواره شعر کشور که با عنوان شعر انقلاب و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار میشود این اهمال جای هیچ اما و اگری نمیگذارد. شایسته است مسئولین جشنواره شعر فجر هر چه سریعتر اعلام کنند که بر چه اساسی به کسی که بدترین و شنیع ترین توهین ها را به مقدسات کشورش و مردمش در صفحه شخصی است داشته است، جایزه جشنواره شعر فجر میدهند.


دبیر جشنواره شعر فجر: شناختی از سارا متقی نداشتیم

فارس همچنین با مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر که قرار است مراسم پایانی در زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان برگزار شود درباره انتخاب سارا متقی گفتگو کرده است. 

مهدی قزلی درباره جنجال‌ها در پی انتخاب سارا متقی گفت: ما در بخش ویژه جشنواره، کارهای ارسالی را کدگذاری کرده بودیم و شناختی نسبت به شاعران این بخش از جمله سارا متقی نداشتیم. حتی بعد از این‌که معلوم شد دو تن از شاعران برگزیده اهل افغانستان هستند و امکان عزیمت به ایران را ندارند، نام آن‌ها را از فهرست خارج نکردیم.

وی گفت: درباره شاعری به نام سارا متقی هم شناختی نداشتیم و از صبح امروز که نتایج اعلام شده، رسانه‌ها نسبت به انتخاب او حساسیت نشان داده‌اند.

قزلی در پایان گفت: صبور باشید و اجازه بدهید که تا یک ساعت دیگر به جمع‌بندی برسیم.
 

واکنش نماینده مجلس به انتخاب سارا متقی در جشنواره شعر فجر

احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به انتخاب سارا متقی واکنش نشان داد.

سالک در خصوص برنده شدن سارا متقی از چهاردهمین جشنواره شعر فجر در گفتگو با راه دانا گفت: ما شاهد بودیم چندی قبل که حدود 14 نفر از کسانی که در سینما فیلم و در تلویزیون سریال بازی می کنند، خانم و آقا به قول معروف سلبریتی ها یک مرتبه در شرایطی که تشییع پیکر سردار بزرگوار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شد، در این ایام و بعد از افتادن هواپیمای اوکراینی به میدان آمدند و تلویزیون و جشنواره فجر را تحریم کردند، به تعبیری از این دو عرصه فرهنگی خروج کردند. این حرکت بسیار نامیمون بود و البته خیلی هم به این ها حمله شد و صحبت های زیادی هم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت شد.

سالک اظهار داشت: داستان این شاعر هتاک (سارا متقی) جای تعجب دارد، باید از مدیریت جشنواره شعر فجر سوال کرد که در این شرایط چنین کسی را به روی صحنه آوردن و به او جایزه دادن با این نوع تفکری که دارد را چگونه می شود تحمل کرد؟
 

جشنواره شعر فجر در یک نگاه چه آرمانی را دنبال می‌کند؟

جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال ۱۳۸۵ هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و چهاردهمین دوره این جشنواره نیز در سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

در این دوره آثاری که در سال ۱۳۹۷ به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد در گروه های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان، درباره شعر ارزیابی می شوند.

برگزیدگان جشنواره، زمستان امسال در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد و به برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.

کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ در داخل کشور به چاپ رسیده و در یکی از سه گروه ادبی بالا قرار بگیرند می توانند در جشنواره شرکت کنند.


منبع:
1. خبرگزاری دانشجو
2. خبرگزاری فارس
3. فرارو


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.