روز گذشته گسترده‌ترین حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور دفع شد/ آغاز موج دوم حمله از امروز

معاون وزیر ارتباطات گفت: روز گذشته گسترده‌ترین حمله سایبری تجربه شده در تاریخ ایران علیه زیرساخت‌های کشور توسط هکرها اتفاق افتاد که دفع شد.
يکشنبه، 20 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
روز گذشته گسترده‌ترین حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور دفع شد/ آغاز موج دوم حمله از امروز
به گزارش راسخون، حمید فتاحی در توئیتر نوشت: هکرهای اجاره‌ای گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند.
وی گفت: این هکرها میلیون‌ها مبداء و میلیون‌ها مقصد را هدف گرفتند و با حمله SYN FLOOD با نرخ ۱۸۰ میلیون PPS به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت هستند.

فتاحی تصریح کرد: این حمله دفع شده و هکرها به دیوار می‌خورند.

به گزارش مهر، روز گذشته حمله سایبری به گیت وی بین‌الملل زیرساخت ارتباطی کشور باعث بروز اختلال در دسترسی به اینترنت شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت این حمله را از نوع دی دات (حمله منع سرویس) اعلام کرد که از مبدا شرق آسیا و شمال آمریکا به ایران صورت گرفت و باعث افزایش بار ترافیک بالاتر از حد نرمال به تجهیزات شبکه‌ای شد.
 

آغاز موج دوم حمله از امروز

فتاحی،مدیر عامل شرکت زیرساخت کشور گفت: روز گذشته حمله بی سابقه سایبری به زیرساخت های کشور میلیون ها IP داخل کشور را هدف قرار داد که به دلیل شناسایی سریع از آسیب جدی جلوگیری شد.

وی افزود: موج دوم این حملات امروز آغاز شده است و کماکان در حال رصد هستیم.
 
 

جنگ سایبری چیست؟

جنگ سایبری شامل حملات دیجیتالی به شبکه‌ها، سامانه‌ها و اطلاعات کشور دیگری با هدف صدمه زدن به آنهاست. این حملات ممکن‌است حاوی تخریب، تغییر یا به سرقت بردن اطلاعات یا از دسترس خارج‌کردن خدمات برخط باشد که جامعه نظامی و یا جامعه‌های بزرگ‌تر از آنها استفاده‌می‌کنند. این حملات دیجیتالی همچنین برای آسیب فیزیکی در جهان واقعی طراحی شده‌اند مانند رخنه به سامانه‌های کنترل سدهای آبی برای باز‌کردن دریچه‌های آن.

تعریفی گسترده‌تر از جنگ سایبری همچنین می‌تواند شامل عناصری باشد که به‌عنوان جنگ‎افزار اطلاعاتی نیز شناخته‌می‌شوند مانند شایعه‎پراکنی و تبلیغات دروغین برخط.

هیچ تعریف قانونی از جنگ سایبری وجود ندارد و هیچ قانونی هم برای آن وجود ندارد که بتوان به آن مراجعه‌کرد. البته این بدین معنا نیست که هیچ قانون بین‌المللی آن را پوشش نداده‌باشد یا اینکه آن را ناچیز و بی‌اهمیت به حساب آورده‌باشند. جوامع غربی متفق‎القول هستند که یک حمله برخط به یک کشور اگر به اندازه کافی شدید و خطرناک باشد می‌تواند به اندازه یک حمله فیزیکی تاثیر بگذارد.
 

اهداف جنگ سایبری

جنگ سایبری شامل حملات دیجیتالی به شبکه‌ها، سامانه‌ها و اطلاعات کشور دیگری با هدف صدمه زدن به آنهاست. این حملات ممکن‌است حاوی تخریب، تغییر یا به سرقت بردن اطلاعات یا از دسترس خارج‌کردن خدمات برخط باشد که جامعه نظامی و یا جامعه‌های بزرگ‌تر از آنها استفاده‌می‌کنند. این حملات دیجیتالی همچنین برای آسیب فیزیکی در جهان واقعی همانند رخنه به سامانه‌های کنترل سدهای آبی برای بازکردن دریچه‌های آن و ایجاد بحران در کشورهای هدف طراحی شده‌اند.

این روزها کاملا مشخص شده که زیرساخت ملی یک کشور مهم‌ترین و در معرض خطرترین هدف جنگ سایبری است از جمله زیرساخت‌های آب، گاز، برق، بانکداری یا ارتباطات که آسیب به هر کدام از اینها می‌تواند باعث مشکلات بزرگی برای یک اقتصاد پیشرفته شود. درحالی‌که جاسوسی سایبری سعی می‌کند به اطلاعات رایانه‌ها نفوذ کند یا آنها را به سرقت ببرد، جنگ سایبری بیشتر به سامانه‌های Scada و کنترل صنعتی حمله می‌کند، سامانه‌هایی که خطوط گاز و کارخانه‌ها و شبکه‌های برق را کنترل می‌کنند. با اینکه حمله به این سامانه‌ها مشکل است اما از کار انداختن خطوط گازی تاثیر بسیار بیشتری از آسیب به چند رایانه شخصی خواهد داشت.

همین اهمیت فضای سایبری در جنگ‌ها باعث شده است تا دولت‌ها در نیروهای نظامی خود حوزه ای جدید به نام اداره سایبری ایجاد کند تا در برابر تهدیدات بتوانند از خود دفاع کنند و چه بسا در حملات خود در این حوزه نیز کاراتر عمل کنند. 


منبع:
1. خبرگزاری مهر
2. خبرگزاری میزان
2. ایسنا
3. افتانا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.