به قلم دکتر محمد علی فتح اللهی رییس پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

ظلم ستیزی گفتمان اصلی انقلاب اسلامی است

22 بهمن ملتهای مسلمان را یک بار دیگر به فطرت الهی خود فرا خواند، فطرتی که ره آورد آن تکریم انسانیت و مبارزه با بردگی و تحت سلطه کفار بودن است.
يکشنبه، 20 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
گزارشگر : زهرا احمدی
موارد بیشتر برای شما
ظلم ستیزی گفتمان اصلی انقلاب اسلامی است

22بهمن هویت جدیدی به مسلمانان و مظلومان عالم داد 

22 بهمن که از آن به عنوان یوم الله یاد شد تعبیر مشهوری برای ملت‌های مسلمان در سراسر جهان است. روزی که توانست تخیل سیاسی و هویت جدیدی را نه تنها برای مسلمانان عالم بلکه برای مستضعفان و مظلومان دنیا به ارمغان بیاورد. پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن توانست ملت‌های مسلمان را به حافظه تاریخی ظلم ظالمان و جور مستکبران عالم رجوع دهد تا یک بار دیگر خباثت‌های صورت داده شده علیه مسلمانان و مظلومان عالم را برای آنها به روشنی تداعی کند.
 

نگاه به آینده ای بدون ظلم ره آورد 22 بهمن است

واقعه ای که در چهل و یک سال پیش اتفاق افتاد نوع نگاه ملت‌های ضعیف نگاه داشته شده و تحقیر شده را تغییر داد و نگاه به آینده بدون ظلم، آینده ای مستقل از زورگویی مستبدان عالم و تحقق آزادی را به آنها نوید داد. با آنکه دشمنان ایران اسلامی در 41سال گذشته همواره منتظر فروپاشی نظام اسلامی بوده و وعده هایی از این دست داده اند، اما ریشه های مقاومت ملت‌های مسلمان و مستضعف دنیا با پیشرفت و تعالی اندیشه انقلاب اسلامی قوی تر شده و آنها نیز امروز به خوبی معنای یوم الله را در قلب تپنده انقلاب اسلامی که بنیان ظلم و ظالم را نشانه رفته است درک می‌کنند. 22 بهمن سال 57 هویتی جدید به ملت‌های مسلمان و ضعیف و تحت سلطه استکبار جهانی داد، هویتی که آزادگان جهان از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کسب کردند، هویتی خدشه ناپذیر بر مبنای آزادی فطری بشر بود که امروز به عنوان اصلی‌ترین سرمایه ملت‌ها در مقابله با مستکبران عالم استفاده می‌شود. سرمایه‌ای براساس ارزش‌های انسانی که 22بهمن امتیاز آن را از آن همه انسان‌هایی می داند که خداوند آنها را آزاد و صاحب کرامت انسانی آفریده است. پیروزی انقلاب اسلامی از این جهت مهمترین اتفاقی بود که دنیا با آن مواجه شد، دنیایی که به نظر می‌رسید چاره ای در برابر ظلم و استبداد زورگویان عالم غیر از بردگی واطاعت محض ندارد.
 

ظلم ستیزی گفتمان اصلی انقلاب اسلامی است

مهمترین موضوعی که از 22بهمن سال57 آغاز شد تبیین گفتمان استکبار ستیزی در بین ملت‌های مظلوم جهان بود. ملت‌هایی که تا قبل از آن یارای ایستادگی در برابر استکبار را نداشتند امروز نه تنها در این موضوع به راحتی سخن می‌گویند، بلکه با شجاعت در برابر مستکبر می‌ایستند و بر سر ظالمان فریاد می‌کشند چرا که انقلاب اسلامی گفتمان ظلم ستیزی را نه در حرف بلکه در عمل به منصه ظهور رسانید و بر اساس آن توانست هیمنه نظامی تا اقتصادی و سیاسی دشمنان اسلام را در هم شکند.
22بهمن معادلات جهانی را به نفع مظلومان رقم زد استکبارستیزی شعاری است که امروز از جای جای دنیا به گوش می‌رسد. صدایی که از فلسطین تا یمن، سوریه و عراق و حتی کشورهای آفریقایی بر سر ظالمان فرود می‌آید، نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران توانسته معادلات جهانی را به نفع ملت‌های مظلوم جهان رقم بزند و قدرت‌های استعماری و استکباری را از چرخه تصمیم‌گیری صرف بر ملت‌های جهان از صحنه به در کند.

ظلم ستیزی گفتمان اصلی انقلاب اسلامی است
 

شکست استکبار دستاورد 22 بهمن است

شکست‌های پی در پی  استکبار از ملت‌ها دستاورد مهم  دیگری از 22بهمن است که «انفجار نوری» برای جهان اسلام و ملت‌های مظلوم دنیا بود. مهمترین دستاورد این انقلاب شکست‌هایی است که غرب و عوامل دست نشانده آنها در منطقه و در جای‌جای دنیا متحمل می‌شوند. با آنکه آمریکا و دنیای غرب و سعودی‌ها هزینه های چند صد هزارمیلیاردی برای تسلط بیشتر بر منابع و ثروت ملت‌های مظلوم و بر سیاست و اقتصاد آنها می‌کنند، اما ره‌آورد انقلاب اسلامی ایران مانع از تحقق نیت شوم استثماری آنها شده است. الهام بخشی 22بهمن به ملت‌های مظلوم مسلمان جهان باعث شد که آنها ابرقدرت‌ها را از جایگاه ابرقدرتی خود به زیر بکشند و توازن قدرت را که در ترازوی یک طرفه ای به نفع آنها بود به هم بزنند.
خودکفایی مسلمانان محصول پیروزی انقلاب اسلامی ایران است 22بهمن دستاورد مهمی چون استقلال طلبی برای ملت ایران و سایر ملت‌های دنیا به دنبال داشته است. دستاوردهایی که بخش اعظم آن در خودکفایی و بی نیازی از دنیای غرب قابل تعریف است، نشان دهنده همت والایی است که انقلاب اسلامی چونان خون تازه ای به جان جامعه اسلامی تزریق کرد. خود کفایی علمی و اقتصادی و بی‌نیازی ملت‌های مسلمان از سلطه کفار بر آنها همان توصیه اکید قرآن بر قوی شدنی است که مقام معظم رهبری بر اساس آیه 60 سوره مبارکه انفال، از آن سخن گفتند. آیه ای که به جامعه اسلامی گوشزد می‌کند که همواره از سوی دشمن تهدید می‌شود و در معرض خطر قرار دارد، لذا افزایش توان نظامی و دفاعی ملت‌های مسلمان و ملت انقلاب ایران نشان می‌دهد راه استکبار ستیزی تا رسیدن به پیروزی کامل همچنان دنبال می‌شود.
 

22 بهمن تجسم عینی خوباوری بود

امروز جوامع اسلامی به برکت پیروزی انقلابی که مفاهیم آن از آیات قرآن گرفته شده به خود باوری رسیده اند. خود باوری که منجر به عدم زیر بار زور رفتن و جدا شدن مرزهای فکری و خواسته های ما از دشمنان شده است. آزادی امروز جوامع اسلامی نتیجه خود باوری است که 22بهمن با خود به ارمغان آورد و شکست جبهه استکبار و برافراختن پرچم آزادی و آزادگی دیگر موضوع بعید و دور از ذهنی نیست چرا که انقلاب اسلامی این مسأله را در 41سال گذشته عینی و قابل تجسم کرده است.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما