آخرین اخبار در ارتباط با ارز مسافرتی، آیا همچنان پرداخت می شود؟

هر چند مدت یکبار قوانین جدیدی در رابطه با ارز مسافرتی به تصویب می رسد و خبرهای زیادی در رابطه با حذف ارز مسافرتی وجود دارد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده هنوز هیچ تغییری در نحوه پرداخت ارز مسافرتی ایجاد و اعلام نشده است.
سه‌شنبه، 29 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار در ارتباط با ارز مسافرتی، آیا همچنان پرداخت می شود؟
هر ساله افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما به خارج از کشور سفر می کنند. چنین افرادی می توانند از ارز مسافرتی استفاده نمایند. ارز مسافرتی در واقع کمک هزینه ای است که از سوی بانک مرکزی در اختیار این مسافران قرار می گیرد. البته برای مسافرت به تمامی کشورها نمی توان از ارز مسافرتی استفاده نمود و به بیشتر به کشورهایی تعلق می گیرد که بیشترین میزان تقاضا برای مسافرت در ایران را دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر با شرایط دریافت ارز مسافرتی آشنا شوید.
 

 به چه کشورهایی ارز مسافرتی تعلق می گیرد؟

هر چند مدت یکبار قوانین جدیدی در رابطه با عرض مسافرتی به تصویب می رسد و خبرهای زیادی در رابطه با حذف ارز مسافرتی وجود دارد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده هنوز هیچ تغییری در نحوه پرداخت ارز مسافرتی ایجاد و اعلام نشده است و مسافران همچنان می توانند با مراجعه به شعب بانک های مربوطه  ارز مسافرتی را دریافت نماید.  

کشورهایی که ارز مسافرتی به آن ها تعلق می گیرد را می توان به دو گروه کشورهای مشترک المنافع و هم ارز با ایران( البته به جز عراق) و کشورهای حوزه ویزای شینگن و سایر کشور ها تقسیم بندی نمود. بر اساس این تقسیم بندی کشورهای ترکیه، گرجستان، ارمنستان، قطر، پاکستان، کویت، امارات متحده عربی،افغانستان، آذربایحان، ازبکستان، اکراین و چند کشور دیگر جز کشورهای هم مرز با ایران محسوب می شوند و ارز مسافرتی کمتری به آن ها تعلق می گیرد. اما افرادی که به کشورهای اروپایی تحت شینگن مانند المان و اتریش و همچنین کشورهای ملزی، تایلند و .. سفر می کنند می توانند ارز مسافرتی بیشتری دریافت می نمایند. توجه داشته باشید که تمامی مسافران فقط یکبار در سال می توانند از ارز مسافرتی استفاده نمایند و این ارز به مسافرین زیر 12 سال تعلق نمی گیرد. دانشجویان دانشگاه های خارج از کشور نیز می توانند ارز دانشجویی دریافت نمایند.
 

مواردی که نمی توانند ارز مسافرتی دریافت نمایند

همانطور که ذکر شد این ارز به تمامی افراد و سفرهای خارجی به کشور های مختلف تعلق نمی گیرد و دارای ممنوعیت هایی می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

* به ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند

* به افرادی که سن آن ها کمتر از 12 سال است

* به افرادی که دارای گذرنامه سیاسی و خدمت هستند.

* ارز مسافرتی فقط به افرادی که سفرهوایی را انتخاب نموده اند تعلق می گیرد و افرادی که با خرید بلیط قطار و بلیط اتوبوس می خواهند به کشورهای همسایه سفر کنند نمی توانند از ارز مسافرتی استفاده نمایند.

* ارز سیاحتی کشورهای عراق و اربستان صعودی قابل فروش نمی باشد.

آخرین اخبار در ارتباط با ارز مسافرتی، آیا همچنان پرداخت می شود؟
 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز مسافرتی

با توجه به مراحلی که هم اکنون به آن اشاره می کنیم به راحتی می توانید با مراجعه به بانک ارز مسافرتی دریافت نمایید.

* اصل گذرنامه جمهوری اسلامی ایران: توجه داشته باشید که گذرنامه باید حداقل تا 6 ماه دیگر دارای اعتبار باشد.

* اصل و کپی بلیط هواپیمایی که خریداری نموده اید. توجه داشته باشید اگر بلیط هواپیما را حضوری خریده باشید حتما باید مهر آژانس هواپیمایی بر روی آن درج شده باشد. همچنین اگر بلیط را به صورت اینترنتی و از طریق سایت هایی مثل مستر بلیط رزرو کرده باشید نیاز است که حتما اطلاعات شرکت صادر کننده بلیط، زمان و تاریخ خرید بلیط و کد رهگیری به روی آن درج شده باشد.

* اصل و کپی کارت ملی

* فیش واریز پرداخت عوارض خروج از کشور: در تمامی مسافرت های خارجی مسافران موظف هستند که عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایند.

* در صورتی که کشور مقصد به ویزا نیاز داشته باشد حتما باید اصل ویزا را نیز به همراه داشته باشید.

* تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی، که این فرم را باید با مراجعه به بانک یا به صورت اینترنتی تهیه و تکمیل نمایید.

* مبلغ معادل قیمت روز ارز مسافرتی. البته توجه کنید گاهی اوقات برخی بانک ها مبلغ بیشتری را نیز به عنوان کارمزد از مسافران دریافت می نمایند.

* تکمیل نمودن رسید پرداخت وجه
 

چه زمانی باید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام نمود؟

بانک ها معمولا از یک هفته قبل از تاریخ سفر تا روز سفر ارز مسافرتی ارائه می دهند، بنابراین شما می توانید در این بازه زمانی جهت دریافت ارز اقدام نمایید. همچنین توجه داشته باشید شما نمی توانید شخص دیگری مانند اقوام درجه یک را برای دریافت ارز به بانک بفرستید زیرا بانک فقط به مالک بلیط که مدارک شناسایی لازم را به همراه دارد حواله دریافت ارز مسافرتی ارائه می دهد.
 

نکاتی در مورد ارز مسافرتی

فرم درخواست ارز را با دقت کافی تکمیل نمایید تا قلم خوردگی نداشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که نرخ ارز مبادله ای دائما در حال تغییر است و بر اساس قیمت روز به مسافران ارائه می شود.

در صورتی که می خواهید برای سفر زیارتی خود ارز مسافرتی دریافت نمایید باید حتما مشخصات شما در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.

اگر خانوادگی می خواهید به خارج از کشور سفر کنید حضور یکی از اعضای خانواده برای دریافت ارز مسافرتی کفایت نمی کند و باید هر شخصی به طور جداگانه درخواست ارز مسافرتی بدهد تا بتواند از این ارز استفاده نماید.

در صورتی که گذرنامه خود را تعویض نموده اید حتما باید گذرنامه قبلی را جهت دریافت ارز باید به همراه داشته باشید.

آخرین اخبار در ارتباط با ارز مسافرتی، آیا همچنان پرداخت می شود؟
 

شرایط لازم جهت دریافت ارز مسافرتی

* تنها یکبار در سال می توانید از ارز مسافرتی استفاده نمایید.

* در صورتی که بخواهید ارز را در فرودگاه تهیه نمایید حتما باید رسید حواله یا رسید مشتری داشته باشید

* فروش ارز در تمامی فرودگاه ها انجام نمی شود و فقط فرودگاه های امام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه ارائه دهنده ارز هستند.

* به افرادی که قصد مسافرت به کشورهای هم مرز با ایران ( کشورهای ذکر شده در ابتدای متن) را دارند حداکثر 500 یورو به عنوان ارز مسافرتی تعلق می گیرد، اما مسافران سایر کشور های اروپایی می توانند تا سقف 1000 یورو ارز مسافرتی دریافت نمایند.
 

بانک های ارائه دهنده ارز مسافرتی

ارز مسافرتی را نمی توان از تمامی بانک ها دریافت نمود . در حال حاضر فقط 5 بانک زیر در ایران ارائه دهنده ارز مسافرتی هستند.

* بانک ملی ایران: حضوری
* بانک تجارت: حضوری
* بانک پارسیان :حضوری
* بانک ملت: حضوری – آنلاین
* بانک سامان: حضوری

همانطور که مشاهده می کنید برای دریافت ارز مسافرتی حتما باید به صورت حضوری به بانک های ذکر شده مراجعه نمایید و فقط  بانک ملت مجهز به سیستم فروش آنلاین ارز مسافرتی می باشد. برای خرید آنلاین ارز مسافرتی بانک ملت کافی است به درگاه اینترنتی بانک ملت مراجعه کنید و با پرداخت مبلغ معادل ارز مسافرتی دریافت نمایید.
 

مزایای ارز مسافرتی

ارز مسافرتی می تواند برای افرادی که می خواهند با هدف گردشگری، درمانی، زیارتی یا تحصیلی به خارج از کشور سفر کنند مزایای بسیاری داشته باشد. مسافران با دریافت ارز مسافرتی می توانند به میزان قابل توجهی از هزینه های سفر خود کاهش دهند، از این رو برخی از افراد از این ارز به عنوان حقوق مسافر یاد می کنند. همچنین سفرهایی که با هدف درمان به خارج از کشور صورت می گیرد می تواند هزینه بسیار بالایی داشته باشد اما اگر مدارک پزشکی و معرفی نامه پزشک معالج را به بانک ارائه دهید می توانید از ارز درمانی تا سقف 10 هزار دلار استفاده نمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.