نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی در رابطه با کرونا جرم است/ بازداشت 24 نفر و احضار 118 نفر از شایعه‌پردازان مجازی

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور گفت: نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی در رابطه با کرونا جرم است و در این رابطه رصدها را با جدیت دنبال کرده و پرونده‌های قضایی نیز برای مجرمان تشکیل شده است.
چهارشنبه، 7 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مهدی میرزایی
موارد بیشتر برای شما
نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی در رابطه با کرونا جرم است/ بازداشت 24 نفر و احضار 118 نفر از شایعه‌پردازان مجازی
به گزارش راسخون، جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در رابطه با شایعه‌پراکنی در فضای مجازی در خصوص ویروس کرونا گفت: قانون مشخص است که نشر اکاذیب در فضای مجازی و تحریک مردم برای انجام اقداماتی که منجر به بروز ناامنی در جامعه شود جرم است و مرتکبین از ناحیه مراجع قضایی مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر رصدهای خود را بر فضای مجازی در بحث نشر اکاذیب و شایعه در مورد ویروس کرونا انجام می‌دهیم. نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها نیز به ما کمک کرده و پرونده‌های بسیاری در این زمینه تشکیل شده است.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور با اشاره به اینکه گزارش تعداد دستگیرشدگان توسط پلیس فتا اعلام شده، گفت: توصیه‌ای که در این زمینه باید به مردم داشته باشیم این است که اخبار را به محض شنیدن منتشر نکنند و حتماً از مراجع رسمی پیگیر اخبار باشند.

جاویدنیا گفت: طبق قانون منتشرکنندگان اخبار دروغین و شایعه‌ها نیز دارای مسئولیت خواهند بود و باید آنها نیز دقت لازم را در رفتار خود داشته باشند.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور افزود: متأسفانه اساس مشکلات در این عرصه شبکه‌های اجتماعی خارجی است که نه نظارتی بر آنها می‌شود و نه می‌توان با آنها برخورد کرد، به طور مثال صفحه اینستاگرام در اقدام اخیر خود صفحاتی که امیدبخش هستند و در رابطه با ویروس کرونا به مردم امید می‌دهند را حذف کرده است. به نظر می‌رسد فقدان ساماندهی در شبکه‌های اجتماعی خارجی را داریم و هر قدر به جلو می‌رویم با گروه‌های خارجی شایعه‌پراکن مواجه می‌شویم که با شیوه‌های هنری و روانشناسانه کلیپ‌هایی تهیه می‌کنند و انتشار می‌دهند که متأسفانه در دسترس ما نیستند.

وی گفت: حتی در فضای مجازی این روزها دیده‌ایم که کلیپ‌هایی از قول و زبان پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌های درگیر کرونا منتشر می‌شود که زمانی آنها را بررسی کردیم دیدیم کاملا کذب بودند، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم و مسؤولان دقت لازم را در این زمینه داشته باشند؛ چراکه تشخیص درست در شرایط اضطرار سخت است.

به گزارش فارس، رئیس پلیس فتا ناجا اعلام کرد: کارگروه ویژه برای مقابله با شایعه‌سازان در فضای مجازی با موضوع کرونا تشکیل شده است و در این رابطه 24 نفر بازداشت و 118 نفر از کاربران مورد تذکر و ارشاد قرار گرفته‌اند.
 

هشدار پلیس: فریب تست ویروس کرونا مقابل منزل را نخورید

سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد با اشاره به مطرح شدن مکرر شایعات در فضای مجازی درباره ویروس کرونا، اظهار کرد: در چند وقت اخیر با شیوع ویروس کرونا، برخی نیز با هدف سودجویی، از فرصت‌ پیش آمده سوءاستفاده کرده و در پی دامن زدن به التهابات در این زمینه هستند.

معاون هماهنگ‌کننده پلیس پیشگیری تهران بزرگ افزود: از جمله شایعات مطرح شده در این زمینه، حضور برخی اشخاص با ماسک مقابل منازل شهروندان است که مدعی می‌شوند از طرف وزارت بهداشت مقابل منازل مردم مراجعه کرده و قصد اخذ تست ویروس کرونا از شهروندان را دارند.
 
نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی در رابطه با کرونا جرم است/ بازداشت 24 نفر و احضار 118 نفر از شایعه‌پردازان مجازی

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ موردی مبنی بر حضور افراد شیاد تحت عنوان اخذ تست کرونا مقابل منازل شهروندان به پلیس پیشگیری تهران بزرگ واصل نشده است؛ البته این نکته حائز ذکر است که هیچ دستورالعملی نیز در این رابطه تاکنون وجود نداشته و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی احتمالی، سریعاً در تماس با پلیس 110، موضوع را اطلاع دهند تا پلیس در اسرع وقت نسبت به بررسی موضوع و برخورد با افراد خاطی اقدام کند.
 

بازداشت 24 نفر و احضار 118 نفر از شایعه‌پردازان مجازی

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا ناجا در تشریح خبر فوق اظهار داشت : هم اکنون پلیس فتا به صورت کاملا تخصصی کلیه جریانات خبری منتشر شده در فضای مجازی کشور و نشان گاه های انتشار اخبار را رصد می کند و در صورت مشاهده هرگونه موارد محتوایی شامل فیلم ، خبر ، عکس که حاوی مطالب شایعه و کذب به قصد ایجاد تشویش اذهان عمومی و افزایش نگرانی در جامعه را تشدید کند ؛ موضوع را به صورت قانونی مورد پی گیری قرار داده و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد . 
 
نشر اکاذیب و تحریک مردم در فضای مجازی در رابطه با کرونا جرم است/ بازداشت 24 نفر و احضار 118 نفر از شایعه‌پردازان مجازی

وی ادامه داد : رویه پلیس فتا در برخورد با متخلفان بارگزاری هر گونه شایعه و اخبار کذب در فضای مجازی در مرحله اول بیان تذکر و ارشاد مبنی بر حذف مطالب و عدم تکرار است که در این راستا ۱۱۸ نفر شناسایی و ضمن احضار به این پلیس ، مورد تذکر و ارشاد قرار گرفتند که این افراد با اظهار ندامت و با اذعان به عدم آگاهی از قوانین و مقررات و عدم اطلاع از فعل مجرمانه خود نسبت به حذف مطالب منتشره اقدام کردند.

رئیس پلیس فتا ناجا  تصریح کرد : رصد و پایش پلیس فتا در خصوص انتشار هر گونه اخبار جعلی و کذب در فضای مجازی از سوی کاربران با موضوع " شیوع کورنا ویروس " در کشور با جدیت تا ریشه کنی کامل این جریان ادامه دارد . 

سردار مجید از هموطنان خواست : در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک و شایعه در فضای مجازی ، جهت برخورد با متخلفان از طریق سایت رسمی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir و یا شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰به پلیس فتا منعکس کنند و اخبار رسمی و موثق را صرفا از خبرگزاری ها و منابع معتبر خبری نظیر رسانه ملی دریافت کنند. 


منبع:
1. فارس/بازداشت 24 نفر و احضار و تذکر به 118 شایعه‌پرداز مجازی کرونا
2. مشرق/اتمام حجت دادستانی با شایعه پراکنان کرونا
3. تسنیم/ هشدار پلیس: فریب نمونه‌گیری کرونا مقابل منزل را نخورید


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.