شبکه‌ها در تب و تاب کرونا

بررسی برخی چالشهای فضای مجازی
سه‌شنبه، 20 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شبکه‌ها در تب و تاب کرونا
در روزهای کرونایی که مردم به شدت دنبال کننده اخبار و حواشی این بیماری هستند. برخی اتفاقات بیشترین حاشیه ها را به دنبال دارد. در این گزارش به حواشی کرونایی می‌پردازیم که بیشترین نظرات و بحث‌ها را به دنبال داشت.
 

واکنش به رقص زندگانی

برخی کاربران صفحات اجتماعی به رقص امین زندگانی در این شرایط به شدت انتقاد کردند. البته این کاربران موضوع پرستاران را جدا دانستند و گفتند شاید این کار برای آنها نوعی تفریح باشد و باعث شود خستگی‌شان برطرف شود ولی تبدیل شدن این حرکت به یک چالش و ادامه آن در فضای مجازی درست نبود. کمتر از یکسال پیش هنگامی که بسیجیان و طلاب حاضر در مناطق سیل شده در میان آب روضه می‌خواندند و سینه زنی داشتند، برخی از کاربران و حتی تفرقه اندازان فراری آنها را به باد انتقاد گرفتند و گفتند این افراد در حالی که مردم در گرفتاری هستند به فکر روضه خواندن و سینه زنی افتادند. آن روز هم عده ای در دفاع از حرکت آنان گفتند مدافعان وطن در آن شرایط سخت نیاز به تقویت روحیه دارند.

شبکه‌ها در تب و تاب کرونا

برخی از هنرمندان و بازیگرها نیز به امین زندگانی انتقاد کردند و این کار را خطا خواندند تا جایی که خبرنگاران تلویزیون به سراغ امین زندگانی رفتند تا توضیحات او به مردم را پوشش دهند. البته این معرفت خبرنگاران و صداوسیما جای تقدیر دارد، زیرا در روزهای اخیر و قبل از آقای زندگانی سراغ کسانی رفت که بدترین توهین‌ها را به صداوسیما داشتند و آن را تحریم کرده بودند. در حالی که منتقدان به شدت آنها را به باد انتقاد گرفته بودند، سازمانی‌ها رفتند سراغشان تا آبرویشان را بخرند.
 
در این میان انتشار ویدئویی که در آن 2 پزشک وسط عمل جراحی و بالای سر بیمار، در اتاق عمل چالش رقص را انداختند هم جنجال درست کرد. البته به نظر می‌رسد این فیلم نمایشی باشد. اما تاکنون سازندگان این فیلم توضیحاتی نداند که چرا در میان عمل جراحی این کار را انجام دادند و آیا این احتمال نمی‌دادند که برای آن مریض بی‌نوا اتفاقی بیوفتد؟!
 
از دیگر موضوعات داغ انتشار ویدئویی که در آن مأمور نیروی انتظامی در چهارراه، مایع ضدعفونی‌کننده بر دستان کودک کار می‌زند، بود. کاربران شبکات اجتماعی به تحسین این نیروی وظیفه شناس پرداختند و او را شایسته تقدیر دانستند.
 

حرکت در مسیر دشمن

از دیگر موضوعات مهم روز یکشنبه 19 اسفند، دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی رسانه‌های ضدانقلاب در موضوع کرونا بود. بسیاری از دلسوزان کشور و مردم به دفع دروغ‌های دشمنان مشغول بودند که برخی افراد در داخل روی دست آنان بلند شده و با سخنانی آب به آسیاب دشمن ریختند. «حسین دهباشی» که سابقه جوسازی‌های زیادی دارد با دروغ پردازی موج انتقادات را به سوی خود برگرداند. دهباشی در توئیتر خود به دروغ گفت روحانیون قم نگذاشتند قم قرنطینه شود! این سخن در حالی گفته شد که مراجع و علما در همان روز اول آشکار شدن بیماری کرونا در قم و کشور با حمایت از اقدامات دولت همه را به اطاعت از تصمیمات دولت در هر زمینه‌ای توصیه کرده بودند.

شبکه‌ها در تب و تاب کرونا

سخنان دهباشی خنجری بر سینه خدمتگذاران نظام در لباس روحانیت بود. خنجر به قلب همان کسانی که داوطلبانه در سراسر کشور از همان روز اول کنار بیماران و مسئولان در حال مبارزه با کرونا هستند. این اظهارات البته با واکنش رئیس قوه قضائیه و بسیاری از روحانیون و کارشناسان مطرح کشور مواجه شد. آیت الله رئیسی این خبر را کذب خواند و خواستار برخورد با عناصر شایعهپراکن در جامعه شد و گفت: برخی افراد از روی غفلت یا مغرضانه نقش ستون پنجم دشمن را ایفا میکنند و در این شرایط خاص با تکرار حرفهای سعودیها و لندننشینان در جامعه، التهاب و اضطراب به وجود میآورند که باید با آن برخورد شود.»
 
آیتالله رئیسی با تقدیر از مراجع، علما و حوزههای علمیه برای همکاری و همیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: «اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیمگیری بهصورت کامل و بدون هیچگونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود.»
 
البته دهباشی جز بلاک کردن و توهین به برخی کاربران منتقد از خود واکنشی نشان نداد و علارغم درخواست بسیاری از روحانیون و کاربران نتوانست سندی برای سخن خود ارائه کند. این رویه نشان می‌دهد کشور ما با درد و مصیبتی بزرگتر از کرونا مواجه است و آن "بی باک شدن در دروغگویی" است. کسانی که با سخنانشان در جامعه شکاف و دودستگی ایجاد می‌کنند به مراتب خسارتشان بیشتر از بیماری کرونا و حتی قحطی است. زیرا سخت‌ترین لحظات و بدترین اتفاقات که صدها برابر خسارت بارتر از کرونا در کشور بود، به واسطه اتحاد و محبت مردم به یکدیگر تبدیل به زیباترین لحظات شد و اگر به جای این اتحاد و یک‌رنگی، متهم کردن یک قشر و یک عده که اتفاقا زحمات زیادی برای مردم می‌کشند می‌آمد، تا به حال از ایران حتی نامی در خاطرات نمی‌ماند.

شبکه‌ها در تب و تاب کرونا
 

داوطلبان

از دیگر خبرهای داغ فضای مجازی از فعالیت جهادگران انقلابی در کمک و همراهی برای مدیریت ویروس کرونا بود. انتشار تصویری که دو طلبه جوان را در حال کفن کردن یک بیمار کرونایی فوت شده نبودند. ظاهرا این بیمار فردی متمول و ثروتمند بوده، اما وقتی در اثر بیماری کرونا فوت شده، کسی حاضر نشده او را کفن کند. در توضیحات عکس آمده بود که حتی فرزندان آن مرحوم حاضر نشدند کار کفن و دفن پدرشان را انجام دهند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.